Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα» Facebook Twitter
Αυτή ήταν για δεκαετίες η πιο αγαπημένη βόλτα από όλες.
0

ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΩΡΑΙΕΣ ταινίες που προβλήθηκαν στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας ήταν μια (γαλλο)λιβανέζικη παραγωγή με τίτλο «Αν ο ήλιος πνιγόταν σ’ έναν ωκεανό από σύννεφα».

Κεντρικός χαρακτήρας είναι ένας ταλαίπωρος μεσήλικας σεκιουριτάς, ένας από τους πολλούς που τους έχει ανατεθεί το «καθήκον» να εμποδίζουν την πρόσβαση των κοινών θνητών στην παραλιακή της Βηρυτού στα σημεία (σχεδόν παντού δηλαδή) όπου διεξάγονται έργα «ανάπλασης» φαραωνικής κλίμακας.

Εξαιρούνται μόνο οι εκπρόσωποι των μεγάλων κατασκευαστικών και τα θηριώδη μαύρα SUV με τα φιμέ τζάμια που μεταφέρουν τους μελλοντικούς ενοίκους (και τους ακόμα πιο θηριώδεις άντρες της υπηρεσίας ασφαλείας τους) των ουρανοξυστών που αναγείρονται με γοργούς ρυθμούς καπελώνοντας τον ορίζοντα.

Είχα πάει το 2018 στη Βηρυτό και είδα από κοντά την ασύμμετρη απόπειρα «Ντουμπαϊοποίησης» της όμορφης και πολύπαθης πόλης σε πλήρη εξέλιξη, κάτι που βέβαια μοιάζει δευτερεύον συγκριτικά με τις δοκιμασίες που περνά αυτές τις μέρες το πάλαι πότε «Παρίσι της Ανατολής», για άλλη μια φορά.

Δεν ξέρω ποια ακριβώς θα είναι η μορφή που θα πάρει η παραλιακή όταν ολοκληρωθούν τα έργα, το βέβαιο όμως είναι ότι θα μου είναι πλέον σε μεγάλο βαθμό αγνώριστη.

Κάπου είχα διαβάσει μια συνέντευξη του δημιουργού της ταινίας Ουισάμ Σαράφ, όπου έλεγε με αρκετή δόση πικρού σαρκασμού, μήνες πριν ξεκινήσει ο τωρινός πόλεμος: «Το να έχεις μεγαλώσει στη διάρκεια ενός εμφυλίου πολέμου μπορεί να μοιάζει με κατάρα. Εν τέλει όμως, ως σινεφίλ, παρακολουθήσαμε μια ταινία τρόμου διάρκειας 17 ετών. Θα ήταν κακόγουστο να αποκαλέσω πηγή έμπνευσης αυτή την εμπειρία, ωστόσο είναι κάτι που σου δίνει μερικές ιδέες…».

Όπως μαρτυρά κι ο τίτλος, η ταινία γέρνει με διακριτικό τρόπο προς το όνειρο και την αλληγορία, η απεικόνιση όμως των γιγαντιαίων κατασκευών και των έργων ανάπλασης του παραλιακού μετώπου είναι απολύτως ρεαλιστική και προκαλεί έντονους και δυσοίωνους συνειρμούς με αυτό που συμβαίνει (και κυρίως αυτό που μπορεί να συμβεί) στη δική μας παραλιακή, την επονομαζόμενη και «Αθηναϊκή Ριβιέρα». Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους και όσες από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τέτοιου είδους ισοπεδωτική ανάπλαση ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.

Πείτε με μπούμερ (παρότι Gen X τεχνικά), ταγάρι, θύμα της νοσταλγίας, αλλά δεν μου κάνει καρδιά πλέον να περνάω από την παραλιακή –ειδικά μπροστά από το mega-project του Ελληνικού– και αυτό είναι κάτι που μου προκαλεί βαθιά λύπη, γιατί αυτή ήταν για δεκαετίες η πιο αγαπημένη βόλτα από όλες. Ήταν η βόλτα (με το αυτοκίνητο αλλά και χωρίς), η οικογενειακή βόλτα, η εφηβική βόλτα, η νεανική βόλτα. Ήταν η ανέμελη ζωή πριν από τις υποχρεώσεις και την διαβίωση στο κέντρο της πόλης.

Ακόμα και αργότερα όμως, ακόμα και πολύ πρόσφατα, αυτή ήταν πάντα η πρώτη επιλογή μιας ιδανικής κοπάνας –έστω και λίγων ωρών– από το κλείνον άστυ. Δεν ξέρω ποια ακριβώς θα είναι η μορφή που θα πάρει η παραλιακή όταν ολοκληρωθούν τα έργα (αν και γνωρίζουμε πλέον ότι άμα ξεκινήσει η διαδικασία «ανάπτυξης», δεν σταματάει ποτέ), το βέβαιο όμως είναι ότι θα μου είναι πλέον σε μεγάλο βαθμό αγνώριστη, και όχι φυσικά με την καλή έννοια.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ