Πριν από την Coco Chanel υπήρξε η Emilie Flöge

Πριν από την Coco Chanel υπήρξε η Emilie Flöge Facebook Twitter
0
Πριν από την Coco Chanel υπήρξε η Emilie Flöge Facebook Twitter
Ο Gustav Klimt και η Emilie Flöge.

Στο εμβληματικό «Φιλί» του Gustav Klimt απεικονίζεται ένα ζευγάρι σφιχταγκαλιασμένο να στροβιλίζεται τυλιγμένο μέσα σε ένα χρυσοποίκιλτο ένδυμα με λαμπερά μοτίβα, έτοιμο να φιληθεί. Πολλοί πιστεύουν πώς το ζευγάρι αυτό είναι ο ίδιος ο Klimt και η σχεδιάστρια μόδας Emilie Flöge. Οι δυο τους διατηρούσαν μια μακροχρόνια και εξαιρετικά δημιουργική σχέση, ασυνήθιστη για το πλαίσιο της εποχής: ήταν εραστές που ποτέ δεν παντρεύτηκαν, δεν έκαναν παιδιά και είχαν μια πρωτόγνωρη ανεξαρτησία. Ενώ όμως τα εξαιρετικά, και στην εποχή τους αμφισβητούμενα, πορτρέτα του Klimt σκανδάλισαν τους συλλέκτες και τον ώθησαν στο προσκήνιο, η Flöge, μια επιτυχημένη επιχειρηματίας και τολμηρή πρωτοπόρος σχεδιάστρια, παραμένει ένα κρυμμένο στολίδι – σε μεγάλο βαθμό άγνωστο και σίγουρα παραγνωρισμένο στην ιστορία της μόδας.

Αν κάποιος πιστώνεται την επανάσταση στη γυναικεία μόδα, αυτή είναι η Κοκό Σανέλ. Είναι αλήθεια πως έκανε διάσημη την πολυτελή απλότητα στο γυναικείο ντύσιμο, με τα παντελόνια και τα άνετα κοστούμια δύο τεμαχίων μια εποχή που οι γυναίκες της ανώτερης τάξης είχαν περιορισμένες επιλογές σ' αυτό. Πριν όμως ανοίξει καν το πρώτο της σαλόνι στην 31 Rue Cambon στο Παρίσι το 1910, η Flöge ήδη δημιουργούσε κορυφαία σχέδια στη Βιέννη, χαράζοντας νέους ρόλους για τις γυναίκες στη βιομηχανία της μόδας. Τα αμπίρ φορέματά της, με τα φαρδιά μανίκια και τα περίπλοκα, λεπτομερή μοτίβα, εμπνευσμένα από ουγγρικά και σλαβικά παραδοσιακά κεντήματα, σηματοδότησαν τη στροφή από τα μέχρι τότε ογκώδη και περιοριστικά στις κινήσεις φορέματα σε μια πιο ελεύθερη και σοφιστικέ επιλογή. 

Ενώ όμως ο Klimt αντιμετωπίστηκε ως ένας πολιτιστικός επαναστάτης, η συνεισφορά της Flöge θεωρήθηκε πολύ εξειδικευμένη και την περιόρισε σε μια συγκεκριμένη εποχή της αυστριακής ιστορίας.

Η ιστορία της Flöge στον χώρο του μόδας ξεκίνησε το 1904, όταν η Emilie μαζί με τις δύο αδερφές της άνοιξαν τον οίκο Schwestern Flöge στην οδό Mariahilfer στη Βιέννη – μια τολμηρή επιχειρηματικά κίνηση για τρεις ανύπαντρες τριαντάρες, στο πλαίσιο βέβαια της εποχής τους. Ο οίκος δημιουργήθηκε και άκμασε μια εποχή κατά την οποία η βιομηχανία ρούχων στη Βιέννη ήταν εξαιρετικά πολωμένη: τα πολυκαταστήματα έφτιαχναν έτοιμα ενδύματα για τις μάζες, ενώ οι εξειδικευμένοι ράφτες εξυπηρετούσαν μια όλο και πιο περιορισμένη, ελιτίστικη ομάδα γυναικών της ανώτερης τάξης. Στην ακμή της η Schwestern Flöge απασχολούσε σχεδόν 80 εργαζόμενους και η Emilie πρωτοστατούσε στη διαχείριση, ενώ ταυτόχρονα είχε άμεσο, πρακτικό ρόλο στην παραγωγή. 

Πριν από την Coco Chanel υπήρξε η Emilie Flöge Facebook Twitter
Τα αμπίρ φορέματά της με τα φαρδιά μανίκια και τα περίπλοκα λεπτομερή μοτίβα σηματοδότησαν τη στροφή σε μια πιο ελεύθερη και σοφιστικέ επιλογή.

Με σαφή προτίμηση στην άνεση και αποφεύγοντας τους ασφυκτικούς κορσέδες, με φορέματα οριένταλ αισθητικής και παιχνιδιάρικης προσέγγισης που έπεφταν χαλαρά στο σώμα σαν ένα μοντέρνο καφτάνι, οι δημιουργίες της Flöge αντικατόπτριζαν την αλλαγή στην τάση του γυναικείου ντυσίματος που έγινε στην Ευρώπη στις αρχές του 20ού αιώνα. Σε αντίθεση με άλλους οίκους, οι αδελφές Flöge έδωσαν μεγάλη σημασία και στον χώρο τους και ανέθεσαν στον Josef Hoffmann τη σχεδίασή του. Στον φιλόξενο και απλό, στρωμένο με χαλιά χώρο που διακοσμήθηκε με ελκυστικά αντικείμενα τέχνης πωλούσαν φορέματα, τουαλέτες, σακάκια και κοστούμια στην ελίτ της Ευρώπης.

Η 30ετής επιχείρηση του σαλονιού είναι μαρτυρία για την επιχειρηματική επιδεξιότητα της Flöge, καθώς σχεδίαζε απευθυνόμενη σε μια όλο και πιο ευρεία πελατειακή βάση και σε ένα διεθνές ακροατήριο. Το περίτεχνο λογότυπο του καταστήματος, ένα κείμενο σε στυλ αρ νουβό με καρό μοτίβο στα άκρα του, τυπώθηκε σε τιμολόγια και ετικέτες και μεταμόρφωσε το Schwestern Flöge σε ένα εύκολα αναγνωρίσιμο σήμα.

Ο Κλιμτ συνεργάστηκε αρκετές φορές με τη Flöge, σχεδιάζοντας ρούχα τα οποία εκείνη τροποποιούσε και στη συνέχεια έραβε στο ατελιέ της Schwestern Flöge. Το 1907, μια γερμανική πειραματική έκδοση τέχνης ανέθεσε στον Klimt να φωτογραφίσει τα σχέδια των ρούχων του. Η συνεργασία τους ήταν τόσο στενή, που ήταν δύσκολο να διακρίνει κανείς ποιος από τους δύο ήταν ο σχεδιαστής. Όταν το Museum of Modern Art (MoMA) προετοίμαζε την έκθεση «Vienna 1900: Art, Architecture and Design» το 1986, το έργο της συνεργασίας τους αγνοήθηκε έντονα και παρουσιάστηκε ως περιφερειακή συνιστώσα στον θρύλο του Κλιμτ. Φυσικά, ο Κλιμτ ήταν μια κυρίαρχη φιγούρα στο fin de siècle της Βιέννης: ήταν αυτός που καθιέρωσε ένα συγκεκριμένο στυλ ζωγραφικής και ως μέλος της ομάδας Secession επαναστάτησε ενάντια στις συντηρητικές παραδόσεις της Βασιλικής Ακαδημίας. Ενώ όμως ο ίδιος αντιμετωπίστηκε ως ένας πολιτιστικός επαναστάτης, η συνεισφορά της Flöge θεωρήθηκε πολύ εξειδικευμένη και την περιόρισε σε μια συγκεκριμένη εποχή της αυστριακής ιστορίας.

Την εποχή που οι ναζί εισέβαλαν στην Αυστρία, πολλοί Εβραίοι από το πελατολόγιο της Schwestern Flöge είχαν φύγει ήδη από τη χώρα ή μεταφέρονταν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Όπως σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις, έτσι κι αυτή αναγκάστηκε να κλείσει. Όμως ακόμα κι αν οι εφευρετικές επιχειρηματικές πρακτικές και τα πρωτοποριακά σχέδια της Flöge παραμένουν ένας θαμμένος θησαυρός στην ιστορία της Βιέννης, η αισθητική της σχεδίασής της διακρίνεται ακόμα και σήμερα στα μοντέρνα χαλαρά φορέματα και αναβιώνει στο δημοφιλές ενδιαφέρον για τα κεντημένα μοτίβα.

Πρόσωπα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ