Εκδόσεις Gutenberg: Οι φετινοί κερδισμένοι όλων των κορυφαίων διακρίσεων στον χώρο της συγγραφής και του βιβλίου Facebook Twitter
Για μας παραμένει αδιαπραγμάτευτη αξία το γεγονός της γέννησης και της δημιουργίας ενός βιβλίου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Εκδόσεις Gutenberg: Οι φετινοί κερδισμένοι όλων των κορυφαίων διακρίσεων στον τομέα του βιβλίου

0

Σε μια εποχή που οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι κυνηγούν τις εφήμερες επιτυχίες και θέλουν να εκδίδουν μόνο βιβλία που θα μπουν στις λίστες των ευπώλητων, οι εκδόσεις Gutenberg όχι μόνο αντιστέκονται αλλά με τη στάση τους επιβραβεύονται. Αναμφίβολα, φέτος ήταν η χρονιά τους, αφού κέρδισαν όλες τις κορυφαίες διακρίσεις στον χώρο της συγγραφής και του βιβλίου. Στη συλλογή τους, μόνο γι’ αυτήν τη χρονιά, μετρούν ένα Νόμπελ Λογοτεχνίας, δύο Booker και ένα Pulitzer.

Για περισσότερο από μισό αιώνα οι συγκεκριμένες εκδόσεις έχουν παρουσιάσει χιλιάδες αξιόλογους τίτλους και έχουν καταξιωθεί στην εγχώρια βιβλιοπαραγωγή. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι εξακολουθούν, μετά από τόσα χρόνια, να αντιμετωπίζουν τα βιβλία όπως τη μέρα που ξεκίνησαν το μακρινό 1964: ως ένα λειτούργημα και όχι ως μια εμπορική διαδικασία.

Οι εκδόσεις Gutenberg μάς έχουν συνηθίσει σε βιβλία αναφοράς, μνημειώδεις εκδόσεις, κλασικά κείμενα, αξιόλογες μεταφράσεις, κορυφαίους τίτλους της παγκόσμιας λογοτεχνίας, καλαίσθητες σειρές και εξώφυλλα, και χρηστικά επιστημονικά εγχειρίδια. Όλα αυτά είναι τα πνευματικά εργαλεία που συνθέτουν τη μακρά προσφορά τους στα γράμματα και τις επιστήμες. Από την πρώτη στιγμή που περνώ το κατώφλι τους στην οδό Μαυρομιχάλη 36, συνειδητοποιώ τη φροντίδα, την αφοσίωση και την αγάπη που έχουν αυτοί οι άνθρωποι για την τέχνη της τυπογραφίας.

«Πρέπει να ομολογήσουμε ότι ο μέσος Έλληνας έχει κακή σχέση με το βιβλίο. Για πολλούς η τελευταία φορά που πήραν ένα στα χέρια τους ήταν ως μαθητές στο σχολείο».

Δεν θεωρούν τα βιβλία απλώς ως φορείς ιδεών, σκέψεων και προβληματισμών αλλά μια κατάθεση ψυχής, ένα πνευματικό έργο τέχνης. Στα γραφεία του εκδοτικού οίκου συναντώ τον ιδρυτή, Γιώργο Δαρδανό, τον γιο και συνεχιστή του, Κώστα (διευθύνει πλέον τον εκδοτικό μαζί με την αδελφή του Δανάη) και τον επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος Γιάννη Μαμάη. Παντού υπάρχουν τεράστιες βιβλιοθήκες και στις προθήκες είναι τοποθετημένες όλες οι ιστορικές εκδόσεις.

Εκδόσεις Gutenberg: Οι φετινοί κερδισμένοι όλων των κορυφαίων διακρίσεων στον χώρο της συγγραφής και του βιβλίου Facebook Twitter
Φεύγοντας από την οδό Μαυρομιχάλη, ο Κώστας Δαρδανός μου υπενθυμίζει ότι «η ανάγνωση είναι μια άσκηση αυτογνωσίας». Και καταλήγει: «Να μην ξεχνάμε ότι το βιβλίο είναι ένα διαβατήριο για μια χώρα που ουσιαστικά είναι η πραγματική πατρίδα σου». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Για μας παραμένει αδιαπραγμάτευτη αξία το γεγονός της γέννησης και της δημιουργίας ενός βιβλίου. Από τον εικαστικό σχεδιασμό του εξωφύλλου, την ποιότητα του χαρτιού και τη γραμματοσειρά μέχρι τη σελιδοποίηση, η οποία γίνεται όλη στο χέρι, ακολουθούμε όλους τους κανόνες της παραδοσιακής τυπογραφίας», επισημαίνει ο Κώστας Δαρδανός.

Και συνεχίζει: «Υπάρχουν βιβλία εμπνευσμένα που αντέχουν στον χρόνο, και υπάρχουν κι εκείνα που τα σαρώνει ο χρόνος. Εμείς πιστεύουμε ότι το ελληνικό κοινό έχει ανάγκη να διαβάζει ποιοτικά βιβλία. Ο ρόλος του εκδότη είναι καίριος, γιατί υποχρεούται να συστήνει τα σημαντικά κείμενα. Για παράδειγμα, αν δεν έχεις διαβάσει Ντοστογιέφσκι ή Σαίξπηρ δεν διαθέτεις κριτική σκέψη και είναι πιο εύκολο να γίνεις υποχείριο. Η ζωή, όμως, είναι μικρή. Κι εμείς οφείλουμε να επιλέγουμε εκείνα τα κείμενα που ξεπερνούν την εποχή τους, που αγγίζουν τον πυρήνα της ύπαρξης και δίνουν μια διαχρονική απάντηση στα καθολικά ζητήματα της ζωής».

Μεταξύ άλλων, φέτος εξέδωσαν τον εμβληματικό Σαίξπηρ του Χάρολντ Μπλουμ (ήδη από τις εκδόσεις κυκλοφορεί ο Δυτικός Κανόνας), ένα βιβλίο-σταθμό για τη μελέτη του αγγλικού και του παγκόσμιου θεάτρου αλλά και τους θαυμαστού κόσμου ενός απ’ τους σημαντικότερους δραματουργούς· το βραβευμένο με Booker μυθιστόρημα του Σέχαν Καρουνατίλακα, Τα εφτά φεγγάρια του Μάαλι Αλμέιντα, ένα λογοτεχνικό επίτευγμα αλλά και μια άρτια και επιβλητική σύνθεση που καταλύει τα όρια όχι μόνο μεταξύ διαφορετικών ειδών αλλά και μεταξύ ζωής και θανάτου, σώματος και πνεύματος, Ανατολής και Δύσης· το μυθιστόρημα Οι Νετανιάχου, που έχει βραβευτεί με Pulitzer και βασίζεται σε αληθινά περιστατικά που εκμυστηρεύτηκε o Χάρολντ Μπλουμ, λίγο πριν από τον θάνατό του, στον συγγραφέα Τζόσουα Κόεν σχετικά με την οικογένεια του πρωθυπουργού του Ισραήλ Μπένγιαμιν Νετανιάχου· το μυθιστόρημα Το άλλο όνομα του Νορβηγού συγγραφέα Γιον Φόσε, ο οποίος έλαβε το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας· τέλος το δυστοπικό μυθιστόρημα Prophet Song του Ιρλανδού συγγραφέα Πολ Λιντς, που κέρδισε το φετινό βραβείο Booker, αναμένεται να κυκλοφορήσει στα ελληνικά, στη σειρά Aldina, στις αρχές του 2024.

Όταν τους ρωτώ αν υπάρχει συνταγή επιτυχίας, η απάντηση που λαμβάνω είναι εξαιρετικά απλή.

Ο Κώστας Δαρδανός εξηγεί: «Εκδώσαμε τα βιβλία του Τζόσουα Κόεν γιατί είναι μια σημαντική φωνή στη σύγχρονη αμερικανική πεζογραφία – δεν είναι τυχαίο ότι τα μυθιστορήματά του τα είχε ξεχωρίσει και ο Χάρολντ Μπλουμ. Εκδίδουμε τα βιβλία του νομπελίστα Γιον Φόσε διότι είναι από τους σπουδαιότερους εν ζωή Ευρωπαίους λογοτέχνες, ένας άνθρωπος που σήμερα ζει στο Grotten, μια κατοικία που του έχει παραχωρήσει ο βασιλιάς της Νορβηγίας ως τη σημαντικότερη προσωπικότητα του πολιτισμού της χώρας. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε σαράντα γλώσσες, τα θεατρικά του ανεβαίνουν από σπουδαίους σκηνοθέτες και έχει τιμηθεί με τα σημαντικότερα βραβεία. Είναι δυνατό να μην εκδώσουμε αυτούς τους συγγραφείς;

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Χάρολντ Μπλουμ, Σαίξπηρ. Η επινόηση του ανθρώπινου, Μτφρ.: Άρης Μπερλής, Θέμελης Γλυνάτσης, Ήρκος Αποστολίδης, εκδόσεις Gutenberg

Είναι δυνατόν να μη βγάλουμε το αριστούργημα του Γουίλιαμ Φόκνερ Αβεσσαλώμ! Αβεσσαλώμ!, ένα έπος της αμερικανικής ψυχής; Είναι δυνατό να μη δώσουμε στο αναγνωστικό κοινό τη δυνατότητα να ανακαλύψει τα Έγγραφα Πίκγουικ του Ντίκενς, ένα από τα κορυφαία σατιρικά έργα της αγγλικής λογοτεχνίας; Δεν θα κυκλοφορήσουμε τα βιβλία του Μπαλζάκ, του Φλομπέρ ή του Πόε;

Εμάς, λοιπόν, μας ενδιαφέρει η σπουδαία λογοτεχνία. Είναι ευδιάκριτο ότι η δική μας κοσμοθεωρία στηρίζεται στο ότι δεν θέλουμε να είμαστε εκδότες βιβλίων που σε αφήνουν εκεί που είσαι και προκαλούν συγγραφική πλήξη αλλά επιδιώκουμε την έκδοση σπουδαίων αφηγήσεων που σε συνταράζουν και σε εξελίσσουν. Την κακή λογοτεχνία τη διαβάζεις για να ξεχαστείς ή για να αυτοεπιβεβαιωθείς. Η καλή λογοτεχνία, αντιθέτως, σε αναστατώνει και σε ξεβολεύει».

Την ίδια στιγμή εκφράζει τον ενθουσιασμό και την περηφάνια του για τη σειρά Aldina, εμπνευστής της οποίας ήταν ο αείμνηστος ∆ηµήτρης Αρµάος, ενώ τη διεύθυνσή της έχει αναλάβει πλέον η Ζωή-Μπέλλα Αρµάου. Η σειρά αποτίει φόρο τιμής στον Άλδο Μανούτιο, τον Ιταλό ουµανιστή, τυπογράφο και εκδότη της Αναγέννησης, ο οποίος ήταν άριστος γνώστης της ελληνικής γλώσσας και από τους πρώτους που εκτύπωσαν βιβλία µε ελληνικά στοιχεία, προσιτά στο κοινό.

Τα τελευταία χρόνια οι εκδόσεις πρωτοστατούν και στην έκδοση βιβλίων που μιλούν για τη συμπερίληψη, όπως το συγκλονιστικό Νυχτοδάσος της Τζούνα Μπαρνς το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το βασικό κομμάτι της «λεσβιακής λογοτεχνίας», το βαθιά ερωτικό μυθιστόρημα της Βιρτζίνια Γουλφ Ορλάντο, το Στη Γη είμαστε πρόσκαιρα υπέροχοι του Όσιαν Βουόνγκ αλλά και το Κορίτσι, Γυναίκα, Άλλο της Μπερναρντίν Εβαρίστο. Είναι σημαντικό ότι το βιβλίο που σημείωσε τις περισσότερες πωλήσεις στις εκδόσεις Gutenberg κατά τη διάρκεια της φετινής εκδοτικής περιόδου ήταν ο Άνδρας μου της συγγραφέως από τη Βόρεια Μακεδονία, Ρούμενα Μπουζάροφσκα.

«Πρέπει να ομολογήσουμε ότι ο μέσος Έλληνας έχει κακή σχέση με το βιβλίο. Για πολλούς η τελευταία φορά που πήραν ένα στα χέρια τους ήταν ως μαθητές στο σχολείο. Δυστυχώς, παραμένει χαραγμένη βαθιά στη μνήμη μας η σκηνή με το κάψιμο των βιβλίων στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς», υποστηρίζει με τη σειρά του ο Γιώργος Δαρδανός και παίρνει από τη βιβλιοθήκη του γραφείου του ένα τόμο που έχει επιμεληθεί ο ίδιος και φέρει τον τίτλο Η σχηματική σκέψη - Το ένα και μοναδικό βιβλίο και οι ανύπαρκτες βιβλιοθήκες στην ελληνική εκπαίδευση.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Όσιαν Βουόνγκ, Στη γη είμαστε πρόσκαιρα υπέροχοι, Μτφρ.: Έφη Φρυδά, εκδόσεις Gutenberg

«Είμαστε η μοναδική χώρα που δεν έχει βιβλιοθήκες στα σχολεία της. Πώς θα έρθουν οι νέοι σε επαφή με ρεύματα της τέχνης και του στοχασμού, με τις νέες ιδέες και τον πολιτισμό; Μετά από υπεράνθρωπες προσπάθειες καταφέραμε κάποια στιγμή να ιδρύσουμε τις πρώτες πεντακόσιες βιβλιοθήκες, αλλά δεν εμπλουτίστηκαν ποτέ, δεν άνοιξαν τις πόρτες τους στην κοινωνία, οι περισσότερες κατέληξαν αποθήκες με σπασμένα θρανία και παλιούς υπολογιστές». Εκείνη τη στιγμή ο κ. Γιώργος Δαρδανός θυμάται μια παλιά ιστορία από τα πρώτα χρόνια της εκδοτικής του παρουσίας, ενδεικτική κατά τη γνώμη του.

«Κάποτε είχα ρωτήσει τον Κώστα Βάρναλη σε μια ταβέρνα της οδού Ζωοδόχου Πηγής: “Πόσα φύλλα να τραβήξω, κυρ-Κώστα, από κάθε τυπογραφικό;”. Όταν εκείνος μου απάντησε ότι ήθελε 100 αντίτυπα, απόρησα. Και του λέω: “Γιατί τόσα λίγα;” Εκείνος μου απάντησε: “Θα μου περισσέψουν κιόλας. Πού θα βρω τόσο πολλούς φίλους να τα χαρίσω;”. Ευτυχώς, από τότε η κατάσταση έχει αλλάξει. Οι αναγνώστες έγιναν περισσότεροι. Τα ποιήματα του Βάρναλη τυπώθηκαν ξανά και ξανά. Το ζήτημα, βέβαια, είναι τι βιβλία εκδίδεις και τι διαβάζεις.

Δηλαδή τα ποιοτικά κριτήρια της ανάγνωσης. Γιατί δεν νομίζω ότι αυτοί που διαβάζουν ποιοτικά βιβλία είναι σήμερα πολύ περισσότεροι από τότε, αφού την εποχή εκείνη η παραλογοτεχνία δεν υπολογιζόταν στην είσπραξη ενός βιβλιοπωλείου. Τα βιβλία αυτού του είδους τα πουλούσαν στα περίπτερα, σε φτηνές πρόχειρες εκδόσεις. Σήμερα εμείς, οι εκδότες, κάνουμε καλές στοιχειοθεσίες, φτιάχνουμε ωραία εξώφυλλα και τα πουλάμε μέσα από τα βιβλιοπωλεία. Μεγάλη ευθύνη, όμως, των εκδοτών αποτελεί το γιατί δεν έχουμε σήμερα περισσότερους απαιτητικούς-ποιοτικούς αναγνώστες. Αλλά, όπως σου είπα, αφήσαμε τις βιβλιοθήκες στην τύχη τους».

Στη συζήτησή μας παρεμβαίνει ο Γιάννης Μαμάης, ένας από τους ελάχιστους παλιούς μάστορες τυπογράφους της Ελλάδας που δεν εγκατέλειψαν τον κόσμο του βιβλίου όταν ήρθε η λαίλαπα της φωτοσύνθεσης. Στη συνομιλία μας τονίζει: «Ανήκω στην πλευρά της κλασικής γραμμής ως προς την τυπογραφική επιμέλεια. Επιμένω στη λιτότητα, στην αποστροφή του κραυγαλέο και στην έγνοια για το αβίαστο ταίριασμα. Τυπογραφία για μας είναι η αισθητική αρτιότητα και η αρμονία. Η μέριμνα για τις πιο καλοσχεδιασμένες γραμματοσειρές και ο σεβασμός στις θεμελιώδεις αρχές της σελιδοποίησης. Κυρίως για οτιδήποτε δεν “πικραίνει” το μάτι».

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

H νέα χρονιά είναι κομβική για την ιστορία του εκδοτικού οίκου, αφού συμπληρώνουν εξήντα χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον χώρο του βιβλίου. Ετοιμάζουν νέες εκδόσεις υψηλής ποιότητας, όπως η αυτοβιογραφία του Π. Νερούδα και το Τάδε έφη Ζαρατούστρα του Νίτσε, πάντα κινούμενοι στη λογική τού να πορεύονται κόντρα στα σημεία των καιρών.

Όπως μου εκμυστηρεύονται, θα εξακολουθήσουν να προωθούν την κλασική λογοτεχνία, τους μεγάλους ποιητές, την αρχαία γραμματεία, την ιστορία, τη φιλοσοφία, το δοκίμιο και τα συγγράμματα τέχνης, αντιβαίνοντας στους νόμους της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομα του Γουτεμβέργιου κυριαρχεί στον τίτλο των ιστορικών εκδόσεων, θυμίζοντας ότι ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εφευρέτες στην ιστορία της ανθρωπότητας, φέρνοντας επανάσταση στον χώρο της τυπογραφίας.

Φεύγοντας από την οδό Μαυρομιχάλη, ο Κώστας Δαρδανός μου υπενθυμίζει ότι «η ανάγνωση είναι μια άσκηση αυτογνωσίας». Και καταλήγει: «Να μην ξεχνάμε ότι το βιβλίο είναι ένα διαβατήριο για μια χώρα που ουσιαστικά είναι η πραγματική πατρίδα σου».

TA ΒΙΒΛΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ GUTENBERG ΣΤΟ LIFOSHOP

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ