Το Ταό του Τομ Χανκς: Είναι τόσο καλός ή μας δουλεύει;

Το Ταό του Τομ Χανκς: Είναι τόσο καλός ή μας δουλεύει; Facebook Twitter
Τομ Χανκς: "Το να είσαι αστείος όταν δεν πρέπει να είσαι αστείος, είναι έγκλημα. Το να μην είσαι όμως αστείος όταν πρέπει να είσαι αστείος, είναι αμαρτία"
0

Αν υπάρχει ο ορισμός του «καλού παιδιού» στο σινεμά, αυτός είναι ο Τομ Χανκς. Ο 62χρονος ηθοποιός είναι σίγουρα η πιο «οικεία» μορφή του σταρ σύστεμ, κάτι που επιβεβαιώνουν και όσοι τον πετυχαίνουν τακτικά στο σπίτι του στην Αντίπαρο. Και ο τίτλος αυτής της νέας βιογραφίας του Gavin Edwards που μόλις κυκλοφόρησε, επιβεβαιώνει αυτή τη γενική εντύπωση.

Εκτός των άλλων, στο βιβλίο παρουσιάζεται και η μέθοδος - ή η μη μέθοδος – προσέγγισης τόσο στην κωμωδία όσο και στο δράμα ενός χαρακτήρα που από «συμπαθητικός πλακατζής του τελευταίου θρανίου» εξελίχθηκε σε χαμαιλέοντα της υποκριτικής τέχνης που έχει υποδειγματικά στηρίξει μεγάλες ταινίες κορυφαίων σκηνοθετών. Ιδού μια επιλογή σχετικών αποσπασμάτων που προδημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Rolling Stone στο οποίο απασχολείται κυρίως ο συγγραφέας του βιβλίου:

Το χάρισμα του εξυπνάκια με τη φαρμακερή / ξεκαρδιστική ατάκα ήταν αυτό που τον κουβάλησε σε όλη τη διάρκεια του σχολείου αλλά και σε όλη την πρώτη, αμιγώς κωμική, φάση της καριέρας του. Σταδιακά, τα κωμικά ένστικτα χειραγωγήθηκαν για να αναπτυχτεί η δραματική εκφραστικότητα, χωρίς να εγκαταλειφθεί όμως η περσόνα του πλακατζή των τελευταίων θρανίων, γι' αυτό και παραμένει ένας από τους πιο περιζήτητους προσκεκλημένους στα νυχτερινά talk-show της τηλεόρασης.

 

Σταδιακά, τα κωμικά ένστικτα χειραγωγήθηκαν για να αναπτυχτεί η δραματική εκφραστικότητα, χωρίς να εγκαταλειφθεί όμως η περσόνα του πλακατζή των τελευταίων θρανίων, γι' αυτό και παραμένει ένας από τους πιο περιζήτητους προσκεκλημένους στα νυχτερινά talk-show της τηλεόρασης.

Ερωτηθείς το 1989 πώς προσεγγίζει την κωμωδία, είχε απαντήσει: «Τυφλά. Η κωμωδία φροντίζει μόνη της τον εαυτό της. Αν όλοι κάνουν σωστά τη δουλειά τους, η κωμωδία θα προκύψει από μόνη της. Ο ηθοποιός πρέπει να κάνει αυτή την εικασία και μετά να την ξεχάσει. Η δουλειά έχει να κάνει με πιο συγκεκριμένα και απτά καθήκοντα: με το να κυκλοφορήσεις πραγματικά στον κόσμο, να αποτυπώσεις με κάποιο πειστικό τρόπο αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία, να είσαι ένας αναγνωρίσιμος χαρακτήρας. Το να είσαι αστείος όταν δεν πρέπει να είσαι αστείος, είναι έγκλημα. Το να μην είσαι όμως αστείος όταν πρέπει να είσαι αστείος, είναι αμαρτία. Απλά δεν επιτρέπεται. Ασχέτως αν πρόκειται για Τσέχωφ, για Ίψεν, απλά δεν επιτρέπεται.

Ο Χανκς δεν έχει κανένα πρόβλημα στην περίπτωση που ο σκηνοθέτης προσπαθεί να τον «ξεγελάσει» ή να τον ξαφνιάσει με κάποιο απρόσμενο στοιχείο στη μέση μιας σκηνής αν αυτό συμβάλλει σε μια επιθυμητή ερμηνεία. Ο ίδιος επιμένει ότι η πιο πολύτιμη συμβουλή που δέχτηκε ποτέ ήταν όταν κάποτε ένας σκηνοθέτης του είπε: «Απαίσια ερμηνεία. Ούτε για μια στιγμή δεν την πίστεψα. Χάλια. Πώς μπορείς να αποκαλείς τον εαυτό σου ηθοποιό;»

Ο Τομ Χανκς εμφατικά δεν ανήκει στη σχολή της Μεθόδου σύμφωνα με την οποία ο ηθοποιός παραμένει στο πετσί του χαρακτήρα που υποδύεται νύχτα – μέρα σε όλη τη διάρκεια της παραγωγής μια ταινίας. «Δεν αντέχω αυτούς που λένε 'να με φωνάζεις με το όνομα του χαρακτήρα μου' και εκτός γυρίσματος. Άσε μας. Τι δουλειά έχει ο χαρακτήρας σου τότε σ' ένα καμαρίνι να του βάζουν μακιγιάζ;».

Η Σάλι Φιλντ, συμπρωταγωνίστρια του στο «Φόρεστ Γκαμπ», εκφράζει μια διαφορετική οπτική για τον «αληθινό» Τομ Χανκς: «Υπάρχει ξέρεις κάποιος άλλος από κάτω. Κάποιος πιο σκοτεινός. Και είναι ένας άνδρας. Δεν είναι αγόρι, είναι ένας άνδρας που διαισθάνομαι ότι κρύβει μπόλικο θυμό μέσα του. Κι αυτό δεν το κρύβει στην οθόνη, το κρύβει επιμελώς εκτός οθόνης».

Για το μόνο που είναι βέβαιος ο Τομ Χανκς είναι ότι κανένας ηθοποιός δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα της δουλειάς όταν βρίσκεται «μέσα στη στιγμή» (του γυρίσματος): «Υπήρξαν φορές που είχα δουλέψει σκληρά και γύριζα σπίτι πεπεισμένος ότι 'το είχα' απολύτως. Και μετά βλέπεις την ταινία και διαπιστώνεις ότι αυτό που 'είχες' είναι στο πάτωμα σαν ψόφιο ψάρι. Και άλλες φορές που ένιωθα ότι δεν ήξερα τι έκανα και δεν θυμόμουν καν τις ατάκες μου και καταλήγει να είναι η καλύτερη σκηνή της ταινίας. Όποιοι ισχυρίζεται ότι έχουν πλήρη συνείδηση εκείνη την ώρα, είναι είτε ψεύτες είτε δαιμονισμένοι, κυριολεκτικά».

Με στοιχεία από το Rolling Stone

Πρόσωπα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ