Το φονικότερο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης είναι το ελληνικό

Το φονικότερο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης είναι το ελληνικό Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης (Sub.Urban Images)
0

Δεν χρειαζόταν να φτάσει η στιγμή της ανείπωτης τραγωδίας στα Τέμπη για να συνειδητοποιήσουμε πως η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας είναι εγκληματική.

Σταθερά και διαχρονικά, η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή της λίστας επικινδυνότητας των σιδηροδρόμων συστημάτων ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με έρευνες και μετρήσεις που έχουν δημοσιεύσει ανά τα χρόνια διάφοροι φορείς.

Παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις και τις δημόσιες δεσμεύσεις, καθώς και τη διοχέτευση αλλεπάλληλων ευρωπαϊκών κονδυλίων για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου και την εναρμόνιση του με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας, τα ελληνικά τρένα παραμένουν μέχρι και σήμερα από τα πιο επιρρεπή σε θανατηφόρα ατυχήματα σε ολόκληρη την Ένωση.

Πρόκειται για μια πραγματικότητα που επιβεβαιώνουν περίτρανα οι αριθμοί και οι στατιστικές, και μάλιστα πολύ πριν ξημερώσει η τραγική ημέρα της 1ης Μαρτίου. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε πριν από τρία χρόνια το Μεσογειακό Ινστιτούτο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας (MIIR), και που βασίστηκε σε επίσημα στοιχεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ε.Ε. (ERA) και των εκθέσεων ασφαλείας της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, μονάχα μεταξύ 2010 και 2018 καταγράφηκαν συνολικά 137 θάνατοι και 97 σοβαροί τραυματισμοί στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η στατιστική μελέτη του MIIR τοποθετεί την Ελλάδα στην πρώτη θέση στην Ε.Ε. όσον αφορά τον αριθμό των θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα, αναλογικά με τα χιλιόμετρα που διένυσαν ετησίως τα τρένα στη χώρα. Σε ό,τι αφορά τους τραυματισμούς, τα πράγματα δεν είναι καλύτερα, καθώς η χώρα κατέχει τη δεύτερη και εξίσου ντροπιαστική θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη.

Μια ακόμα μελέτη, που δημοσιεύτηκε το 2020 από το Κέντρο Σπουδών Μεταφοράς του Πανεπιστημίου Imperial και μελέτησε τα ποσοστά θανατηφόρων σιδηροδρομικών ατυχημάτων στους σιδηροδρόμους της Ευρώπης, κατέληξε στο ίδιο προειδοποιητικό συμπέρασμα.

Με βάση τα στοιχεία της τελευταίας τριαντακονταετίας, ο εκτιμώμενος μέσος όρος θανατηφόρων ατυχημάτων ανά δισεκατομμύριο χιλιόμετρων τρένου στην Ελλάδα είναι 22,7, ενώ η χώρα μας αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα που θέλει τα σιδηροδρομικά ατυχήματα να παρουσιάζουν πτωτική τάση με την πάροδο του χρόνου. Στη δεύτερη θέση, με δείκτη μόλις 5,31 και μια τεράστια απόσταση από την ελληνική στατιστική, βρίσκεται το Βέλγιο.

Οι αιτίες των θανατηφόρων ατυχημάτων

Σύμφωνα με στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η συχνότερη αιτία ατυχημάτων και θανάτων στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι οι συγκρούσεις πεζών, ένα φαινόμενο που μάλιστα έχει αυξηθεί σημαντικά εντός της τελευταίας δεκαετίας.

Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα ατυχήματα σε ισόπεδες και συχνά αυτοσχέδιες διαβάσεις που βρίσκονται στις ράγες των τρένων, ενώ η τρίτη πιο συχνή αιτία θανάτων και τραυματισμών είναι οι εκτροχιασμοί, όπως αυτός που έλαβε χώρα τον Μάιο του 2017 κοντά στο χωριό Άδενδρο, προκαλώντας τον θάνατο τριών ατόμων καθώς και τον σοβαρό τραυματισμό άλλων έξι.

Πίσω από τους ασυνήθιστα συχνούς εκτροχιασμούς –και ιδιαίτερα σε μια χώρα όπου λειτουργεί μονάχα μια κεντρική σιδηροδρομική γραμμή με ελάχιστα δρομολόγια– βρίσκεται η κακή κατάσταση των υποδομών καθώς και η προβληματική διαχείριση της κυκλοφορίας των συρμών. Σύμφωνα με την ανάλυση του MIIR, και τα δύο αυτά αίτια έχουν τις ρίζες τους στη μη λειτουργία και εγκαθίδρυση των συστημάτων σηματοδότησης και αυτοματοποίησης που οφείλει να έχει κάθε σύγχρονος ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος

Αυτή ακριβώς η απουσία σύγχρονων συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, όπως για παράδειγμα το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) που διασφαλίζει πως τα δεδομένα κίνησης των τρένων στις γραμμές ελέγχονται με ψηφιακό τρόπο και σε άμεσο χρόνο, φαίνεται πως βρίσκεται πίσω από την αδικαιολόγητη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων, καθώς αν αυτά λειτουργούσαν σωστά, τότε θα υπήρχε έγκαιρη προειδοποίηση παρά τον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους, και κατά πάσα πιθανότητα ο τραγικός απολογισμός θα είχε αποφευχθεί έγκαιρα.

Παρότι τα έργα αυτοματοποίησης των συστημάτων ασφαλείας χρονολογούνται από το 2007, όταν υπογράφηκαν οι πρώτες συμβάσεις για την εισαγωγή του ETCS σε γραμμές και τρένα της Ελλάδας, μέχρι και σήμερα στο μεγαλύτερο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας η διαχείριση της κυκλοφορίας γίνεται μέσω ασυρμάτου και σταθμαρχών, μεγιστοποιώντας τις πιθανότητες ενός θανατηφόρου ατυχήματος λόγω του ανθρώπινου παράγοντα.

Πρόσφατες προειδοποιήσεις

Ακριβώς τα ίδια επίμονα προβλήματα των ελλειμμάτων ασφαλείας που είχε ήδη επισημάνει ο MIIR στην έρευνα-κόλαφο για την επικινδυνότητα του ελληνικού σιδηρόδρομου βρίσκονταν στα χείλη δεκάδων προσώπων και φορέων το τελευταίο διάστημα, που μετέφεραν τις ανησυχίες τους στην πολιτεία και τους αρμόδιους. Μάλιστα, μόλις τον Νοέμβριο του 2022, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (μηχανοδηγών) είχε στείλει εξώδικο προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων καθώς και την Hellenic Train, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων πως «το σύστημα ETCS το οποίο προστατεύει απέναντι στο ανθρώπινο λάθος, εξακολουθεί να μη λειτουργεί παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!».

Στο ίδιο πνεύμα είχε κινηθεί και η επιστολή συνδικαλιστών του ΟΣΕ, που δημοσιεύτηκε μόλις τρεις εβδομάδες πριν από το τραγικό συμβάν στα Τέμπη, και η οποία έκανε αναφορά σε μια σειρά από πρόσφατα ατυχήματα στις αμαξοστοιχίες δηλώνοντας χαρακτηριστικά πως «όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό».

Στη λίστα των προειδοποιήσεων για τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας προστίθεται και ένα ακόμη έγγραφο που είδε χθες το φως της δημοσιότητας, και το οποίο φέρει ημερομηνία 27 Απριλίου 2022. Αφορά την επιστολή παραίτησης του Χρήστου Κατσιούλη, προέδρου της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, προς την ΕΡΓΟΣΕ.

Στην εν λόγω επιστολή, ο Κατσιούλης έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια του ελληνικού σιδηρόδρομου, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «υπάρχει συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο γίνεται κυκλοφορία τρένων με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

Θέματα
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αντώνης Καραμπατζός: «Σήμερα στην Ελλάδα βιώνουμε μια βαθιά θεσμική κρίση»

Άκου την επιστήμη / «Στην Ελλάδα βιώνουμε μια βαθιά θεσμική κρίση»

Είναι η Ελλάδα σήμερα ένα κράτος δικαίου; Γιατί οι θεσμοί καταρρέουν στη συνείδηση των πολιτών; Ποιοι λόγοι εξηγούν το έλλειμμα εμπιστοσύνης προς τη Δικαιοσύνη; Και γιατί η αλήθεια μοιάζει να έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα; Ο καθηγητής του αστικού δικαίου στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αντώνης Καραμπατζός, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άδα Σταματάτου: «Είναι λάθος την φροντίδα των ατόμων με βαριές αναπηρίες να την επωμίζεται η οικογένεια»

Ζούμε, ρε! / «Είναι λάθος η οικογένεια να επωμίζεται τη φροντίδα των ατόμων με βαριές αναπηρίες»

Πόσο δύσκολη (ή εύκολη) είναι για ένα γονέα η απόφαση να εξασφαλίσει μια θέση για το αυτιστικό παιδί του σε ένα οικοτροφείο; Γιατί να πάρει αυτή την απόφαση; Και τι κάνει τη μετάβαση αυτή πιο ομαλή; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Tσάτσος συζητούν με την Άδα Σταματάτου, πρόεδρο του Race for Autism Gr και δημιουργό της σελίδας στο FB «Η ζωή μου με τον Γιάννη».
THE LIFO TEAM
Mόνο οι πλούσιοι μπορούν να τρώνε υγιεινά;

Radio Lifo / Mόνο οι πλούσιοι μπορούν να τρώνε υγιεινά;

Πόσο ταξική είναι η διατροφή στην εποχή των superfoods και της gourmet γαστρονομίας; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τη διατροφολόγο και Ειδικό Σύμβουλο Διαχείρισης Γήρανσης και Χρόνιων Νοσημάτων Αντωνία Πανανάκη, για το πώς η διατροφή ενισχύει τις ταξικές διαφοροποιήσεις και γιατί, από βιολογική ανάγκη, είναι πια ένας τρόπος προβολής της κοινωνικής μας ταυτότητας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Νίκος Βατόπουλος: «Κανένας δήμαρχος δεν αγάπησε βαθιά την Αθήνα»

Lifo Videos / Νίκος Βατόπουλος: «Κανένας δήμαρχος δεν αγάπησε βαθιά την Αθήνα»

Είναι η Αθήνα μια πόλη μόνο για τουρίστες; Πόσο κακοί πολίτες είμαστε; Πού οφείλεται η αποκαρδιωτική εικόνα του ιστορικού κέντρου; Γιατί κυριαρχεί η έλλειψη φροντίδας δημόσιων χώρων; Και πώς θα μοιάζει η Αθήνα της επόμενης δεκαετίας; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον δημοσιογράφο και συγγραφέα Νίκο Βατόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πρώτη φορά μαμά στα 50

Ψυχή & Σώμα / Πρώτη φορά μαμά στα 50

Η δημοσιογράφος Μία Κόλλια μοιράζεται με την Τζούλη Αγοράκη την εμπειρία της σε σχέση με τις βασικές προκλήσεις της μητρότητας σε μεγαλύτερη ηλικία. Ποιες ήταν οι δυσκολίες με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπη και πώς κατάφερε να παρακάμψει πικρόχολα σχόλια και να εστιάσει στα βαθύτερα «θέλω» της;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Αληθινά εγκλήματα / Το τριπλό φονικό που συγκλόνισε το Καππαδοκικό

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την υπόθεση που έμεινε γνωστή ως το «μακελειό του Καππαδοκικού». Στις 14 Αυγούστου 2001, ο 36χρονος οικοδόμος Ηρακλής Μισαηλίδης, οπλισμένος με κυνηγετική καραμπίνα, πλησίασε το καφενείο του χωριού και άνοιξε πυρ εναντίον των παρευρισκομένων.
Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Άκου την επιστήμη / Μιχάλης Τιβέριος: «Από την αρχαιότητα, η Ελλάδα είναι παρέες και κυκλώματα»

Η παιδεία, οι διανοούμενοι και όσα μας καταδυναστεύουν ως χώρα. Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών και ομότιμος καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ., Μιχάλης Τιβέριος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η σκληρή αλήθεια για την Γεωργία Βασιλειάδου

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για τη Γεωργία Βασιλειάδου

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1980 η Γεωργία Βασιλειάδου. Ακούστε ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για τη συναρπαστική ζωή της ηθοποιού που αποδεικνύει πως όλα μπορούν να συμβούν και πως ποτέ δεν είναι αργά...
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
«Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Newsroom / «Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Ποιοι είναι οι λόγοι που οι θεσμοί δεν εμπνέουν εμπιστοσύνη; Έχει σχέση ο θυμός της τραγωδίας των Τεμπών με εκείνον των Μνημονίων; Και τι σημαίνει "διαδηλώνω" σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον καθηγητή Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών του ΕΚΠΑ, Αριστείδη Χατζή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Radio Lifo / Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Γιατί η παιδική ηλικία ζητάει το άμυλό της; Γιατί η ζάχαρη είναι τόσο εθιστική στα παιδιά; Και τελικά πόσο πρέπει να επιμένουμε να τρώνε μπάμιες, φασολάκια, φρούτα και λαχανικά; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την κλινική διατροφολόγο Κωνσταντίνα Κεραμύδα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε μυστηριωδώς, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στην Νικολούλη

Αληθινά εγκλήματα / Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στη Νικολούλη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την αινιγματική εξαφάνιση του 23χρονου Κωστή Πολύζου, η οποία αποτέλεσε την αρχή για ένα θρίλερ που δεν έβρισκε λύση για σχεδόν πέντε χρόνια.
THE LIFO TEAM