Maud Le Rest: «Η ιατρική μισογυνική βία δεν μπορεί να αγνοείται πια»

Maud Le Rest: «Η ιατρική μισογυνική βία δεν μπορεί να αγνοείται πια!» Facebook Twitter
Οι γυναίκες γιατροί δεν δείχνουν περισσότερη ενσυναίσθηση ούτε είναι πιο ευαισθητοποιημένες σε θέματα μισογυνικής βίας από τους άνδρες συναδέλφους τους.
0

Είναι η σύγχρονη ιατρική προκατειλημμένη απέναντι στις γυναίκες; Παίζει ρόλο το φύλο σε μια ιατρική εξέταση; Υπάρχει σεξισμός στην αξιολόγηση των συμπτωμάτων και πώς μια τέτοια συμπεριφορά μπορεί να έχει συνέπειες στην ποιότητα ζωής μιας γυναίκας ή να σημάνει ακόμα και το φυσικό της τέλος;

Στατιστικές τόσο από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ όσο και από την Ασία αποκαλύπτουν κάτι που πολλές φορές πέρασε από το μυαλό μας σε κάποια αίθουσα αναμονής ιατρείου ή νοσοκομείου, και κάθε φορά που ακούσαμε από τα χείλη του/της γιατρού μας «έλα, δεν είναι τίποτα, είσαι απλώς γκρινιάρα»: ότι σε όλον τον κόσμο τα συμπτώματα, οι ενοχλήσεις, τα παράπονα για μια συγκεκριμένη ιατρική κατάσταση αγνοούνται πολύ συχνά, όταν προέρχονται από γυναίκες, με ολέθριες επιπτώσεις για την υγεία και τη ζωή τους.

Αυτό το φαινόμενο της έμφυλης προκατάληψης στο ιατρικό πεδίο ερεύνησαν με συνέπεια και ντοκουμέντα οι Γαλλίδες δημοσιογράφοι Maud Le Rest και Eva Tapiero. Το «Les patientes d'Hippocrate - Quand la médecine maltraite les femmes» («Οι γυναίκες ασθενείς του Ιπποκράτη – Όταν η ιατρική κακοποιεί τις γυναίκες») είναι ένα βιβλίο γεμάτο από μαρτυρίες, παραδείγματα, στατιστικά στοιχεία που αφορούν τόσο τη μαιευτική βία και την εν γένει περιφρονητική προσέγγιση του γυναικείου φύλου από ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης ιατρικής.

Σημάδια καρδιοπαθειών που αγνοήθηκαν, συμπτώματα διαφόρων γυναικολογικών καρκίνων που δεν τους δόθηκε η δέουσα σημασία, ιατρικές πρακτικές που εν έτει 2023 εξακολουθούν να εφαρμόζονται μόνο σε γυναίκες, όλα χώρεσαν σ’ αυτή την ενδιαφέρουσα δημοσιογραφική έρευνα, για την οποία η μία εκ των συγγραφέων μίλησε στη LiFO.

Όσον αφορά την παρακολούθηση της εγκυμοσύνης ή του τοκετού, το 6% των γυναικών δηλώνει «καθόλου» ή «σχεδόν καθόλου» ικανοποιημένο. Μία στις πέντε γυναίκες έχει πέσει θύμα γυναικολογικής και μαιευτικής βίας. Το 6% των γυναικών έχει υποστεί λεκτική βία. Σχεδόν το 3% έχει βιώσει σωματική βία. Κατά τη γνώμη μου, τα ποσοστά αυτά είναι πολύ υποτιμημένα λόγω των κοινωνικών ταμπού.

— Πώς γεννήθηκε η ιδέα γι’ αυτή την έρευνα; Είχατε κάποιο προσωπικό περιστατικό, είτε εσείς είτε η συν-συγγραφέας του βιβλίου, που σας έβαλε στη διαδικασία να συλλέξετε περιστατικά συμπτωμάτων γυναικών που αγνοήθηκαν με ολέθριες συνέπειες ή ήταν μια γενική παρατήρηση πάνω στο φαινόμενο;
Η Εva κι εγώ γνωριστήκαμε όταν δουλεύαμε στα γραφεία του CNN στο Παρίσι. Γίναμε φίλες πολύ γρήγορα και συνειδητοποιήσαμε πως μοιραζόμαστε πολλούς κοινούς αγώνες, μεταξύ των οποίων και ο αγώνας κατά της έμφυλης βίας στην Ιατρική. Στη συνέχεια εργάστηκα για δύο χρόνια σε μια εξειδικευμένη συντακτική ομάδα για θέματα υγείας, εστιάζοντας ειδικότερα στα θέματα της υγείας των γυναικών και της βίας που τους ασκείται.

Η Εva κι εγώ παραμείναμε φίλες σκοπό να συνεργαστούμε σε ένα κοινό πρότζεκτ. Μετά από ώρες brainstorming αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το φαινόμενο της μισογυνικής βίας στον χώρο της υγείας. Δεν υπήρξε, λοιπόν, κάποιο συγκεκριμένο γεγονός που μας ώθησε σε αυτό, παρά ένα ευρύτερο αίσθημα αγανάκτησης.

Maud Le Rest: «Η ιατρική μισογυνική βία δεν μπορεί να αγνοείται πια!» Facebook Twitter
Οι Γαλλίδες δημοσιογράφοι Maud Le Rest και Eva Tapiero.

— Ποιο ήταν, κατά την άποψή σας, το πιο σοκαριστικό εύρημα αυτής της έρευνας; Παρακολουθώντας κάποιες συνεντεύξεις σας, άκουσα, μεταξύ άλλων, τις αναφορές σας στις καρδιοπάθειες και στον τρόπο που αυτές αντιμετωπίζονται από τους γιατρούς όταν οι ασθενείς είναι γυναίκες.
Για μένα ήταν η έκταση της μαιευτικής βίας: τα χτυπήματα, οι προσβολές, ο πόνος, η οδύνη, η «παιδικοποίηση», ο εξευτελισμός, το μακροχρόνιο τραύμα… Συνειδητοποίησα ότι τελικά οι περισσότεροι τοκετοί είναι στην πραγματικότητα τραυματικοί, ακόμη και αν το γεγονός αυτό δεν γίνεται εύκολα αποδεκτό και οι περισσότερες γυναίκες που γεννούν προτιμούν να λένε πως «όλα πήγαν καλά».

Σχετικά με την καρδιακή προσβολή, συνειδητοποίησα μέσα από εκτεταμένη έρευνα ότι εμείς οι γυναίκες κινδυνεύουμε πολύ περισσότερο από αυτή την πάθηση. Ο κίνδυνος είναι ακόμα μεγαλύτερος για τις ανύπαντρες γυναίκες, τις λεσβίες ή τις γυναίκες που ζουν μόνες: η παρουσία ενός άντρα στο πλευρό μιας γυναίκας που παθαίνει έμφραγμα συμβάλλει στη σοβαρότερη αντιμετώπιση και επομένως στην καλύτερη φροντίδα της ασθενούς. Ο άντρας, μάρτυρας του περιστατικού, αποτελεί «εγγύηση» σοβαρότητας.

— Θεωρείτε ότι στη συνθήκη που περιγράφετε –και είναι παγκόσμια– παίζει ρόλο το φύλο του γιατρού; Έχετε κάποιες ενδείξεις ότι οι γυναίκες γιατροί έχουν καλύτερα αντανακλαστικά ή ότι και αυτές –λόγω των πατριαρχικών αντιλήψεων– υιοθετούν μια ανδρική προσέγγιση στη διαχείριση των γυναικών ασθενών;
Οι γυναίκες γιατροί δεν δείχνουν περισσότερη ενσυναίσθηση ούτε είναι πιο ευαισθητοποιημένες σε θέματα μισογυνικής βίας από τους άνδρες συναδέλφους τους. Οι λόγοι είναι πολλοί:

• παρακολουθούν τα ίδια μαθήματα κατά τη διάρκεια των σπουδών τους και παρουσιάζουν τα ίδια μαθησιακά κενά σε θέματα που σχετίζονται με την υγεία των γυναικών.

• εάν θέλουν να τις σέβονται δεν πρέπει να «προκαλούν» και ορισμένες από αυτές ενστερνίζονται ανδρικές συμπεριφορές έτσι ώστε να συμμορφώνονται στα πρότυπα που επικρατούν.

• ορισμένες γυναίκες γιατροί, ιδίως γυναικολόγοι, χρησιμοποιούν το εξής επιχείρημα: «Είμαι κι εγώ γυναίκα, οπότε γνωρίζω αυτόν τον πόνο και θεωρώ ότι το παρακάνετε».

— Σε ό,τι αφορά τη μαιευτική βία στη Γαλλία υπάρχουν δημοσιευμένα στοιχεία ή ποσοστά; Επίσης, σε μια συνέντευξή σας άκουσα να μιλάτε για τη «βελονιά του συζύγου» (husbandstitch). Εφαρμόζεται ακόμη αυτή η κακοποιητική προς τις γυναίκες πρακτική;
Σύμφωνα με το Ανώτατο Συμβούλιο για την Ισότητα μεταξύ Γυναικών και Ανδρών στη Γαλλία, ένας στους πέντε τοκετούς καταλήγει σε επισιοτομή (σ.σ. πρόκειται για ένα μικρού μήκους τεχνητό τραύμα, μεταξύ κόλπου και πρωκτού, που μπορεί να γίνει λίγο πριν από την έξοδο του μωρού από το γεννητικό κανάλι και αφορά το περίνεο. Το ράμμα ή αλλιώς «η βελονιά του συζύγου» γίνεται για να εξασφαλιστεί ότι από τη μικρή χαλάρωση που προκαλείται στην περιοχή λόγω τοκετού δεν θα χάσει ο σύντροφος της γυναίκας την απόλαυση της σεξουαλικής επαφής μαζί της μετά τον τοκετό).

Επίσης, μία στις δυο γυναίκες «καταγγέλλει την έλλειψη ή την παντελή απουσία εξήγησης του λόγου της επισιοτομής». Το ποσοστό της κυμαίνεται ανάλογα με το μαιευτήριο από 0,3% έως 45%.

Όσον αφορά την παρακολούθηση της εγκυμοσύνης ή του τοκετού, το 6% των γυναικών δηλώνει «καθόλου» ή «σχεδόν καθόλου» ικανοποιημένο. Μία στις πέντε γυναίκες έχει πέσει θύμα γυναικολογικής και μαιευτικής βίας. Το 6% των γυναικών έχει υποστεί λεκτική βία. Σχεδόν το 3% έχει βιώσει σωματική βία.

Κατά τη γνώμη μου, τα ποσοστά αυτά είναι πολύ υποτιμημένα λόγω των κοινωνικών ταμπού. Επιπλέον, οι γυναίκες που τολμούν να μιλήσουν προέρχονται συνήθως από εύπορες τάξεις και είναι μορφωμένες. Δεν έχουν όλοι την πολυτέλεια της έκφρασης.

Όσο για τη «βελονιά του συζύγου», έχουμε αφιερώσει ένα κεφάλαιο αποκλειστικά σε αυτό. Δεν έχουμε ακριβή στοιχεία για την πρακτική αυτή και φυσικά οι περισσότεροι γιατροί αρνούνται την ύπαρξή της. Ωστόσο, το βιβλίο μας αποτελεί απόδειξη ότι αυτή εξακολουθεί να εφαρμόζεται στη Γαλλία.

Σχετικά με το θέμα αυτό, ο πρόεδρος του μεγαλύτερου συλλόγου γυναικολόγων και μαιευτήρων (Syngof) ανέφερε τα εξής: «Η χειρουργική αποτελεί ταυτόχρονα και τέχνη, μπορούμε να υποθέσουμε ότι μερικοί γιατροί θεώρησαν πως, προσαρμόζοντας ελαφρά την τεχνική των ραμμάτων, θα βελτίωναν λίγο τη σεξουαλικότητα της γυναίκας, οπότε το γεγονός αυτό δεν μας σοκάρει». Σχετικά με τη γυναικολογική και μαιευτική βία γενικότερα, δήλωσε: «Έχω μείνει άναυδος με τις αναφορές κακοποίησης των γυναικών. Για μένα πρόκειται είτε για προϊόν της φαντασίας μερικών είτε για μεμονωμένα περιστατικά άνευ σημασίας».

PATIENTES
Maud Le Rest, Eva Tapiero, «Les patientes d'Hippocrate - Quand la médecine maltraite les femmes»

— Πιστεύετε ότι το 4ο κύμα φεμινισμού μπορεί να αλλάξει την υπάρχουσα κατάσταση ή, έστω, να αφυπνίσει τις ασθενείς αναφορικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζονται και εν τέλει να απαιτήσουν καλύτερες ιατρικές υπηρεσίες;
Ναι και όχι. Το παρατηρώ γύρω μου: είμαι κοντά στα 30 και οι φίλες μου που είναι 22, 23 ετών είναι πιο ενημερωμένες γι' αυτά τα θέματα απ’ ό,τι ήμουν εγώ στην ηλικία τους. Ταυτόχρονα, νέες φεμινιστικές ομάδες που ασχολούνται με αυτά τα ζητήματα κάνουν την εμφάνισή τους. Ωστόσο, πρόσφατα συνομίλησα με 19χρονους φοιτητές δημοσιογραφίας που μου φάνηκαν, ως επί το πλείστον, πολύ οπισθοδρομικοί στο θέμα αυτό.

Επιπλέον, αρκεί να συζητήσει κανείς το θέμα της βίας κατά των γυναικών από γιατρούς, με γιατρούς, για να συνειδητοποιήσει ότι η συντριπτική πλειονότητά τους στην καλύτερη περίπτωση το υποβαθμίζει ή στη χειρότερη τα αρνείται, και αυτό ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας.

— Είχατε κάποια πληροφορία ή feedback από γιατρούς, ανεξαρτήτως φύλου, που κατά τη γνώμη σας θα μπορούσε να επηρεάσει θετικά τον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι γυναίκες από το σύστημα υγείας;
Η ανταπόκριση ήταν πολύ μικρή. Οι περισσότεροι άνθρωποι που ενδιαφέρθηκαν για το βιβλίο μας είναι γυναίκες μεταξύ 20 και 35 ετών, που δηλώνουν φεμινίστριες. Ο στόχος μας ήταν να αγγίξουμε κι άλλες κοινωνικές ομάδες. Ωστόσο, αρκετοί γιατροί ανταποκρίθηκαν εντυπωσιακά: μία γυναικολόγος, αρκετοί παθολόγοι, ένας ψυχίατρος… Δεν χάνουμε την ελπίδα μας!

*Η Maud Le Rest είναι μία από τις βασικές ομιλήτριες στην Παγκόσμια Ημέρα Αγώνων για τα Δικαιώματα της Γυναίκας (8/3), στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας, που για φέτος έχει προγραμματίσει masterclasses και σειρά ομιλιών. Αναλυτικά ΕΔΩ

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάθε σημείο του γυναικείου κορμιού είναι ονοματισμένο από έναν άντρα. Μήπως να το αλλάξουμε;

Ιδέες / Κάθε σημείο του γυναικείου κορμιού είναι ονοματισμένο από έναν άντρα. Μήπως να το αλλάξουμε;

Από τις σάλπιγγες μέχρι τον δουγλάσειο χώρο, κάθε μέλος και όργανο του γυναικείου σώματος έχει βαφτιστεί από έναν άντρα. Όμως, η αρσενική γλώσσα της ιατρικής δεν τελειώνει εκεί... Έχει αυτό καμιά σημασία; Προφανώς!
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ 30/10 - Μιλώντας ανοιχτά για τη γυναικεία απόλαυση στο σεξ

Η Στέγη στη LiFO / Μιλώντας ανοιχτά για τη γυναικεία απόλαυση στο σεξ

Μέχρι σήμερα το γυναικείο σώμα αποστερήθηκε το δικαίωμα στην ανοιχτή κουβέντα για το σεξ και για το τι συνιστά απόλαυση μακριά από την ανοχή, το «συζυγικό καθήκον» και την καυτή συζήτηση περί συναίνεσης. Η Χριστίνα Γαλανοπούλου μιλά για τη νέα συνθήκη, τους νέους κανόνες και το orgasm gap που, σύμφωνα και με έρευνα του ΠΟΥ πια, συνιστά «κακή ποιότητα ζωής» σε αυτό το τελευταίο, θαρραλέο επεισόδιο της σειράς podcasts «Για μια γεωγραφία του γυναικείου σώματος» σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
THE LIFO TEAM
ΚΥΡΙΑΚΗ 23/10 - ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΙ ΕΩΣ ΤΙΣ 10 Π.Μ.- Μπορεί η γυναικεία ματιά στην τέχνη να καταργήσει το ανδρικό angle που επικρατεί;

Η Στέγη στη LiFO / Μπορεί η γυναικεία ματιά στην τέχνη να καταργήσει το ανδρικό angle που επικρατεί;

Η επιμελήτρια, διευθύντρια του State Of Concept Athens και κριτικός Τέχνης, Ηλιάνα Φωκιανάκη, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μπαμπίλης και η δραματουργός Γεωργία Κανελλοπούλου συζητούν με τη Χριστίνα Γαλανοπούλου για την ανδρική ματιά στην τέχνη και την ποπ κουλτούρα, για τις ζημίες που προκάλεσε σε γυναίκες καλλιτέχνιδες και για τους τρόπους που εξετάζουμε πλέον κάθε εικόνα και αναπαράσταση του γυναικείου σώματος στο σινεμά, την τηλεόραση, τα εικαστικά και τη διαφήμιση. Ένα podcast σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Το φαινόμενο της «2ης βάρδιας»

Η Στέγη στη LiFO / Το φαινόμενο της «2ης βάρδιας»

Η Χριστίνα Γαλανοπούλου συζητά για το φαινόμενο με τη Μαρία Στρατηγάκη και τη Στέλλα Κάσδαγλη στο 3ο επεισόδιο της σειράς podcasts «Για μια γεωγραφία του γυναικείου σώματος», σε συνεργασία με την Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ 09/10 - Γιατί το δικαίωμα στη μη μητρότητα μας ταράζει τόσο, αλλά δεν θέλουμε και να το αγγίζουμε;

Η Στέγη στη LiFO / Γιατί το δικαίωμα στη μη μητρότητα μας ταράζει, αλλά δεν θέλουμε και να το αγγίζουμε;

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Μαρία Λούκα, ο συγγραφέας και εργαζόμενος στον τομέα της ψυχικής υγείας Λύο Καλοβυρνάς και η δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέας Μαρία Ντούμα συζητούν με τη Χριστίνα Γαλανοπούλου τις τρομακτικές παραμέτρους της απόπειρας ελέγχου του γυναικείου σώματος στο πλαίσιο σειράς podcasts «Για μια γεωγραφία του γυναικείου σώματος» σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ 02/10 -Το δικαίωμα του γυναικείου σώματος στις αλλαγές, στο γήρας, στην ασθένεια

Η Στέγη στη LiFO / Το δικαίωμα του γυναικείου σώματος στις αλλαγές, στο γήρας, στην ασθένεια

Η stand up comedian Κατερίνα Βρανά, η ψυχολόγος και συγγραφέας Φωτεινή Τσαλίκογλου και η influencer Ίρις Γεωργιάδου συζητούν με τη Χριστίνα Γαλανοπούλου για τη σημασία της αποδοχής, της φροντίδας και της κατανόησης ενός σώματος που αλλάζει, ασθενεί, γερνά, μεταμορφώνεται, στο πλαίσιο της σειράς podcasts «Για μια γεωγραφία του γυναικείου σώματος» σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
Σάββας Χαραλαμπίδης

Good Business Directory Vol.5 / Βιώσιμο σύστημα υγείας επιτυγχάνεται με καινοτομία και σταθερό πλαίσιο συνεργασίας με την πολιτεία

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο Σάββας Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής Ελλάδος, Κύπρου & European Distributor Μarkets της Gilead Sciences, χαρτογραφεί τους παράγοντες που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας στη χώρα μας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Άκου την επιστήμη / Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Oι εξαρτήσεις, οι ψυχοδραστικές ουσίες και η απειλή μιας νέας πανδημίας. Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, Άγγελος Χατζάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Radio Lifo / SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Τι είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας; Πόσα παιδιά και έφηβοι έχουν; Είναι η ΔΕΠΥ διαταραχή της εποχή μας; Τι πρέπει να γνωρίζει ένας γονιός όταν το παιδί του παρουσιάσει σημάδια διάσπασης προσοχής; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την παιδοψυχίατρο Τέρψη Κόρπα και τον ψυχοπαιδαγωγό Χρήστο Σκαλούμπακα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Υγεία & Σώμα / HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Η Βίκυ Τσάμη, Director Public Affairs, και ο Ιωάννης Κατσαρόλης, παθολόγος-λοιμωξιολόγος, Director Medical Affairs της Gilead Sciences, μιλούν για τις πρωτοβουλίες της βιοφαρμακευτικής εταιρείας που στόχο έχουν να προκαλέσουν την κοινωνία ώστε να σκεφτεί βαθύτερα, να αναμετρηθεί με τον φόβο και την άγνοια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Υγεία & Σώμα / Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Ο παιδικός καρκίνος είναι μια πολύ δύσκολη δοκιμασία. Όμως καμιά οικογένεια δεν είναι μόνη γιατί έχει συμπαραστάτη εδώ και 42 χρόνια τη «Φλόγα», ενώ το ιατρικό οπλοστάσιο διευρύνεται με πρωτοποριακές θεραπείες που εφαρμόζονται στα ελληνικά νοσοκομεία και η χώρα αποκτά περισσότερους δότες μυελού των οστών.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
MOUTH TAPE

Υγεία & Σώμα / Μπορεί το κλείσιμο του στόματος με ταινία να βοηθήσει με το ροχαλητό και την υπνική άπνοια;

Εικόνες ανθρώπων που κοιμούνται με το στόμα τους κλεισμένο με ταινία έχουν κατακλύσει το Instagram και το TikTok, αλλά και την έβδομη σεζόν του δημοφιλούς ριάλιτι «Love is Blind».
THE LIFO TEAM