Ποιον αφορά η πολιτική ορθότητα στην Ελλάδα του 2023;

«Όποιον και να πιστέψετε θα κάνετε λάθος» Facebook Twitter
Εχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας για να φτάσει η Ελλάδα «να υπερβάλλει» στην πολιτική ορθότητα. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

Η «ΟΛΕΑΝΝΑ» ΤΟΥ Ντέιβιντ Μάμετ έκανε πρεμιέρα στην Αμερική το 1992, έναν μόλις χρόνο μετά την πρώτη πολύκροτη δίκη για σεξουαλική παρενόχληση στις ΗΠΑ. Μια φοιτήτρια κατηγορεί τον καθηγητή της για σεξουαλική παρενόχληση, στερώντας του έτσι τη μόνιμη θέση που έχει αιτηθεί στο πανεπιστήμιο.

Το έργο, μια σπουδή στα παιχνίδια εξουσίας, παίχτηκε το 1994 στο Απλό Θέατρο σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα, με τη Μαριάνθη Σοντάκη στον ομώνυμο ρόλο και τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση στον ρόλο του καθηγητή. Ήμουν 14 χρονών και η μητέρα μου με πήρε μαζί της να δούμε την παράσταση. Θυμάμαι ότι δεν κατάλαβα τίποτα. 

Οι κριτικές ήταν διθυραμβικές αλλά απηχούσαν την τότε αντίληψη για την πολιτική ορθότητα, ως μια ελαφρώς παράλογη αμερικάνικη τάση. «Ξέρουμε, από τις πληροφορίες των μίντια σε πόσο επικίνδυνο βαθμό έχει φτάσει το θέμα της πολιτικής ορθότητας  στην Αμερική και τα αδιέξοδα στα οποία αυτή έχει οδηγήσει», έγραψε ο Νίνος Φένεκ Μικελίδης στην κριτική του για την «Ολεάννα», στην Ελευθεροτυπία. «Μόνο από την Αμερική θα ερχόταν αυτό το έργο-γροθιά{…}. Μόνο εκεί οι δομές του συστήματος έχουν γίνει πλέον εκχυμωτές ψυχών» ξεκινούσε το κείμενο του ο Κώστας Γεωργουσόπουλος στα Νέα.

Η πολιτική ορθότητα της δεκαετίας του ‘90 ήταν στην Ελλάδα κάτι σαν μια ξενόφερτη μόδα που αφορούσε τους φοιτητές κοινωνιολογίας και τους διανοούμενους. 

Το #metoo και το νέο κύμα φεμινισμού, η νέα αντίληψη για τη σεξουαλικότητα και τον αυτοπροσδιορισμό είναι όλα θέματα που αφορούν ως επί το πλείστον τους κάτω των τριάντα. Ο νέος πόλεμος της πολιτικής ορθότητας και του cancel culture είναι πάνω απ’ όλα ένας πόλεμος γενιών.

Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά ζούμε τη δεύτερη άνοιξη της «πολιτικής ορθότητας». Μόνο που τώρα αφορά αυτούς που μετράνε – τους νέους Έλληνες. Ο κόσμος μας είναι πολύ πιο συνδεδεμένος, πολύ πιο άνισος. Το #metoo και το νέο κύμα φεμινισμού, η νέα αντίληψη για τη σεξουαλικότητα και τον αυτοπροσδιορισμό είναι όλα θέματα που αφορούν ως επί το πλείστον τους κάτω των τριάντα. Ο νέος πόλεμος της πολιτικής ορθότητας και του cancel culture είναι πάνω απ’ όλα ένας πόλεμος γενιών.

Διαβάζοντας κανείς πρόσφατα ελληνικά κείμενα καταλαβαίνει την αντιπάθεια της παραδοσιακής δεξιάς για «τις χιονονιφάδες που προσβάλλονται με το παραμικρό» και «τις υστερικές φεμινίστριες που δεν έχουν χιούμορ». Αντιλαμβάνεται όμως και την επιφύλαξη της αριστεράς για «την υπερβολή της αμερικαναρίας» («Λογοκρίνουν τα βιβλία», «Ο νέος μακαρθισμός είναι εδώ»). Και τέλος καταλαβαίνει την ηλικία του γράφοντα.

Η εποχή έχει αλλάξει ραγδαία. Πολλά πράγματα που γράφαμε αυθόρμητα κάποτε, πλέον δεν γράφονται ούτε ως αστεία. Είναι αυτό απαραίτητα κακό; Μας λείπουν τόσο πολύ οι συνεχείς αναφορές στην εξωτερική εμφάνιση των άλλων και ο υφέρπων σεξισμός που βρισκόταν παντού, από τα παραπολιτικά δημοσιεύματα μέχρι τις κριτικές δίσκων; 

Όσο για αυτούς που λένε πως «δεν μπορείς να κάνεις πια αστεία», ναι η πολιτική ορθότητα δεν ευνοεί τον σαρκασμό ούτε τους πνευματώδεις υπαινιγμούς. Όλα είναι αυτό που φαίνονται και ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της κυριολεξίας. 

Αντιλαμβάνομαι ότι η ατμόσφαιρα είναι ασφυκτική. Ναι, τα social media είναι τοξικά – ένας αγριεμένος όχλος που διψά για το αίμα οποιουδήποτε πει το λάθος πράγμα. Ναι, οι αντιδράσεις είναι συχνά δυσανάλογες και άδικες.

Ευτυχώς ή δυστυχώς, βέβαια, στην Ελλάδα όλα ξεχνιούνται γρήγορα: Το κράξιμο στα σόσιαλ μίντια, ευτυχώς ή δυστυχώς, σπάνια σηματοδοτεί κάποια σημαντική αλλαγή. Σε δύο μήνες κανείς δεν θυμάται καν τι και ποιον αφορούσαν όλα αυτά τα παθιασμένα tweets και stories.

Επίσης, σαφώς όλοι προσβάλλονται πολύ εύκολα πια, σε κωμικό βαθμό. Στη διάρκεια της πανδημίας είχα κάνει μια αναφορά σε ένα Facebook γκρουπ αφιερωμένο στο ψωμί με προζύμι. Κάπου στο τέλος του κειμένου έκανα το λάθος να πω πως με κούρασε η πανδημία και δεν θέλω να ξαναφτιάξω ψωμί με προζύμι. Η άρνηση μου να ξαναφουρνίσω ξεσήκωσε μια θύελλα διαμαρτυριών που θύμιζε κακή κωμωδία. Άρχισα να λαμβάνω αλλόκοτα υβριστικά μηνύματα «Δεν σας άξιζε το προζύμι, δεν το καταλαβαίνετε, δεν σας διάλεξε», «Ξεπουλημένα αρδάκια, θα πουλάγατε και το τομάρι σας για λίγη δημοσιότητα», «Μια γυνεκα σε ειλικία γάμου που δεν ξέρει να φτιαχνηι ψωμί!!!!1!!!!Πόσο θληβερει ιστε». 

Κάποιοι αναρωτιούνται μήπως η πολιτική ορθότητα ή η κουλτούρα της ακύρωσης έχει ξεφύγει. Μιλούν για την Ελλάδα; Σε περίπτωση που ανησυχεί κανείς για την πολιτική ορθότητα, μπορεί απλώς να ανοίξει την τηλεόραση του και να δει μια εκπομπή «ψυχαγωγίας» ή τις ειδήσεις. Ζούμε στη χώρα που τα πολυκαταστήματα πουλάνε στολές «ράσταμαν» και «Κινέζας», στις Απόκριες. Το Σάββατο βράδυ βλέπουμε τον Μαρκο Σεφερλή σε επανάληψη να κάνει αστεία για ξανθιές και πούστηδες. Η δε περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι αυτή μιας χώρας κατά βάσει συντηρητικής, με δυσπιστία για όλους τους θεσμούς εκτός από την ιερή οικογένεια, με τρομερό σεξισμό και ανισότητα. Ας γυρίσουν πλευρό – έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας για να φτάσει η Ελλάδα «να υπερβάλλει» στην πολιτική ορθότητα.

Εκτός από την πολιτική ορθότητα ξαναγύρισε κι η «Ολεάννα». Ξαναπαίζεται και πάλι στην Αθήνα δυο χρόνια τώρα με μεγάλη επιτυχία. Η περιγραφή της παράστασης τελειώνει με την ατάκα που στόλιζε το πόστερ της ταινίας (που γυρίστηκε το 1994): «Εκείνος λέει ότι ήταν απλώς ένα μάθημα. Εκείνη, σεξουαλική παρενόχληση. Όποιον και να πιστέψετε, θα κάνετε λάθος».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Ολεάννα» εδώ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μεγαλύτερα θύματα της ελληνικής cancel culture

Στάθης Τσαγκαρουσιάνος / Τα μεγάλα θύματα της ελληνικής cancel culture

Ο Άρης Δημοκίδης, η Βασιλική Σιούτη και ο Μ.Hulot συζητούν με τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο για τα μεγάλα cancel του ελληνικού κόσμου. Επίσης: γιατί κανείς δεν κανσελάρει ποτέ τους τράπερς, ακόμα κι όταν το τερματίζουν σε σεξισμό και ομοφοβία;
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης

Δημήτρης Πολιτάκης / «Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης

Όταν ο όχλος στα social media είναι τόσο διαβρωμένος από τους μηχανισμούς των μέσων ώστε φτάνει να εγκαλεί τον όχλο «εκεί έξω», όπως συνέβη με τη φριχτή υπόθεση της Πάτρας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Λέτε κάποιον «βλάχο» ή «σακάτη»; Δυο Έλληνες γλωσσολόγοι μιλούν περί Πολιτικής Ορθότητας.

Ιδέες / Λέτε κάποιον «βλάχο» ή «σακάτη»; Δυο Έλληνες γλωσσολόγοι μιλούν περί Πολιτικής Ορθότητας.

Μια συζήτηση με την Ελένη Καραντζόλα, καθηγήτρια γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και τον Βαγγέλη Ιντζίδη ΕΔΙΠ στον τομέα γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ