«Ανυπομονώ τα Γλυπτά του Παρθενώνα να σμίξουν με τον ουρανό που τους αξίζει» λέει η Τουρκάλα αρχαιολόγος

«Ανυπομονώ τα Γλυπτά του Παρθενώνα να σμίξουν με τον ουρανό που τους αξίζει» λέει η Τουρκάλα αρχαιολόγος Facebook Twitter
Φωτ: Eurokinissi
0

Στα αρχεία της Τουρκίας δεν υπάρχει οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο που να δείχνει ότι το Οθωμανικό Κράτος πούλησε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αγγλία, δήλωσε στην ΕΡΤ η Ζεϊνέπ Μποζ.

Η Προϊστάμενη του Τμήματος Καταπολέμησης του Λαθρεμπορίου του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας  απενέλαβε τη θέση που είχε διατυπώσει προ ημερών στην 24η Σύνοδο της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης (ICPRCP).

Η ίδια τονίζει ότι, όταν η βρετανική πλευρά ισχυρίστηκε στη Σύνοδο ότι ο λόρδος Έλγιν αγόρασε εκείνη την εποχή τα Μάρμαρα του Παρθενώνα με νόμιμη άδεια από το Οθωμανικό Κράτος, «εμείς δεν πειστήκαμε από όσα μας είπαν περί νομιμότητας από την οθωμανική πλευρά για την απόκτησή τους» ακριβώς επειδή, όπως λέει, δεν υπάρχει στα τουρκικά αρχεία οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο που να αποδεικνύει τον ισχυρισμό αυτόν.

Αναφερόμενη στο έγγραφο που παρουσιάζει η βρετανική πλευρά ως πειστήριο ότι τα Γλυπτά δόθηκαν νομίμως στον Έλγιν, η Ζεϊνέπ Μποζ δηλώνει: «Αυτό πρέπει να το σκεφτούμε ως εξής: Αν σήμερα πάρουμε ένα χαρτί και γράψουμε κάτι και δεν το υπογράψουμε με κάποιο τρόπο, αν δεν έχει κάποιο αριθμό, σφραγίδα ή κάτι ανάλογο και αυτό βρεθεί έπειτα από 200 χρόνια, μάλλον θα είναι απλώς ένα κείμενο γραμμένο πάνω σε ένα χαρτί. Το ίδιο ισχύει και για αυτό το έγγραφο. Δεν έχει τίποτα το επίσημο, ούτε σφραγίδα, ούτε υπογραφή ή τουγρά του σουλτάνου, δεν έχει τίποτα. Ένα έγγραφο που μεταφράστηκε στα ιταλικά».

Η Τουρκάλα αξιωματούχος επισημαίνει ότι η ίδια υπηρετεί από τη θέση αυτή επί 18 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων είδε πολλά αποτελέσματα ερευνών, Τούρκων και ξένων. «Όμως παρ’ όλες τις έρευνες που έγιναν στα αρχεία, γνωρίζω ότι δεν υπάρχει κάποιο φιρμάνι που επέτρεπε την αφαίρεση των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Ξεκάθαρα, και για αυτό το λόγο μου είναι δύσκολο να σκεφτώ ότι είναι έγκυρο ένα έγγραφο χωρίς υπογραφή, χωρίς σφραγίδα» τονίζει.

Για την στήριξη της Τουρκίας στο θέμα του επαναπατρισμού των Γλυπτών σημειώνει πώς «πάντα στηρίζουμε την Ελλάδα, τόσο στο θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, όσο και της αποτροπής της λαθρεμπορίας πολιτιστικών έργων», καθώς «οι δύο χώρες στηρίζουν πάντα η μία την άλλη και έτσι εκφράσαμε και την υποστήριξή μας και είπαμε ότι εμείς δεν έχουμε στα χέρια μας κάποιο επίσημο έγγραφο που να στοιχειοθετεί τον ισχυρισμό αυτό».

Εξάλλου, όπως επισημαίνει, «η Τουρκία στηρίζει την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα πολλά χρόνια. Ναι, η καταπολέμηση της λαθρεμπορίας πολιτιστικών έργων είναι κοινός στόχος των δύο χωρών. Αυτό είναι αλήθεια. Αυτές οι δύο χώρες είχαν πάντα μεταξύ τους μία προσέγγιση πέραν της πολιτικής όσον αφορά στην καταπολέμηση της λαθρεμπορίας πολιτιστικών αγαθών. Εγώ μπορώ να επιβεβαιώσω το γεγονός αυτό. Κάνω εδώ και πολλά χρόνια αυτή τη δουλειά. Πάντα στηρίξαμε ο ένας τον άλλον σε αυτό το κοινό ιδανικό, ανεξαρτήτως των καταστάσεων, των συνθηκών που μας περιέβαλαν -στην αποτροπή της λαθρεμπορίας πολιτιστικών έργων και την επιστροφή των πολιτιστικών έργων που απομακρύνθηκαν από τη χώρα τους με παράνομο τρόπο».

Καταλήγοντας, η προϊστάμενη του Τμήματος Καταπολέμησης του Λαθρεμπορίου του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού βάζει τη δική της προσωπική πινελιά στην υπόθεση της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Εγώ ανυπομονώ να δω την ημέρα που τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα σμίξουν με τον ουρανό που τους αξίζουν σε εκείνο το καταπληκτικό Μουσείο της Ακρόπολης».

 


 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ