Αναπλάσεις, κατασκευαστικά έργα, ποδηλατόδρομοι, στρατηγικές παρεμβάσεις, πεζόδρομοι και επιχειρηματικά σχέδια βρίσκονται στην τελική ευθεία προκειμένου να αναβαθμίσουν αισθητικά το παράκτιο μέτωπο, να ενισχύσουν τον ριζικό μετασχηματισμό του και να δώσουν νέα πνοή σε όλη την ακτογραμμή της αθηναϊκής Ριβιέρας.
Κατασκευή ενιαίου πεζοδρόμου-ποδηλατοδρόμου στο παραλιακό μέτωπο, από την Καλλιθέα έως τη Βουλιαγμένη
Ένα από τα πιο κομβικά και φιλόδοξα σχέδια ανάπλασης, που θα αλλάξει πλήρως τη φυσιογνωμία της παραλιακής, αποτελεί ο διαφορετικός «αστικός περίπατος» ο οποίος αναμένεται να δημιουργηθεί και να συμβάλει καταλυτικά στην αισθητική αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου της Αττικής. Ειδικότερα, το συγκεκριμένο έργο προβλέπει παρεμβάσεις κατά μήκος όλης της έκτασης της αθηναϊκής Ριβιέρας, ξεκινώντας από την Καλλιθέα και φτάνοντας ως την περιοχή της Βουλιαγμένης και συγκεκριμένα στο σημείο που βρίσκεται το δημαρχείο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης.
Χωρίς αμφιβολία, όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του θα μπορούμε να μιλάμε για έναν από τους μεγαλύτερους ποδηλατόδρομους και σε συνδυασμό με άλλες επενδύσεις που τρέχουν στην ακτογραμμή της Αττικής αναμένεται να αλλάξει τη φυσιογνωμία της παραλιακής, ενώ η πόλη θα συνδεθεί πάλι με το θαλάσσιο αστικό τοπίο, στα πρότυπα ευρωπαϊκών πόλεων.
Ουσιαστικά, η στρατηγική παρέμβαση αφορά την ενοποίηση της ακτογραμμής σε 6 δήμους των Νοτίων Προαστίων της Αττικής (Καλλιθέας, Π. Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης-Βούλας- Βουλιαγμένης) με ένα μεγάλο δίκτυο ποδηλατόδρομων, ενοποιήσεις χώρων, πεζόδρομους, αναβαθμισμένο ελεύθερο δημόσιο χώρο, αύξηση των χώρων πρασίνου και των σημείων στάσης αλλά και άλλες εγκαταστάσεις. Υπολογίζεται ότι το έργο θα καλύψει περί τα 13,5 χιλιόμετρα έναντι περίπου 22 χιλιομέτρων που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός, ενώ όπως ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες η χρηματοδότησή του θα γίνει από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης με δικαιούχους φορείς υλοποίησης την Περιφέρεια Αττικής και το ΤΑΙΠΕΔ. Ο προϋπολογισμός του αναμένεται να αγγίξει περίπου τα 25 εκατ. ευρώ.
Να υπενθυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μέρος μιας συνολικής δράσης προϋπολογισμού περίπου 475 εκατ. ευρώ η οποία θα μετασχηματίσει σημαντικά το παραλιακό μέτωπο της Αττικής. Όσον αφορά το τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), μήκους περίπου 4 χλμ., τελικά αναμένεται να υλοποιηθεί ως ξεχωριστό έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου, από τον δήμο Πειραιά.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, το πλάνο ολοκλήρωσης των εργασιών αναμένεται προς τα τέλη του 2025. Για την υλοποίηση του έργου ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης, μετά την υποβολή του σχετικού τεχνικού δελτίου το οποίο υπογράφεται από τον ίδιο, τον Εντεταλμένο Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Π. Σταμπουλίδη και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Σκρέκα, δήλωσε σχετικά: «Το παραλιακό μέτωπο είναι ανάγκη να αποκτήσει ενιαίο "πρόσωπο" με αναπτυξιακό πρόσημο. Στόχος του έργου είναι να αναβαθμιστεί ένα από τα πιο σημαντικά και δημοφιλή κομμάτια του δημόσιου χώρου της Αττικής μας, και να αποδοθεί σε όλους τους πολίτες, πεζούς, ποδηλάτες, επισκέπτες και τουρίστες. Η παρέμβαση θα βελτιώσει με ουσιαστικό τρόπο την εικόνα αλλά και την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος, ενώ ταυτόχρονα θα αποτελέσει σημείο αναφοράς και θα συμβάλει στην αναπτυξιακή προοπτική του Λεκανοπεδίου».
Χωρίς αμφιβολία, όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του θα μπορούμε να μιλάμε για έναν από τους μεγαλύτερους ποδηλατόδρομους και σε συνδυασμό με άλλες επενδύσεις που τρέχουν στην ακτογραμμή της Αττικής αναμένεται να αλλάξει τη φυσιογνωμία της παραλιακής, ενώ η πόλη θα συνδεθεί πάλι με το θαλάσσιο αστικό τοπίο, στα πρότυπα ευρωπαϊκών πόλεων.
Η πορεία των έργων ανάπλασης στο παραλιακό μέτωπο της Γλυφάδας
Σε επικοινωνία που είχε η LiFO με τον δήμο της Γλυφάδας προκειμένου να δούμε ποια είναι η πορεία των έργων, μας ενημέρωσαν ότι «η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, παρέμβαση που θα αλλάξει θεαματικά την εικόνα της Γλυφάδας και θα την καταστήσει κορυφαίο προορισμό στον παγκόσμιο χάρτη, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και μέσα στο 2023 θα έχει ολοκληρωθεί». Τελικά, σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου, το σύνολο των 4 χιλιομέτρων που αντιστοιχούν στην πόλη της Γλυφάδας θα είναι έτοιμο με τη νέα χρονιά, καθώς κρίθηκε πιο σωστό να μην παραδοθεί τμηματικά το έργο (αρχικά δηλαδή τα 700 μέτρα από τα Αστέρια μέχρι το ΑΝΟΓ και στη συνέχεια το υπόλοιπο) γιατί κρίθηκε ότι με τις εργασίες θα υπήρχαν οχλήσεις στους παραθεριστές και τους λουόμενους κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Στη Γλυφάδα, το master plan διά χειρός Έλλης Παγκάλου –της αρχιτέκτονος που υπογράφει την κατασκευή των 210 στρεμμάτων του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος– περιλαμβάνει πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, χώρους άθλησης, χώρους για τα παιδιά, χώρους αναψυχής και πολύ πράσινο. Η σύνδεση του παραλιακού μετώπου με το εμπορικό κέντρο της πόλης θα γίνει με μια γέφυρα Εσπλανάδα και από κάτω θα δημιουργηθεί τριώροφο υπόγειο πάρκινγκ.
«Νομίζω τελικά θα φτιάξουμε μία από τις πιο όμορφες και φιλικές παραλίες στην Ελλάδα και όχι μόνο, γιατί η πόλη μας έχει μια ξεχωριστή ομορφιά. Η Γλυφάδα θα μπορεί να κοιτά στα μάτια άλλα ευρωπαϊκά θέρετρα που είναι πολύ ψηλά στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, όπως το Σεν Τροπέ και το Πορτοφίνο της γαλλοϊταλικής Ριβιέρας, χωρίς να έχει τίποτα να ζηλέψει και τίποτα να φοβηθεί.
Λέμε "αττική Ριβιέρα" κατά τα πρότυπα της Ριβιέρας του εξωτερικού. Τι εννοούμε με αυτό; Μια μεγάλη περιοχή που ξεκινά από τον Πειραιά, φτάνει δυνητικά μέχρι το Σούνιο, είναι παράκτια και ξεχωρίζει για τη φυσική της ομορφιά. Πιστεύουμε ότι η Γλυφάδα με τις δυνατότητες που έχει ως πόλη που ξεκινά από το βουνό και φτάνει μέχρι τη θάλασσα, με το ξεχωριστό εμπορικό της κέντρο και την ξεχωριστή ομορφιά της παραλίας της, μπορεί να είναι η πρωτεύουσα της αττικής Ριβιέρας. Το αφήγημα της δικής μας προσπάθειας είναι ότι θέλουμε να φτιάξουμε ένα από τα πιο όμορφα παραλιακά κομμάτια που μπορείς να βρεις σε μια πόλη, ελεύθερα προσβάσιμο και δωρεάν για όλους. Αυτό σημαίνει ότι θέλουμε υποδομές που θα χαίρονται οι δημότες μας, αλλά και κάθε πολίτης από όπου και αν έρχεται», τονίζει ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου.
Ειδικότερα, το σχέδιο ανάπλασης περιλαμβάνει εργασίες στο παράκτιο μέτωπο του δήμου Γλυφάδας, όπως: δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου πεζόδρομου και ποδηλατόδρομου, πλάτους 2,5μ. και μήκους περίπου 4.700μ. & 3.500μ. αντίστοιχα, που επιτρέπει την κίνηση σε όλο το μήκος της ακτής, την ελεύθερη πρόσβαση προς την παραλία και τις επιμέρους χρήσεις, την κίνηση κατά μήκος των λιμενοβραχιόνων για περίπατο και στάση. Επιπρόσθετα, κατασκευή χώρων παιχνιδιού κατά μήκος της παραλίας Γλυφάδας, αθλητικές εγκαταστάσεις όπως κατασκευή γηπέδων 5χ5, Beach Volley, τοποθέτηση οργάνων γυμναστικής, δημιουργία χώρων υπαίθριας άθλησης και τοποθέτηση τραπεζιών πινγκ-πονγκ. Παράλληλα, δημιουργία χώρων στάθμευσης περίπου 1.500 θέσεων όπου δεν διακόπτουν τη χωρική συνέχεια και εξυπηρετούν επιμέρους χρήσεις του χώρου, τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού για την εξασφάλιση της λειτουργικότητας σύμφωνα με διεθνείς προδιαγραφές, όπως καθίσματα, φωτισμός, εξοπλισμός παιδικών χαρών και χώρων άθλησης, κάδοι απορριμμάτων και ανακύκλωσης και εξοπλισμός στάθμευσης ποδηλάτων. Συγκεκριμένα για τον φωτισμό θα πραγματοποιηθεί εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων τεχνολογίας led σε διάφορα σημεία της παραλίας καθώς και ανακατασκευή-συντήρησή στο υπάρχον δίκτυο, με σκοπό την ποιοτική αλλά και τη λειτουργική αναβάθμιση της πόλης. Τέλος, φυτεύσεις επιφανείας περίπου 71.200 τ.μ. σύμφωνα με το τοπικό κλίμα ποικίλων ειδών ανάλογα με τον ρόλο τους κατά μήκος του πεζοδρομίου, του ποδηλατόδρομου και της παραλίας καθώς και την εγκατάσταση αρδευτικού δικτύου για τη συντήρηση της συγκεκριμένης παρέμβασης.
Νέος χώρος περιπάτου και ποδηλάτου γύρω από το Γκολφ Γλυφάδας
Ένα ακόμη έργο που εξελίσσεται στην περιοχή είναι και αυτό γύρω από τον Ιερό Ναό του Αγίου Παντελεήμονα στην Ευρυάλη, μια γειτονιά που μέχρι τώρα ήταν σκοτεινή και απομονωμένη και αναμένεται με τις προγραμματισμένες παρεμβάσεις να αλλάξει όψη. Πρόκειται να δημιουργηθεί ένας νέος ενιαίος χώρος περιπάτου και αναψυχής γύρω από το Γκολφ Γλυφάδας ενώ, όπως τονίζει ο κ. Παπανικολάου, πρόκειται «για έναν μοντέρνο και φιλόξενο χώρο, με ποιοτικά υλικά, καινούργια πεζοδρόμια, φωτιστικά LED τελευταίας γενιάς και πολλά νέα δέντρα τα οποία θα φυτέψουμε εντός του Σεπτεμβρίου όπου οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν. Ένας χώρος περιπάτου και ποδηλάτου, ένας χώρος που αναβαθμίζει συνολικά όλη την περιοχή και την ποιότητα ζωής».
Ανάπλαση μαρίνας Αλίμου
Στην τελική ευθεία έχει μπει και η διαδικασία εκκίνησης των έργων για το φιλόδοξο έργο της ανάπλασης της μαρίνας Αλίμου. Το πλάνο ανάπτυξης της μαρίνας Αλίμου από την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και τη REDS προβλέπει τη δημιουργία ενός σύγχρονου και ελκυστικού πόλου αναψυχής. Στη χερσαία ζώνη της μαρίνας προβλέπεται η ανάπτυξη περίπου 18.000 τ.μ. σύγχρονων κτιριακών εγκαταστάσεων που θα στεγάσουν χρήσεις εστίασης, ξενοδοχειακών υπηρεσιών, γραφείων και εμπορίου. Ο περιβάλλων χώρος της μαρίνας θα αποτελέσει έναν ευχάριστο παραθαλάσσιο προορισμό αναψυχής, ανοιχτό στο κοινό και διαμορφωμένο με τρόπο φιλικό στον πεζό και το ποδήλατο. Σύμφωνα με τα σχέδια της ανάπτυξης, η διαμόρφωση του χώρου θα περιλαμβάνει εκτεταμένους χώρους πρασίνου, πλατειών, πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων, ενώ για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών θα αυξηθούν σημαντικά και οι χώροι στάθμευσης. Παράλληλα, θα αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες προς τους ελλιμενιζόμενους ιδιοκτήτες σκαφών ώστε η νέα μαρίνα Αλίμου να αποτελέσει μία από τις πιο σύγχρονες μαρίνες της Μεσογείου. Ακόμη, η νέα μαρίνα θα αποκτήσει και πολιτιστικό αποτύπωμα, καθώς εκεί θα στεγαστεί η πλούσια σε έργα του 20ού αιώνα Δημοτική Πινακοθήκη.