Euro 2020/1: Έπρεπε να ξεκινήσει πρώτα για να καταλάβουμε πόσο το προσμέναμε

Euro 2020/1: Έπρεπε να ξεκινήσει πρώτα για να καταλάβουμε πόσο το προσμέναμε Facebook Twitter
Aπό τους 622 ποδοσφαιριστές που έχουν συμπεριληφθεί στις αποστολές των ομάδων, τουλάχιστον οι 175, σύμφωνα με σχετικό άρθρο του Independent, θα μπορούσαν να φοράνε διαφορετικό εθνόσημο, αφού έχουν διπλή ή και τριπλή ιθαγένεια. Φωτ.: ΕΡΑ
0



ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΕΝΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥ χρονικού αποπροσανατολισμού που βιώνει η ανθρωπότητα λόγω της πανδημικής συνθήκης, το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου που ξεκίνησε πριν από μερικές μέρες, με ένα χρόνο καθυστέρηση, να διεξάγεται απ’ άκρη σ’ άκρη (κυριολεκτικά) στην Ευρώπη, δεν λέγεται Euro 2021 αλλά 2020. Και οι δύο εκδοχές πάντως κυκλοφορούν ισότιμα σχεδόν στις μηχανές αναζήτησης, γεγονός που εξηγεί γιατί στα περισσότερα ενημερωτικά μέσα ανά τον πλανήτη είναι διαθέσιμα και τα δύο tags. Τι ’20, τι ’21, θα πει κανείς, εκεί θα κολλήσουμε τώρα; Η ουσία είναι ότι συμβαίνει και μάλιστα με κόσμο στα γήπεδα, κατάσταση που τον περασμένο Ιούνιο φάνταζε εξαιρετικά απόμακρη. 

Το γεγονός ότι στην παρούσα συγκυρία, η οποία παραμένει κρίσιμη, διεξάγεται για πρώτη φορά όχι σε μία αλλά σε έντεκα διαφορετικές χώρες (ενώ λογικά οι συνθήκες θα υπαγόρευαν ακριβώς το αντίθετο), εντείνει ακόμα περισσότερο την αίσθηση ότι παρακολουθούμε το πιο περίεργο Euro όλων των εποχών. Όχι ότι θυμάται και κανείς στην πραγματικότητα τις διοργανώσεις πριν από το 1984 ας πούμε, άντε το 1980 όταν και έκανε το ντεμπούτο της στα τελικά του θεσμού η απούσα φέτος Εθνική Ελλάδος. Ήταν η πρώτη διοργάνωση με 8 ομάδες (μέχρι τότε έπαιζαν μόνο τέσσερις), είκοσι χρόνια μετά την έναρξή του θεσμού. Στην πορεία έγιναν 16, καθώς η Ευρώπη γέμιζε με νέα κράτη, ενώ στην τελική φάση του «αναβαθμισμένου» φετινού/ περσινού Euro συμμετέχουν 24 χώρες. 

Ωραίο θα ήταν να επιστεγαστεί αυτή η πολλαπλώς ιδιαίτερη διοργάνωση με κάποια συνταρακτική έκπληξη ανάλογη με τον θρίαμβο της Δανίας το 1992 ή της Ελλάδας το 2004, μοιάζει όμως όλο και πιο δύσκολη η ηρωική επικράτηση ενός ταπεινού αουτσάιντερ απέναντι σε μεγαθήρια που παράγουν στα φυτώριά τους όλο και περισσότερα ταλέντα πρώτης γραμμής.

H UEFA είχε βάλει σκοπό να γιορτάσει (πέρσι) τα 60 χρόνια από την πρώτη εμφάνιση του θεσμού με ένα πανευρωπαϊκό road trip, ικανοποιώντας συγχρόνως και ένα ευρύτερο γεωπολιτικά πελατολόγιο, και καμιά πανδημία δεν μπορούσε να της ματαιώσει οριστικά τα σχέδια. 

Από την άλλη, όσο να’ ναι μοιάζει λίγο ελπιδοφόρα αυτή η κινητικότητα μετά από τόσο αυστηρό περιορισμό εντός συνόρων (συνοικίας, πόλης, περιφέρειας, χώρας), σα να ταξιδεύουμε κι εμείς μαζί με τις ομάδες και τους οπαδούς, από το Λονδίνο στην Αγία Πετρούπολη, από την Ρώμη στο Άμστερνταμ κι από τη Σεβίλλη στο Μπακού. Κάθε πόλη βεβαίως με το δικό της υγειονομικό πρωτόκολλο, όσον αφορά τον επιτρεπόμενο αριθμό θεατών στις κερκίδες – αλλού 25% της συνολικής χωρητικότητας, αλλού 50%, και 100% στην Ουγγαρία του Όρμπαν (ο οποίος έχει επενδύσει πολύ χρήμα στο ποδόσφαιρο) όπως διαπιστώσαμε στον αγώνα της με την Πορτογαλία που έγινε στη νεόδμητη «Πούσκας Αρένα» της Βουδαπέστης και μετά την λήξη του εκτυλίχθηκαν σκηνές αγνού φασιστικού μεγαλείου όταν οι παίκτες της ομάδας, παρά την ήττα (0-3), στάθηκαν προσοχή και τραγούδησαν τον εθνικό ύμνο μαζί με τους 60.000 θεατές, προς μεγάλο ενθουσιασμό των δημοσιογράφων του ΑΝΤ1 που μετέδιδαν το παιχνίδι.   

hungary euro Facebook Twitter
Στον αγώνα της Ουγγαρίας με την Πορτογαλία που έγινε στη νεόδμητη «Πούσκας Αρένα» της Βουδαπέστης εκτυλίχθηκαν σκηνές αγνού φασιστικού μεγαλείου όταν οι παίκτες της ομάδας, παρά την ήττα (0-3), στάθηκαν προσοχή και τραγούδησαν τον εθνικό ύμνο μαζί με τους 60.000 θεατές. Φωτ.: ΕΡΑ

Κατά τ’ άλλα, παρακολουθούμε την κορύφωση μιας τάσης που έχει εκδηλωθεί εδώ και χρόνια στις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις παράλληλα με το τρελό χρήμα, την βιομηχανοποιημένη παραγωγή ταλέντου και το γενικότερο καθεστώς διαρκούς gentrification στο χώρο του ποδοσφαίρου. Έχουν χαθεί προ πολλού τα διασκεδαστικά εθνικά χαρακτηριστικά και στερεότυπα μαζί με ένα χαρακτηριστικό στυλ παιχνιδιού με το οποίο είχαμε συνδέσει κάθε χώρα. Λογικό, από την στιγμή που από τους 622 ποδοσφαιριστές που έχουν συμπεριληφθεί στις αποστολές των ομάδων, τουλάχιστον οι 175, σύμφωνα με σχετικό άρθρο του Independent, θα μπορούσαν να φοράνε διαφορετικό εθνόσημο, αφού έχουν διπλή ή και τριπλή ιθαγένεια. 

Ευτυχώς υπάρχουν πάντα οι γείτονές μας οι Βαλκάνιοι που κρατάνε ψηλά τα λάβαρα των εθνικών προκαταλήψεων και γίνεται πού και πού και κανένα παλιομοδίτικο τζέρτζελο φυλετικού/εθνικιστικού τύπου. Όπως στην περίπτωση του σερβικής καταγωγής (εκ πατρός) παίκτη της Αυστρίας, Μάρκο Αρναούτοβιτς, ο οποίος μετά το γκολ που πέτυχε στο νικηφόρο αγώνα κατά της Βόρειας Μακεδονίας, ξέσπασε σε σκληρά γαμοσταυρίδια εναντίον του αλβανικής καταγωγής αντιπάλου του, Εζγκιάν Αλιόσκι, και κινδυνεύει με αποκλεισμό από την διοργάνωση. 

Ωραίο θα ήταν να επιστεγαστεί αυτή η πολλαπλώς ιδιαίτερη διοργάνωση με κάποια συνταρακτική έκπληξη ανάλογη με τον θρίαμβο της Δανίας το 1992 ή της Ελλάδας το 2004, μοιάζει όμως όλο και πιο δύσκολη η ηρωική επικράτηση ενός ταπεινού αουτσάιντερ απέναντι σε μεγαθήρια που παράγουν στα φυτώριά τους όλο και περισσότερα ταλέντα πρώτης γραμμής. Ποτέ δεν ξέρεις όμως. Το απρόβλεπτο, το σπάνιο και το τυχαίο είναι βαθιά ριζωμένα στη φύση του ποδοσφαίρου, όπως και η οικουμενική και κοινοτική του διάσταση που απογειώνεται και εξαπλώνεται μέσα από μια διοργάνωση σαν το Euro που, πέρα από τις όποιες δίκαιες ενστάσεις, έπρεπε να ξεκινήσει πρώτα για να καταλάβουμε πόσο πολύ το προσμέναμε.  


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

Daily / Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

«Η ζωή γλιστράει ακόμη ένα σκαλοπάτι προς τη βαρβαρότητα…»: Η σπουδαία ποιήτρια αποκαλύπτει με ένα υπέροχο κείμενό της στο London Review Books ότι πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Daily / Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Μεγάλη αρρώστια βγάζει τελικά στους εραστές της η «επίσημη αγαπημένη», όπως φάνηκε από τις αντιδράσεις για την εθνική μπάσκετ στους Ολυμπιακούς. Ευτυχώς υπάρχει ο Μίλτος Τεντόγλου για να μας επαναφέρει στην τάξη με τη συγκροτημένη χαλαρότητα και το ελεύθερο πνεύμα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ