ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

«Μεταφερόμαστε»: Ένα κείμενο από την Κυψέλη

ΠΕΜΠΤΗ «Μεταφερόμαστε»: Ένα κείμενο από την Κυψέλη Facebook Twitter
Όταν πρωτοείδα την ανακοίνωση ότι το εργαστήριο του ταπετσέρη αφήνει τη γειτονιά μας και μεταφέρεται αλλού, είπα να παρηγορήσω τον εαυτό μου με εκλογικεύσεις.
0

ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ γράφονται αυτές οι εικόνες, το μπροστινό τμήμα της επιγραφής του καταστήματος έχει ήδη αφαιρεθεί, αποκαλύπτοντας τρεις –βουβές πλέον– συστοιχίες λαμπτήρων φθορισμού, που τη φώτιζαν για περίπου σαράντα χρόνια.

Στην πραγματικότητα, βέβαια, το εργαστήριο «ΤΑΠΕΤΣΑΡΙΑΙ ΚΑΛΑΒΡΟΣ» υπήρχε στην οδό Κερκύρας στην Κυψέλη για πολύ περισσότερο, από τις αρχές της δεκαετίας του ’60, μόνο που αρχικά λειτουργούσε σε άλλο χώρο, λίγα μέτρα πιο κάτω, στο ίδιο πεζοδρόμιο. Αυτό το φαρδύ πεζοδρόμιο της Κερκύρας γνώρισε δόξες μπροκάρ και χρυσής πατίνας, καθώς πατήθηκε από αμέτρητα κομψά, ξύλινα ποδαράκια Louis XIV και Louis XV. Γιατί, όσο ο ταπετσέρης δούλευε εντός, τα έπιπλα που βρίσκονταν σε αναμονή έπαιρναν θέση εκτός του καταστήματος.  

Πολύ πριν μάθουμε τους Campana Brothers και προτού τρυπώσει ανάμεσα στις λέξεις μας το «upcycling», στο 33 της οδού Κερκύρας είχε αναχθεί σε τέχνη το «upholstering» – στην καθαρευουσιάνικη μάλιστα εκδοχή του: «ΤΑΠΕΤΣΑΡΙΑΙ». Μια εκδοχή που φωτογράφιζε και περιείχε όλη την ιστορία του.

Οι δωρικές ευστοχίες της δανέζικης φόρμας, τα γενναιόδωρα ημικύκλια στα δρύινα μπράτσα κάποιας art deco πολυθρόνας ή το απλό διαχρονικό περίγραμμα στην πλάτη μιας καρέκλας μπιστρό έστηναν καθημερινά για δεκαετίες ένα θεατράλε σκηνικό, δημοκρατικά μοιρασμένο ανάμεσα σε στυλ και ρυθμούς και δωρεάν προσφερόμενο ως θέαμα σε όλους. Και, παρόλο που τις περισσότερες το προσπερνούσαμε, συνηθισμένοι στην όψη του, αρκούσε ένα τυχαίο βλέμμα σε μια φθαρμένη, ακριβή, βελούδινη στόφα για να νιώσουμε την αύρα της αστικής ζωής να ορμάει σαν ωστικό κύμα στα μάτια, το σώμα, το δέρμα. 

«Μεταφερόμαστε» Facebook Twitter
Tο εργαστήριο «ΤΑΠΕΤΣΑΡΙΑΙ ΚΑΛΑΒΡΟΣ» υπήρχε στην οδό Κερκύρας στην Κυψέλη για πολύ περισσότερο, από τις αρχές της δεκαετίας του ’60.

H φήμη της επιχείρησης γρήγορα ξεπέρασε τα όρια της γειτονιάς. Πελάτες εδώ ήταν όλη η Αθήνα. Δωμάτια σε διαμερίσματα και μονοκατοικίες άδειαζαν και για λίγο σιωπούσαν, μέχρι να «βάλει το χέρι του» ο maitre-τεχνίτης, ξαναζωντανεύοντας τα έπιπλά τους. Και είναι βέβαιο ότι τα «κομμάτια» αυτά, που εναλλάσσονταν στο πεζοδρόμιο κάθε δυο-τρεις μέρες, άξιζαν τη ματιά ενός ρεαλιστή σαν τον Balzac ή τον Flaubert, για να αγκαλιάσει με τον δέοντα σεβασμό τη λεπτομέρειά τους.

Έτσι, πολύ πριν μάθουμε τους Campana Brothers και προτού τρυπώσει ανάμεσα στις λέξεις μας το «upcycling», στο 33 της οδού Κερκύρας είχε αναχθεί σε τέχνη το «upholstering» – στην καθαρευουσιάνικη μάλιστα εκδοχή του: «ΤΑΠΕΤΣΑΡΙΑΙ». Μια εκδοχή που φωτογράφιζε και περιείχε όλη την ιστορία του.

«Μεταφερόμαστε» Facebook Twitter
Το φαρδύ πεζοδρόμιο της Κερκύρας γνώρισε δόξες μπροκάρ και χρυσής πατίνας, καθώς πατήθηκε από αμέτρητα κομψά, ξύλινα ποδαράκια Louis XIV και Louis XV.

Όταν πρωτοείδα την ανακοίνωση ότι το εργαστήριο του ταπετσέρη αφήνει τη γειτονιά μας και μεταφέρεται αλλού, είπα να παρηγορήσω τον εαυτό μου με εκλογικεύσεις. Να σκεφτώ πως, όσο φυσικό ήταν να έχει κάνει η Κυψέλη την αρχή ανακαινίζοντας τα έπιπλά της, άλλο τόσο επόμενο ήταν τώρα, με το «gentrification» να την αγκαλιάζει όλο και πιο σφιχτά, να μη σηκώνει πια νέες ταπετσαρίες και παλιά δοκιμασμένη μαστοριά. Και πως είναι «καλό νέο» το γεγονός ότι η επιχείρηση μεταφέρεται και δεν κλείνει.

Όμως, λίγο μετά, εκείνη η καθαρεύουσα ξανάρθε μπροστά μου. Πήρε μια καρέκλα δανέζικης τραπεζαρίας, κάθισε ήρεμα στο τριζάτο μαύρο δέρμα και απαίτησε έναν σωστό αποχαιρετισμό. Κατέβασα, λοιπόν, έναν αγαπημένο Balzac και της τον αφιερώνω: «Όλα έτσι είναι, αλλά και δεν είναι. Τι λείπει; Ένα τίποτα, κι αυτό το τίποτα είναι το παν. Έχετε αποδώσει φαινομενικά τη ζωή, δεν έχετε εκφράσει όμως το πλεόνασμά της που ξεχειλίζει, εκείνο το κάτι τι που είναι ίσως η ψυχή και που επιφέρεται επάνω του κελύφους ως νεφέλη·».*

*Ηοnoré de Balzac, «To άγνωστο αριστούργημα», μτφρ. Δημήτρης Δημητριάδης, Άγρα 1983

Guest Editors
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου

Πολιτική / Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: «Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου»

Εκτός Μαξίμου ο οικονομικός σύμβουλος Μητσοτάκη - Μετά από μια πενταετία ολοκληρώνω στο τέλος του έτους το έργο μου στην Προεδρία της Κυβέρνησης, αναφέρει με ανάρτησή του στο Instagram
LIFO NEWSROOM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ