Η ηλικίας 2.600 ετών Μεγάλη Εκκλησία της αρχαίας πόλης της Κνίδου στην Καρία της Μικράς Ασίας αναστηλώνεται και οι κίονες της θα ξαναχτιστούν σύντομα.
Η Κνίδος, που απαντάται στον Όμηρο και φέρεται να έχει ιδρυθεί από τον πατέρα του Πελασγού, που βρίσκεται στην Κνιδία χερσόνησο, στη νότια πλευρά του Κεραμεικού κόλπου καρπώνεται την καταγωγή αξιοσημείωτων μορφών της αρχαιότητας όπως ο αστρονόμος και μαθηματικός Εύδοξος, ο γιατρός Ευρύφων, ο περιπατητικός φιλόσοφος Αγαθαρχίδης, ο ιστορικός Άρατος, ο ρήτωρ Αρτεμίδωρος, ο συγγραφέας και ιατρός Κτησίας, αλλά και ο Σώστρατος, κατασκευαστής του ξακουστού Φάρου της Αλεξανδρείας, ενός από τα «7 θαύματα» της αρχαιότητας.
Το ηλιακό ρολόι του Εύδοξου, που θεωρείται πρωτοποριακή εφεύρεση της εποχής του, βρίσκεται ακόμα στην αρχική του θέση στην αρχαία πόλη της Κνίδου.
Η Κνίδος ήταν κτισμένη τόσο στη χερσόνησο, όσο και στην «Τριόπιον Νήσον», τη συνέχεια του Τριοπίου Ακρωτηρίου. Κατά την αρχαιότητα η νήσος αυτή συνδεόταν με τη χερσόνησο με γέφυρα και δρόμο, ενώ σήμερα με ένα στενό αμμώδη ισθμό, έπαψε δηλαδή να είναι νησί. Ο αρχαίος δρόμος χώριζε τον πορθμό σε δύο λιμάνια, από τα οποία το μεγαλύτερο (το νότιο) περικλειόταν από δυο μεγάλους λιμενοβραχίονες που σώζονται ακόμα κατά το μέγιστο του μήκους τους σε καλή κατάσταση. Το νότιο λιμάνι ήταν εμπορικό, ενώ το βόρειο πολεμικό.
Ο καθηγητής Ερτεκίν Ντοξανάλτι, επικεφαλής της ανασκαφικής ομάδας στην Κνίδο και μέλος της Σχολής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Selçuk, στο Τμήμα Αρχαιολογίας, δήλωσε στο κρατικό πρακτορείο Anadolu ότι οι κύριες αρτηρίες της πόλης και οι σχετικές δημόσιες και θρησκευτικές δομές αποκαλύπτονται σταδιακά. Αυτές οι προσπάθειες περιλαμβάνουν όχι μόνο επιστημονικές δημοσιεύσεις αλλά και συντήρηση και αποκατάσταση για να διασφαλιστεί ότι αυτές οι περιοχές θα διατηρηθούν για τις μελλοντικές γενιές.
Σημείωσε ότι παράλληλα με τις εργασίες ανασκαφής και αποκατάστασης, η Κνίδος συνεχίζει να υποδέχεται επισκέπτες. Τόνισε τις εντατικές εργασίες που γίνονται στον κεντρικό ναό της πόλης: «Στην εκκλησία, έχουμε αποκαλύψει σημαντικά στοιχεία για την κοινωνική και θρησκευτική δομή της πόλης μεταξύ του πέμπτου και του έβδομου αιώνα μ.Χ. Μεταξύ αυτών των ευρημάτων, τα ψηφιδωτά του δαπέδου ξεχωρίζουν ιδιαίτερα. τα ψηφιδωτά διαθέτουν ένα ευρύ φάσμα εικονιστικών σκηνών, συμπεριλαμβανομένων απεικονίσεων άγριων και κατοικίδιων ζώων, καθώς και μοτίβα βοτάνων που θα μπορούσαν να ερμηνευτούν ως αναπαραστάσεις του παραδείσου», είπε.
«Σημαντικά μοτίβα περιλαμβάνουν πάνθηρες, λιοντάρια και αίγαγρους. Με βάση την έρευνά μας, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι καλλιτέχνες ψηφιδωτών εδώ ήταν τεχνίτες υψηλής εξειδίκευσης που διατήρησαν τις παραδόσεις του ανακτορικού στυλ της εποχής τους. Οι πεσμένες στήλες και οι σειρές καθισμάτων της εκκλησίας είναι επίσης προς αποκατάσταση.
Ο Ντοξανάλτι ανέφερε επίσης την ανακάλυψη πολλών νέων επιγραφών εκτός από τις αραβικές επιγραφές που είχαν ανακαλυφθεί στο παρελθόν. Σημείωσε ότι αυτά τα ευρήματα παρέχουν σημαντικές γνώσεις. «Αυτό το έργο όχι μόνο αποκάλυψε τα τείχη της πόλης, αλλά έχει επίσης δώσει σημαντικά στοιχεία για τον αρχαίο πολεοδομικό σχεδιασμό και το πώς έχει αντέξει μέχρι σήμερα», είπε.