Newspeak: H νεογλώσσα των αρίστων

Στο newspeak του Όργουελ η προπαγάνδα περνούσε μέσα από ευφημισμούς, περιφράσεις και την αντιστροφή συνηθισμένων εννοιών.
0



ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΓΚΛΗΜΑ,
υπάρχει εγκληματοφοβία. Ο πόλεμος των μαφιόζων δεν είναι εγκληματικότητα, είναι αυτορρύθμιση. Σκοτώνονται και λιγοστεύουν. Το ξεκαθάρισμα λογαριασμών είναι ένστικτο αρχέγονο και ιερό. Η έκφραση βαθιάς επιθυμίας των μπράβων, το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση των σωμάτων. Η πραγματική εγκληματικότητα διαρκώς μειώνεται.

Πανεπιστήμιο σημαίνει ανομία, φοιτητής σημαίνει ταραξίας, ακαδημαϊκή ελευθερία σημαίνει βαρβαρότητα. Οι φοιτητές περισσεύουν. Χρειάζονται λιγότεροι εισακτέοι στο πανεπιστήμιο που εγκλωβίζει τα όνειρα των νέων. Τα ιδιωτικά κολέγια είναι η ελευθερία. Για ασφάλεια και τάξη δεν αρκούν πανεπιστημιακή αστυνομία και αστυνομικά τμήματα μέσα στα πανεπιστήμια. Η οριστική λύση είναι να λειτουργούν τα πανεπιστήμια στα αστυνομικά τμήματα. Το φτάσιμο εκεί είναι ο προορισμός μας.

Η οθόνη μορφώνει. Το παγουρίνο μορφώνει. Η κοινωνιολογία παραμορφώνει. Ομαδικές δραστηριότητες, πολιτική παιδεία και καλλιτεχνικά φυλακίζουν τη σκέψη. Η μετονομασία αναβαθμίζει: από τα παλιά σχολεία μερικά θα ονομαστούν πρότυπα και πειραματικά. Τα υπόλοιπα θα μείνουν ακατονόμαστα. Λιγότερα σχολεία σημαίνει καλύτερα σχολεία.

Ο κακοποιητής σύζυγος μπορεί να είναι καλός πατέρας. Ο βιαστής σκηνοθέτης μπορεί να είναι καλός σκηνοθέτης. Το σκοτάδι είναι φως, η συγκάλυψη είναι αποκάλυψη. Η επιμέλεια είναι καλή, η συνεπιμέλεια είναι καλύτερη, η υποχρεωτική συνεπιμέλεια είναι θαύμα.

Κάθε ρύθμιση και απορρύθμιση είναι πρόοδος. Κάθε απορία, δισταγμός, αντίρρηση είναι μαύρη συντεχνιακή αντίδραση. Συνδικαλισμός σημαίνει ασυδοσία. Οι διεκδικήσεις ζημιώνουν. Η απεργία παραβιάζει τα δικαιώματα, η εργοδοσία τα προστατεύει. Οι συλλογικές συμβάσεις φυλακίζουν τους εργαζόμενους. Η ατομική διαπραγμάτευση με τον εργοδότη σπάει τα δεσμά. Η απλήρωτη υπερωρία απεγκλωβίζει τον εργαζόμενο από τον κλοιό του ωραρίου. Το χρήμα αλλοτριώνει, κάνει τους ανθρώπους εξαρτημένους από τον μισθό τους. Η πληρωμή σε ρεπό και υποχρεωτικές άδειες οδηγεί στην ανεξαρτησία. Ο χρόνος χωρίς εργασία είναι ελευθερία και η ανεργία είναι το υπέρτατο στάδιο της ελευθερίας.

Ο λαός ο ίδιος είναι η τιμωρία του, η κυβέρνηση είναι η σωτηρία του. Όσα ρητώς δεν επιτρέπονται, απαγορεύονται. Αυτό μπορεί να αλλάζει διαρκώς. Τα όρια της νομιμότητας είναι ρευστά. Οι μη παραβάτες δεν είναι αθώοι, είναι δυνάμει παραβάτες. Ούτε παραβάτες ούτε νόμιμοι. Είναι παραβάτες που δεν τιμωρούνται ακόμα γιατί όσα κάνουν, προς το παρόν, επιτρέπονται. 

Δεν υπάρχει αστυνομική βία και αυθαιρεσία. Καλή αστυνομία είναι η πολλή αστυνομία. Καλή αστυνομία είναι η χακί αστυνομία. Η λογοδοσία σκοτώνει τον αυθορμητισμό της αστυνομίας, της δένει τα χέρια. Το ονοματεπώνυμο, τα διακριτικά και το φανερό πρόσωπο δεσμεύουν τον αστυνομικό. Η ανωνυμία, το full face ελευθερώνει. Αν κάποιος αστυνομικός αυθαιρετεί, η συνείδησή του τον κυνηγάει για πάντα. Αυτή είναι τιμωρία χειρότερη από την ποινική.

Οι αδιάβλητοι δημόσιοι διαγωνισμοί είναι γραφειοκρατικές, αργοκίνητες διαδικασίες. Οι κανόνες σκοτώνουν τη δημιουργικότητα. Η διαύγεια αναιρεί τη μαγεία, νεκρώνει το μυστήριο. Οι απευθείας αναθέσεις και οι μυστικές συμφωνίες κρύβουν εκπλήξεις. Εκεί κρύβεται η ζωή. Είναι αρμοδιότητα της κυβέρνησης να αναθέτει τις προμήθειες του Δημοσίου ανάλογα με τις ανάγκες. Σε καιρούς κρίσης δεν ισχύουν κανόνες διαφάνειας σε ζώνες δημόσιου συμφέροντος. Πλέον όλοι οι καιροί είναι καιροί κρίσης. Όλες οι ζώνες είναι δημόσιου συμφέροντος. Όλα είναι απόφαση της  κυβέρνησης.

689
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ο κακοποιητής σύζυγος μπορεί να είναι καλός πατέρας. Ο βιαστής σκηνοθέτης μπορεί να είναι καλός σκηνοθέτης. Το σκοτάδι είναι φως, η συγκάλυψη είναι αποκάλυψη. Η επιμέλεια είναι καλή, η συνεπιμέλεια είναι καλύτερη, η υποχρεωτική συνεπιμέλεια είναι θαύμα. Οι μαμάδες και οι μπαμπάδες είναι ίσοι. Οι πλούσιοι μπαμπάδες είναι πιο ίσοι. Γι’ αυτό λέγονται χρυσοί χορηγοί.

Τεχνοκρατική αριστεία είναι ο αρχηγός της νεολαίας του κόμματος που γίνεται απευθείας ευρωβουλευτής, βουλευτής, υπουργός, αντιπρόεδρος. Δεν είναι παιδί κομματικού σωλήνα. Είναι το αύριο που ανατέλλει, τεχνοκράτης με ευρωπαϊκή πείρα που δεν υπολογίζει πολιτικό κόστος στη μάχη εναντίον οργανωμένων συμφερόντων και συντεχνιών.

Ο Ηγέτης δεν υποτάσσεται στον δήμο. Η λαϊκή βούληση γεννά τέρατα. Απόλυτος εχθρός ο λαϊκισμός. Η αποτελεσματικότητα δεν υπολογίζει κόστος. Αποτελεσματικότητα χαρίζουν η αριστεία και η αριστοκρατική διακυβέρνηση. Η νέα αριστεία είναι δυναστεία. Στην κληρονομική δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα.

Υστερόγραφο: Στο newspeak του Όργουελ η προπαγάνδα περνούσε μέσα από ευφημισμούς, περιφράσεις και την αντιστροφή συνηθισμένων εννοιών. Κάποιες λέξεις απαλείφονταν, όπως και οι ανορθόδοξες σημασίες κάποιων άλλων. Ακούστε ομιλούσες κεφαλές στις οθόνες, διαβάστε πρόθυμες γραφίδες στον ψηφιακό χυλό: ένας νέος κόσμος ανατέλλει.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μόνο «δυστοπικός» δεν ήταν ο καημένος ο Όργουελ

Βιβλίο / Μόνο «δυστοπικός» δεν ήταν ο καημένος ο Όργουελ

Σπαράγματα από δημοσιογραφικά άρθρα και δοκίμια του Τζορτζ Όργουελ που αντανακλούν πιο καίρια από την δυστοπική μυθοπλασία του «1984» τις κρίσεις και τις διαταραχές που βιώνουμε συλλογικά φέτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν οι Μικροί Αδερφοί επιβλήθηκαν του Μεγάλου: Κοινωνικά δίκτυα και η τυραννία της νέας οικειότητας

Στήλες / Όταν οι Μικροί Αδερφοί επιβλήθηκαν του Μεγάλου: Κοινωνικά δίκτυα και η τυραννία της νέας οικειότητας

Μια προσεκτικότερη ανατομία των κοινωνικών δικτύων αναδεικνύει χρήσεις που βασίζονται σε έναν συνδυασμό παραδοσιακών και μοντέρνων πρακτικών του Εαυτού, θυμίζοντας περισσότερο πράγματα από το παρελθόν και λιγότερο προετοιμάζοντας κάτι ριζικά καινούργιο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Οπτική Γωνία / Τα φανταστικά πτώματα του Λάνθιμου είναι το πρόβλημα ή η «θανατίλα» μας;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ