Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές!

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο ατελιέ του Le Fournas στο Vallauris, 26 Ιουνίου 1953. (© Edward Quinn Archives)
0

Σπάνιες και ανέκδοτες φωτογραφίες του Πάμπλο Πικάσο εν ώρα εργασίας εκτίθενται στο Παρίσι, επιτρέποντας μας να δούμε τον καλλιτέχνη σε ιδιωτικές στιγμές σε διάφορα από τα ατελιέ που διέθετε στην Γαλλία.  Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες απο τις δεκαετίες του '40 και του '50 παρουσιάζονται τόσο στον χώρο Cahiers d'Art, την γκαλερί του ομώνυμου καλλιτεχνικού περιοδικού στην έκθεση Ο Πικάσο στο στούντιο, όσο και στο πιο πρόσφατο τεύχος του περιοδικού.

  Oι εικόνες αποκαλύπτουν μεγάλα δωμάτια γεμάτα με πίνακες, γλυπτά και σχέδια, κάποια σε εξελιξη, που μαρτυρούν τον όγκο της καλλιτεχνικής δημιουργίας που συντελέστηκε ανάμεσα στους τοίχους τους, καθώς και την ποικιλία υλικών με τα οποία εργαζόταν ο Πικάσο.  Στις φωτογραφίες ο ζωγράφος κοιτάζει την κάμερα πολύ απασχολημένος ενώ φιλοτεχνεί κάποιο σχέδιο με κάρβουνο ή ζωγραφίζει λεπτομέρειες σε μια γκοθ κανάτα και σε κάποιες εικόνες υπάρχει η αίσθηση ότι αντιλαμβάνεται την παρουσία του φωτογράφου.

 

Aνάμεσα στις πιο παλιές φωτογραφίες της συλλογής Cahiers d'Art συγκαταλέγονται και εκείνες που έβγαλε ο ίδιος ο Πικάσο στο στούντιο γλυπτικής του στην Μπουαζελού. Τραβηγμένες με μια φωτογραφική μηχανή Κόντακ ανάμεσα στο 1931 και το 1932, εστιάζουν στις μεγάλες γύψινες μορφές με μακριούς λαιμούς και χαρακτηριστικά που εξέχουν.

 

Αυτό συμβαίνει σε μια σειρά φωτογραφιών του Έντουαρντ Κουίν, ο οποίος τον φωτογράφισε στο ατελιέ του Λε Φουρνά στο Βαλορί. Σε μία φωτογραφία, όπου τον χώρο γεμίζουν κεραμικά και αρκετοί γεωμετρικοί πίνακες γυναικών, ο καλλιτέχνης μοιάζει χαμένος στις σκέψεις του με ένα κομμάτι κάρβουνο στο ένα χέρι και την πλάτη του στραμμένη προς έναν καμβά που αμυδρά απεικονίζει μια σκηνή δρόμου, την θέα από το ατελιέ αυτό. Μια άλλη φωτογραφία που τραβήχτηκε την ίδια ημέρα δείχνει έναν άνδρα που κρατάει μια κλακέτα, γεγονός που αποκαλύπτει πως ο Πικάσο γνώριζε πολύ καλά την θέση του: τον κινηματογραφούσαν για ένα ντικιμαντέρ σχετικά με την ζωή του, το οποίο σκηνοθετούσε ο Ιταλός Λουτσιάνο Έμερ. Οι φωτογραφίες του Κουίν ιχνηλατούν και την εξέλιξη της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθούσε ο Πικάσο καθώς υπάρχει ένα αρχιτεκτονικό σχέδιο που εμφανίζεται σε αρκετές λήψεις και διαδοχικά φαίνεται η ολοκλήρωση του.  

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο ενώ ζωγραφίζει ένα λαγήνι, Madoura, Vallauris, 1953 (© Yves Manciet)

Αλλες φωτογραφίες δείχνουν τον Πικάσο πιο χαλαρό και χωρις να ποζάρει. Σε μία ο φωτορεπόρτερ Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν απαθανατίζει τον ζωγράφο με σορτσάκι και σανδάλια καθώς σηκώνει έναν μεγάλο καμβά του πίνακα "Μπούστο Γυναίκας με Μπλε Καπέλο". Γνωστό για τις πολεμικές του φωτογραφίες, ο Ντάνκαν συνάντησε τον Πικάσο μεσω του Ρόμπερτ Κάπα και ήταν από τους λίγους φωτογράφους που είχαν πρόσβαση στους ιδιωτικούς πίνακες του ζωγράφου, δημοσιεύοντας τελικά επτά βιβλία. Μια παλαιότερη φωτογραφία του Γάλλου φωτογράφου Υβ Μανσιέ, από το εργαστήριο κεραμικής Madoura του Πικάσο, δείχνει τον φωτογράφο με εξίσου χαλαρές ενδυματολογικές επιλογές να επιθεωρεί - με το τσιγάρο στο χέρι - ράφια γεμάτα βάζα και πιάτα διαφόρων σχημάτων. 

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη του ατελιέ του Πικάσο στο Vallauris, 26 Ιουνίου 1953 (© Edward Quinn Archives)

 

Ανάμεσα στις πιο παλιές φωτογραφίες της συλλογής  Cahiers d'Art συγκαταλέγονται και εκείνες που έβγαλε ο ίδιος ο Πικάσο στο στούντιο γλυπτικής του στην Μπουαζελού. Τραβηγμένες με μια φωτογραφική μηχανή Κόντακ ανάμεσα στο 1931 και το 1932, εστιάζουν στις μεγάλες γύψινες μορφές με μακριούς λαιμούς και χαρακτηριστικά που εξέχουν, ένα από αυτά τα έργα είναι το "Γυναικείο Μπούστο" το οποίο εκτέθηκε πέρυσι στην ρετροσπεκτίβα γλυπτικής του Πικάσο στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Ο σκοπός των φωτογραφιών αυτών ήταν η τεκμηρίωση της δημιουργικής διαδικασίας του και όχι η δημοσίευση, οι φωτογραφίες στην πίσω πλευρά τους έχουν τις σημειώσεις "I.E.," "II.E.," και "III.E," όπου το "E" σημαίνει "états", δηλαδή "κατάσταση" στα Γαλλικά. Προέρχονται από το αρχείο της Όλγα Ρουϊθ Πικάσο, της πρώτης συζύγου του καλλιτέχνη και τις ανακάλυψε ο εγγονός του. Τώρα παρουσιάζονται στο κοινό μαζι με τις άλλες που συγκέντρωσε το Cahiers d'Art, φωτίζοντας την προσπάθεια και τον χρόνο που απαιτούνταν για να φιλοτεχνηθούν τα έργα αυτά. Όλοι βλέπουμε τα ολοκληρωμένα έργα του Πικάσο, αλλά οι περιστάσεις υπό τις οποίες δημιουργήθηκαν είναι εξίσου σημαντικές προκειμένου να κατανοήσουμε τον δημιουργό τους. 

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο εργαστήρι Madoura στο Vallauris, 1948 (© Yves Manciet)

Η έκθεση Picasso: In the Studio συνεχίζεται στην γκαλερί Cahiers d'Art, 14-15 Rue du Dragon, στο Παρίσι, μέχρι τις 9 Απριλίου. 

Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του ‘Cahiers d’Art’
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Ο Πικάσο στο ατελιέ του Le Fournas στο Vallauris, 26 Ιουνίου 1953. (© Edward Quinn Archives)
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη των γλυπτών “La grande Statue”, “Tete de femme”, και “Buste de Femme”, έργα εν εξελίξει στο εργαστήριο γλυπτικής του Πικάζο στο Boisgeloup το 1931 (από τα Αρχεία Όλγα Ρουΐθ Πικάσο)
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
Κι όμως υπάρχουν ακόμα ανέκδοτες φωτογραφίες του Πικάσο. Αυτές! Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης "Ο Πικάσο στο στούντιο"
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

63 λεπτά με τη Σοφία Ροζάκη: «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός»

Εικαστικά / «Η ντροπή είναι ένας ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός»

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία με μια φεμινιστική και κουίρ προσέγγιση διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ