Κάθε χρόνο, η Ιkea Group και η INGKA Holding δημοσιεύουν μια ερευνητική έκθεση για τον τρόπο με τον οποίο ζουν οι άνθρωποι και σχετίζονται με μια συγκεκριμένη πτυχή των σπιτιών τους.
Από το 2014, η έρευνα ασχολήθηκε με την πρωινή ρουτίνα, τα τρόφιμα και τις κουζίνες, και τις διαφωνίες στο σπίτι. Φέτος όμως, πήρε μια πιο υπαρξιακή τροπή που ασχολείται με τη μοναξιά και τις επιπτώσεις της ζωής στις πόλεις.
Πριν από δύο χρόνια, η εταιρεία ρώτησε χιλιάδες ανθρώπους για το πού αισθάνθηκαν πιο οικεία δηλαδή «σαν στο σπίτι τους».
Την εποχή εκείνη, το 20% των ατόμων δήλωσε όμως ότι δεν ήταν ο χώρος στον οποίο ζούσαν.
Δύο χρόνια αργότερα, ρώτησαν ξανά και διαπίστωσαν ότι ο αριθμός τους έχει αυξηθεί κατά 15%, κυρίως μεταξύ των ανθρώπων που ζουν στις πόλεις.
Με άλλα λόγια, το 35% των ανθρώπων που ζουν σε πόλεις δεν αισθάνονται «σαν στο σπίτι τους» στο ίδιο τους το σπίτι ή στο διαμέρισμά τους.
Άλλα στοιχεία από την έκθεση απεικονίζουν μια εικόνα αντιφατική ως προς τον παραδοσιακό ρόλο του σπιτιού.
Από τη μία οι άνθρωποι εκφράζουν την αίσθηση ότι ταιριάζουν εκτός των συμβατικών χώρων διαβίωσης, είτε στο πάρκο είτε στο σχολείο. Στην πραγματικότητα, σχεδόν το ένα τέταρτο των ανθρώπων που ζουν με άλλους αισθάνονται πιο άνετα έξω από τα σπίτια τους συνολικά.
Ταυτόχρονα, οι χώροι διαβίωσης συνδέονται όλο και περισσότερο με τα μέσα διαβίωσης των ανθρώπων, συχνά δημιουργώντας εισόδημα: ένας στους τέσσερις ερωτηθέντες εργάζεται περισσότερο από το σπίτι και ένα 25% ενοικιάζει επίσης τον χώρο του στην Airbnb.
Από την άλλη πλευρά, το 53% των νέων οικογενειών δεν έχουν την αίσθηση ότι ανήκουν στο σπίτι τους. Μόνο το 57% των ανθρώπων που ζουν με την οικογένεια ή μόνοι τους, αισθάνονται το αντίστροφο και ο αριθμός τους μειώνεται στο 34% εάν ζουν με φίλους ή αγνώστους.
Ένα άτομο στη Ρώμη δήλωσε ότι πήγαινε να καθίσει στο αυτοκίνητό του στο δρόμο για να βρει μια φευγαλέα στιγμή «πνευματικής ιδιωτικότητας».
Δεν ήταν ο μόνος: Σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί (45%) πηγαίνουν στο αυτοκίνητό τους ή έξω από το σπίτι για να έχουν κάποια ιδιωτικότητα, γράφουν οι συγγραφείς. Παράλληλα, μόνο το 45% έχει την αίσθηση της ιδιωτικής ζωής ή της ασφάλειας. «Η ζωή στο σπίτι αλλάζει, βαθιά, σε όλο τον κόσμο», καταλήγει η έκθεση.
Αυτό συνδυάζεται με την έρευνα που πηγάζει από τις αρχές της δεκαετίας του 1900 σχετικά με την αλλαγή των ορισμών του σπιτιού. Αλλά αυτό που είναι συναρπαστικό για την έκθεση της Ikea, είναι ότι η ίδια η Ikea, απλά επειδή είναι ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής επίπλων στη γη, έχει να διαδραματίσει κάποιο ρόλο εδώ.
Η εταιρεία έχει περισσότερα από 400 καταστήματα σε 25 χώρες και αναφέρει 936 εκατομμύρια επισκέψεις στα καταστήματά της πέρυσι. Λέγεται μάλιστα, αν και δεν μπορεί να επαληθευτεί, ότι ένας στους 10 Ευρωπαίους συλλαμβάνεται σε κρεβάτι της Ikea.
Τι έχει αλλάξει όμως σήμερα; Είμαστε όλο και περισσότερο οι ενοικιαστές και όχι οι ιδιοκτήτες των σπιτιών μας, γεγονός που καθιστά το οικονομικό και αναλώσιμο έπιπλο αναγκαιότητα.
Όπως επεσήμανε η συγγραφέας Sarah Amandolare πριν από μερικά χρόνια, το σπίτι έχει πλέον γίνει λιγότερο μόνιμο και πιο μεταβατικό από ποτέ και ως εκ τούτου έχουμε σταματήσει να σκεφτόμαστε τα σπίτια μας ως χώρο «αυτο-έκφρασης».
Με πληροφορίες από fastcompany.com
σχόλια