«Η πρόοδος συμβαίνει στο σκοτάδι, όταν δεν προσπαθείς πια». Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

«Η πρόοδος συμβαίνει στο σκοτάδι, όταν δεν προσπαθείς πια». Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Η Αμερικανίδα συγγραφέας (συγγραφέας σθεναρή, όχι ευκαιριακή τσιτατολόγος) Sarah Manguso είναι ίσως η πιο σημαντική εκπρόσωπος του σύγχρονου αγγλόφωνου αφοριστικού λόγου και συνειδητά δεν έχει λογαριασμό στο Twitter.
1

Ο σύγχρονος Σκωτσέζος ποιητής Ντον Πάτερσον είχε γράψει κάποτε: «Ο αφορισμός είναι ένα σύντομο χάσιμο χρόνου. Το ποίημα είναι ένα πλήρες χάσιμο χρόνου. Η νουβέλα είναι ένα μνημειώδες χάσιμο χρόνου». Πλάκα έκανε (σχεδόν) πάντως, και όταν σκάρωνε αυτό το ημιπροβοκατόρικο τσιτάτο δεν είχαν γραφτεί ακόμα ένα κάρο μικροαναλύσεις που τοποθετούν τα tweets στη μακρά παράδοση του αφοριστικού λόγου που ξεκινά επίσημα από τους Αφορισμούς του Ιπποκράτη για να περάσει από τις Σκέψεις του Πασκάλ και τα Maximes (Αξιώματα) του Λα Ροσφουκώ στις πνευματώδεις ατάκες του Όσκαρ Ουάιλντ και της Ντόροθι Πάρκερ ως τις μέρες μας, που, λίγο-πολύ, όλοι ταλαιπωρούμε το είδος στα social media. «Ars longa, vita brevis»: τη ρήση του Ιπποκράτη ακόμα κι εμείς από τα λατινικά τη μάθαμε, παρ' ότι στα ελληνικά λέει πολύ περισσότερα: «Ο βίος βραχύς, η δε τέχνη μακρή, ο δε καιρός οξύς, η δε πείρα σφαλερή, η δε κρίσις χαλεπή». Και συνεχίζει με κάτι αμιγώς ιατρικά, όπως αμιγώς ιατρικά ήταν και τα περισσότερα αποφθέγματά του, με πιο χαριτωμένο ίσως αυτό που σημείωνε καθησυχαστικά ότι «οι ευνούχοι δεν παθαίνουν ουρική αρθρίτιδα ούτε κάνουν φαλάκρα».


Η Αμερικανίδα συγγραφέας (συγγραφέας σθεναρή, όχι ευκαιριακή τσιτατολόγος) Sarah Manguso είναι ίσως η πιο σημαντική εκπρόσωπος του σύγχρονου αγγλόφωνου αφοριστικού λόγου και συνειδητά δεν έχει λογαριασμό στο Twitter επειδή, όπως έχει τονίσει, «άλλο πράγμα η συνοπτικότητα των σπαραγμάτων και των θραυσμάτων στον συλλογικό αποχνουδωτή μυαλών του Ίντερνετ κι εντελώς άλλο η συνοπτικότητα των καλύτερων αφορισμών, που είναι αυτόνομοι και πλήρεις... Σας παρακαλώ, μην προσπαθήσετε να με πείσετε ότι το ρομάντσο μου με τον συνοπτικό, λακωνικό λόγο έχει να κάνει με τον τρόπο που βιώνουμε πλέον την πραγματικότητα ή ότι θα έπρεπε να είμαι στο Twitter επειδή προτιμώ τη σύντομη λογοτεχνία ή ότι το γούστο μου δεν είναι παρά ένα σύμπτωμα της παθολογικής μου αδυναμίας να εστιάσω ή να αφοσιωθώ κάπου ή ότι, αφού έχω παιδί, δεν έχω πια τον χρόνο να γράψω μακροσκελή κείμενα».

«Σπανίως βαριέμαι στο σπίτι, βαριέμαι συχνά όμως όταν ταξιδεύω. Στο σπίτι, όπου η καθημερινή ρουτίνα είναι αρκετά αυτοματική έτσι ώστε να μπορώ να την αγνοώ σχεδόν, είμαι ελεύθερη να σκεφτώ ό,τι θέλω»


Φυσικά και έχει γράψει μακροσκελή κείμενα, συχνά υπό τη μορφή βιωματικών αφηγήσεων που τοποθετούνται αμήχανα στο είδος των απομνημονευμάτων (memoirs), όπου όμως οι (δουλεμένοι και διόλου αβασάνιστοι) αφορισμοί σκάνε σαν προβολές ενόρασης που έχουν γεννηθεί μέσα από την εμπειρία και την παρατήρηση. «Ο χρόνος μάς τιμωρεί, παίρνοντάς μας τα πάντα, αλλά επίσης μας σώζει – παίρνοντάς μας τα πάντα» είχε γράψει στο βιβλίο Ongoingness: The end of a diary, σε μία από τις πολλές αποστροφές που έχουν να κάνουν με απόπειρες διαχείρισης του χρόνου και συχνά τίθενται εναντίον της παραλυτικής ενδοσκόπησης, της αέναης προσμονής και της άστοχης ονειροπόλησης ενός μέλλοντος όπου όλα κάπως θα έχουν δέσει ως διά μαγείας. Από το Two kinds of decay: «Η ύπαρξή μου, από ένα βέλος φωτός που στόχευε στο μέλλον, συρρικνώθηκε σε μια κηλίδα φωτός που ήταν η παρούσα στιγμή. Έγινα καλύτερη στο να ζω μ' αυτό το σημείο αναφοράς. Του έδωσα όλη την προσοχή μου. Το αγάπησα πολύ».

 
Στο ίδιο βασανιστικό μοτίβο πηγαινοέρχεται τακτικά. Από το Ongoingness και πάλι: «Το να ζεις με το όνειρο του μέλλοντος θεωρείται ατέλεια χαρακτήρα. Το να ζεις στο παρελθόν, μουσκεμένος στη νοσταλγία, επίσης θεωρείται ατέλεια του χαρακτήρα. Το να ζεις στην παρούσα στιγμή μπορεί να χαιρετίζεται συχνά ως πνευματικά αξιοθαύμαστο, η άγνοια όμως αυτών που μας διδάσκει η Iστορία ή η αποτυχία να σχεδιάσεις στοιχειωδώς το μέλλον επίσης θεωρούνται ατέλειες του χαρακτήρα... Το μόνο που ήθελα ήταν να μάθω πώς να κατοικήσω στον χρόνο μ' έναν τρόπο που δεν μπορούσε να θεωρηθεί ατέλεια του χαρακτήρα... Ίσως το πρόβλημα είναι ότι η υφή της ζωής είναι ελαστική, ότι μπορεί να μοιάζει και να είναι πλήρης σε ποικίλα επίπεδα πληρότητας. Ή ίσως τελικά να είμαστε κακοί κριτές της πληρότητας της ζωής μας. Ή ίσως οι έννοιες της κενότητας και της πληρότητας αποτελούν φτωχές μεταφορές για την ευτυχία, αν η ευτυχία είναι στην πραγματικότητα το θέμα που συζητάμε».


Στο νέο της βιβλίο, που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες στην Αμερική, η Sarah Manguso εγκαταλείπει τα προσχήματα και παρουσιάζει ένα μανιφέστο ύπαρξης, ένα σχέδιο ζωής με τη μορφή 300 αφορισμών ή επιχειρημάτων, όπως δηλώνει ο τίτλος της έκδοσης (300 Arguments). Ιδού κάποια που έχουν προδημοσιευτεί και τα προσυπογράφω με χέρια και πόδια:

«Σπανίως βαριέμαι στο σπίτι, βαριέμαι συχνά όμως όταν ταξιδεύω. Στο σπίτι, όπου η καθημερινή ρουτίνα είναι αρκετά αυτοματική έτσι ώστε να μπορώ να την αγνοώ σχεδόν, είμαι ελεύθερη να σκεφτώ ό,τι θέλω».

«Η θέληση μπορεί να επιτύχει κάποια πράγματα, πρέπει όμως κανείς να εξαντλήσει τη θέλησή του για να μάθει ποια είναι αυτά».

«Η πρόοδος συμβαίνει στο σκοτάδι, όταν δεν προσπαθείς πια».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Shortcut
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια