Ψεύτης ήλιος

Ψεύτης ήλιος Facebook Twitter
0

Ο Αύγουστος δεν μπορεί να είναι Γενάρης, Φλεβάρης, Μάρτης, Απρίλης, Μάης, Ιούνης, Ιούλης, Σεπτέμβρης, Οκτώβρης, Νοέμβρης, Δεκέμβρης... Είναι πάντα Αύγουστος και δεν σηκώνει τέτοια δημώδη υποκοριστικά. Ο Αύγουστος σού επιτρέπει να επιδίδεσαι στα επτά θανάσιμα αμαρτήματα χωρίς ενοχές, παρόλο που η τεμπελιά μοιάζει να έχει γίνει ταμπού ακόμα και στις διακοπές, αν κρίνει κανείς από τον αριθμό των ανθρώπων που βλέπει κανείς με laptop στα νησιά, ακόμα και στις παραλίες. Σαν γιαπωνέζικος εφιάλτης φουτουριστικής εργασιομανίας είναι αυτό το πράγμα... Εγώ ακόμα και σε βιβλίο δυσκολεύομαι να συγκεντρωθώ, όταν έξω από το περίγραμμα της σελίδας συμβαίνουν τόσα όμορφα πράγματα με φόντο τον ήλιο και τη θάλασσα, πόσω μάλλον σε οθόνη. Αφύσικα πράγματα. Και η πλάκα είναι ότι αυτοί με τα laptop στις παραλίες δεν είναι οι εργασιομανείς γιάπηδες (οι οποίοι έχουν άλλου τύπου work hard-play hard νοοτροπία), αλλά τα ψώνια του αέναου networking, που πρέπει σώνει και καλά να ανανεώσουν τις ηλεκτρονικές σελίδες ή να τσεκάρουν τα mail τους... Μάλλον γι' αυτούς ο Αύγουστος δεν είναι τόσο πολύτιμος μήνας όσο για τον υπόλοιπο κόσμο που θέλει να κάνει διακοπές από αυτό που έκανε τον υπόλοιπο χρόνο (συνήθως πλέον, να περνά τις ώρες του μπροστά από μια οθόνη).

Όταν είσαι παιδί, ο Αύγουστος δεν είναι τόσο σημαντικός - είναι απλά άλλος ένας μήνας του μεγάλου καλοκαιριού. Η σημειολογία του βαραίνει απότομα όταν πιάσεις δουλειά και γνωριστείς με το μίζερο concept της άδειας και όλο το νταραβέρι διακανονισμών και διαπραγματεύσεων που προϋποθέτει. (Πότε; Πού; Για πόσο;) Αν έχεις και οικογένεια, άστα να πάνε... Σχεδιάζεις και κανονίζεις ξανά και ξανά και μετά κάνεις το σταυρό σου να πάνε όλα καλά στο ναρκοπέδιο των οικογενειακών διακοπών, όπου, εκτός των άλλων, η 24ωρη περιφρούρηση των παιδιών (ακόμα και σε ηλικία που κάποτε μπορούσες να εξαφανιστείς, αναζητώντας νέα ερεθίσματα παιχνιδιού για ώρες) περίπου επιβάλλεται πλέον. Γι' αυτό και βλέπεις όλο και περισσότερες νταντάδες πια στα νησιά, και όχι μόνο στις ευκατάστατες οικογένειες. Νταντάδες στις διακοπές... Ολόκληρο κεφάλαιο από μόνο του: το πρωί να τρέχεις ασθμαίνουσα πίσω από ξένα παιδιά και το βράδυ, στην έξοδο, να σου την πέφτουν οι local καυλιάρηδες. Ζωή κι αυτή...

Η ένταση του μήνα κορυφώνεται το Δεκαπενταύγουστο, και είναι κατανοητό ότι πολλοί δεν μπορούν να αντέξουν τόση διέγερση και τόσους «απελευθερωμένους» ανθρώπους σε περιορισμένο χώρο (αγοραφοβία στον παράδεισο), γι' αυτό και επιλέγουν να παραμείνουν στην πόλη. Κατανοητό μεν, ψιλοπαθολογικό δε. Είναι πολύ περίεργη ιστορία «η Αθήνα τον Αύγουστο». Το καλό είναι ότι, αν μη τι άλλο, έχουν εξατμιστεί η αναμονή και οι αμήχανες συζητήσεις που στοιχειώνουν τις συνευρέσεις του Ιουλίου (εσύ πότε φεύγεις;), αλλά, από την άλλη, πώς μπορείς να σνομπάρεις συνειδητά κάτι που για πολλούς πλέον συμπολίτες σου είναι άπιαστο όνειρο; Την ψυχή της εγκαταλελειμμένης πόλης (τον Αύγουστο οι κάτοικοι της Αθήνας τής δείχνουν κανονικά πού τη γράφουν, τρέχοντας μακριά με κάθε μέσο και συχνά κάτω από τις πιο απάνθρωπες συνθήκες) δεν τη σώζουν οι εστέτ urban αναχωρητές του Αυγούστου, αλλά οι ξένοι «μετανάστες» που ζουν στις παρυφές του κέντρου.

Δεν είναι όμως μόνο κάποιοι απ' αυτούς που επιλέγουν να μείνουν στην πόλη που προδίδουν έτσι τα αντιλαϊκά (για να μην πει κανείς μισανθρωπικά) τους ένστικτα, αλλά και πολλοί από τους «προχωρημένους» παραθεριστές. Άκουσα κάποιον να λέει τις προάλλες «εγώ ή μένω σε κότερο ή κάνω ελεύθερο κάμπινγκ» και δεν μου φάνηκε και τόσο εξωφρενικό. Είναι η επέκταση της λογικής «θέλω όλη την ερημική παραλία για μένα και τους φίλους μου, μακριά από τα «μπάνια του λαού». Το αστείο είναι ότι πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους είναι (προνομιούχα και μη) φρικιά, που στην πόλη σκίζονται διαρκώς περί δημόσιου χώρου, κοινότητας κ.λπ... (Είναι προφανές ότι για κάποιους η έννοια της κοινότητας περιορίζεται σε όσους «είναι ακριβώς σαν τα μούτρα μας»). Από την άλλη, αν όντως σου κάτσει το «ιδανικό μέρος» μακριά από τις πάσης φύσεως τουριστοπαγίδες, γλιτώνεις από την απογοήτευση που παραμονεύει σε κάθε «αυθεντική» γωνιά, σε κάθε «γραφικό» σοκάκι, σε κάθε «παραδοσιακή» ταβέρνα, σε κάθε «ειδυλλιακή» παραλία. Γι' αυτό, από μια ηλικία και μετά ειδικά, πάει κανείς στα ίδια και στα σίγουρα: πού να τρέχεις τώρα να ανακαλύψεις καινούργια νησιά... Νιώθεις διαρκώς ότι παίζει κάτι που αγνοείς και μόνο οι «παλιοί» το ξέρουν, σαν νεοσύλλεκτος στο στρατό («χα χα, γιατί πήγατε εκεί ρε κωλόψαρα; Μόνο οι άσχετοι πάνε εκεί...).

Μ' όλα αυτά θέλω απλά να τονίσω το προφανές: λιγότερες προσδοκίες, λιγότερες απογοητεύσεις. Τα καλύτερα είναι πάντα τα απροσδόκητα. Ειδικά τον Αύγουστο...

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ