Αυθεντικός Πικάσο -αξίας 6 εκατ. ευρώ- ο πίνακας που βρήκε παλιατζής σε κελάρι στο Κάπρι

Αυθεντικός Πικάσο -αξίας 6 εκατ. ευρώ- ο πίνακας που βρήκε παλιατζής σε κελάρι στο Κάπρι Facebook Twitter
Φωτογραφία: Utente/Supplied
0

Ο πίνακας που βρήκε ένας παλιατζής την ώρα που καθάριζε το κελάρι ενός σπιτιού στο Κάπρι είναι ένα αυθεντικό πορτρέτο του Πάμπλο Πικάσο, ισχυρίστηκαν Ιταλοί ειδικοί - και το κοστολογούν στα έξι εκατομμύρια ευρώ.

Αφού έπεσε πάνω στον πίνακα το 1962, ο Λουίτζι Λο Ρόσο πήρε τον τυλιγμένο καμβά στο σπίτι του στην Πομπηία, όπου κρεμόταν σε ένα φθηνό πλαίσιο στον τοίχο του σαλονιού για τις επόμενες δεκαετίες. 

Το πορτρέτο, το οποίο πιστεύεται τώρα από τους ιδιοκτήτες του ότι απεικονίζει την Ντόρα Μάαρ, μια Γαλλίδα φωτογράφο και ζωγράφο που ήταν ερωμένη και μούσα του Πικάσο, είχε την χαρακτηριστική υπογραφή του διάσημου καλλιτέχνη στην επάνω αριστερή γωνία. Αλλά ο Λο Ρόσο δεν ήξερε ποιος ήταν.

Πολύ αργότερα, όταν ο γιος του Αντρέα άρχισε να κάνει ερωτήσεις αφού μελέτησε μια εγκυκλοπαίδεια ιστορίας της τέχνης που του είχε δώσει η θεία του, κινήθηκαν υποψίες στην οικογένεια, που ζήτησε τη συμβουλή μιας ομάδας ειδικών, συμπεριλαμβανομένου ενός γνωστού ντετέκτιβ τέχνης, του Maurizio Seracini. 

Μετά από χρόνια περίπλοκων ερευνών, η Τσίντσια Αλτιέρι, γραφολόγος και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Ιδρύματος Arcadia, που ασχολείται με τις αποτιμήσεις, τις αποκαταστάσεις και τις αποδόσεις έργων τέχνης, επιβεβαίωσε ότι η υπογραφή στον πίνακα ήταν του Πικάσο. «Αφού έγιναν όλες οι άλλες εξετάσεις στον πίνακα, μου ανατέθηκε να μελετήσω την υπογραφή», είπε η Αλτιέρι στον Guardian. «Το δούλεψα για μήνες, συγκρίνοντάς το με μερικά από τα αυθεντικά έργα του. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η υπογραφή είναι δική του. Δεν υπήρχαν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι ήταν πλαστή».

Ο Πικάσο ήταν συχνός επισκέπτης στο Κάπρι την Ιταλίας και ο πίνακας, ο οποίος μοιάζει εντυπωσιακά με το Buste de femme (Dora Maar) του Πικάσο, πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε μεταξύ 1930 και 1936. Ο Lo Rosso πέθανε έκτοτε, αλλά ο γιος του Andrea, τώρα 60 ετών, συνέχισε την προσπάθειά του να ανακαλύψει τον καλλιτέχνη πίσω από τον πίνακα.

«Ο πατέρας μου ήταν από το Κάπρι και μάζευε παλιά αντικείμενα για να τα πουλήσει για ψίχουλα», είπε. «Βρήκε τον πίνακα πριν καν γεννηθώ και δεν είχε ιδέα ποιος ήταν ο Πικάσο. Δεν ήταν πολύ καλλιεργημένος άνθρωπος. Καθώς διάβαζα για τα έργα του Πικάσο στην εγκυκλοπαίδεια, κοίταζα τον πίνακα και τον σύγκρινα με την υπογραφή του. Έλεγα στον πατέρα μου ότι ήταν παρόμοια, αλλά δεν καταλάβαινε. Αλλά καθώς μεγάλωνα, συνέχισα να αναρωτιέμαι».

Ο Αντρέα Λο Ρόσο είπε ότι υπήρξαν στιγμές που η οικογένεια σκέφτηκε να απαλλαγεί από τον πίνακα. «Η μητέρα μου δεν ήθελε να τον κρατήσει – συνέχιζε να λέει ότι ήταν φρικτός».

Έχει έρθει σε επαφή με το Ίδρυμα Πικάσο στη Μάλαγα αρκετές φορές, αλλά είπε ότι δεν είχε δείξει ενδιαφέρον να εξετάσει τους ισχυρισμούς του, πιστεύοντας ότι ήταν ψευδείς. Το ίδρυμα έχει τον απόλυτο λόγο για την αυθεντικότητα του πίνακα, που βρίσκεται τώρα σε ένα θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο. Ο Πικάσο, ο οποίος πέθανε το 1973, παρήγαγε περισσότερα από 14.000 έργα και το ίδρυμα λαμβάνει εκατοντάδες μηνύματα την ημέρα από ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι έχουν στην κατοχή τους ένα πρωτότυπο.

Το Buste de femme (Dora Maar) ζωγραφίστηκε το 1938 και κλάπηκε από το γιοτ ενός Σαουδάραβα σεΐχη το 1999 πριν βρεθεί 20 χρόνια αργότερα.

Αυθεντικός Πικάσο -αξίας 6 εκατ. ευρώ- ο πίνακας που βρήκε παλιατζής σε κελάρι στο Κάπρι Facebook Twitter
Το πορτρέτο της Ντόρα Μάαρ από τον Πάμπλο Πικάσο / 1938

Ο Λούκα Μαρκάντε, πρόεδρος του Ιδρύματος Arcadia, πιστεύει ότι μπορεί να υπάρχουν δύο εκδοχές του έργου. «Θα μπορούσαν να είναι και τα δύο αυθεντικά», είπε στην εφημερίδα Il Giorno. «Είναι πιθανώς δύο πορτρέτα, όχι ακριβώς τα ίδια, του ίδιου θέματος που ζωγράφισε ο Πικάσο σε δύο διαφορετικές χρονικές στιγμές. Ένα είναι σίγουρο: Αυτό που βρέθηκε στο Κάπρι και τώρα φυλάσσεται σε θησαυροφυλάκιο στο Μιλάνο είναι αυθεντικό».

Ο Μαρκάντε θα παρουσιάσει τώρα τα στοιχεία στο Ίδρυμα Πικάσο. «Είμαι περίεργος να μάθω τι θα πουν», είπε ο Λο Ρόσο. «Ήμασταν απλώς μια κανονική οικογένεια και ο στόχος ήταν πάντα να αποκαλυφθεί η αλήθεια. Δεν μας ενδιαφέρει να βγάλουμε χρήματα από αυτό».


Με πληροφορίες από The Guardian

Πολιτισμός
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση

Εικαστικά / Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

Το μουσείο παρουσιάζει εκατό περίπου εκτυπώσεις έργων του Πικάσο, από τις 500 και πλέον που έχει στη συλλογή του, οι οποίες περιλαμβάνουν και έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ