Παναγία των Παρισίων: Έκθεση συγκεντρώνει ανυπολόγιστης αξίας έργα τέχνης του ναού

Παναγία των Παρισίων: Έκθεση συγκεντρώνει ανυπολόγιστης αξίας έργα τέχνης του ναού Facebook Twitter
0

Πέντε χρόνια μετά τη φωτιά που απείλησε να καταστρέψει ολοσχερώς την Παναγία των Παρισίων, μια νέα έκθεση παρουσιάζει πίνακες ανυπολόγιστης αξίας. 

Η νέα έκθεση που εγκαινιάζεται τις επόμενες ημέρες στο Παρίσι θα περιλαμβάνει έργα τέχνης που συχνά το κοινό δεν παρατηρούσε, μπαίνοντας στην Παναγία των Παρισίων: Πρόκειται για μια μοναδική συλλογή θρησκευτικών πινάκων του 17ου αιώνα, η οποία αφαιρέθηκε από τον καθεδρικό ναό, τις ημέρες μετά τη φωτιά. Οι πίνακες ήταν βρεγμένοι από το έργο των Πυροσβεστών, αλλά κυρίως άθικτοι, όπως επισημαίνει ο Guardian. Οι 13 «Μάιοι», που αποτελούν μέρος μιας σειράς 76 μεγάλων ελαιουργικών έργων μερικών εκ των καλύτερων καλλιτεχνών στη Γαλλία μεταξύ του 1630 και του 1707, ήταν κρεμασμένοι στα πλευρικά παρεκκλήσια του καθεδρικού ναού.

Τώρα θα εκτεθούν δημόσια, αφού έχουν αποκατασταθεί από ειδικούς του Mobilier National, του πολιτιστικού φορέα της Γαλλίας που είναι επιφορτισμένος με τη διατήρηση των ιστορικών αντικειμένων της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Μετά την έκθεση, τα έργα είναι προγραμματισμένο να επιστρέψουν στην Παναγία των Παρισίων και να τοποθετηθούν στις θέσεις τους πριν ο ναός ανοίξει και πάλι τις πόρτες του για το κοινό, τον ερχόμενο Δεκέμβριο. 

«Ήμασταν τυχεροί που βγάλαμε τα έργα γρήγορα με μικρή ζημιά από το νερό και τη στάχτη. Μάλλον επρόκειτο για ένα θαύμα», είπε στον Guardian ο Emmanuel Pénicaut, διευθυντής των συλλογών στο Mobilier National και συνέχισε: «Ξεκινήσαμε να τα αφαιρούμε τα έργα την επόμενη μέρα της πυρκαγιάς και αποφασίσαμε ότι θα αποκατασταθούν όλα. Η έκθεση είναι μια ευκαιρία να τα δούμε όλα σε ένα μέρος, με τη σειρά που δημιουργήθηκαν και άρα όπως θα είχαν εκτεθεί. Αυτό που βλέπετε τώρα είναι πώς έμοιαζαν τα έργα την ημέρα που ολοκληρώθηκαν».

Παναγία των Παρισίων: Έκθεση συγκεντρώνει ανυπολόγιστης αξίας έργα τέχνης του ναού Facebook Twitter

Το όνομα «Μάιοι» προέκυψε από την απόφαση του Confrérie des Orfèvres στο Παρίσι να διοργανώσει έναν ετήσιο διαγωνισμό για πίνακες που θα ολοκληρωνόταν μέχρι τον Μάιο, προκειμένου να αποτελέσουν προσφορά στην Παναγία, το άγαλμα της οποίας βρισκόταν στην είσοδο του καθεδρικού ναού. Σκοπός της απόφασης αυτής ήταν να συμβολίσει την υπεροχή της Καθολικής πίστης μετά τους Γαλλικούς Θρησκευτικούς Πολέμους, τη σειρά των οκτώ εμφύλιων συγκρούσεων μεταξύ Καθολικών και Προτεσταντών Ουγενότων από το 1562 έως το 1598, που στοίχισαν τη ζωή σε έως και τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους. Το θέμα των έργων θα έπρεπε να προκύψει από τις Πράξεις των Αποστόλων και οι πίνακες υποτίθεται ότι ήταν ομοιόμορφοι σε μέγεθος: Περίπου 3 μέτρα σε ύψος και 2,5 σε μήκος, αν και μερικοί καλλιτέχνες τους έκαναν μεγαλύτερους. Μεταξύ των καλλιτεχνών, συμπεριλαμβάνονται οι Charles Le Brun και Jacques Blanchard, που εμπνεύστηκαν από την ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα.

Κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης οι πίνακες, όπως πολλά θρησκευτικά έργα, διασκορπίστηκαν. Αρκετοί επέστρεψαν στον καθεδρικό ναό το 1802 και παρέμειναν εκεί μέχρι το 1862, όταν ο αρχιτέκτονας Eugène Viollet-le-Duc, ο οποίος πρόσθεσε το κωδωνοστάσιο στη Notre Dame, τους είδε ως ασύμβατους με τα νέα αρχιτεκτονικά του σχέδια και τοποθετήθηκαν στο Λούβρο.

Ο Emmanuel Pénicaut είπε στον Guardian ότι τώρα είναι η πρώτη φορά που οι πίνακες αυτοί εκτίθενται στον ίδιο χώρο εδώ και περισσότερα από 160 χρόνια. «Είναι πραγματικά σπουδαίοι κλασικοί πίνακες και δημιουργήθηκαν από τους καλύτερους καλλιτέχνες της εποχής. Δεν έχουν μόνο μεγάλη θρησκευτική σημασία αλλά και καλλιτεχνική αξία. Από τα 76 έργα, γνωρίζουμε πού βρίσκονται 52 από αυτά, ενώ επτά ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές στο Ηνωμένο Βασίλειο, άλλα σε εκκλησίες στη Γαλλία».

Η έκθεση παρουσιάζει άλλους εννέα θρησκευτικούς πίνακες ζωγραφικής που σώθηκαν από τη φωτιά, αλλά και μέρος ενός χαλιού της Παναγίας των Παρισίων, μήκους 27 μέτρων, που παρήγγειλε ο βασιλιάς Κάρολος Ι΄ της Γαλλίας. Το έργο αυτό ήταν αποθηκευμένο σε ένα κουτί τη στιγμή της πυρκαγιάς και δέχτηκε ελάχιστη ποσότητα νερού. Το χαλί έχει χρησιμοποιηθεί ελάχιστες φορές για μεγάλα γεγονότα, συμπεριλαμβανομένου του γάμου του Ναπολέοντα Γ'.

Παναγία των Παρισίων: Έκθεση συγκεντρώνει ανυπολόγιστης αξίας έργα τέχνης του ναού Facebook Twitter

Οι επισκέπτες θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να δουν 14 μεγάλες ταπετσαρίες, έργα που δημιουργήθηκαν τον 17ο αιώνα για την Παναγία των Παρισίων, αλλά τώρα ανήκουν στον καθεδρικό ναό του Στρασβούργου. Όλες απεικονίζουν σκηνές από τη ζωή της Παναγίας. 

Οι θησαυροί της Παναγίας των Παρισίων θα εκτίθενται στο Mobilier National από τις 24 Απριλίου έως τις 21 Ιουλίου.

Με πληροφορίες από τον Guardian


 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM