«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης

«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης Facebook Twitter
Το Ίντερνετ δεν είναι αυτό που νομίζεις...
0

ΕΧΕΙ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΣΕ ένα είδος μαζοχιστικής κόντρας με τον ίδιο μας τον εαυτό η σχέση μας με την πληροφορία και το Διαδίκτυο. Κάθε τόσο αγανακτούμε για το επίπεδο της «δημόσιας συζήτησης» στο Ίντερνετ, κάθε τόσο απελπιζόμαστε με τον ιδρυματισμό και τον εθισμό μας, με τη θρυμματισμένη συγκέντρωσή μας, με την παραπληροφόρηση, με την συνωμοσιολογία, με τον όχλο στα social media που συχνά είναι τόσο διαβρωμένος και τόσο απορροφημένος από το μέσο ώστε φτάνει να εγκαλεί τον όχλο «εκεί έξω», όπως συνέβη με τη φριχτή υπόθεση της Πάτρας.

Κάθε τόσο απειλούμε να ρίξουμε μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ και να πάρουμε τα βουνά, κατά βάθος όμως δεν πιστεύουμε ότι η λύση είναι ο λουδιτισμός ή ο ελευθεριακός πρωτογονισμός, οπότε επιστρέφουμε με βαριά καρδιά πίσω στη μικρή μας οθόνη, που είναι ο κόσμος όλος.    

Η «στιγμή της κρίσης» ξεκινά όταν αυτό το εργαλείο, που ήταν περιορισμένο στην επίλυση μικρών σχετικά και συγκεκριμένων ζητημάτων, φτάνει να εφαρμόζεται σε κάθε πτυχή σχεδόν της κοινωνικής μας ζωής, καθορίζοντάς την συνολικά.

Έχουν γραφτεί ήδη άπειρα άρθρα και βιβλία για τον στραβό δρόμο που πήρε το Ίντερνετ ειδικά από ένα σημείο (από τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα τούτου) και μετά, το ζήτημα όμως είναι προφανώς όχι μόνο ανεξάντλητο αλλά και διαρκώς όλο και πιο επείγον, από τη στιγμή που η συμπεριφορά μας μοιάζει να μεταλλάσσεται ραγδαία, και όχι μόνο όταν βρισκόμαστε online.

ιντερνετΠρόκειται για μια από τις έντονες «στιγμές κρίσης» (υπαρξιακής, συναισθηματικής, κοινωνικής) που βιώνουμε, μαζί με διάφορες κοσμογονικές άλλες τον τελευταίο καιρό, και είναι ένα από τα ζητήματα τα οποία επιχειρεί να διαφωτίσει ένα από τα βιβλία που «ακούγονται» πολύ αυτές τις μέρες. Τίτλος του, «Το Ίντερνετ δεν είναι αυτό που νομίζεις: Μια φιλοσοφία, μια ιστορία, μια προειδοποίηση» (The Internet Is Not What You Think It Is: A Philosophy, a History, a Warning). Συγγραφέας του βιβλίου είναι ο (Αμερικανο–Καναδός) καθηγητής ιστορίας και φιλοσοφίας της επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού, Justin E. H. Smith, που εκτός από το συγγραφικό έργο του είναι επίσης τακτικός συνεργάτης στους New York Times, το Harper's Magazine, το n + 1, το Slate και το Art in America.

Το βιβλίο αποτελεί μια ενδελεχή ανάπτυξη ενός άρθρου που είχε γράψει λίγους μήνες πριν από την πανδημία ο Smith με τίτλο «It’s All Over» και υπάρχει διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του περιοδικού The Point.

Όπως σημειώνει ο συγγραφέας, οι αλγόριθμοι δεν είναι ούτε καλοί ούτε κακοί. Η «στιγμή της κρίσης» ξεκινά όταν αυτό το εργαλείο, που ήταν περιορισμένο στην επίλυση μικρών σχετικά και συγκεκριμένων ζητημάτων, φτάνει να εφαρμόζεται σε κάθε πτυχή σχεδόν της κοινωνικής μας ζωής, καθορίζοντάς την συνολικά.

Και η κρίση κορυφώνεται όταν η δομική ισχύ αυτού του μηχανισμού στρέφεται εναντίον μας και μας υποβάλλει να αντιληφθούμε και τον ίδιο τον εαυτό μας ως ένα αλγοριθμικό σύστημα: 

«…Οι άνθρωποι μιλάνε πλέον περισσότερο αλγοριθμικά παρά υποκειμενικά και τα συμπτώματα αυτής της μετάλλαξης δεν εμφανίζονται μόνο σε όσους μοιάζουν να κατοικούν κυρίως online. Μπορεί αυτοί να αποτελούν την εμπροσθοφυλακή, όπως όμως συμβαίνει και με άλλα γλωσσολογικά φαινόμενα, τα τικ και οι συνήθειες τους σύντομα εξαπλώνονται ακόμα και σε εκείνους που εξακολουθούν να δηλώνουν ότι "δεν τους αρέσει να διαβάζουν σε οθόνες" ή ότι "προτιμούν ένα βιβλίο ή μια εφημερίδα", σα να μπορούσε μια τέτοια προτίμηση να εμποδίσει την ιστορία… Αντίθετα από τους αλγόριθμους, η ανθρώπινη συμπεριφορά διέπεται από έναν παραλογισμό, και ήταν αυτή η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο οντότητες εκείνη που αρχικά μας έκανε να ελπίζουμε ότι θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την πρώτη για την βελτίωση της δεύτερης. Όπως όμως συμβαίνει σε κάποιες πλοκές επιστημονικής φαντασίας που μοιάζουν υπερβολικά "κλασικές" και προφανείς, το ίδιο μας το δημιούργημα τέθηκε εκτός ελέγχου και επιστρέφει για να καταλάβει την ίδια μας την υπόσταση…».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ