Ο έμπειρος Έλληνας ηθοποιός, που ζει κι εργάζεται στην Αμερική τα τελευταία χρόνια, έρχεται στην Ελλάδα για να παραδώσει ένα workshop στo ΙΕΚ ΑΚΜΗ για επαγγελματίες και σπουδαστές ηθοποιούς που επιθυμούν να μάθουν ή να βελτιώσουν την τεχνική της υποκριτικής τους.
Πόσο δύσκολο είναι για έναν Έλληνα ηθοποιό να κάνει ουσιαστική καριέρα στην Αμερική; Τι δυσκολίες έχει ν’ αντιμετωπίσει;
Δυστυχώς, δεν έχουμε πολλά να λειτουργούν υπέρ μας. Όταν πρωτοέφυγα, μου έλεγαν πόσο θα βοηθήσει το μεσογειακό μου ταμπεραμέντο και πόσο μετράει εκεί το να είσαι Έλληνας. Δεν νομίζω ότι ισχύει κάτι τέτοιο. Μας αγαπούν ως λαό και μας θέλουν σε κοινωνικό επίπεδο, αλλά σ’ επαγγελματικό είναι μάλλον καχύποπτοι και δύσπιστοι, μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου φυσικά. Επιπλέον, το ότι προερχόμαστε από μια χώρα η οποία δεν εξάγει σινεμά (με ελάχιστες εξαιρέσεις ειδικού τύπου τα τελευταία χρόνια) είναι εμπόδιο. Οι Έλληνες ηθοποιοί δεν έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε το «πέρασμα» στην απέναντι πλευρά του ωκεανού υπό την προστασία μιας επιτυχημένης ελληνικής ταινίας, που ήδη κάνει καριέρα σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ και στο box office. Επομένως ξεκινάμε κυριολεκτικά από τηναρχή, άσχετα απ’ το πόσες δουλειές έχουμε κάνει στην Ελλάδα. Το λέω αυτό γιατί το έχω βιώσει προσωπικά.
H εμπειρία σου στην Αμερική μέχρι στιγμής πόσο σε έχει βοηθήσει να βελτιώσεις την τεχνική σου στην υποκριτική;
Με έχει βοηθήσει αφάνταστα, και δεν μιλώ μόνο για το μεταπτυχιακό μου και όλες γενικά τις περαιτέρω σπουδές μου, με όλους αυτούς τους σημαντικούς δασκάλους δίπλα στους οποίους μαθήτευσα. Εννοώ την εμπειρία που μου έχει προσφέρει η ίδια η Αμερική και η προσπάθειά μου να ξεπεράσω τις δυσκολίες και να επιβιώσω. Γιατί πέρα από κάθε σημαντικό δάσκαλο ή μάθημα, για εμάς τους ηθοποιούς αυτό είναι το σημαντικότερο υλικό για τη δουλειά μας. Στο πρακτικό κομμάτι της εκπαίδευσης είχα την τύχη να πάρω σημαντικές γνώσεις και να εκπαιδευτώ δίπλα σε σημαντικούς επαγγελματίες όπως η Aleta Chappelle, casting director του Godfather III και acting coach, και η Deborah Aquila, μια απ’ τις σημαντικότερες casting directors του Χόλιγουντ σήμερα.
Οι πρόσφατες επιτυχίες των ελληνικών ταινιών στα μεγάλα φεστιβάλ έχουν αλλάξει τον τρόπο που βλέπουν οι Aμερικανοί και τα διεθνή στούντιο το ελληνικό σινεμά;
Το ότι καταφέραμε να φτάσουμε στην πεντάδα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, που είναι κάτι καταπληκτικό, δεν είναι αρκετό για να πείσει τους ξένους ότι υπάρχει ελληνικό σινεμά και να στρέψει ουσιαστικά το βλέμμα τους προς εμάς, όπως στην Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα παραδείγματα, όπως αυτά του Ντένη Ηλιάδη και του Γιώργου Λάνθιμου, είναι μια πολύ καλή μαγιά για το μέλλον, αλλά παραμένουν στη σφαίρα των εξαιρέσεων. Δεν αποτελούν μια συνολική κίνηση του ελληνικού σινεμά προς τα έξω.
Έρχεσαι στην Ελλάδα για να κάνεις ένα πολύ ενδιαφέρον workshop στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ. Τι θα περιλαμβάνει και ποιοι θα συμμετέχουν;
Είναι μεγάλη μου χαρά και τιμή που η υλοποίηση του workshop «Αcting on Camera –Film & TV» θα λάβει χώρα στην ΑΚΜΗ, τον μεγαλύτερο εκπαιδευτικό φορέα της χώρας και τον μόνο που, με την πρωτοβουλία του για τη δημιουργία της Ακαδημίας Τέχνης, έχει καταφέρει να συγκεντρώσει όλα τα επαγγέλματα θεάτρου και κινηματογράφου κάτω από την ίδια στέγη, κάτι που έλειπε από την Ελλάδα.
Το workshop απευθύνεται σ’ επαγγελματίες και σπουδαστές ηθοποιούς που επιθυμούν να μάθουν ή να βελτιώσουν την τεχνική τους στην υποκριτική για το σινεμά και την τηλεόραση, καθώς και σε σκηνοθέτες που θέλουν να γνωρίσουν τα μυστικά και τον τρόπο σκέψης κι αντιμετώπισης των ηθοποιών τους, ώστε να επικοινωνούν εποικοδομητικότερα μαζί τους, πετυχαίνοντας έτσι καλύτερα αποτελέσματα. Παρά το γεγονός ότι το σεμινάριο έχει στόχο την υποκριτική για την κάμερα, αποτελεί ταυτόχρονα πολύ χρήσιμο εργαλείο και για το θέατρο, καθώς ένα απ’ τα βασικά χαρακτηριστικά της τεχνικής για την κάμερα είναι η οικονομία της έκφρασης και η εσωτερίκευση των συναισθημάτων, κάτι που βοηθάει πολύ τον ηθοποιό στο θέατρο, που λόγω της απόστασης απ’ το κοινό και του μεγέθους του χώρου αισθάνεται πολλές φορές την ανάγκη να κάνει και να δείξει πολλά περισσότερα απ’ όσα χρειάζεται και να υπερβάλλει, με αποτέλεσμα να χάνει σε ουσία και ποιότητα. Επίσης, οι συμμετέχοντες στο workshop θα έχουν ταυτόχρονα την ευκαιρία να περάσουν από casting για την καινούργια ταινία του πολυβραβευμένου σκηνοθέτη Κωνσταντίνου Γιάνναρη. Φέτος, έχω τη χαρά και την τιμή να φιλοξενώ στο workshop μου σημαντικές προσωπικότητες και φίλους απ’ τον χώρο του σινεμά, της τηλεόρασης αλλά και του θεάτρου, οι οποίοι θα μοιραστούν τις εμπειρίες και τα «μυστικά» τους με τους συμμετέχοντες και θα δεχτούν τις ερωτήσεις τους. Οι καλεσμένοι μας είναι οι ηθοποιοί Στέλιος Μάινας, Ζέτα Δούκα, Αλέκος Συσσοβίτης, ο παραγωγός Διονύσης Σαμιώτης, η σκηνοθέτις Όλγα Μαλέα, ο σκηνοθέτης Βασίλης Κατσίκης και ο casting director Μάκης Γαζής.
Τι πιστεύεις ότι είναι αυτό που λείπει από τους Έλληνες ηθοποιούς σε σχέση με τους Αμερικανούς και πώς μπορεί το workshop να βοηθήσει κάποιον να γίνει καλύτερος στη δουλειά του;
Αν πρέπει να βρω ένα σημείο στο οποίο πιστεύω ότι υπερτερούν οι Αμερικανοί ηθοποιοί σε σχέση με τους Έλληνες, αυτό είναι η αμεσότητα στο παίξιμό τους και η φυσικότητά τους. Αυτό έγκειται και στην ιδιοσυγκρασία και στη γλώσσα τους, που είναι πιο φυσική, αλλά και στο γεγονός ότι έχουν καλύτερη εκπαίδευση μπροστά στην κάμερα σε σχέση μ’ εμάς, που έχουμε κυρίως θεατρική εκπαίδευση και πολλές φορές μεταφέρουμε άθελά μας την τεχνική μας απ’ το θέατρο στην κάμερα, με αποτέλεσμα να μην είμαστε πολύ φυσικοί και άμεσοι και να φαίνεται ότι «παίζουμε».
Τους σκηνοθέτες πώς θα τους βοηθήσει το workhsop;
Θα τους βοηθήσει να γνωρίσουν τα μυστικά και τον τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης των ηθοποιών τους. Πολλές φορές ταλαντούχοι σκηνοθέτες με εξαιρετικό όραμα και οπτική στην κάμερα υστερούν ως προς το ότι δεν έχουν τον τρόπο να μεταδώσουν αυτό που θέλουν στους ηθοποιούς τους, κυρίως επειδή δεν έχουν βρεθεί στη θέση τους και δεν γνωρίζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ούτε και τον τρόπο να τους «λύσουν». Ένας σκηνοθέτης πρέπει να ξέρει να μιλά τη γλωσσά των τεχνικών του και όλου γενικά του συνεργείου του και ακόμα περισσότερο πρέπει να ξέρει να προσεγγίζει και να μεταγγίζει την ουσία του έργου του στον ηθοποιό του. Σε αυτό ακριβώς βοηθάει το workshop μας. Την άνοιξη που δίδαξα το ίδιο workshop στην Νέα Υόρκη, ευχαριστήθηκα ιδιαιτέρως όταν διαπίστωσα πως ένας μεγάλος σκηνοθετώης βρισκόταν στην τάξη μου.
σχόλια