Forever Young

Forever Young Facebook Twitter
0

Πολύ πριν ακούσω το«Forever Young»του «αιώνιου» Dylan είχαακούσει το «Forever Young»των «περιστασιακών» Alphaville.Μέχρι και σήμερα το δεύτερο, παρά ή,μάλλον, εξαιτίας της συγκλονιστικήςαφέλειάς του είναι κολλημένο σαν τσίχλαστο μυαλό μου, ενώ το πρώτο -το οποίοπρόσφατα κατέληξε ως soundtrackσε διαφημιστικό της Pepsiμε τις ευλογίες αλλά και την παρουσίατου δημιουργού του- μου μοιάζει σαναπόδειξη ότι ο Μεγάλος απολαμβάνει πάνωαπ' όλα να μας χειραγωγεί, για να μηνπω να μας δουλεύει ψιλό γαζί. Εντελώςυποκειμενική άποψη, αλλά περίπουφυσιολογική για όσους γαλουχήθηκαν στα«ακατανόητα» ‘80s, όταν οαναγεννημένος Χριστιανός BobDylan δεν υπήρχε στο σκηνικό.Ακόμα κι όταν άκουσα τελικά το τραγούδι,δεν βρήκα καμιά γοητεία σ' αυτό τοιδεαλιστικό (και αμυδρά σαρκαστικό;)ευχολόγιο («είθε να βγουν αληθινές όλεςσου οι ευχές / είθε να μείνεις για πάντανέος») αντίθετα από τους ευσεβείςσυνθετικούς και νέον πόθους παραλιακήςντίσκο και τις περίεργες Τζέιμς Μπονταναφορές του κομματιού των Γερμανών μετις περήφανες φράντζες («ας πεθάνουμενέοι ή ας ζήσουμε για πάντα / δεν έχουμετην εξουσία αλλά ποτέ δεν λέμε ποτέ...τα νιάτα είναι σαν τα διαμάντια στονήλιο / και τα διαμάντια είναι παντοτινά...για πάντα νέος, θέλω να είμαι για πάντανέος κ.λπ., κ.λπ.).

Το θέμα μας όμως δενείναι η άρνηση της popαισθητικής των ‘80s ναπεθάνει επιτέλους με αξιοπρέπεια, αλλάη επιθυμία των ανθρώπων να θέλουν ναμείνουν για πάντα νέοι - αυτής της γεμάτηςθράσος ιδέας που επιμένει με όλο καιμεγαλύτερο πείσμα όσο η επιστήμηεξελίσσεται. «Δεν θέλω να κερδίσω τηναθανασία με το έργο μου αλλά με το ναμην πεθάνω ποτέ» είχε πει κάποτε ο ΓούντιΆλεν, δήλωση όχι χαρακτηριστική ακριβώςτου πνεύματος του διανοούμενου πορνόγερου,αλλά τυπική της επιθυμίας αέναης αναβολής(σαν δίκη στην Ευελπίδων) των γηρατειώνκαι του θανάτου. Αφορμή γι αυτές τιςσκέψεις -που πάνε κι έρχονται συνεχώςστο μυαλό όλων- είναι το τελευταίο τεύχοςτου περιοδικού «Time» μεcover story τις«10 Ιδέες που αλλάζουν τον κόσμο σήμερα».Μια από αυτές είναι αυτό που αποκαλείο συγγραφέας του άρθρου (και νονός τουόρου) «amortality», που θαμπορούσε να αποδοθεί ελληνικά ως«αθνητότητα» (τέτοιες μαγκιές καινεολογισμοί πάντα μοιάζουν πιο άκομψοιστα ελληνικά). Μια πειραγμένη λέξη γιαμια πειραγμένη ιδέα μπορεί να πει κανείς,που αφορά πάντως μια τάση που μόνοκαινούργια δεν είναι, απλά παρουσιάζεταιπιο έντονη από ποτέ: η ισχυρή επιθυμίατων προνομιούχων ανθρώπων όχι μόνο ναφαίνονται νέοι όσο γίνεται και με κάθεμέσο αλλά να μην αλλάξουν πίστα ποτέ,ζώντας με τους ίδιους τρόπους και ρυθμούςκαι κάνοντας (και καταναλώνοντας) ταίδια πράγματα από την ύστερη εφηβείαμέχρι τα βαθιά γεράματα (ή το Τέλος,όποτε έρθει αυτό). Όχι απλά το δικαίωμανα νεάζεις για πάντα αλλά «... μια πιοπαράξενη και πιο δυνατή αλχημεία πουενισχύεται από τη σημαντική αύξηση τουπροσδόκιμου ζωής και μια βαθιά πτώσητης επιρροής της οργανωμένης θρησκείας- όλα τα παραπάνω μέσα από τη γαλάζιαθολούρα του Βιάγκρα».

Ούτε νταραβέρια με τοΔιάολο, ούτε αφρόλουτρο με αίμα παρθένων- απλά η ελευθερία των μικρών νασυμπεριφέρονται σαν μεγάλοι και τωνμεγάλων να συμπεριφέρονται σαν μικροί.Το αστείο είναι ότι το κείμενο παρουσιάζειως poster boyαυτής της τάσης τον Πρόεδρο της ΓαλλίαςΝικολά Σαρκοζί που μοιάζει να επιδεικνύειδιαρκώς, εκτός από την Κλάρα Μπρούνι,τις καθηλωμένες στην εφηβεία ορμόνεςτου, αν και προσωπικά μου φαίνεται απλάως κάποιος που ενσαρκώνει τέλεια τοπαλιό σουξέ «είναι γάτα, είναι γάτα, οκοντός με τη γραβάτα».

Τελικά πρέπει κάποιοςνα συμπεριφέρεται αναλόγως της ηλικίαςτου; Και τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Είναιίσως συντηρητική άποψη αλλά και λογικήμε αισθητικούς όρους, αν σκεφτεί απλάκανείς πόσο αντιαισθητικό θέαμα μπορείνα είναι ο εξηντάρης με την κοτσίδα ή ηκυρία με το αγρίως τραβηγμένο πρόσωπο.Η αλήθεια είναι ότι παρά την εξέλιξητων πάσης φύσεων παρεμβάσεων στηφυσιολογική εξέλιξη, ελάχιστοι άνθρωποιμπορούν να κρύψουν αποτελεσματικά τηνηλικία τους, κυρίως αυτοί που έχουν γιαβιτρίνα ένα «baby face»ή είναι κάτοχοι ασυνήθιστα «νεανικών»γονιδίων. Υπάρχει όμως και μια άλληαντίφαση, νομίζω... Πώς γίνεται να είμαστεαπό τη μία πιο ευαισθητοποιημένοι απόποτέ με τα προβλήματα του πλανήτη κιαπό την άλλη τόσο πολύ στην κοσμάρα μας;Πώς γίνεται να είμαστε πιο σεμνοί καιπροσεχτικοί στη σχέση μας με τη φύσηκαι συγχρόνως πιο πρόθυμοι από ποτέ ναασελγήσουμε επί της «φυσικής διαδικασίας»αδιαφορώντας για το κόστος; Κάτι μοιάζειθεμελιακά λάθος σ' αυτή την εξίσωση. ΟΦράνσις Φουκουγιάμα (ο γνωστός συντηρητικόςφιλόσοφος που έγινε διάσημος από τηθεωρία περί «τέλους της Ιστορίας») είχεγράψει ένα νόστιμο στο βιβλίο του OurPosthuman Futureπριν μερικά χρόνια: «Αυτοί που είναινέοι -ή νεάζοντες- σήμερα δεν πρόκειταινα παραμερίσουν όχι μόνο για τα παιδιάτους αλλά ούτε για τα εγγόνια και ταδισέγγονα τους...».

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ