Το φαγητό δεν είναι απλώς φαγητό

Facebook Twitter
0

Το Heart Attack Grill άνοιξε την περασμένη Τετάρτη στο Λας Βέγκας.

Η κεντρική ιδέα του εστιατορίου δεν είναι ιδιαίτερα διακριτική. Εσωτερικά μοιάζει με «νοσοκομείο», οι πελάτες λέγονται «ασθενείς» , οι σερβιτόρες λέγονται «νοσοκόμες» και οι παραγγελίες λέγονται «συνταγές».

Οι θερμίδες στο μενού αγγίζουν τη στρατόσφαιρα. Τα μικρότερο μπέργκερ λέγεται «μονό μπαϊπάς» και το τετραπλό, που είναι το μεγαλύτερο , έχει 8.000 θερμίδες. Οι πατάτες είναι τηγανισμένες σε λαρδί και τα μιλκ σέικ έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό βουτύρου στον κόσμο (ή, έτσι περηφανεύονται). Οι πελάτες που καταφέρνουν να φάνε το τετραπλό μπέργκερ έχουν την τιμή να συνοδευτούν μέχρι το αυτοκίνητό τους με αναπηρικό καροτσάκι.

Ίσως στο Λας Βέγκας, όπου όλα επιτρέπονται, να καταφέρει να μείνει ανοιχτό. Το θέμα είναι προκλητικό, ειδικά για τους Αμερικανούς που βασανίζονται από παχυσαρκία και διεξάγουν έναν πόλεμο υπέρ της υγιεινής διατροφής ο οποίος σε ορισμένες πολιτείες φτάνει στα άκρα.  Το πρώτο υποκατάστημα της αλυσίδας άνοιξε το 2005 στο Φοίνιξ και αντιμετώπισε μεγάλη κριτική. Ο δικηγόρος της Αριζόνα απείλησε να το κλείσει με τη δικαιολογία ότι καταπατούνται νόμοι της πολιτείας όταν αποκαλούν «νοσοκόμες» ανθρώπους χωρίς νόμιμες άδειες.

Εν τω μεταξύ…

Oι καταναλωτές που αισθάνονται ότι δεν έχουν τον έλεγχο είναι αυτοί που διαλέγουν τις μεγαλύτερες συσκευασίες φαγητού προκειμένου να βελτιώσουν την κοινωνική τους θέση στα μάτια των άλλων, υποστηρίζει μία νέα θεωρία που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο Live Science.

Η θεωρία θα συμπεριληφθεί τον Απρίλιο του 2012 στο Journal of Consumer Research και μεταξύ άλλων υποστηρίζει ότι «η τάση των καταναλωτών σε σχέση με το φαγητό είναι να καταναλώνουν όλο και περισσότερο και είναι πιο έντονη μεταξύ των πιο ευπαθών ομάδων, όπως μεταξύ των καταναλωτών χαμηλής κοινωνικής τάξης».

Η μελέτη έγινε από ερευνητές των École des Hautes Études Commerciales de Paris και  Northwestern University του Ιλλινόις. Τα πειράματα έγιναν για να διαπιστωθεί γιατί οι άνθρωποι λιγότερων μέσων κάνουν κακές επιλογές για την υγεία τους, παραγγέλνοντας ή αγοράζοντας περισσότερο φαγητό απ’ όσο χρειάζονται.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι παρόμοιες συμπεριφορές εντοπίζονται και στις αγορές αντικειμένων όπως κατοικιών, οχημάτων και τηλεοράσεων. Όμως το φαγητό είναι ο καθρέφτης που κυρίως αντικατοπτρίζει την οικονομική ανασφάλεια.

Νομίζω ότι οι Έλληνες δεν χρειαζόμαστε επιστημονική θεωρία για να συμφωνήσουμε με τα παραπάνω. Έχοντας μεγαλώσει σε οικογένειες με μαμάδες που κυνηγάνε παιδιά να φάνε ενώ είναι σαφές ότι δε θέλουν (ή, ακόμα χειρότερα, ότι δεν χρειάζονται άλλο φαγητό, μάλλον λιγότερο), έχοντας συνηθίσει σε υπερβολικά πλούσια οικογενειακά τραπέζια (όσο πιο μακρινοί οι συγγενείς, τόσο πιο μεγαλειώδες το γεύμα), έχοντας παραφάει σε άπειρα τραπεζώματα σε ταβέρνες με κουμπάρους που τσακώνονται για το ποιος θα πληρώσει όλα αυτά που ήταν αδύνατον να φαγωθούν, μπορούμε να γράψουμε ο καθένας τη δικιά μας μελέτη.

Βέβαια οι συμπεριφορές μας έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια και θα αλλάξουν κι άλλο. Έχω την εντύπωση ότι ο κόσμος έχει σταματήσει τις υπερβολές, θέλοντας και μη. Κρίμα που έπρεπε να καταστραφούμε πρώτα.

Γεύση
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Γεύση / Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Η συναρπαστική ιστορία του πιο εύκολου φαγητού ξεκινά από την αρχαία Κίνα και τη δυναστεία Τσινγκ. Σύμφωνα με έναν τριάστερο σεφ, υπάρχει τρόπος να κάνουμε τα συσκευασμένα noodles γκουρμέ. Δοκιμάσαμε όσα βρήκαμε στην Αθήνα και προτείνουμε τα καλύτερα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ο Dr. George Soleas εξηγεί πώς έγινε ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς έγινα ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

O Dr. George Soleas, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του LCBO, του μεγαλύτερου εισαγωγέα κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, αφηγείται στην Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κινηματογραφική ζωή του.
THE LIFO TEAM
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
Proveleggios

Γεύση / Ο Αλέξανδρος Καρακάτσανης έχασε πολλά σε μια νύχτα, αλλά επιστρέφει δυναμικά στο Proveleggios

Ο νεαρός και ταλαντούχος σεφ που είδε το πρώτο του μαγαζί στην Αθήνα να καίγεται ολοσχερώς δεν το έβαλε κάτω στιγμή. Πρόσφατα ανέλαβε να αλλάξει την κουζίνα του δημοφιλούς εστιατορίου και θέλει να αφηγηθεί τις αναμνήσεις όλης της ομάδας που τον υποδέχτηκε μέσα από τα πιάτα του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Το κρασί με απλά λόγια / Τοkaj: Η περιοχή των αυτοκρατορικών κρασιών της Ουγγαρίας

Τι είναι το Aszu, το Szamorodni, το Furmint και το Harslevelu; O Robert Kindl, γενικός διευθυντής του θρυλικού Oremus, εξηγεί στην Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET τον Παναγιώτη Ορφανίδη γιατί το Tokaj είναι μια από τις σημαντικότερες οινοπαραγωγικές περιοχές της Ευρώπης.
THE LIFO TEAM
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Alchemist

Γεύση / Στο Alchemist, ένα από τα καλύτερα εστιατόρια του κόσμου, η δυσφορία είναι στο μενού

Σε ένα εστιατόριο της Κοπεγχάγης σερβίρονται ωμές μέδουσες και παγωτό από αίμα γουρουνιού ενώ στην οροφή προβάλλονται βίντεο σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για «γαστρονομική όπερα» ή για μια ηδονιστική υπερβολή;
THE LIFO TEAM
Kennedy

Γεύση / Kennedy: Για γαλλικά κρασιά, ψωμί με βούτυρο και ακροάσεις δίσκων

Στο νέο wine bar του κέντρου -που έχει πάρει το όνομα του από το biannual περιοδικό του Chris Kontos- θα βρίσκουμε κρασιά που δεν παίζουν αλλού στην Αθήνα ενώ η μουσική και ο ήχος θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωτήρης Κοντιζάς: «Έχω ακούσει σε τσακωμό ότι έχω αλλάξει, αλλά δεν το έχω νιώσει»

Γεύση / Σωτήρης Κοντιζάς: «Έχω ακούσει σε τσακωμό ότι έχω αλλάξει, αλλά δεν το έχω νιώσει»

Ο σταρ σεφ που όλοι θεωρούν «δικό τους άνθρωπο», σε μια συνέντευξη για την κατάσταση της εστίασης στην Αθήνα και την επιλογή του να αποχωρήσει από τρία από τα μαγαζιά που έστησε στο κέντρο της πόλης.
M. HULOT