Mικρά φώτα στην άκρη του δρόμου: τα εικονοστάσια των τροχαίων είναι ελληνικό φαινόμενο, μοναδικό παγκοσμίως

Mικρά φώτα στην άκρη του δρόμου: τα εικονοστάσια των τροχαίων είναι ελληνικό φαινόμενο, μοναδικό παγκοσμίως Facebook Twitter
Εκκλησάκι δεξιά, σημαίνει επικίνδυνη στροφή αριστερά.
9

Mικρά φώτα στην άκρη του δρόμου: τα εικονοστάσια των τροχαίων είναι ελληνικό φαινόμενο, μοναδικό παγκοσμίως Facebook Twitter
Τα σύγχρονα εικονοστάσια έχουν κάτι από την υπερβολή που χαρακτηρίζει την εποχή μας, σε αντιδιαστολή με το παρελθόν. Γύψινες μικρογραφίες εκκλησιών, χρυσά γράμματα στην αναθηματική πινακίδα, πλαστικά στεφάνια, γλάστρες με ψεύτικα λουλούδια, υπερμεγέθεις φωτογραφίες.

 

Υπάρχουν μερικές εικόνες συνυφασμένες με την Ελλάδα. Εικόνες πραγμάτων απλών και ταπεινών, που το μάτι μας συνήθως προσπερνά ή ακουμπά πάνω τους αφηρημένα, χωρίς δεύτερες σκέψεις. Ένα από αυτά, που κοιτάμε χωρίς να βλέπουμε, είναι τα εικονοστάσια στην άκρη των δρόμων. Δεν έχει σημασία αν ο δρόμος βρίσκεται στην πρωτεύουσα, σε μεγάλη πόλη ή χωριό, αν πρόκειται για εθνική οδό ή  μισοδιαλυμένο χωματόδρομο σε κακοτράχαλα βουνά –παντού υπάρχει ένα εικονοστάσι. Σε κάποιες χώρες των Βαλκανίων έχω συναντήσει μαρμάρινες πλάκες αφιερωμένες σε νεκρούς της ασφάλτου, όχι όμως τα δικά μας χαρακτηριστικά εκκλησάκια, που είναι αναπόσπαστο κομμάτι των ελληνικών διαδρομών. Μερικά είναι προσφορά τυχερών που σώθηκαν κι εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους στο θείο, τις περισσότερες φορές όμως δε συμβαίνει αυτό. 

 

Το εντυπωσιακό είναι ότι εικονοστάσια, αφιερωμένα σε ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο δρόμο, συνεχίζουν να τοποθετούνται, ακόμα και στο κέντρο των πόλεων, μέχρι σήμερα. Είναι, νομίζω, μία ένδειξη ότι οι Έλληνες βαθιά μέσα μας κουβαλάμε βιωμένες συνήθειες, που δύσκολα θα αποχωριστούμε, ακόμα κι αν κάνουμε ουρές για το καινούριο iPhone.

 

 

 

Κάποτε άκουσα μια χιουμοριστική ατάκα: εκκλησάκι δεξιά, σημαίνει επικίνδυνη στροφή αριστερά.  Στην επόμενη εκδρομή άρχισα να τα παρατηρώ. Υπάρχουν σημεία στην επαρχία που λόγω επικινδυνότητας θα δει κανείς δυο-τρία εκκλησάκια μαζεμένα, εκεί το πόδι ακουμπάει ελαφρά το φρένο. Δεν είναι όλα ίδια, έχουν κι αυτά τη σημειολογία τους. Τα παλαιότερα είναι μεταλλικά, σκουριασμένα, ρημαγμένα, μέσα μπορεί να υπάρχει μια χάρτινη εικόνα κολλημένη σε ξύλο, ίσως και τίποτα. Μελαγχολώ όταν τα βλέπω. Αυτός που έφυγε έχει πια ξεχαστεί, οι δικοί του έχουν πεθάνει, κανείς πλέον δε θυμάται τι συμβολίζει το εικονοστάσι. Στα χωριά υπάρχουν και πέτρινα, άλλοτε ασβεστωμένα και περιποιημένα, άλλοτε σχεδόν αόρατα μέσα στο φυσικό τοπίο, που πάντα έρχεται να επιβάλλει τους δικούς του κανόνες, της φθοράς και της λήθης. Κάποιες φορές, ανοίγοντας το πορτάκι βρίσκεις λάδι και σπίρτα, που περιμένουν το χέρι του περαστικού που θα θελήσει να ανάψει το καντήλι εις μνήμην…

 

Το εντυπωσιακό είναι ότι εικονοστάσια, αφιερωμένα σε ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο δρόμο, συνεχίζουν να τοποθετούνται, ακόμα και στο κέντρο των πόλεων, μέχρι σήμερα. Είναι, νομίζω, μία ένδειξη ότι οι Έλληνες βαθιά μέσα μας κουβαλάμε βιωμένες συνήθειες, που δύσκολα θα αποχωριστούμε, ακόμα κι αν κάνουμε ουρές για το καινούριο iPhone. Τα σύγχρονα εικονοστάσια έχουν κάτι από την υπερβολή που χαρακτηρίζει την εποχή μας, σε αντιδιαστολή με το παρελθόν. Γύψινες μικρογραφίες εκκλησιών, χρυσά γράμματα στην αναθηματική πινακίδα, πλαστικά στεφάνια, γλάστρες με ψεύτικα λουλούδια, υπερμεγέθεις φωτογραφίες. Ποιος μπορεί να κρίνει τον ανθρώπινο πόνο, ακόμα και στην πιο ακραία έκφρασή του;  

 

Το πιο σπαρακτικό θέαμα το παρουσιάζουν τα εκκλησάκια που είναι αφιερωμένα σε νέους ανθρώπους. Φορτωμένα με κασκόλ των αγαπημένων τους ομάδων, κουκλάκια, φρέσκα λουλούδια που ανανεώνονται, πριν προφτάσουν να μαραθούν. Η ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία με το αγαπημένο πρόσωπο εκφράζεται, έστω και στην άκρη ενός μισοσπασμένου πεζοδρομίου, στη μέση του πουθενά. Η ματαιότητα εδώ δεν έχει σημασία, η ψυχή θέλει κάπου να ακουμπήσει και η παράδοση είναι ακόμα ζωντανή, προσφέρει μια παρηγοριά που η τεχνολογία αγνοεί.

 

Πριν μερικά χρόνια, σε μια εκδρομή στον Πάρνωνα, μια γιαγιά πετάχτηκε από μια πλαγιά και μας παρακάλεσε να την πάρουμε μαζί μας. Ήταν φορτωμένη με ένα μπουκάλι λάδι, μια και κάθε απόγευμα ξεκινούσε από το χωριό με τα πόδια για να ανάψει τα καντήλια στα εικονοστάσια της γύρω περιοχής. «Κανείς δεν τα ανάβει πια, δεν είναι σωστό να μένουν σβηστά», είπε και καληνύχτισε, δίνοντάς μας χίλιες ευχές. Όποτε βλέπω εκκλησάκι στην εξοχή τη θυμάμαι, κι ανάβω το καντήλι εις μνήμην…

Urban Culture
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Newsroom / Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Τρώγλες προς ενοικίαση, παλάτια στο Airbnb. Ποιοι είναι οι λόγοι που το κόστος στέγασης στην Αθήνα έχει ξεφύγει; Γιατί η Αθήνα είναι πλέον μια υπερβολικά ακριβή πόλη για να ζήσεις; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με την Ντίνα Καράτζιου και τον Θοδωρή Αντωνόπουλο τις αιτίες και τις λύσεις της στεγαστικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
ΨΚΜ: Επαναπροσδιορίζοντας το «ψιλικατζίδικο» στο Μετς

Radio Lifo / ΨΚΜ: Επαναπροσδιορίζοντας το «ψιλικατζίδικο» στο Μετς

Δεν είναι ΚΨΜ. Είναι το ΨΚΜ και είναι ένα μικρό μαγαζάκι στη Μάρκου Μουσούρου, ακριβώς δίπλα από το Odeon. Ένα μέτα-ψιλικατζίδικο που άνοιξαν πριν από τρία περίπου χρόνια με πολλή αγάπη και μεράκι ένα ζευγάρι που μεγάλωσε στο Μετς. Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Μαρία Πολυξά και τον Δημήτρη Φάντη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Αυστραλή breakdancer απασχολεί ακόμη το διαδίκτυο με το «μηδέν» και τη χορογραφία της

Διεθνή / Η Αυστραλή breakdancer απασχολεί ακόμη το διαδίκτυο με το «μηδέν» και τη χορογραφία της

Κανένας αθλητής που έχει εκπροσωπήσει τη χώρα του στους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με αυτόν τον τρόπο, αναφέρει η Ολυμπιακή Επιτροπή της Αυστραλίας
LIFO NEWSROOM
Η αθέατη πλευρά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Ρεπορτάζ / Η αθέατη πλευρά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

Πώς μοιάζει η καθημερινότητα στον πύργο ελέγχου; Τι συμβαίνει όταν υπάρχει ένα σκουπίδι στον διάδρομο; Ποιοι κουβαλάνε στα ταξίδια τους τις περισσότερες και μεγαλύτερες αποσκευές ανά άτομο; H LiFO εξασφάλισε πρόσβαση σε μέρη όπου δεν επιτρέπεται η είσοδος σε επιβάτες και επισκέπτες του αεροδρομίου.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Πέντε youtubers σε ένα σπίτι που δεν κοιμάται ποτέ

Urban Culture / Πέντε youtubers σε ένα σπίτι που δεν κοιμάται ποτέ

Ο Hacky (Φώτης Γιορδαμνής), ο Gianuba (Γιάννης Θεοτοκάς), o GemiFrap (Κωνσταντίνος Γκεμιτζής), o Dorii (Γιάννης Μαγκνταλάσωβ) και ο Gunzar (Κρις Ελέζι) ζουν και δημιουργούν περιεχόμενο σε ένα μεγάλο σπίτι με πισίνα στα νότια.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Οι κάθετοι κήποι της Αθήνας

ADM 2024: The New Vision / Οι εντυπωσιακοί κάθετοι κήποι της Αθήνας

Ο αρχιτέκτονας μηχανικός Άρης Γιαννόπουλος του αρχιτεκτονικού γραφείου WOA εξηγεί γιατί οι πράσινοι κήποι, πέρα από την καλαισθησία που προσφέρουν, είναι σημαντικοί για τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος στην πόλη και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.
M. HULOT

σχόλια

5 σχόλια
στην Λερο με ειχε συγκινησει ενα εικονοστασι σε αψογη κατασταση με ενα νεο ανθρωπο. του 1970. τωρα θα ηταν πολυ μεγαλυτερος μας, αλλα ειναι σαν να εχει παγωσει για παντα η ηλικια του στο τοτε.
Είναι αρχαίο το έθιμο, με χριστιανικό περιτύλιγμα. Είναι τα αναθήματα που άφηναν οι αρχαίοι πεζοπόροι ταξιδιώτες ως ευχαριστία σε κάποιο θεό, γιατί τα χερσαία ταξίδια ήταν πολύ επικίνδυνα.
Δάκρυσα στο τέλος του άρθρου... Είμαι 22 χρονών και συνήθως αποφεύγω να αυταναφερθώ, παρόλαυτα πιστεύω πως στα πλαίσια του σχολίου αυτού έχει σημασία. Κι αυτό επειδή οι γονείς μου δεν είναι από χωρίο οπότε δεν έχω ζήσει συστηματικά τους απλούς, παραδοσιακούς ανθρώπους του χωριού. Βέβαια ευτυχώς οι γονείς μου φρόντισαν να το αντισταθμίσουν αυτό με αμέτρητες εκδρομές ανά την Ελλάδα και τους ευχαριστώ γι αυτό. Όμως οι αναφορές φίλων "η γιαγιά/ ο παππούς από το χωριό" όταν πηγαίνουν κάθε Χριστούγεννα Πάσχα και καλοκαίρι μου θυμίζουν ότι υπάρχει και το άλλο άκρο εκτός από εμάς τους τρελαμένους νέους της πόλης, η γιαγιάκα και ο παππούλης του χωριού. Που βλέπουν την ζωή και τα πράγματα με άλλο μάτι. Και είναι κάτι στα λόγια αυτής της γιαγιάκας που μου θύμισε δύο πράγματα που αναρωτιέμαι συχνά:Πρώτον, θα γίνει με τα χωριά της Ελλάδας σε μερικά χρόνια; Ποιοί θα κατοικούν εκεί αφού φύγουν οι παλιές γενιές; Με ποιό σκεπτικό και ποιός νέος θα γυρίσει πίσω στο χωριό του, στον τόπο καταγωγής του, να επενδύσει χρόνο, χρήμα την δουλειά και την ζωή του ολόκληρη σε τελική ανάλυση;Αλλά δεύτερον και σημαντικότερο, ανησυχώ αν η ΔΙΚΙΑ ΜΟΥ γενιά θα είναι τόσο "άνθρωποι" με σωστές αξίες και ιδανικά σε 50-60 χρόνια από τώρα. Όταν θα είμαστε εμείς παππούδες στην θέση των παππούδων και γιαγιάδες στην θέση των γιαγιάδων θα έχουμε ακόμα μέσα μας το στοιχείο της ανθρωπιάς που τόσο ωραία εξέφρασε η γιαγιά με το τόσο αυθόρμητο "δεν είναι σωστό να μείνουν σβηστά"; Ή θα μας έχει φάει η παγκοσμιοποίηση η τεχνολογία και η μη ενασχόληση μας με τον συνάνθρωπο και θα είμαστε αδιάφοροι για όλα αυτά; Αν θα είμαστε κι εμείς Έλληνες όπως οι παππούδες μας αλλά πάνω απ' όλα άνθρωποι.Για όλα αυτά λοιπόν δάκρυσα...
μην ανησυχείς για τα χωριά! Είναι γεμάτα νέους που δεν θέλησαν ποτέ να φύγουν και να πάνε στις πόλεις, μεγαλώνουν καρμπόν με γονείς παππούδες στο τρίπτυχο Πατρίς -Θρησκεία -Οικογένεια. Ακόμα και κάποιοι που έφυγαν, ξαναγύρισαν γιατί δεν μπόρεσαν/ήθελαν να προσαρμοστούν, φοβούνται το διαφορετικό, το ξένο, παντρεύονται από τα 18 και γίνονται αγρότες, επιχειρηματίες, δημόσιοι υπάλληλοι. Δεν αλλάζει η Ελλάδα έτσι γρήγορα. Δεν το λέω ειρωνικά, έτσι είναι.
γουατεβα. μιλας για την γενια που εχει μεταναστευσει μαζικα στην καπιταλιστικη Ολλανδια, Γερμανια ή σοσιαλιστικη Σουηδια, αλλα παρολαυτα, συνεχιζει και υποστηριζει τον παπανδρεισμο τον 80ς στον τοπο της. Την γενια που ψηφισε με συνθημα καμια περικοπη στις συνταξεις. Που λεει για τα καπιταλ κοντρολς, ε και τι εγινε;;Και για αυτο το κοσμο τωρα βρηκες να σχολιασεις τι κανουν στα χωρια;;;Ποια πατρις θρησκεια οικογενεια; παρτης η παρτη μας και οτι φαμε και οτι πιουμε εδω και 40 χρονια. ΠΟυ ζεις;