Όνειρο θερινής νυκτός

Όνειρο θερινής νυκτός Facebook Twitter
Οrnette Coleman
0

Συχνά στη ζωή δεν θεςνα φαίνεσαι πρωτάρης, κι έτσι μένειςστα οικεία, χάνοντας πολλά καινούργιαπράγματα, εμπειρίες, καταστάσεις,ερεθίσματα. Κάπως έτσι ήταν η διστακτικήμου σχέση πάντα με τον ήχο της τζαζ. Κάτιπου πάντα αναβάλλεις για αργότερα. Όχιότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος ήχοςτζαζ φυσικά, απλά υπήρχε πάντα στο μυαλόμου η εξίσωση της τζαζ μ' ένα αφηρημένοmood, λιγότερο ή περισσότεροπροσβάσιμο. Κι αυτή η μανία των διάφορων«τζαζόβιων» με τη δεξιοτεχνία,που κατά περίεργο τρόπο τους συνδέειμε τους χεβιμεταλάδες... Πρόσθεσε σ'αυτά και μια δυσανεξία στις στριφνέςεμμονές του avant gardeκαι της αυτοσχεδιαστικής αντίληψηςγενικά, και το αποτέλεσμα ήταν ναδυσκολεύομαι πάντα με τις ιδιοσυγκρασιακέςεκφράσεις της προχωρημένης/πειραματικής/ελεύθερηςτζαζ. Από την άλλη φυσικά υπάρχει ηγοητεία της ελευθερίας χωρίς κανόνες,και η ισχυρότατη μυθολογία: οιμπίτνικ-νουάρ-τζάνκι φαντασιώσεις, οιλευκοί hipsters που θέλουννα γίνουν Λευκοί Νέγροι (γνωρίζωτουλάχιστον δύο ανθρώπους που είχανστα τέλη των ‘80s σαξόφωνοστο σπίτι ως supercool αξεσουάρ,χωρίς να ξέρουν να το παίζουν), ο MilesDavis, ο Coltrane,ο Charlie Parkerκαι όλοι οι υπόλοιποι του γνωστού καικατοχυρωμένου εδώ και χρόνια πανθέουτων Μεγάλων.

Ο OrnetteColeman ανήκει σ' αυτό τοπάνθεον και η συναυλία του στο Παλλάςτην περασμένη Παρασκευή είχε αυτή τηναύρα του πολύ ιδιαίτερου eventπου σπάνια συμβαίνει και όλα μοιάζουννα συμβάλλουν στη δημιουργία μιαςκατάστασης μυσταγωγίας (ξεχειλωμένοςόρος αλλά ταιριαστός στη συγκεκριμένηπερίπτωση). Βοήθησε και το γεγονός ότιο κόσμος ήταν λίγος δυστυχώς (κάποιοιεστέτ του είδους -διέκρινα τον ΜισέλΔημόπουλο- και οι γνωστοί άγνωστοιψαγμένοι μουσικόφιλοι της πόλης,γαλουχημένοι από τις «criticalbeats» και «avantrock» κατηγοριοποιήσειςτου περιοδικού «Wire»),ο κλειστός και αυστηρός -ούτε φιάληουίσκι ούτε τσιγαράκι, κάτι που κράτησεμακριά τους παραδοσιακούς θαμώνες τωντζαζ κλαμπ της πόλης- χώρος ντάλακαλοκαίρι που δεν επέτρεπε τουςαντιπερισπασμούς. Δέος, νεκρική σιγήανάμεσα στα κομμάτια (ο ψίθυρος του78χρονου Coleman ακουγόταναπόκοσμος και πεντακάθαρος), standingovation στα τρία ανκόρ. Καισεβασμός σε μια εκπληκτική μπάντα πουέστηνε ιδανικά τους χώρους για νααναπνεύσουν το σαξόφωνο, η τρομπέτα καιτο βιολί του αρχιτέκτονα της freejazz (είχα ψηθεί πάρα πολύκαι παρέμεινα έτσι) - μια μπάντα πουπεριελάμβανε στα ντραμς το γιο τουColeman, τον Denardo,ο οποίος βλέπει μια ζωή πια στη σκηνήτην πλάτη του ανθρώπου που του έμαθε ναεκτιμά τα ωραία πράγματα στη ζωή καιστην τέχνη.

Δεν το παίζω σχετικός,απλά δεν είμαι αχάριστος σε τέτοια δώρα.Θέλω να πω είμαι άσχετος, αλλά δενείμαι και σαν αυτούς που σπεύδουν να«ξεπουλήσουν» τον καταραμένοΓούντι Άλεν (λες και δεν ήταν αρκετά ταχτυπήματα από τις φριχτές ταινίες μετις οποίες συστηματικά μας μπουκώνειτα τελευταία χρόνια) στο Μέγαρο ήοπουδήποτε. Η απελευθερωμένη (είτε είναιτζαζ είτε ροκ είτε κάτι άλλο) από ιεραρχίεςκαι κατηγοριοποιήσεις μουσική είναιπάντα κάτι πολύ ευχάριστο και κάποιεςφορές πραγματικά... απελευθερωτικό (τοπιο κοντινό που είχα δει σε τέτοιουείδους μουσική είναι κάτι σαν τουςTortoise που δεν είναι καντζαζ και σίγουρα κάποιοι τζαζ εστέτ θααπέρριπταν επικαλούμενοι την εξίσωσηpost rock=badjazz).

Και δεν είναι τυχαίοότι ο ίδιος ο Coleman, στις(σπάνιες) φορές που μιλά για μουσικήστις συνεντεύξεις του, χρησιμοποιείόρους ανθρώπινων σχέσεων αντί γιατεχνική αργκό και φρασεολογία, χωρίςπολλές αλληγορίες και μεταφορές. Ηθεωρία στην πράξη: η μουσική ως ελευθερία,δωμάτια όπου οι άνθρωποι μπορούν νασυναντηθούν. Όπως είχε πει ο Colemanσε μια συνέντευξή του πριν δέκα χρόνιαστο περιοδικό «Concrete»:«Προσπαθώ να εμπνεύσω τους ανθρώπουςνα συμμετέχουν στον ήχο με όλους τουςπιθανούς τρόπους - διανοητικά,συναισθηματικά, ψυχικά, σωματικά... Τοπιο γαλήνιο κομμάτι της ολοκλήρωσηςπου βιώνει κάποιος σ' ένα συγκεκριμένοπεριβάλλον συμβαίνει όταν αισθάνεσαιάνετα μακριά από φόβο, μοναξιά, ανάγκηκαι επιθυμία, κυρίαρχος της συνείδησηςκαι της συμπεριφοράς σου... Αν η αιωνιότηταμπορούσε να υπάρξει με τη μορφή κάποιουπράγματος το οποίο μπορείς να πιστέψειςκαι να νιώσεις, αυτό θα ήταν η αγάπη. Καιαυτό που προσφέρει η τέχνη και οιδημιουργικοί άνθρωποι είναι να θυμίζουνακριβώς στους ανθρώπους την ιστορίατέτοιων μαγικών στιγμών. Το πρόβλημαμες την αγάπη είναι ότι δεν μπορείς νατην εμφιαλώσεις, πρέπει να τη μοιραστείς.Πολλοί άνθρωποι ξεπέφτουν στη ζήλια,επειδή πιστεύουν ότι μπορεί να κλωνοποιηθείη αγάπη. Αυτή είναι η απάντησή μου στηζήλια και το φθόνο: η αγάπη δενκλωνοποιείται...».

Πολύ φιλόδοξα καιδημοκρατικά και υπέροχα όλα αυτά αλλάκαι πειστικά όταν προέρχονται απόκάποιον που τα μετουσιώνει σε ήχους καικαταστάσεις. Η συνέχεια σε λίγες μέρεςαπό έναν άλλο πρεσβύτερο «μηχανοδηγότης αγάπης», τον Λέοναρντ Κοέν.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ