ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Τελικά, είναι κακό να παντρεύονται τα πρώτα ξαδέλφια;

Γιατί να μην παντρεύονται τα πρώτα ξαδέλφια; Facebook Twitter
Σε όλη τη δυτική ιστορία οι στάσεις σχετικά με τους γάμους στενών συγγενών ποικίλλουν. Το ίδιο ισχύει και σήμερα.
0

ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ Ο ΝΙΚ ΓΟΥΙΛΣΟΝ, νομοθέτης της πολιτείας του Κεντάκι που είχε γίνει διάσημος κερδίζοντας το ριάλιτι Survivor το 2018, δημιούργησε φρενίτιδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όταν προώθησε ένα νομοσχέδιο που αφαιρούσε τα «πρώτα ξαδέλφια» από τον κατάλογο των αιμομικτικών οικογενειακών σχέσεων. Ο Γουίλσον έσπευσε να δηλώσει ότι είχε γίνει λάθος και το νομοσχέδιο αποσύρθηκε.

Το Κεντάκι επέστρεψε στην κατηγορία των αμερικανικών πολιτειών (είναι περίπου οι μισές) όπου δεν επιτρέπονται οι σεξουαλικές σχέσεις και ο γάμος ανάμεσα στα πρώτα ξαδέλφια. Το ζήτημα όμως είχε επανέλθει: Είναι κακό να έχει κανείς σχέση με ξάδελφο ή ξαδέλφη του;

Όχι, δεν είναι, λένε ως επί το πλείστον οι γενετιστές, με κάποιες επιφυλάξεις ίσως. Το 2021 η Εθνική Εταιρεία Γενετικών Συμβούλων (NSGC) δημοσίευσε επικαιροποιημένες κατευθυντήριες γραμμές για τα συγγενικά ζευγάρια (άτομα που κατάγονται από τον ίδιο πρόγονο) και τους απογόνους τους. Ο κίνδυνος για τους απογόνους μπορεί να είναι μεγαλύτερος, αλλά σε πολύ μικρό βαθμό.

«Ο νόμος κατά του γάμου μεταξύ πρώτων εξαδέλφων αποτελεί μορφή διάκρισης», σύμφωνα με τον Ρόμπιν Μπένετ του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον, ο οποίος ήταν συν-συγγραφέας των κατευθυντήριων γραμμών της NSGC. «Για τους απογόνους οι κίνδυνοι είναι πολύ χαμηλοί και όχι πολύ διαφορετικοί από ό,τι για οποιοδήποτε άλλο ζευγάρι».

Σε ορισμένες κουλτούρες, ο γάμος μεταξύ στενών μελών της οικογένειας ενθαρρύνεται μέχρι και σήμερα καθώς εξασφαλίζει τον πλούτο και ενισχύει τις κοινωνικές σχέσεις εντός της οικογένειας.

Σε όλη τη δυτική ιστορία οι στάσεις σχετικά με τους γάμους στενών συγγενών ποικίλλουν. Η Βίβλος δεν απαγορεύει ευθέως τις σεξουαλικές σχέσεις μεταξύ ξαδέρφων – πώς αλλιώς θα καταγόταν όλη η ανθρωπότητα από τον Αδάμ και την Εύα; Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία απαγόρευσε αργότερα τον γάμο πρώτων εξαδέλφων, αν και γίνονταν εξαιρέσεις έναντι αμοιβής. Ο Μαρτίνος Λούθηρος, ο πατέρας του Προτεσταντισμού, διαφωνούσε με τέτοιες συναλλαγές, συνεπώς πολλά προτεσταντικά δόγματα επέτρεπαν τέτοιους γάμους δωρεάν. Η βασίλισσα Βικτώρια ήταν παντρεμένη με τον πρώτο της ξάδελφο ενώ ο Άλμπερτ Αϊνστάιν και ο Έντγκαρ Άλαν Πόε είχαν παντρευτεί την πρώτη τους ξαδέλφη.

Ο Κάρολος Δαρβίνος, ο πατέρας της εξελικτικής βιολογίας, ο οποίος παντρεύτηκε την πρώτη του ξαδέλφη το 1839, φέρεται πάντως να είχε έρθει σε σύγκρουση με τον ίδιο του τον εαυτό του γι’ αυτή του την απόφαση. Με τη σύζυγό του απέκτησαν δέκα παιδιά, αλλά τρία από αυτά πέθαναν κατά την παιδική τους ηλικία και τρία από τα υπόλοιπα δεν απέκτησαν ποτέ απογόνους με τους συζύγους τους. Ορισμένοι ιστορικοί εικάζουν ότι τα παιδιά υπέφεραν από γενετικές ανωμαλίες λόγω της στενής συγγένειας των γονιών τους.

Παρά τον αρκετά χαμηλό γενετικό κίνδυνο για τα περισσότερα ζευγάρια, ένας τέτοιος γάμος παραμένει ταμπού στη δυτική κουλτούρα. Αυτή η ιδιαίτερη οικογενειακή δυναμική μπορεί να είναι δύσκολο να εξηγηθεί στους άλλους. Πολλά «συγγενικά» ζευγάρια επιλέγουν να μην το κοινοποιούν, γι’ αυτό τον λόγο είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πόσα τέτοια ζευγάρια υπάρχουν πραγματικά.

Σε ορισμένες κουλτούρες, ο γάμος μεταξύ στενών μελών της οικογένειας ενθαρρύνεται μέχρι και σήμερα καθώς εξασφαλίζει τον πλούτο και ενισχύει τις κοινωνικές σχέσεις εντός της οικογένειας. Μπορεί ακόμη και να κάνει τους γάμους ευκολότερους, με την αισιόδοξη υπόθεση ότι τα πεθερικά είναι πιθανότερο να τα πάνε καλύτερα αφού γνωρίζονται από πριν. Σε ορισμένες περιοχές του κόσμου (Πακιστάν, Μέση Ανατολή), σχεδόν οι μισοί από τους γάμους γίνονται μεταξύ στενών συγγενών.

Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, οι περισσότερες χώρες δεν απαγορεύουν τους γάμους μεταξύ πρώτων ξαδέρφων, αν και πρόσφατα τέθηκε ζήτημα απαγόρευσης στη Νορβηγία. Η Ελλάδα ανήκει στις εξαιρέσεις. Σύμφωνα με τον ελληνικό αστικό κώδικα, ο γάμος μεταξύ πρώτων εξαδέλφων απαγορεύεται, καθώς έχουν συγγένεια εξ αίματος σε πλάγια γραμμή τέταρτου βαθμού. Πρόσφατα δε, μια μεγάλη αρχαιολογική μελέτη κατέγραψε την τάση υπέρ της ενδογαμίας στην Αρχαία Ελλάδα, κυρίως τη νησιωτική, όπου οι γάμοι μεταξύ πρώτων εξαδέλφων όχι απλώς επιτρέπονταν αλλά και ενθαρρύνονταν, με σκοπό τη διατήρηση της περιουσίας εντός της οικογένειας.

Με στοιχεία από The Economist

Σχέσεις
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η νέα απιστία: Το WhatsApp, τα social media και οι «γκρίζες ζώνες» στις σύγχρονες σχέσεις

Σχέσεις / Η νέα απιστία: Το WhatsApp, τα social media και οι «γκρίζες ζώνες» στις σύγχρονες σχέσεις

Ενώ οι γυναίκες τείνουν να θεωρούν οποιαδήποτε συναισθηματική οικειότητα ως απιστία, οι άνδρες συχνά αρνούνται ότι υπήρξε απιστία μέχρι να υπάρξει σεξουαλική σχέση. Στη νέα συνθήκη της απιστίας όμως, οι σχέσεις δεν χρειάζεται να είναι σεξουαλικές.
THE LIFO TEAM
ΑΠΟΧΗ

Σχέσεις / «Είσαι 30 χρονών και δεν έχεις κάνει ακόμα σεξ;» - Τέσσερις Αθηναίοι μιλάνε ανοιχτά για αυτό το ταμπού

Τέσσερις νέοι, άνω των 25 ετών, εξηγούν γιατί απέχουν από το σεξ, περιγράφουν τις κοινωνικές πιέσεις και τις συναισθηματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Μπαμπά σε κατανοώ, αλλά δεν σε συγχωρώ»: Μεγαλώνοντας με έναν στερεοτυπικό μ*λάκα

Σχέσεις / «Μπαμπά σε κατανοώ, αλλά δεν σε συγχωρώ»: Μεγαλώνοντας με έναν στερεοτυπικό μ*λάκα

Με τη σκόνη της Ημέρα του Πατέρα να έχει πέσει, έξι άνθρωποι της διπλανής πόρτας μιλούν για την άλλη όψη της πατρότητας: τη δυσάρεστη κατάσταση του να σε μεγαλώνει ένας -ας το πούμε όπως είναι- μαλάκας.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Γιατί έκλαψα για το σκυλί μου αλλά όχι για τη μητέρα μου;

Σχέσεις / «Γιατί έκλαψα για το σκυλί μου αλλά όχι για τη μητέρα μου;»

«Αν μπορούσα να φέρω έναν από τους δύο πίσω, θα διάλεγα 100 φορές στις 100 τη μαμά μου. Γιατί λοιπόν, τη στιγμή του θανάτου τους, έκλαψα για το σκυλί αλλά όχι για εκείνη;»: Ο αρθρογράφος και συγγραφέας Tommy Tomlinson γράφει στο Atlantic περί απώλειας.
THE LIFO TEAM
Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος η έμφυλη βία και η βία μεταξύ των ανηλίκων

Σχέσεις / Έμφυλη βία και βία μεταξύ των ανηλίκων: Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος

Η βία δεν έχει ηλικία και όλα τα περιστατικά συνδέονται μεταξύ τους. Οι συμπλοκές μεταξύ ανηλίκων «θρέφουν» θύτες σε άγουρη ηλικία που θα συνεχίσουν το ίδιο μοτίβο συμπεριφοράς μεγαλώνοντας, κακοποιώντας τη σύζυγο, τη σύντροφο και τα παιδιά τους, συντηρώντας έτσι τον φαύλο κύκλο της βίας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ