Αποκαλύφθηκε ένα σπάνιο τοπίο του Ρέμπραντ, από τα ελάχιστα που ζωγράφισε στη διάρκεια της ζωής του

Αποκαλύφθηκε ένα σπάνιο τοπίο του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Landscape with Arched Bridge. Το έργο του Ρέμπραντ που αποδιδόταν μέχρι σήμερα στον Govert Flinck. Courtesy Gemäldegalerie
0

Ένας πίνακας που απεικονίζει ένα τοπίο και μέχρι τώρα είχε θεωρηθεί ότι είναι έργο ενός μαθητή του Ρέμπραντ επιβεβαιώθηκε ότι είναι μια δημιουργία του ίδιου του Ολλανδού δασκάλου.

Ο πίνακας είναι ένα τοπίο με τοξωτή γέφυρα και επί σειρά ετών είχε αποδοθεί στον μαθητή  του Ρέμπραντ Γκόβερτ Φλινκ. Ανήκει στην Gemäldegalerie του Βερολίνου και χρονολογείται από το 1638, έχει διαστάσεις μόλις 28,5 εκ. επί 39,5 εκ. και εδώ και πολλά χρόνια απασχολεί τους συντηρητές του μουσείου.

Η Κάτια Κλάιναρτ, επιμελήτρια για την ολλανδική και φλαμανδική τέχνη του 17ου αιώνα στο Gemäldegalerie, με την ευκαιρία της προγραμματισμένης έκθεσης του έργου στην έκθεση του Βρετανού καλλιτέχνη Ντέιβιντ Χόκνεϊ που ανοίγει στις 9 Απριλίου, αποφάσισε πώς ήταν η κατάλληλη στιγμή για να αναλύσει την εικόνα ως μέρος του ερευνητικού προγράμματος Ρέμπραντ.

Οι ακτινογραφίες του έργου έδειχναν αλλαγές και διορθώσεις που είχαν γίνει και βοήθησαν να επιβεβαιωθεί ο Ρέμπραντ ως δημιουργός του. Όλοι οι μελετητές συμφώνησαν αφού έγιναν συγκρίσεις με μια παρόμοια σύνθεση του Ρέμπραντ, που ονομάζεται «Τοπίο με Πέτρινη Γέφυρα» και βρίσκεται στο Rijksmuseum στο Άμστερνταμ, ότι τα δυο έργα έχουν πολλές ομοιότητες.

Αποκαλύφθηκε ένα σπάνιο τοπίο του Ρέμπραντ Facebook Twitter
Landscape with a Stone Bridge, Rembrandt van Rijn, περ. 1638. Courtesy Rijksmuseum, Άμστερνταμ

Οι ειδικοί είπαν ότι πολλές φορές σε ζεύγη παρόμοιων έργων ζωγραφικής, έχουμε την εντύπωση ότι ο καλλιτέχνης επιχειρεί να κάνει το ίδιο, αλλά σε άλλο στιλ ζωγραφικής ή να βελτιστοποιήσει αυτό που έχει ήδη πετύχει. Ο Ρέμπραντ, του οποίου το συγκεκριμένο έργο ανήκει στο Gemäldegalerie από το 1924, είχε κάνει ριζικές αλλαγές στο έργο κατά τη δημιουργία του, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής της θέσης ενός σύννεφου, της μείωσης του μεγέθους ενός λόφου και της αλλαγής σε μια συστάδα δέντρων. Αυτές οι διαδικασίες με τη σειρά τους έκαναν τον πίνακα πιο συμπαγή και πυκνό.

Η εξειδικευμένη εξέταση ανέδειξε με σαφήνεια τον τρόπο με τον οποίο αναπτύχθηκε η σύνθεση, καθώς κάθε αλλαγή ενισχύει το αριστοτεχνικό στυλ του chiaroscuro του Ρέμπραντ. Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι το έργο του Βερολίνου, σε αντίθεση με την προηγούμενη αντίληψη, δημιουργήθηκε πριν και όχι μετά το έργο του Άμστερνταμ, το οποίο είναι πιο ακριβές και με μεγαλύτερη διαφάνεια.

Οι ειδικοί από το ερευνητικό πρόγραμμα Rembrandt, που ιδρύθηκε το 1968 για να επιβλέπονται όλες τις έρευνες και ανακαλύψεις σχετικά με τον καλλιτέχνη, επέστησαν την προσοχή στις εντυπωσιακές υφολογικές, τεχνικές και θεματικές ομοιότητες μεταξύ των έργων, οι οποίες είχαν δώσει προηγουμένως λόγους στους ιστορικούς τέχνης να υποστηρίξουν ότι ο πίνακας ήταν δημιούργημα ενός εξαιρετικά ικανού διάδοχου ή μιμητή του Ρέμπραντ.

Όσον αφορά την αξία του έργου, φυσικά εκτινάχθηκε σε περισσότερα από δέκα εκατομμύρια ευρώ. Ο Ρέμπραντ ζωγράφισε σχετικά λίγα τοπία. Μέχρι τώρα, πιστευόταν ότι υπήρχαν μόνο επτά.

Το «Τοπίο με τοξωτή γέφυρα» θα προβληθεί ως μέρος της έκθεσης David Hockney – Landscapes in Dialogue. Περιλαμβάνει τη μνημειώδη σειρά τεσσάρων εποχών του Hockney, Three Trees near Thixendale από τη συλλογή Würth στο Βερολίνο. Τα έργα αντιπαρατίθενται σε πίνακες του Ρέμπραντ που ανήκουν στο μουσείο και άλλους δεξιοτέχνες της τοπογραφίας που έχουν εμπνεύσει τον Χόκνεϊ, σε μια «εντυπωσιακή συζήτηση».

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας άγνωστος Ρέμπραντ αναστατώνει 40 χρόνια μετά την κλοπή του τους ειδικούς

Πολιτισμός / Ένας άγνωστος Ρέμπραντ αναστατώνει 40 χρόνια μετά την κλοπή του τους ειδικούς

Η ανάλυση του έργου - που κλάπηκε στη μεγαλύτερη ληστεία τέχνης της Ανατολικής Γερμανίας - υποδηλώνει ότι ζωγραφίστηκε από τον Παλαιό Διδάσκαλο και όχι από άλλους στο στούντιό του.
THE LIFO TEAM
Ένα κρυφό σκίτσο ανακαλύπτεται στη «Νυχτερινή Περίπολο» του Ρέμπραντ στο Rijksmuseum του Άμστερνταμ

Πολιτισμός / Ένα κρυφό σκίτσο αποκαλύπτεται στη «Νυχτερινή Περίπολο» του Ρέμπραντ στο Rijksmuseum του Άμστερνταμ

Το σκίτσο που αποκαλύφθηκε πρόσφατα προσφέρει μια ματιά στη δημιουργική διαδικασία του Ρέμπραντ καθώς εργαζόταν στον καμβά και ενώ άλλαξε γνώμη για ορισμένα στοιχεία της σύνθεσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νυχτερινή περίπολος: Με τεχνητή νοημοσύνη βλέπουμε τα κομμένα κομμάτια και τον πίνακα σε όλη του την αίγλη

Εικαστικά / Η «Νυχτερινή Περίπολος» του Ρέμπραντ, αποκατεστημένη για πρώτη φορά με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης

Με τα κομμάτια που λείπουν από τον εμβληματικό πίνακα του Ρέμπραντ να έχουν αναπαραχθεί και τοποθετηθεί σε ψηφιακή μορφή, οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν το πλήρες έργο και να φανταστούν πώς θα ήταν και στην πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ