ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Γιατί οι πολιτικοί της μεταπολίτευσης έχουν τόσο μειωμένη πολιτική ηθική;

Γιατί οι πολιτικοί της μεταπολίτευσης έχουν τόσο μειωμένη πολιτική ηθική; Facebook Twitter
Φωτ.: ΑΣΚΙ
12

Όλοι απορούν γιατί τόση εκτεταμένη διαφθορά τα τελευταία χρόνια. Είναι γεγονός πως ουδέποτε η ελληνική πολιτική ζωή είχε ξεπέσει τόσο πολύ. Το πράγμα είναι περίπλοκο, αλλά ας προσπαθήσουμε να το προσεγγίσουμε κάπως συνοπτικά. Γιατί η μεταπολιτευτική πολιτική ηγεσία έχει τόσο μειωμένη πολιτική ηθική; Αυτό είναι το ερώτημα.

Η απάντηση θα πρέπει ασφαλώς να αναζητηθεί στον τομέα της ιδεολογίας. Κάτι άλλαξε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, τόσο στον τρόπο που κανείς γίνεται πολιτικός όσο και στις ιδέες που αυτός ο πολιτικός κουβαλάει μαζί του.

Πρώτα ο τρόπος: είναι γεγονός πως ο πολιτικός σήμερα είναι συνήθως προϊόν ενός κομματικού σωλήνα. Δεν είναι, δηλαδή, ο άνθρωπος που ξεχωρίζει στον κοινωνικό του χώρο ή στην περιφέρειά του, αλλά ο άνθρωπος που εκφράζει τον κομματικό μηχανισμό. Ο παλαιός πολιτικός ήταν συνήθως είτε κάποιος ευπατρίδης της επαρχίας, είτε κάποιος γνωστός επιστήμονας ή λόγιος. Τα πολιτικά κόμματα ήταν τότε συνασπισμοί προσωπικοτήτων και όχι κόμματα «αρχών», όπως τα λένε σήμερα, κατ' ευφημισμόν φυσικά. Ράλλης, Παπαληγούρας, Κανελλόπουλος, Τσάτσος, Μαύρος, Παπανδρέου, Καρτάλης ή Βενιζέλος - όλοι αυτοί ήταν άνθρωποι κύρους. Επ' ουδενί ένας τέτοιος πολιτικός δεν ήταν δυνατόν να πέσει χαμηλά, να κλέβει και να πλουτίζει προκλητικά. Όλα αυτά ήταν αδιανόητα για την κοινωνική του θέση.

Οι πολιτικοί της περιόδου αυτής, άνθρωποι του κομματικού σωλήνα, με σαφώς αδύνατη εθνική συνείδηση, επέπεσαν πάνω στα πλεονεκτήματα της εξουσίας, χωρίς να έχουν καμία αναστολή, κοινωνικού ή ιδεολογικού τύπου. Και κάπως έτσι, το να πλουτίζεις από την ένταξή σου στην πολιτική και από εισπράκτορας στα τρόλεϊ να γίνεσαι μέσα σε μια νύχτα υπουργός ήταν μοιραίο να σημαίνει ταυτόχρονα και προκλητικό πλουτισμό, βίλες, παρίσια και λιμουζίνες και κότερα, όλα αυτά στο όνομα φυσικά της δημοκρατίας και της ιδεολογίας «ο λαός στην εξουσία».

Αλλά δεν είναι μόνον ο τρόπος ένταξης στην πολιτική που άλλαξε. Είναι και η ιδεολογία που άλλαξε επίσης. Ο αστικός πολιτικός κόσμος πριν την μεταπολίτευση είχε θητεύσει στο κλίμα ενός καθαρού εθνικισμού, στο κλίμα των πατριωτικών παραδόσεων που έδιναν περιεχόμενο τόσο στην εκπαίδευση, όσο και στην εν γένει κοινωνική ζωή. Προείχε πάντα, έστω και στα λόγια, η ιδέα της εξυπηρέτησης ενός σαφώς προσδιορισμένου εθνικού στόχου - η νίκη εναντίον του φασισμού, εναντίον του κομμουνισμού, η πορεία της Ελλάδας προς τη Δύση, ο στόχος της ευημερίας και της ανάπτυξης μιας φτωχής πλην τίμιας Ελλάδας.

Αντίθετα, μετά την πτώση της χούντας -ίσως και εξαιτίας της, καθότι η χούντα απαξίωσε όλο το ιδεολογικό οπλοστάσιο του εθνικιστικού και πατριωτικού λόγου-προείχε όχι η υπεράσπιση κάποιας εθνικής ιδέας, αλλά η λογική του να καταληφθεί το κράτος ενόψει μιας αναδιανομής οικονομικής. Ο κόσμος που είχε χάσει τον Εμφύλιο και είχε αποκλειστεί από τα αξιώματα αναζητούσε μιαν αποκατάσταση άνευ όρων. Έτσι, οι χαμένοι του Εμφυλίου πήραν την εκδίκησή τους, μεταπολιτευτικά.

Αυτή η παλινόρθωση, όμως, έγινε μέσω μιας ιδεολογίας που αποθέωνε οτιδήποτε υλικό μέσω μιας προσήλωσης στη λογική της απόκτησης, η οποία συνδέθηκε με τον στείρο οικονομισμό της εν γένει Αριστεράς.

Έτσι, οι πολιτικοί της περιόδου αυτής, άνθρωποι του κομματικού σωλήνα, με σαφώς αδύνατη εθνική συνείδηση, επέπεσαν πάνω στα πλεονεκτήματα της εξουσίας, χωρίς να έχουν καμία αναστολή, κοινωνικού ή ιδεολογικού τύπου. Και κάπως έτσι, το να πλουτίζεις από την ένταξή σου στην πολιτική και από εισπράκτορας στα τρόλεϊ να γίνεσαι μέσα σε μια νύχτα υπουργός ήταν μοιραίο να σημαίνει ταυτόχρονα και προκλητικό πλουτισμό, βίλες, παρίσια και λιμουζίνες και κότερα, όλα αυτά στο όνομα φυσικά της δημοκρατίας και της ιδεολογίας «ο λαός στην εξουσία».

Η σημερινή κρίση πολιτικής εκπροσώπησης, επομένως, είναι προϊόν αυτών των δύο παραμέτρων, οι οποίες καθόρισαν τη φύση του πολιτικού προσωπικού της Μεταπολίτευσης.

 

Χρειαζόμαστε, λένε, μια νέα μεταπολίτευση. Πολύ μετριοπαθής στόχος. Μάλλον χρειαζόμαστε κάτι πολύ περισσότερο: έναν λαό να ξαναπιστέψει στον εαυτό του, να ξαναγίνει υπερήφανος για την εθνική του καταγωγή και να μάθει και πάλι τα προτερήματα της παράδοσής του. Ο Ίων Δραγούμης έλεγε: «Ήθελα πάντα να είμαι ένα καλό δείγμα Έλληνος». Να ένας ουσιαστικός στόχος...

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO το 2010 

Στήλες
12

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

7 σχόλια
Είναι αμοραλιστές γιατί μπορούν. Έχουν εγκαταστήσει πολιτικά στεγανά στα οποία είναι αδύνατον να εισχωρήσει καθαρή πολιτική συνείδηση. Όποιος υπεισέρχεται πρέπει να είναι συμβιβασμένος με το πολιτικό κατεστημένο και να δηλώσει υποταγή στον "μέγα αρχηγό" Ωστόσο δεν είναι άμοιρος ευθύνης και ο λαός ο οποίος ανέχεται αυτή την κατάσταση και με την ψήφο του την επικροτεί...
Πάντοτε υπήρχαν λαϊκιστές και πολιτικοί που πλούτιζαν υπογείως.Υπήρξε ο Τρικούπης αλλά υπήρξε και ο δημαγωγός Δηληγιάννης. Ακόμα και ο Μακρυγιάννης κεφαλαιοποίησε τη συμμετοχή του στην επανάσταση και πλούτισε.Διαβάστε τον Σουρρή που σατίριζε τους νεοέλληνες και θα νομίζετε ότι τα έγραψε χτες. Κι όμως γράφτηκαν πριν από έναν αιώνα και παραπάνω.
Εχεις δίκιο. Κι ίσως μάλιστα να αποτελεί μια μικρή, απειροελάχιστη πρόοδο της κοινωνίας μας ότι σήμερα αυτή η διαφθορά βγαίνει ευκολότερα στο φως και υπάρχουν περισσότερα άτομα τα οποία, όχι μόνο αγανακτούν, αλλά και εκφράζουν αυτήν την αγανάκτηση με την ψήφο τους.
Tί κανει το συγγραφέα να πιστευει οτι οι πολιτικοι πριν τη μεταπολίτευση ήταν καλύτεροι; Διαλεξε ένα μικρο δειγμα από τους καλύτερους και αγνόησε τη συντριπτική πλειοψηφία που ήταν το ίδιο ανήθικοι και χειρότεροι. Απλά να αναφέρω παραδειγματα όπως Δελιγιάννης, Κονδύλης, Τσιριμώκος και Ρέντης. Τα κατορθώματα του τελευταίου από τη Βικι: ''Κατά την άσκηση των καθηκόντων του ως υπουργού εσωτερικών στην κυβέρνηση Νικολάου Πλαστήρα την περίοδο της δίκης του Νίκου Μπελογιάννη και του Δημήτρη Μπάτση σύμφωνα με την μαρτυρία του Ανδρέα Ιωσήφ υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ μετήλθε ανήθικων μεθόδων εις βάρος της συζύγου του Μπάτση με πρόσχημα την σωτηρία αυτού από το εκτελεστικό απόσπασμα''
Συμφωνώ με τον Τζόνυ, και τότε υπήρχε τεράστια διαφθορά, και ακόμη μεγαλύτερη στα μεταπολεμικά χρόνια, απλώς ήταν πολύ δυσκολότερο να βγει στο φως της δημοσιότητας γιατί αμέσως σταμπαριζόσουν ως "αναρχοκομμουνιστής" ή "συνοδοιπόρος" με ΄,τι αυτό συνεπαγόταν. Για θυμηθείτε την έκθεση Αμερικανού παράγοντα στα τέλη της δεκαετίας του 40 για την κατασπατάληση της αμερικανικής βοήθειας και τη ακόρεστη λαιμαργία της πολιτικής και οικονομικής ελίτ (κυκλοφορεί τακτικά στο διαδίκτυο αλλά δεν την έχω αποθηκεύσει. Μπροστά σε όλα αυτά που περιγράφει, είναι μικρά "πταισματάκια" οι λαμογιές του ΠΑΣΟΚ και η φράση που αποδίδεται στον Κωνσταντίνο Καραμανλή "να τον προσέχετε τον Μητσοτάκη (όταν τον έφερε στη ΝΔ το 77 για να εξασφαλίσει τους ψήφους που του χρειάζονταν για να μεταπηδήσει στην προεδρία)γιατί αυτός είναι ικανός να πουλήσει ακόμα και την Ακρόπολη"
"Ο κόσμος που είχε χάσει τον Εμφύλιο και είχε αποκλειστεί από τα αξιώματα αναζητούσε μιαν αποκατάσταση άνευ όρων. Έτσι, οι χαμένοι του Εμφυλίου πήραν την εκδίκησή τους, μεταπολιτευτικά."Η φράση αυτή, τα λέει όλα.
Οι χαμένοι του εμφυλίου ουδέποτε πήραν εκδίκηση: Άλλοι άφησαν τα κόκαλά τους στα πεδία των μαχών που είχαν προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα (=δεν μπορούσαν να νικήσουν), άλλοι άφησαν τα κόκαλα τους στα ξερονήσια και στα βασανιστήρια, άλλοι διώχθηκαν απηνώς επί χούντας - ουδείς πήρε εκδίκηση. Μια αποκατάσταση ίσως ναι επιδίωξαν, αυτοί που επειδή είχαν φάκελο δεν μπορούσαν να διοριστούν στο δημόσιο, δεν μπορούσαν να πάρουν δίπλωμα οδήγησης ή κουβαλούσαν τα σωματικά και ψυχικά τραύματα δεκαετιών κακοποίησης από το επίσημο κράτος και τους παρακρατικούς του. Ήταν κακό αυτό;
Είχα δύο κυνηγημένους (από Γερμανούς και Έλληνες) παππούδες, αγράμματους, φτωχές οικογένειες από χωριά, Ήπειρο και Κρήτη.Ο ένας παππούς "κατάντησε" πασόκος. Πέθανε έχοντας ένα ωραίο σπιτάκι και φράγκα. Δεν ήταν θέμα εκδίκησης, θέμα "λαιμαργίας" ήταν. Πέθανε δυστυχισμένος και φοβισμένος.Ο άλλος θα μπορούσε να είχε τα 10πλάσια αν ήθελε. Επέλεξε τον δρόμο της αρετής όπως αυτή "άνθισε" στο "μεταπτυχιακό ζωής" στη Μακρόνησο. Έτσι κι αλλιώς την κουβαλούσε σαν σπόρο πάντα μέσα του. Όταν τον πλησίασε ο θάνατος ο παππούς τού χαμογέλασε αγέρωχος όπως πάντα. Είχε πλησιάσει ο ένας τον άλλο πολλές φορές και είχαν πλέον συμφιλιωθεί.Καθαρά θέμα ΑΤΟΜΙΚΩΝ επιλογών.
Νομίζω πως πρέπει να εστιάσουμε στην ΑΤΙΜΩΡΗΣΙΑ του πολιτικού προσωπικού κι όχι σε «κοινωνιολογικές»/ «ψυχαναλυτικές» αναλύσεις.ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ να θεσμοθετηθούν ΑΜΕΣΑ βαρύτατες κυρώσεις σε οποιονδήποτε πολιτικό που θα εκμεταλλευτεί το πόστο του για οποιοδήποτε ίδιον όφελος.Κι ασφαλώς για το μέγεθος της κατάντιας της πολιτικής σκηνής ευθύνονται αυτοί που θεσμοθέτησαν (Βενιζέλος / Παυλόπουλος) κι όσοι ψήφισαν για να μπει στο Σύνταγμα (οι τότε βουλευτές), το βδέλυγμα που γνωρίζουμε όλοι σαν «νόμος περί ευθύνης υπουργών».
Ίων Δραγούμης;Τζιζ κακά..."Και σαρξ και Μαρξ και η ρώγα σου είναι μεγάλη και με τραβά" - Σ. Παύλου.Για να το πούμε με δύο κουβέντες. Ο εθνικισμός ήταν ύστερο δημιούργημα του ρομαντισμού. Αυτό που ζούμε σήμερα λέγεται η κορύφωση του ιστορικού υλισμού.Άλλα μην τα λες αυτά σε αριστερολαλά. Θέλουν να πιστεύουν ότι μόνο αυτοί είναι ρομαντικοί και θέλουν το καλό. Όλοι οι άλλοι θέλουν το κακό.