Πολλές φορές έχουμε ακούσει ή διαβάσει σχετικά με τον εθισμό μας στα social media και στο ατελείωτο scrolling που κάνουμε καθημερινά, με αρκετούς μάλιστα να ταυτίζουν αυτόν τον εθισμό με τα ναρκωτικά και το αλκοόλ. Πλέον, όμως, αυτό το scrolling απέκτησε ένα δικό του όρο και ονομάζεται «zombie scrolling syndrome».
Ο συγκεκριμένος όρος εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2016 και ουσιαστικά αποτελεί μια εφεύρεση της γνωστής εταιρείας ασφάλειας λογισμικού McAfee. Και ο λόγος που έχει γίνει ο παραλληλισμός με τα ζόμπι οφείλεται στο ότι, καθώς περπατάμε στους δρόμους της πόλης, είμαστε εντελώς απορροφημένοι από το μπλε φως της οθόνης, ενώ αρκετές φορές μπορεί ακόμη και να περπατάμε με κλειστά μάτια.
Kάθε φορά που παίρνουμε likes και γενικότερα θετικό feedback στα social media, απελευθερώνεται ντοπαμίνη, μια χημική ουσία που δρα ως νευροδιαβιβαστής και συνδέεται με το κέντρο ευχαρίστησης του εγκεφάλου μας.
Βέβαια, είναι γεγονός ότι όλοι μας, ως έμβια όντα, χειραγωγούμαστε και μάλιστα στις περισσότερες περιπτώσεις με μεγάλη ευκολία. Με άλλα λόγια, οι εγκέφαλοί μας θα μπορούσαν να περιγραφούν ως «χημικές σούπες», που είναι προγραμματισμένες να δημιουργούν αλλά και να εξυπηρετούν ανάγκες. Αυτός ήταν, άλλωστε, και ο λόγος που στην προϊστορική εποχή δημιουργούσαμε κοινότητες και είχαμε την ανάγκη συγκρότησης κοινωνικών δομών.
«Ήταν ξεκάθαρα θέμα προσαρμογής το να γίνουμε περισσότερο δεκτικοί στα κοινωνικά ερεθίσματα», ισχυρίζεται η ψυχολόγος του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, Patricia Greenfield. «Αλλά κανείς δεν περίμενε ότι εξέλιξη θα σήμαινε επίσης και τα κοινωνικά ερεθίσματα που δεχόμαστε από ανθρώπους που δεν ξέρουμε καθόλου».
Σύμφωνα με το περιοδικό Wired, κάθε φορά που παίρνουμε likes και γενικότερα θετικό feedback στα social media, απελευθερώνεται ντοπαμίνη, μια χημική ουσία που δρα ως νευροδιαβιβαστής και συνδέεται με το κέντρο ευχαρίστησης του εγκεφάλου μας. Μάλιστα, η συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου ενεργοποιείται επίσης και για όσους είναι εθισμένοι στα ναρκωτικά και το αλκοόλ, πράγμα που οδηγεί αρκετούς στο να υποστηρίζουν ότι ο εθισμός στα social media είναι ανάλογος με τους παραπάνω.
Με πληροφορίες από Wired
σχόλια