Το κοινωνικό συναίσθημα και ο δρόμος

apergia Facebook Twitter
Μια ασαφής αλλά σημαντική ιδέα δικαιοσύνης μιλάει στους νεότερους ή σε ένα μέρος τους. Φωτ.: Eurokinissi
0

ΜIA BΑΘΥΤΕΡΗ ΔΥΣΦΟΡΙΑ –όχι πάντα με μορφή θυμού– έχει απλωθεί.

Δεν μιλώ για αυτούς που ήδη έχουν ιδεολογική και εκλογική άποψη ή για όσους αναλύουν τον νεοφιλελευθερισμό, τις πολιτικές, τα διαχρονικά συστήματα. Μιλώ για νέους με κάποια ευαισθησία, για ένα κομμάτι της κοινωνίας που θεωρεί πως έχει βρεθεί «από κάτω» και σε συνθήκες μεγαλύτερης και άδικης ανασφάλειας.

Αν δεν υπήρχε κάτι –στον αέρα–, δεν θα μπορούσαν να μαζεύουν κόσμο οι απεργιακές συγκεντρώσεις της ΑΔΕΔΥ. Τα δε παραδοσιακά καλέσματα αριστεράς-ακροαριστεράς θα είχαν το συνηθισμένο, ήδη πεισμένο από πριν, κόσμο των ακτιβιστών.

Ούτε προσχώρηση άνευ όρου σε συνθήματα και λογικές σύγκρουσης, ούτε σνομπ ή περιφρονητική στάση απέναντι στα κύματα δυσφορίας και στο κοινωνικό συναίσθημα που δεν είναι μόνο για το τρένο στα Τέμπη, αλλά και για πολλές συσσωρευμένες ματαιώσεις.

Η δυσφορία έχει εξαπλωθεί και φυσικά είναι απολύτως «μεταρρυθμιστική» στον πυρήνα της: δεν είμαι καθόλου βέβαιος πως είναι μια δυσφορία υπεράσπισης της αδράνειας ή των παραδοσιακών status. Eνδεχομένως να είναι η αναζήτηση –θολή και συναισθηματικά φιλτραρισμένη– ενός καλύτερου συστήματος δημόσιων υπηρεσιών, μιας καλύτερης μισθολογικά συνθήκης. Αναζήτηση κοινωνικής ασφάλειας, όχι κοινωνικής αδράνειας.

Το ότι υπάρχουν μερίδες, δίκτυα και συμφέροντα που αξιοποιούν και τη διαμαρτυρία για δικές τους βολές είναι άλλο. Εξάλλου, όπως κάθε κινητικότητα δεν είναι πάντα καλή, έτσι και κάθε «συντήρηση» ως αναζήτηση βιοτικής και συναισθηματικής ασφάλειας δεν είναι αναγκαστικά αντιδραστική. Μια ασαφής αλλά σημαντική ιδέα δικαιοσύνης μιλάει στους νεότερους ή σε ένα μέρος τους.

Πρέπει όμως να προστατευτεί από τις ευκολίες των δημαγωγών-κολάκων κάθε εξέγερσης και από τον χύμα συναισθηματισμό της «αντεκδίκησης». Αυτό είναι ευθύνη όσων υποτίθεται πως έχουν πολιτική παιδεία και εμπειρίες. Να λένε πως η δικαιοσύνη δεν έχει καμιά σχέση με την εκδίκηση, τη μεμονωμένη στοχοποίηση προσώπων, την ακραία γενίκευση.

Μην περιμένουμε από δεκαοχτάρηδες να έχουν προγραμματικό λόγο εν μέσω τέτοιων καταστάσεων. Γι’ αυτό ούτε προσχώρηση άνευ όρου σε συνθήματα και λογικές σύγκρουσης, ούτε σνομπ ή περιφρονητική στάση απέναντι στα κύματα δυσφορίας και στο κοινωνικό συναίσθημα που δεν είναι μόνο για το τρένο στα Τέμπη, αλλά και για πολλές συσσωρευμένες ματαιώσεις.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ