Ο πίνακας που βρήκε ένας παλιατζής την ώρα που καθάριζε το κελάρι ενός σπιτιού στο Κάπρι είναι ένα αυθεντικό πορτρέτο του Πάμπλο Πικάσο, ισχυρίστηκαν Ιταλοί ειδικοί - και το κοστολογούν στα έξι εκατομμύρια ευρώ.
Αφού έπεσε πάνω στον πίνακα το 1962, ο Λουίτζι Λο Ρόσο πήρε τον τυλιγμένο καμβά στο σπίτι του στην Πομπηία, όπου κρεμόταν σε ένα φθηνό πλαίσιο στον τοίχο του σαλονιού για τις επόμενες δεκαετίες.
Το πορτρέτο, το οποίο πιστεύεται τώρα από τους ιδιοκτήτες του ότι απεικονίζει την Ντόρα Μάαρ, μια Γαλλίδα φωτογράφο και ζωγράφο που ήταν ερωμένη και μούσα του Πικάσο, είχε την χαρακτηριστική υπογραφή του διάσημου καλλιτέχνη στην επάνω αριστερή γωνία. Αλλά ο Λο Ρόσο δεν ήξερε ποιος ήταν.
Πολύ αργότερα, όταν ο γιος του Αντρέα άρχισε να κάνει ερωτήσεις αφού μελέτησε μια εγκυκλοπαίδεια ιστορίας της τέχνης που του είχε δώσει η θεία του, κινήθηκαν υποψίες στην οικογένεια, που ζήτησε τη συμβουλή μιας ομάδας ειδικών, συμπεριλαμβανομένου ενός γνωστού ντετέκτιβ τέχνης, του Maurizio Seracini.
Μετά από χρόνια περίπλοκων ερευνών, η Τσίντσια Αλτιέρι, γραφολόγος και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Ιδρύματος Arcadia, που ασχολείται με τις αποτιμήσεις, τις αποκαταστάσεις και τις αποδόσεις έργων τέχνης, επιβεβαίωσε ότι η υπογραφή στον πίνακα ήταν του Πικάσο. «Αφού έγιναν όλες οι άλλες εξετάσεις στον πίνακα, μου ανατέθηκε να μελετήσω την υπογραφή», είπε η Αλτιέρι στον Guardian. «Το δούλεψα για μήνες, συγκρίνοντάς το με μερικά από τα αυθεντικά έργα του. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η υπογραφή είναι δική του. Δεν υπήρχαν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι ήταν πλαστή».
Ο Πικάσο ήταν συχνός επισκέπτης στο Κάπρι την Ιταλίας και ο πίνακας, ο οποίος μοιάζει εντυπωσιακά με το Buste de femme (Dora Maar) του Πικάσο, πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε μεταξύ 1930 και 1936. Ο Lo Rosso πέθανε έκτοτε, αλλά ο γιος του Andrea, τώρα 60 ετών, συνέχισε την προσπάθειά του να ανακαλύψει τον καλλιτέχνη πίσω από τον πίνακα.
«Ο πατέρας μου ήταν από το Κάπρι και μάζευε παλιά αντικείμενα για να τα πουλήσει για ψίχουλα», είπε. «Βρήκε τον πίνακα πριν καν γεννηθώ και δεν είχε ιδέα ποιος ήταν ο Πικάσο. Δεν ήταν πολύ καλλιεργημένος άνθρωπος. Καθώς διάβαζα για τα έργα του Πικάσο στην εγκυκλοπαίδεια, κοίταζα τον πίνακα και τον σύγκρινα με την υπογραφή του. Έλεγα στον πατέρα μου ότι ήταν παρόμοια, αλλά δεν καταλάβαινε. Αλλά καθώς μεγάλωνα, συνέχισα να αναρωτιέμαι».
Ο Αντρέα Λο Ρόσο είπε ότι υπήρξαν στιγμές που η οικογένεια σκέφτηκε να απαλλαγεί από τον πίνακα. «Η μητέρα μου δεν ήθελε να τον κρατήσει – συνέχιζε να λέει ότι ήταν φρικτός».
Έχει έρθει σε επαφή με το Ίδρυμα Πικάσο στη Μάλαγα αρκετές φορές, αλλά είπε ότι δεν είχε δείξει ενδιαφέρον να εξετάσει τους ισχυρισμούς του, πιστεύοντας ότι ήταν ψευδείς. Το ίδρυμα έχει τον απόλυτο λόγο για την αυθεντικότητα του πίνακα, που βρίσκεται τώρα σε ένα θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο. Ο Πικάσο, ο οποίος πέθανε το 1973, παρήγαγε περισσότερα από 14.000 έργα και το ίδρυμα λαμβάνει εκατοντάδες μηνύματα την ημέρα από ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι έχουν στην κατοχή τους ένα πρωτότυπο.
Το Buste de femme (Dora Maar) ζωγραφίστηκε το 1938 και κλάπηκε από το γιοτ ενός Σαουδάραβα σεΐχη το 1999 πριν βρεθεί 20 χρόνια αργότερα.
Ο Λούκα Μαρκάντε, πρόεδρος του Ιδρύματος Arcadia, πιστεύει ότι μπορεί να υπάρχουν δύο εκδοχές του έργου. «Θα μπορούσαν να είναι και τα δύο αυθεντικά», είπε στην εφημερίδα Il Giorno. «Είναι πιθανώς δύο πορτρέτα, όχι ακριβώς τα ίδια, του ίδιου θέματος που ζωγράφισε ο Πικάσο σε δύο διαφορετικές χρονικές στιγμές. Ένα είναι σίγουρο: Αυτό που βρέθηκε στο Κάπρι και τώρα φυλάσσεται σε θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο είναι αυθεντικό».
Ο Μαρκάντε θα παρουσιάσει τώρα τα στοιχεία στο Ίδρυμα Πικάσο. «Είμαι περίεργος να μάθω τι θα πουν», είπε ο Λο Ρόσο. «Ήμασταν απλώς μια κανονική οικογένεια και ο στόχος ήταν πάντα να αποκαλυφθεί η αλήθεια. Δεν μας ενδιαφέρει να βγάλουμε χρήματα από αυτό».
Με πληροφορίες από The Guardian