Στην επαγγελματική ζωή του ακούει κανείς πολλά. Τα περισσότερα στενόχωρα, αλλά κυρίως ανόητα. Και φυσικά ο σεβασμός προς το εργοδότη, τον προϊστάμενο ή τον επικεφαλής μίας ομάδας ανθρώπων δεν επιτρέπει -συνήθως- κριτική. Εκείνο, ωστόσο, που σίγουρα κρίνεται είναι ο βαθμός ευφυΐας του ανθρώπου που βρίσκεται επικεφαλής και που, επίσης συνήθως, είναι η αιτία για την οποία σημειώνονται αποχωρήσεις, παρανοήσεις, παρεξηγήσεις και κατεστραμμένες ανθρώπινες σχέσεις μέσα σε δουλειές, ομάδες εργασίας, ακόμη και παρέες που "τρέχουν" ένα συγκεκριμένο πρότζεκτ. Να, 10 πράγματα που αν είστε επικεφαλής σε κάτι από αυτά, καλό είναι να μην ξεστομίζετε, σύμφωνα και με τον Jeff Hayden, ομιλητή, συγγραφέα και σύμβουλο επιχειρήσεων.
1.
Θα σου έδινα αύξηση, αλλά...
Μετά το "αλλά", προσθέστε ό,τι ανοησία νομίζετε. Αν ο εργοδότης αισθάνεται ότι ο εργαζόμενος αξίζει αύξηση, τη δίνει. Αν όχι, εξηγεί το γιατί δεν τη δίνει. Το να αφήνει να αιωρείται η υποψία μίας γενικότερης δυσκολίας, περνά το λάθος μήνυμα στον εργαζόμενο. Εκτός κι αν ποντάρει σε παραίτηση, οπότε η συζήτηση αλλάζει.
2.
Πρέπει να συμπεριφέρομαι σε όλους το ίδιο
Γιατί; Αν κάποιος αξίζει προαγωγή, παίρνει προαγωγή. Τελεία. Εκείνο που οφείλει ένας προϊστάμενος να κάνει είναι συμπεριφέρεται σε όλους με ισότητα. Όχι το ίδιο. Δεν παράγουν όλοι την ίδια ποιότητα εργασίας και είναι βλακώδες να αφήνεις στάσιμο ένα έξυπνο, παραγωγικό και αποτελεσματικό μέλος της ομάδας.
3.
Δούλεψε πιο έξυπνα, όχι πιο σκληρά
Πρόκειται για την πιο άχρηστη συμβουλή που μπορεί να δώσει κανείς σε εργαζόμενο ή σε μέλος ομάδας. Όλοι ξέρουν ότι "έξυπνα" σημαίνει να μεταθέσεις τις αγγαρείες και τις ευθύνες σε κάποιον άλλον και να ασχοληθείς μόνο με αυτό που σου αρέσει ή αυτό που θα σου δώσει τα εύσημα. Όλοι ξέρουν ότι είναι η διαδικασία που κάνει μια δουλειά σκληρή και όποιος την παρακάμπτει είναι απλώς πονηρός.
4.
Δεν υπάρχει "εγώ", υπάρχει η ομάδα
Ανοησίες. Μέσα στην ομάδα υπάρχουν πολλές, διαφορετικές προσωπικότητες, η κάθε μία με τα χαρίσματα και τα ελαττώματά της. Η ομογενοποίηση των προσωπικοτήτων μέσα σε ένα σύνολο εγγυάται ένα αποτυχημένο αποτέλεσμα. Ο έξυπνος προϊστάμενος ποντάρει στη μοναδικότητα, στο sui generis του κάθε εργαζομένου, γνωρίζοντας εκ των προτέρων πώς ό,τι τον κάνει ξεχωριστό, κάνει ξεχωριστό και το αποτέλεσμα της δουλειάς του.
5.
Νιώσε ελεύθερος/-η να με ενημερώσεις για την εξέλιξη
Διπλωματική κουβέντα ενός δημοσιοσχεσίτη προϊσταμένου. Αν κάποιος θέλει feedback, ειδικά για ένα πρότζεκτ που δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, ρωτάει ο ίδιος και ψάχνει να βγει τι δεν πήγε καλά. Δεν περιμένει γνώμες, αναζητά γεγονότα. Και δεν επιφορτίζει μ' αυτή τη δουλειά αποκλειστικά τα μέλη της ομάδας. Εργάζεται ο ίδιος προς αυτή την κατεύθυνση.
6.
Πρέπει να τετραγωνίσεις τον κύκλο
...πρέπει να σκέφτεσαι έξω από το κουτί, πρέπει να είσαι πρωτότυπος, πρέπει να έχεις νέες ιδέες. Καμιά ιδέα από εσάς, αγαπητέ κύριε προϊστάμενε; Ή οφείλεις να μάθεις στους ανθρώπους της ομάδας σου πώς να σκέφτονται και να τους εμπνέεις προς αυτή την κατεύθυνση με κάτι περισσότερο από διαφημιστικά κλισέ ή οφείλεις να δίνεις το παράδειγμα, κατεβάζοντας φρέσκες ιδέες. Το να απαιτείς από ανθρώπους που εργάζονται σκληρά, κάποτε και μονότονα (συνήθως χαμηλά αμειβόμενοι) καινοτομίες είναι από εξοντωτικό έως αιτία παραίτησης.
7.
Η αποτυχία δεν είναι στα σχέδια μας
Κακώς! Η αποτυχία είναι ο μεγαλύτερος δάσκαλος και από καιρού εις καιρόν είναι αυτό που πρέπει να συμβαίνει για καταλαβαίνουν προϊστάμενοι και ομάδες εργασίας τι δεν δουλεύει σωστά και σε ποιο σημείο της παραγωγής. Και θα είναι πάντα το καλύτερο μάθημα για τους αλαζόνες.
8.
Ξέρεις πόσοι εκεί έξω περιμένουν για τη δική σου δουλειά;
Ξέρεις πόσοι εκεί έξω περιμένουν για τον δικό σου εργαζόμενο; Πόσες προτάσεις μπορεί να έχει απορρίψει, επειδή αγαπάει τη δουλειά του και περιμένει, ελπίζοντας ότι θα το αναγνωρίσεις; Και επειδή δεν θα περιμένει για πάντα, ξαναμπές στο γραφείο σου και ξανασκέψου τι μόλις του είπες.
9.
Θέλω να κάνεις λίγη υπομονή
...για την αύξηση, την προαγωγή, την αλλαγή του υπολογιστή που ζητά για να κάνει τη δική σου δουλειά. Αν είναι κουβέντα που την έχεις πει για περισσότερες από 3 φορές στη σειρά, αναθεώρησε τα περί υπομονής δεδομένα. Δεν χρειάζεται να μπεις στη θέση του. Απλώς κάτσε για λίγο στη θέση του, με τον υπολογιστή 12ετίας και φώναξε στον εαυτό σου ότι πρέπει να κάνει πιο γρήγορα αυτό που του ανέθεσες. Δύσκολο, σωστά; Μα πώς τα καταφέρνει!
10.
Ο προηγούμενος στο πόστο σου ήταν καλύτερος από 'σένα
Και γιατί έφυγε;!
Με στοιχεία από τον Inc.com
σχόλια