6 λόγοι για τους οποίους η γενιά των 35+ δεν αγοράζει πια σπίτι κι αυτοκίνητο

9

Όλα τα προηγούμενα χρόνια, το να κατέχει κανείς αμάξι, το να έχει δικό του σπίτι ήταν ένδειξη καλής οικονομικής κατάστασης, μία σαφής διαφοροποίηση της κατώτερης μεσαίας από την ανώτερη μεσοαστική τάξη. Όμως, με την πάροδο των χρόνων, με την επέλαση της οικονομικής κρίσης απ' άκρη σ' άκρη της Ευρώπης, οι νέοι φαίνεται πως αντιμετωπίζουν διαφορετικά, σχεδόν με περιφρόνηση, όσα οι παλιότεροι θεωρούσαν ως "δείγματα πλουτισμού" και ευζωίας. 

Δεν είναι πια το ιδιόκτητο σπίτι και το αμάξι οι προτεραιότητες των ανθρώπων ηλικίας 30-35 ετών σύμφωνα με έρευνες, που αποδεικνύουν ότι όλο και λιγότεροι επιλέγουν να αποκτήσουν δικό τους σπίτι - τρελαίνοντας την αγορά του real estate - και αυτοκίνητο, προτιμώντας απλώς να νοικιάσουν και κυρίως να διατηρούν την ευελιξία και την επιλογή να εγκαταλείψουν την έδρα ή το όχημα, μόλις βρουν κάτι καλύτερο ή τη στιγμή που δεν θέλουν πια να μείνουν κάπου και θέλουν να μετακινηθούν αλλού. 

Στις ΗΠΑ αυτή τη γενιά την αποκαλούν "γενιά των ενοικιαστών" και την περιγράφουν ως την πιο συνειδητοποιημένη πρακτική γενιά, που αφού αφομοίωσε τα κελεύσματα του ξέφρενου πλούτου και του καπιταλισμού, τώρα θέλει απλώς να κάνει το δικό της, με τα ελάχιστα δυνατά χρήματα. Όπως σημειώνεται σε σχετικό άρθρο του "The Atlantic", δεν είναι μόνο η οικονομική κρίση που έχει εκπαιδεύσει τους εκπροσώπους αυτής της γενιές σ' αυτές τις συμπεριφορές, αλλά κάτι περισσότερο: η πραγματικά επαναστατική ματιά με την οποία αξιολογείται και αντιμετωπίζεται η επιτυχία. Για τους σημερινούς 35άρηδες σπίτι και αυτοκίνητο δεν είναι ούτε κριτήριο ούτε απόδειξη επιτυχίας. 

Οι 35άρηδες ιεραρχούν αλλιώς το τι είναι "επιτυχία" και τι όχι. Οι περισσότεροι από αυτούς βίωσαν την οικονομική κατρακύλα των γονιών τους, τους είδαν να χάνουν τα σπίτια και τα υπάρχοντα τους σε πλειστηριασμούς και πλέον γνωρίζουν ότι αυτά είναι εφήμερα πλούτη, που εύκολα μπορεί να τα πάρει η τράπεζα, οι τοκογλύφοι, η κακή συγκυρία γενικώς.

Οι κοινωνιολόγοι αποδίδουν αυτή τη στροφή ακριβώς στο ότι αυτή η γενιά υπέφερε όσο καμία προηγούμενη από τις συνέπειες της πανευρωπαϊκής οικονομικής αστάθειας. Γι' αυτό και πρόκειται για γενιά που τρέμει τα δάνεια και τις μακροχρόνιες διαδικασίες εξόφλησης τους. Ακόμη και έτσι, όμως, αυτός δεν είναι ο σοβαρότερος λόγος που ωθεί σ' αυτές τις αντιλήψεις. Η αλλαγή του μοντέλου σκέψης έχει να κάνει και με την αλλαγή του αξιακού κώδικα της σύγχρονης ζωής. Οι 35άρηδες ιεραρχούν αλλιώς το τι είναι "επιτυχία" και τι όχι. Οι περισσότεροι από αυτούς βίωσαν την οικονομική κατρακύλα των γονιών τους, τους είδαν να χάνουν τα σπίτια και τα υπάρχοντα τους σε πλειστηριασμούς και πλέον γνωρίζουν ότι αυτά είναι εφήμερα πλούτη, που εύκολα μπορεί να τα πάρει η τράπεζα, οι τοκογλύφοι, η κακή συγκυρία γενικώς. 

Όπως υποστηρίζει στο ίδιο άρθρο ο James Hamblin, η νέα φιλοσοφία λέει ότι οι επιτυχημένοι άνθρωποι δεν αγοράζουν - νοικιάζουν. Δεν ενδιαφέρονται πια για την ασφάλεια και τη σταθερότητα, γιατί έμαθαν ότι δεν υπάρχει. Ενδιαφέρονται για πιο ευέλικτες φόρμες διαβίωσης και για καθημερινότητες που εξασφαλίζουν έστω και μικρή οικονομική και γεωγραφική ανεξαρτησία. 

Ως δεύτερος λόγος στην αλλαγή τρόπου σκέψης, αναφέρεται το μειωμένο πλέον ενδιαφέρον για υλικά αγαθά. Ναι, υπάρχει ενθουσιασμός για το τελευταίο μοντέλο του iPhone, αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραιτήτως και αγορά. Ναι, σε ποιον δεν αρέσουν τα γρήγορα και ακριβά αμάξια, αλλά γιατί να αγοράσεις, αν μπορείς να μετακινηθείς με τις συγκοινωνίες ή ακόμη και με ταξί; Ναι, είναι ωραίο να έχεις το δικό σου σπίτι, αλλά τα 40 χρόνια αποπληρωμής του δανείου φαντάζουν πλέον βουνό. Όσο για τα ρούχα, τα παπούτσια, την οικοσκευή; Η γενιά αυτή προτιμά τα φθηνά. Όσα της είναι χρήσιμα και όσα δεν φοβάται να χάσει (από μία διάρρηξη, από μία ατυχία, από οτιδήποτε). Σύμφωνα με το Forbes, πρόκειται για μία γενιά που αλλάζει δουλειά κάθε 3 χρόνια, οπότε είναι απολύτως λογικός ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζει τη ζωή. 

Τρίτος λόγος; Σύμφωνα με τον Hamblin, "μέσα στην προηγούμενη δεκαετία, βάσει και έρευνας που εκπονήθηκε από ομάδα ψυχολόγων, οι 35άρηδες θεωρούσαν απείρως πιο σημαντικό το να επενδύουν τα χρήματα τους σε εμπειρίες - ταξίδια, σπουδές, επαγγελματικά πρότζεκτς - παρά σε αντικείμενα. Ήταν κάτι που τους έκανε απείρως πιο ευτυχείς από το να αγοράσουν ένα άμαξι", γράφει.

Από αυτή την αιτιολόγηση προκύπτει και ο τέταρτος λόγος, για τους οποίους  οι σημερινοί 35άρηδες σχεδόν περιφρονούν τον υλικό πλούτο: το να προτιμά κανείς τις εμπειρίες, από τα αντικείμενα, του εξασφαλίζει ευρύ κύκλο γνωριμιών, νέους φίλους, νέες επαφές. Σε αυτό βοηθούν και τα social media και ακριβώς αυτού του είδους η διάδραση κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους και πραγματικά πλήρεις. "Είναι σαφές από τα πράγματα για τα οποία ενδιαφέρεται αυτή η γενιά. Δεν δίνει δεκάρα για το πώς απέκτησε κάποιος ένα ακριβό αντικείμενο, αλλά θα τον ακούσει με προσοχή, αν έχει να αφηγηθεί κάτι συναρπαστικό από ένα ταξίδι του ή ένα σαββατοκύριακο που πέρασε επισκεπτόμενος ένα σπουδαίο μνημείο ή παρακολουθώντας ένα πολυσυζητημένο θεατρικό", γράφει ο Hamblin. Όπως γράφει, ακόμη και μία κακή εμπειρία, μπορεί να γίνει μια ωραία ιστορία. Ένα σκάρτο αντικείμενο, τι μπορεί να γίνει;  

Και φυσικά, υπάρχει πάντα κι ο φόβος της απώλειας. Ο 5ος λόγος αυτής της μεταστροφής είναι ότι το να αγοράζουμε ακριβά πράγματα, μας χαρίζει στιγμιαία χαρά, αλλά κυρίως μας κάνει να τρέμουμε ότι θα τα χάσουμε. Τα ταξίδια - που δεν έκαναν οι γονείς μας, αποταμιεύοντας χρήματα για ένα σπίτι, η εξόφληση του οποίου ακόμη τους ταλαιπωρεί -, τις εμπειρίες, τη συμμετοχή σε πρότζεκτς, συνέδρια και κινήσεις που μπορεί να είναι και κερδοφόρες, δεν μπορεί να (μας) τις κλέψει κανείς.  Δεν είναι αμάξι που μπορεί να γρατζουνήσει κάποιος το καπό, δεν είναι πανάκριβο ρολόι, που κάποιος αετονύχης μπορεί να μας αφαιρέσει στον δρόμο. 

Για το τέλος, ίσως, καταγράφεται από το άρθρο, ο σπουδαιότερος λόγος για τον οποίο η νέα γενιά αντιμετωπίζει τον πλούτο σαν βαρίδι: η συνεχής υποτίμηση των υλικών αγαθών, τα τεχνολογικά άλματα που μέρα τη μέρα γεννούν νέα μοντέλα (κινητών, tablets, H/Y) έχει πείσει τη γενιά των 35+ ότι δεν χρειάζεται να ξοδέψει μια περιουσία για ένα gudget, που σε λίγο θα θεωρείται ξεπερασμένο. Αρκούν τα βασικά, για να κάνουμε τη δουλειά μας. Όλα τα υπόλοιπα εκτός από χαμένο χρήμα είναι και χαμένος χρόνος - κι αυτό είναι το βασικό περιουσιακό στοιχείο, μιας γενιάς που επαναπροσδιορίζει τις πραγματικές αξίες στη ζωή. 

Με στοιχεία από το The Atlantic 

9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Ψυχή & Σώμα / Kατάψυξη ωαρίων: Τάση ή αναγκαία επιλογή;

Γιατί αυξάνεται ο αριθμός των γυναικών που επιλέγουν την κατάψυξη ωαρίων; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον γυναικολόγο Γιώργο Μακρή, διευθυντή της Γυναικολογικής Κλινικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, ο οποίος αναλύει τους πιθανούς κινδύνους της κρυοσυντήρησης ωαρίων, τις ηλικίες στις οποίες η διαδικασία δεν είναι ενδεδειγμένη, καθώς και τον λόγο που αυτή η μέθοδος έχει εξελιχθεί σε μια διαδεδομένη «μόδα» τα τελευταία χρόνια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Ψυχή & Σώμα / Μητρότητα και αλκοόλ: Αναγκαίο «διάλειμμα» ή εξάρτηση;

Γιατί υπάρχει αυτή η εικόνα της εξουθενωμένης μητέρας που βάζει τα παιδιά της για ύπνο και με το που εκείνα κοιμούνται τρέχει και βάζει ένα μεγάλο ποτήρι κρασί και το πίνει όλο, σχεδόν μονορούφι, στην υγειά των αντοχών της; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την συγγραφέα Γιούλη Ψαρράκη για τη μητρότητα και την κατανάλωση αλκοόλ.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Ψυχή & Σώμα / Ακμή στην εφηβεία: Αιτίες, μύθοι και λύσεις

Τι σημαίνει η ακμή για έναν έφηβο; Γιατί εμφανίζεται; Είναι κληρονομική; Υπάρχουν πια δραστικές θεραπείες; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τη δερματολόγο Μάργκη Καπελλάρη για τις σύγχρονες μεθόδους καταπολέμησης της ακμής, η οποία δεν ταλαιπωρεί μόνο τους εφήβους, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί και σε μεγαλύτερες ηλικίες.
THE LIFO TEAM
Οι ψυχεδελικές θεραπείες ξανά στο προσκήνιο

Explainer / Ψυχεδελικές θεραπείες: Τι ξέρουμε τώρα

Μπορούν οι ψυχεδελικές ουσίες να προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία για ψυχικές παθήσεις όπως η κατάθλιψη και το PTSD; Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις ιαματικές τους ιδιότητες; Ποια είναι τα νομικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ευρεία χρήση τους στην ιατρική;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο»: Το μήνυμα της υπερβολής και η «ευγονική» του Τραμπ

Υγεία & Σώμα / Το «πρόσωπο του Μαρ-α-Λάγκο» και η «ευγονική» του Τραμπ

Τη στιγμή που επικρατεί η τάση για ένα «φυσικό» λουκ, όπου οι αισθητικές παρεμβάσεις είναι όσο το δυνατόν πιο αόρατες, το λουκ του Μαρ-α-Λάγκο, με το υπερβολικό botox, τα ορατά fillers προσώπου και το ακραίο μαύρισμα, υποστηρίζει την υπερβολή ως στοιχείο ταυτότητας.
THE LIFO TEAM
Ψυχική υγεία των εργαζομένων: Το νέο success metric για τους οργανισμούς

Υγεία & Σώμα / Ψυχική υγεία και εργασία: Ο νέος δείκτης μέτρησης επιτυχίας για τους οργανισμούς

Γιατί το μέλλον ανήκει στους οργανισμούς που αντιλαμβάνονται και κατανοούν ότι η επιτυχία δεν είναι μόνο οι αριθμοί αλλά και οι άνθρωποι που την κάνουν πραγματικότητα και επενδύουν στη διαμόρφωση ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΟΥΝΤΑ, CHAIRWOMAN & CEO ΤΗΣ HELLAS EAP
Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM