Διανοούμενοι που γοητεύτηκαν από τον ζόφο

«Σπουδαίες προσωπικότητες» και νεο-αντίδραση    Facebook Twitter
Αν όμως καταγράφαμε τις προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών που φλέρταραν, αν όχι παντρεύτηκαν τον ανορθολογισμό και τον ναζισμό, ορμώμενοι από τον αντιδυτικισμό και τον αντιδιαφωτισμό, ο κατάλογος θα ήταν ατελείωτος.
0


ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
συχνά γίνεται λόγος για διανοούμενους που γοητεύτηκαν από τον σταλινισμό. Οι Ζαν-Πολ Σαρτρ, Σιμόν ντε Μποβουάρ, Λουί Αραγκόν, Ρομέν Ρολάν, Γιάννης Ρίτσος, Κώστας Βάρναλης, αλλά και ο Αντρέ Ζιντ και ο Αντρέ Μαλρό αναφέρονται ως παραδείγματα διανοουμένων της αριστεράς, στους οποίους άσκησε γοητεία ο αυταρχισμός ή και ο ολοκληρωτισμός ‒ παρόλο που οι δύο τελευταίοι έγιναν πολέμιοι του σταλινισμού και ο Μαλρό ακόμη και υπουργός του Ντε Γκολ.

Αν όμως καταγράφαμε τις προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών που φλέρταραν, αν όχι παντρεύτηκαν τον ανορθολογισμό και τον ναζισμό, ορμώμενοι από τον αντιδυτικισμό και τον αντιδιαφωτισμό, ο κατάλογος θα ήταν ατελείωτος. Μεταξύ αυτών οι Τζαμπατίστα Βίκο, Έντμουντ Μπεκ, Τζόζεφ ντε Μεστρ, Αρτίρ ντε Γκομπινό, Τόμας Καρλάιλ, Όσβαλντ Σπένγκλερ, Ζορζ Σορέλ, Ερνέστ Ρενάν, Μορίς Μπαρές, Φρίντριχ Νίτσε, Χανς Γκέοργκ Γκάνταμερ, Ζορζ Μπατάιγ, Μορίς Μπλανσό, Ιππόλυτος Τάιν, Αργύρης Εφταλιώτης, Περικλής Γιαννόπουλος. Τον ναζισμό ερωτεύτηκαν απευθείας οι Καρλ Γιουνγκ, Μάρτιν Χάιντεγκερ, Καρλ Σμιτ, Έζρα Πάουντ, Λουί Φερντινάν Σελίν, Ρομπέρ Μπραζιγιάκ. Το «Ταξίδι στην άκρη της νύχτας» του Σελίν είναι ένα αριστούργημα, ίσως το καλύτερο μυθιστόρημα όλων των εποχών, αυτό όμως δεν αναιρεί το ότι ο συγγραφέας του ήταν φανατικός αντισημίτης. Ο Χάιντεγκερ ήταν πεπεισμένος πως η «εθνική επανάσταση» στη Γερμανία έπρεπε να τεθεί υπό μια οντολογική και όχι βιολογική αιγίδα∙ αυτό δεν τον κάνει λιγότερο ναζί. Ο Γιουνγκ δεν δίσταζε να εγκωμιάζει τη μαγική δύναμη του Χίτλερ, ποθώντας την αναβίωση του αρχέγονου παρελθόντος των «Αρίων Γερμανών». Πολλοί εξ αυτών δεν ήταν απλώς συντηρητικοί ‒ ο συντηρητισμός είναι μια βαθιά ιδεολογική στάση, την οποία κανείς δεν μπορεί να απαξιώνει, ήταν και είναι το αντίπαλο δέος του Διαφωτισμού, αλλά τον τροφοδότησε και με επιχειρήματα. Όμως η εμφανιζόμενη σήμερα νεο-αντίδραση είναι κάτι άλλο.

Το «Ταξίδι στην άκρη της νύχτας» του Σελίν είναι ένα αριστούργημα, ίσως το καλύτερο μυθιστόρημα όλων των εποχών, αυτό όμως δεν αναιρεί το ότι ο συγγραφέας του ήταν φανατικός αντισημίτης.

Όπως τονίζει ο Ρίτσαρντ Γουόλιν στο «Η γοητεία του ανορθολογισμού» (μτφρ. Μαρία Φιλιππακοπούλου, εκδ. Πόλις), όλοι αυτοί εξέφρασαν τη δυσφορία της εποχής τους για την «απομάγευση του κόσμου» και επιδόθηκαν με πάθος στην «επαναμάγευσή» του. Για τον σκοπό αυτόν δεν δίστασαν να θαυμάσουν και να εγκωμιάσουν, περισσότερο ή λιγότερο ξεκάθαρα, τον γερμανικό ναζισμό και τον Χίτλερ. Ο Παρασκευάς Ματάλας στο «Κοσμοπολίτες εθνικιστές – Ο Μωρίς Μπαρρές και οι ανά τον κόσμο “μαθητές” του» (ΠΕΚ) και η Έφη Γαζή στο «Άγνωστη Χώρα - Ελλάδα και Δύση στις αρχές του 20ού αιώνα» (Πόλις) μελέτησαν τον λόγο Ελλήνων συντηρητικών διανοουμένων και τις επιρροές που δέχτηκαν από την Ευρώπη.

Μήπως τότε γενικά οι διανοούμενοι ήταν για κάποιον λόγο περισσότερο επιρρεπείς στον πολιτικό αυταρχισμό; Αυτό υποστηρίζει ο Μαρκ Λίλα στο βιβλίο του «Η σαγήνη των Συρακουσών» (μτφρ. Χρυσούλα Μαντζαλίρα, εκδ. The Athens Review of Books). Θεωρώ απλουστευτική αυτήν τη θέση. Αν απαριθμούσαμε τους διανοούμενους που αντιτάχθηκαν στον αυταρχισμό, δεν θα μας έφτανε ένα βιβλίο μόνο για τα ονόματά τους. Όμως σήμερα όντως παρατηρείται μια στροφή των διανοουμένων όχι προς τη συντήρηση αλλά προς τη νεο-αντίδραση.

Αλλά και στα καθ’ ημάς, μερικοί διανοούμενοι και μυθιστοριογράφοι, γυναίκες και άνδρες, γοητευμένοι από τους Αντρέ Γκλικσμάν, Μπερνάρ-Ανρί Λεβί, Αλέν Φινκελκρότ και κυρίως από τον Πασκάλ Μπρικνέρ καλλιεργούν τη νεο-αντιδραστική μισαλλοδοξία, τον αντιφεμινισμό που παρουσιάζουν ως νέο φεμινισμό, την ξενοφοβία, την ισλαμοφοβία, την ομοφοβία, την αριστεροφοβία, ενώ καθ’ ολοκληρία η αριστερά θεωρείται άκρα ή παλαβή και η υποστήριξη προς αυτήν βαριά ασθένεια. Όσοι εναντιώνονται σ’ αυτές τις ιδέες, στην καλύτερη των περιπτώσεων «διυλίζουν τον κώνωπα». Στην πιο δημοφιλή ακροκεντρώα εκδοχή, όμως, είναι σταλινο-ναζί. Κατά τ’ άλλα, είναι αυτοί οι «σταλινο-ναζί» που ασκούν ad hominem επιθέσεις.

ΥΓ.: Σημειωτέον ότι ο όρος νεο-αντίδραση δεν είναι δική μου ανακάλυψη. Αποτελεί κοινό τόπο στη δημόσια συζήτηση στις ΗΠΑ, παρόλο που, εδώ, κάποιοι που έχουν ελάχιστη σχέση με αυτά τον ταυτίζουν με κάτι παρόμοιο με τον όρο «γερμανοτσολιάδες».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπερνάρ-Ανρί Λεβί: «Η αληθινά επαναστατική πράξη είναι να πάρουμε στα σοβαρά τη δημοκρατία»

Συνέντευξη / Μπερνάρ-Ανρί Λεβί: «Η αληθινά επαναστατική πράξη είναι να πάρουμε στα σοβαρά τη δημοκρατία»

Εν όψει της θεατρικής του παράστασης στην Ελλάδα ο σημαντικός Γάλλος διανοούμενος μιλά στη LiFO για τη χώρα μας, την άνοδο του λαϊκισμού, τον Τσίπρα, τον Πούτιν και τον Τραμπ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοδόσης Τάσιος: «Από αμορφωσιά και ημιμάθεια θεωρούμε ότι τα άκρα έχουν τις λύσεις»

Άκου την επιστήμη / Θεοδόσης Τάσιος: «Από αμορφωσιά και ημιμάθεια θεωρούμε ότι τα άκρα έχουν τις λύσεις»

Τι δεν γνωρίζουμε για την αρχαία ελληνική τεχνολογία; Γιατί καθημερινά ευνουχίζεται η γλώσσα; Έχουν οι λέξεις χάσει το νόημα τους; Και τι σημαίνει το γεγονός ότι στη χώρα μας έχουμε 30 συνώνυμα της λέξης «λάδωμα»; Ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ και ένας από τους σημαντικότερους διανοητές Θεοδόσης Τάσιος, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Οπτική Γωνία / Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ