Γιατί τόση απερίσκεπτη σπατάλη σε τόσο νεαρή ηλικία;

Facebook Twitter
0

"Ηχητικά το όνομα ‘Ernest’ είναι ομόηχο με το επίθετο ‘earnest’ που σημαίνει ‘σοβαρός’, ‘ειλικρινής’, χαρακτηρισμός που απέχει παρασάγγας από τον χαρακτήρα του επονομαζόμενου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αλλεπάλληλες παρεξηγήσεις.

Σύμφωνα με την Albin η επιλογή του ονόματος ‘Ernest’ κρύβει και άλλες παραμέτρους. Ο συγγραφέας σκόπιμα το επέλεξε, γιατί την εποχή συγγραφής του θεατρικού έργου, περί τα τέλη του 19ου αιώνα, η ομόηχη λέξη ‘earnest’ έφερε τη σημασία του ‘ομοφυλόφιλου’, παραπέμποντας στη διπλή ζωή του συγγραφέα (Albin 2003: 15)". Από το «Η Απόδοση των προσωπωνυμίων στο Χώρο της Λογοτεχνικής Μετάφρασης» της Πολυξένης Γεωργίου.


Στην πρώτη πράξη του θεατρικού έργου του Oscar Wilde με τον τίτλο «the importance of being Earnest», ο πρωταγωνιστής, περιμένοντας τη ηλικιωμένη και αξιοσέβαστη θεία του, φροντίζει να υπάρχουν μαζί με το τσάι, σάντουιτς με αγγούρι.

-Why all these cups? Why cucumber sandwiches? Why such reckless extravagance in one so young? Who is coming to tea?

ρωτάει ο φίλος του όταν βλέπει το τραπέζι.

-Please don’t touch the cucumber sandwiches. They are ordered specially for Aunt Augusta. [Takes one and eats it.]

Μέχρι να έρθει η θεία δεν υπάρχει ούτε ένα σάντουιτς πια στο δίσκο. Φυσικά, το πρώτο πράγμα που λέει όταν φτάνει είναι:

-And now I’ll have a cup of tea, and one of those nice cucumber sandwiches you promised me.

Ο χαρακτήρας του ανιψιού φαίνεται αμέσως: χωρίς δισταγμό, λέει ψέματα χρησιμοποιώντας για τον σκοπό του και τον υπηρέτη του. Δεν υπήρχαν αγγούρια στην αγορά ούτε για δείγμα.

-I am greatly distressed, Aunt Augusta, about there being no cucumbers, not even for ready money.

Αν και μεγάλη οπαδός του Oscar Wilde μπορεί να μην έχω δει το θεατρικό στο Λονδίνο, έχω δει όμως την ταινία και πριν προλάβετε να καγχάσετε, έχω διαβάσει το κείμενο πολλές φορές. Το μόνο που θυμάμαι από την υπόθεση, όσα χρόνια κι αν περνάνε, είναι τα σάντουιτς αγγουριού.

Τι είναι αυτό που κάνει τη μνήμη να κολλάει με λεπτομέρειες, θα μου πείτε; Αγαπητοί μου, τα σάντουιτς  σ’ αυτό το έργο δεν είναι λεπτομέρεια. Είναι ο συμβολισμός της κομψότητας, της διακριτικής πολυτέλειας, της αγγλικής αριστοκρατίας, της ώρας του τσαγιού, της λεπτής πορσελάνης, της εξιδανικευμένης Αγγλίας, του ίδιου του Oscar Wilde.

Το μεγάλο ερώτημα είναι: γιατί η αγγλική αριστοκρατία της Βικτωριανής εποχής θεωρούσε ύψιστο δείγμα κομψότητας τα σάντουιτς με αγγούρι, ειδικά εφόσον μπορούσε να αγοράσει τα πάντα;

Δε μπορώ να βρω ικανοποιητική εξήγηση. Μία θεωρία λέει πως τα αγγουράκια δεν έχουν μεγάλη θρεπτική αξία και μόνο η ανώτερη τάξη ήταν σε θέση να φάει κάτι μόνο για διασκέδαση. Άλλη θεωρία λέει ότι το λεπτό χρώμα του εδέσματος ήταν πολύ ταιριαστό με το περιβάλλον τους και η αισθητική τους. Μία τρίτη θεωρία λέει πως τα αγγουράκια στην Αγγλία φύτρωναν μόνο σε θερμοκήπια και εφόσον στην αγορά τελείωναν γρήγορα (όπως μας πληροφορεί και ο Oscar στο έργο του) ήταν δείγμα οικονομικής άνεσης, εφόσον μόνο οι πλούσιοι μπορούσαν να έχουν δικά τους θερμοκήπια.

Μάλλον είναι όλα αυτά μαζί, συν το τελευταίο επιχείρημα που ισχύει για όλα τα πετυχημένα σνακ: είναι πραγματικά νόστιμο, αρκεί να διαθέτει κανείς της υψηλότερης δυνατής ποιότητας πρώτες ύλες, όπως ισχύει άλλωστε πάντοτε. Από την βικτωριανή εποχή έχουν περάσει πολλά χρόνια και η αφθονία στην «κλασική» συνταγή έχει προσθέσει πίκλες, μαγιονέζα, ακόμα και αλλαντικά. Αν δε θέλετε όμως να στενοχωρήσετε τη θεία Augusta, σας ικετεύω να δοκιμάσετε το συνδυασμό που συγκινούσε και τις κυρίες με τα κρινολίνα.

Παίρνετε λευκό ψωμί καλής ποιότητας. Το ιδανικό είναι ένα Pullman loaf, σε σχήμα σχήμα ορθογώνιου παραλληλεπίπεδου. Κόβετε το ψωμί και αγγουράκια σε απολύτως πολύ λεπτές φέτες, τόσο λεπτές που το φως περνάει από μέσα τους. Στεγνώνετε τα αγγουράκια, προσθέτετε αλάτι και λεμόνι- λίγο και από τα δύο. Βουτυρώνετε τις φέτες του ψωμιού αφού τους έχετε αφαιρέσει την κόρα με το καλύτερο βούτυρο που μπορείτε να βρείτε και περιμένετε τους καλεσμένους σας. Μόνο όταν καθίσουν για το τσάι είναι η στιγμή για να τοποθετήσετε τις φέτες αγγουριού και μετά να κόψετε τις φέτες έτσι ώστε να σχηματίσετε 4 κομψά τρίγωνα. Αλλιώς υπάρχει ο κίνδυνος να φτάσουν στα χέρια των καλεσμένων ως βρεγμένα χαρτομάντιλα. Ή, όπως μας διδάσκει ο ατίθασος ανηψιός, να τα φάτε πριν προλάβετε να τα προσφέρετε…

Γεύση
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιαννούδι, Μαραθέφτικο, Μαύρο: Οι άγνωστες δυνάμεις του κυπριακού αμπελώνα

Το κρασί με απλά λόγια / Γιαννούδι, Μαραθεύτικο, Μαύρο: Οι ερυθρές δυνάμεις του κυπριακού αμπελώνα

Σε τι ξεχωρίζουν οι γηγενείς κόκκινες ποικιλίες της Κύπρου; Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης φιλοξενούν τον οινολόγο και οινοποιό Σοφοκλή Βλασίδη και συζητούν μαζί του για τα αυτόριζα αμπέλια του νησιού.
THE LIFO TEAM
Ronin: Ένα καταφύγιο ιαπωνικής κομψότητας και γεύσης στο Κολωνάκι/ Στο Ronin στο Κολωνάκι θα ανακαλύψεις το νόημα της ιαπωνικής απλότητας/ Ronin: Η ιαπωνική απλότητα που συγκινεί σε κάθε πιάτο

Γεύση / Ronin: Ιαπωνέζικη κουζίνα με ακρίβεια, λιγότερο fusion, περισσότερο zen

Το εστιατόριο Ronin φέρνει στο Κολωνάκι τη δύναμη της απλότητας της ιαπωνικής κουλτούρας και την αποθέωση της γευστικής λεπτομέρειας σε έναν απολαυστικό διάλογο μεταξύ παράδοσης και μοντέρνας δημιουργίας.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Γεύση / Καπάνι Μάρκετ: Ένα οινορεστοράν που παντρεύει Βορρά, Βαλκάνια και Ανατολή

Ο σεφ Δημήτρης Μπαλάκας σιγομαγειρεύει σχεδόν τα πάντα στον ξυλόφουρνο, «ψήθηκε» με τις παραδοσιακές γεύσεις στον φούρνο του παππού και της γιαγιάς του, και μοιράστηκε μαζί μας τρεις αυθεντικές συνταγές από τη Φλώρινα.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Γεύση / Πούλοι και κουκνούκοι, τα ζυμαρένια ειδώλια της Ανάστασης

Ευφάνταστα τσουρέκια και καλιτσούνια της Λαμπρής, που βγαίνουν σε ποικίλα σχήματα και εκδοχές στα νησιά του Αιγαίου, θυμίζουν ζυμαρένια μικρογλυπτά και αναδίδουν την αρχοντική ευωδιά των ημερών.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Πώς ο Ιωσήφ Ζησιάδης δημιούργησε το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς ένας πρώην υπουργός της Ελβετίας έγινε ο μοναδικός οινοποιός της Πάτμου

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης φιλοξενούν τον Ιωσήφ Ζησιάδη, έναν άνθρωπο με πολυδιάστατη πορεία που κάποια στιγμή αποφάσισε να δημιουργήσει το μοναδικό οινοποιείο της Πάτμου.
THE LIFO TEAM
Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

Γεύση / Από arrancini μέχρι καλαμάκι συκώτι στο χέρι: Αυτό είναι το νέο αθηναϊκό street food

H Αθήνα έχει πολλά στριτφουντάδικα. Όμως κάποια νέα, εκτός από το ότι ανεβάζουν το επίπεδο, έχουν καταφέρει να γίνουν instant συνήθεια για το προσεγμένο φαγητό τους, αλλά όχι μόνο γι' αυτό.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σουπιοπίλαφο

Γεύση / Σουπιοπίλαφο: Η μυστηριώδης γεύση του Αιγαίου

Από τον μινωικό πολιτισμό και τα κύπελλα του μέχρι τα σύγχρονα τσουκάλια, το μελάνι της σουπιάς συνεχίζει να αφήνει το αποτύπωμά του, ενώ το σουπιοπίλαφο αναδεικνύει τη μοναδικότητά του, τόσο στην εμφάνιση όσο και στο γευστικό του αποτέλεσμα.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ