Greek folk song

Greek folk song Facebook Twitter
0

Τελικά «γεμίζει τις μπαταρίες του» κανείς, στηνπραγματικότητα, στις διακοπές; Κι αν ναι, σε πόσο καιρό αδειάζει ξανά τοντεπόζιτο; Σ΄ ένα μήνα; Μια εβδομάδα; Δυο μέρες μόλις μετά την επιστροφή καιπρέπει να καταπολεμώ κάθε πέντε λεπτά την έντονη επιθυμία να βγάλω τα παπούτσιαμου σε δημόσιο χώρο και να πιω ένα καραφάκι ρακί απνευστί (καύσιμο που, έτσι κιαλλιώς, δε φτουράει στην πόλη όπως στο νησί). Αυτό που μένει, αν είσαι τυχερός-και δεν εξέτισες τις διακοπές σου σε κάποιο παραθεριστικό στρατόπεδοσυγκέντρωσης- είναι αυτή η αίσθηση συντροφικότητας με τους υπόλοιπουςεπισκέπτες ενός αγαπημένου καλοκαιρινού προορισμού. Κι αυτό συμβαίνει σ΄ έναμέρος οικείο. Τσεκαρισμένο μέσα στα χρόνια. Πού να τρέχεις τώρα να «ζήσεις τομύθο σου» σε άλλα μέρη και να περπατάς σα χαμένος μέχρι να βρεις «τι παίζει»,«πού δε θα μας τον πιάσουν», «πού είναι το καλύτερο φαγητό», «πού κρύβεται τοαυθεντικό» και τέτοια κουραστικά και μάταια πράγματα.

Στο ίδιο λοιπόν μέρος, μέχρινα ξεθωριάσει η επιθυμία - ή να σου ισοπεδώσει τις αγαπημένες γωνιές το σύστηματουριστικού εκσυγχρονισμού και οργανωμένης ή ανοργάνωτης αρπαχτής. Έστω κι ανκάθε καλοκαίρι καταφτάνει καινούργια φουρνιά ενθουσιωδών πρωτάρηδων για να το«μαγαρίσει» (όλη οι «παλιοί» την ίδια γκρίνια κάνουν, είναι μέρος τηςιεροτελεστίας, νομοτελειακό σχεδόν). Στο χώρο που γίνεσαι αυθόρμητα κοινωνικόςή, στη χειρότερη, μοιράζεσαι το σνομπισμό και τον απελευθερωμένο μισανθρωπισμό σουμε αδελφές ψυχές.

Εκεί που λες στον άλλο «Τι έγινε; Καλά;» και αυτό πουεννοείς -αντίθετα από την αυτοματική εκφορά του λόγου στην αστικήκαθημερινότητα- είναι «χαίρομαι πραγματικά που έχω την ευκαιρία να πω (ναακούσω τον εαυτό μου να λέει, δηλαδή) αυτήν τη φράση σε κάποιον». Ούτευποκριτικές φιλοφρονήσεις ούτε στραβωμένα μουρμουρητά.

Στα μικρά νησιά δεν υπάρχουν κομπάρσοι - μόνο σταρ καικαρατερίστες. Και όλοι μοιάζουν να κατανοούν ότι το να είσαι μπλαζέ είναιχάσιμο χρόνου και ευκαιριών. Το ξεχνούν, βέβαια, μετά στην πόλη όπου απαιτούνταιάλλα κόλπα κι άλλοι ρόλοι, αλλά κάτι απ΄ αυτή την ανοχή που επιβάλλει σχεδόν τοιδανικό σκηνικό, διατηρείται μέσα σου για να την ανασύρεις, αν χρειαστεί, σειδιαίτερα τσιτωμένες καταστάσεις της «κανονικής ζωής». Στην πόλη ανήκουμεεξάλλου, μην μπερδευόμαστε, που έλεγε κι ένας φίλος φέτος στο νησί, και δεν είναιλίγοι αυτοί οι τουρίστες / wannabe localistas που την πάτησαν κατάκαιρούς και λησμόνησαν ότι δεν είναι αυτοί οι ντόπιοι, αλλά οι ξένοι, ή οι «εποχικοίοπαδοί» τέλος πάντων, του αγαπημένου τους νησιού.

Αυτοί που την πατάνε κυρίως είναι συνήθως οινεολαίοι, και έχει πάντα πλάκα να παρατηρεί κανείς το ναρκισσισμό των νεαρών φρικιώντρίτης γενιάς («είμαστε πιο ωραίοι και πιο ελεύθεροι και πιο ευαισθητοποιημένοιαπό σας» - και είναι φυσικά), που αμολιέται στις παραλίες ελεύθερου κάμπινγκ ή στις πλατείες που κολλάνε από ταχυμένα ρακόμελα. Η αλαζονεία είναι σπορ της νιότης, πώς να το κάνουμε, και δενμπορείς να του ακυρώνεις τη στιγμή του, του πιτσιρικά, γιατί είναι σπαστικός τεχνο-freak ή γιατί φοράειτο σώβρακο πάνω από το παντελόνι επειδή αυτή είναι η σύγχρονη εκδοχή της «fuck you» εφηβικής μόδας, είτεγιατί βαράει αλύπητα το τουμπερλέκι (tribal, man!)με την αίσθηση ρυθμού που θα εκτιμούσε μόνο Νεάντερταλ σε απομόνωση. Τονκολακεύεις και λίγο («ωραίο τραγουδάκι, φίλε, το δυναμώνεις λίγο;») καιεπιστρέφεις στις «ώριμες» και βαρεμένες συζητήσεις της παρέας σου.

Σε μια τέτοιακρίση φιλοσοφικής διαύγειας περί της σημειολογίας των ονομάτων από τημεταπολίτευση και μετά, ένας καλοκαιρινός «σύντροφος» μου είπε ότι την πεθερά τουτη λένε Σούλα (υποκοριστικό της εποχής της αστυφιλίας), τη γυναίκα του Μπέτυ (80΄s ξενομανία)και την κόρη του Δανάη (μπουρζουά φαντασίωση). Αυτό θα μπορούσε να γίνει καιτραγουδάκι στη μελωδία του «Κολλήγα γιος του παππού μου ο παππούς... κ.λπ. » τουΚηλαηδόνη. Κάποιος άλλος της παρέας τότε έθεσε (εντελώς άσχετα) την απορίαγιατί πολλοί Έλληνες γκέι είναι τόσο ανεκτικοί στο σκυλοπόπ ιδίωμα, ενώ οιλεσβίες αντίθετα έχουν έντονη ροπή προς το έντεχνο και το παλιό λαϊκό. Αυτόσηκώνει περαιτέρω ανάλυση ίσως. Ίσως και όχι. Το κακό με τις διακοπές, είναιότι εξαιτίας του ελεύθερου χρόνου και της χαλάρωσης, η σημειολογία είναιτεμπέλικη και εντελώς αυθαίρετη.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ