Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών

3

Η τέχνη είναι ακριβή. Και τα τελευταία δέκα και κάτι χρόνια έχει γίνει ακόμη ακριβότερη καθώς οι πωλήσεις σε τιμές ρεκόρ στις δημοπρασίες διαδέχονται η μία την άλλη! Για όλα φταίει το ένα τοις εκατό, ή για να είμαστε πιο ακριβείς το 0,001% που προέρχεται κυρίως από τον Αραβικό Κόσμο και την Ρωσία, που δεν χρειάζεται να το ξανασκεφτεί για να διαθέσει ποσά που αγγίζουν και ξεπερνάνε τα 100 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να αποκτήσει πίνακες καλλιτεχνών όπως ο Σεζάν, ο Γκογκέν και ο Πικάσο. Αν αναρωτιέστε για τι ποσά μιλάμε ρίξτε μια ματιά στους πέντε ακριβότερους πίνακες όλων των εποχών. Φυσικά ο κατάλογος αυτός μπορεί ανά πάσα στιγμή να αναθεωρηθεί, όποτε σημειωθεί η επόμενη τιμή ρεκόρ.

Η τρομακτική άνοδος των τιμών έχει δύο συγκεκριμένες αιτίες: η μία ονομάζεται Αραβικός Κόσμος, η άλλη Ρωσία.

 

Πωλ Γκογκέν, Πότε θα παντρευτείς; (1892)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πάμπλο Πικάσσο, Το όνειρο

 

Ποσό: $300 εκ. (αγορά το 2015)

Αγοραστής: Αλ-Μαγιάσσα μπιντ Χαμάντ μπιν Καλίφα Αλ-Θάνι

 

Ο Γκογκέν ζωγράφισε την εικόνα αυτή ένα χρόνο μετά την άφιξη του στη Ταϊτή, και είναι χαρακτηριστική της εξιδανίκευσης με την οποία απαθανάτισε το νησί και τους κατοίκους της, παρότι η Ταίτή ήταν μια πλήρως εξευρωπαϊσμένη Γαλλική αποικία την περίοδο εκείνη. Όταν ο πίνακας εκτέθηκε στο Παρίσι έτυχε αποδοκιμασίας και δεν πωλήθηκε. Πόσο άλλαξαν όμως οι καιροί! Αγοραστής είναι η αδελφή του Εμίρη του Κατάρ και πρόεδρος της Αρχής Μουσείων του Κατάρ. Το όνομα της αναφέρεται συχνά σε λίστες όπως "Οι 100 Πιο Ισχυρές Γυναίκες στον Κόσμο." Το 2016 αναμίχθηκε σε μια διαμάχη ανάμεσα στην σημαντική γκαλερί Gagosian και την Pelham Holdings, μια εταιρεία που διευθύνει κάποιος Γκάι Μπένετ για να διαχειρίζεται τις αγορές έργων τέχνης της Αλ-Μαγιάσσα και του συζύγου της Σεΐχη Γιάσσιμ μπιν Αμπντουλαζίζ αλ-Θάνι. Η διαφωνία αφορούσε την ιδιοκτησία ενός έργου του Πικάσσο που φιλοτεχνήθηκε το 1931, επρόκειτο για ένα γύψινο μπούστο της ερωμένης και μούσας του Μαρί Τερέζ Βάλτερ, το οποίο εκτέθηκε στην έκθεση για την γλυπτική του Πικάσσο το 2015. Αμφότερες οι πλευρές ισχυρίζονταν ότι είχαν αγοράσει το έργο από την Μάγια Βιντμάγιερ-Πικάσσο, την κόρη του καλλιτέχνη από την Βάλτερ.

 

Πωλ Σεζάν, Οι Χαρτοπαίκτες (1892–1895)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πωλ Γκογκέν, Πότε θα παντρευτείς; (1892)


Πόσο: $250 εκ. (αγορά το 2011)

Αγοραστής: Βασιλική Οικογένεια του Κατάρ 

 

Ο πίνακας αυτός είναι μία από τις πέντε εκδοχές του συγκεκριμένου θέματος που ζωγράφισε ο Σεζάν, μία άλλη φιλοξενείται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Ως αγοραστής αναφέρεται η Βασιλική Οικογένεια του Κατάρ (στην οποία ανήκει η προαναφερθείσα Αλ-Μαγιάσσα), αλλά η μυστικοπάθεια αφορά και την ίδια την πώληση: κρατήθηκε μυστική  μέχρι έναν χρόνο μετά την αγορά του έργου.   

Μαρκ Ροθκο, No. 6 (Μωβ, Κόκκινο και Πράσινο) (1951)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πωλ Σεζάν, Οι Χαρτοπαίκτες (1892–1895)

 

Πόσο: $186 εκ. (αγορά το 2014)

Αγοραστής: Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ

 

Παρότι ο Ρόθκο έχει ταυτιστεί με τους πίνακες χρωματιστών ορθογωνίων όπως αυτός, η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια θεματική ενότητα που αποδίδεται στην ύστερη περίοδο της καριέρας του. Ξεκίνησε να ζωγραφίζει αυτού του είδους τα έργα το 1949, όταν ήδη διένυε την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, τα οποία έγιναν συνώνυμα με την καλλιτεχνική του δημιουργία μέχρι την αυτοκτονία του το 1970.

Οι τιμές στην αγορά έχουν εκτιναχθεί σε θεόρατα ύψη όπως αποδεικνύεται και από το παράδειγμα του τέως καρδιολόγου, νυν ολιγάρχη Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ. Αυτή η αγορά του Ρόθκο είναι το κλασικό παράδειγμα του πως οι ιδιωτικές αγοραπωλησίες μπορούν να βγούνε ξινές. Ο Ριμπολόβλεφ αρχικά αγόρασε τον πίνακα μέσω μιας υπεράκτιας εταιρείας του, πρόκειται για κοινή πρακτική που επιτρέπει πίνακες όπως αυτός να "αποθηκευθούν" σε φορολογικούς παραδείσους ώσπου να πωληθούν ξανά...αφορολόγητα. Ο πωλητής ήταν ένας Ελβετός έμπορος τέχνης ο οποίος επένδυε σε σειρά τέτοιων "άνευ δασμών" αγοραπωλησιών. Όπως αποδείχθηκε ο Ελβετός διεξήγαγε και μια επιχείρηση ξεπλύματος χρημάτων. Ο Ριμπολόβλεφ είχε αγοράσει αρκετά έργα τέχνης από εκείνον, συμπεριλαμβανομένου του Ρόθκο, αλλά απευθύνθηκε στις αστυνομικές αρχές όταν ανακάλυψε ότι "φούσκωνε" παράνομα τα τιμολόγια που εξέδιδε για τις υπηρεσίες του. Η όλη υπόθεση ξεσκέπασε τις πρακτικές του μυστικοπαθούς κόσμου των ιδιωτικών αγοραπωλησιών.  

Πάμπλο Πικάσσο, Οι Γυναίκες από το Αλγέρι (1955)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Μαρκ Ροθκο, Νο.6 (Μωβ, Κόκκινο και Πράσινο), (1951)

 

Πόσο: $179 εκ. (αγορά το 2015)

Αγοραστής: (πιθανολογείται) Χαμάντ μπιν Γιάσσιμ μπιν Γιάμπερ Αλ-Θανι 

 

Το Κατάρ ξαναχτυπά! Ο αγοραστής αυτή την φορά είναι ο πρώην Πρωθυπουργός του Κατάρ, ένας δισεκατομμυριούχος (φυσικά), ο οποίος σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα Independent, είναι ιδιοκτήτης κάποιων από τα ακριβότερα ακίνητα του Λονδίνου. Ο πίνακας αποτελεί μέρος της σειράς 15 ελαιογραφιών με θέμα το χαρέμι, τις οποίες φιλοτέχνησε σε μία περίοδο δύο μηνών, ως φόρο τιμής στην οριενταλιστική σύνθεση του Ευγένιου Ντελακρουά Γυναίκες από το Αλγέρι στα Διαμερίσματα τους, του 1834. Θεωρείται και ένα κλείσιμο του ματιού στο φίλο και αντίζηλο του Πικάσο, Ανρί Ματίς, ο οποίος είχε επίσης ζωγραφίσει σκηνές με Αλγερινές παλλακίδες. Πολλοί κριτικοί τέχνης θεωρούν την σειρά αυτή μια μέτρια απόπειρα της ύστερης καριέρας του Πικάσο, αλλά σχεδόν όλοι συμφωνούν ότι αυτή η εκδοχή είναι η καλύτερη. Παρά τα χρήματα που δαπάνησε ωστόσο, ο Χαμάντ δεν θα μπορέσει να πάρει τον πίνακα σπίτι επειδή ο ισλαμικός νόμος απαγορεύει την απεικόνιση γυμνών, ακόμα και τα αφαιρετικά όπως αυτό. Τουλάχιστον μπορεί να τον κρεμάσει στον τοίχο των Λονδρέζικων ακινήτων του. 

Πάμπλο Πικάσσο, Το όνειρο (1932)

Οι 5 ακριβότεροι πίνακες όλων των εποχών Facebook Twitter
Πάμπλο Πικάσσο, Οι Γυναίκες από το Αλγέρι (Εκδοχή "O") (1955)


Πόσο: $155 εκ. (αγορά το 2011)

Αγοραστής: Στήβεν A. Κόεν

 

Το να συμπεριλαμβάνονται δύο πίνακες του Πικάσο στην κορυφαία πεντάδα των ακριβότερων έργων τέχνης δεν είναι κάτι που μας εκπλήσσει. Ζωγράφισε αυτό το πορτρέτο της ερωμένης του Μαρί-Τερέζ Βάλτερ όταν εκείνος ήταν 50 κι εκείνη 24. Για έναν τόσο ένθερμο εραστή δεν ήταν παράξενο το ότι απέδωσε το κεφάλι της αγαπημένης του ως βάλανο ενός τεράστιου πέους. Όσο γα το αν αναπαριστά την δική του βάλανο, βασιζόμενοι και στο τεράστιο εγώ του θα πούμε μάλλον ναι. Όσο για τον αγοραστή του πίνακα, είναι αναμφισβήτητα λάτρης της καλής ζωής. Διαχειριστής ενός αμοιβαίου κεφαλαίου, στον Κόεν επιβλήθηκε πρόστιμο της τάξεως του 1,2 δις δολαρίων από το ομοσπονδιακό δικαστήριο για μια υπόθεση εκμετάλλευσης εσωτερικής πληροφορίας στην οποία ενεπλάκη η εταιρεία του. Γεγονός που δεν του χάλασε και πολύ τις δουλειές αν κρίνουμε από τα κέρδη 2,3 δις δολαρίων για το έτος εκείνο. Ο Κόεν είναι διάσημος για την αγορά του έργου του Ντάμιεν Χίρστ Καρχαρίας σε Δεξαμενή, στην φιλική τιμή των 8 εκ. δολαρίων. Επειδή στο αρχικό έργο για την συλλογή Saatchi ο καρχαρίας πριν βυθιστεί στην φορμαλδεΰδη είχε συντηρηθεί λάθος, άρχισε να αποσυντίθεται και ο Κόεν έσκασε άλλες 100.000 δολάρια για να τον αποκαταστήσει. Μην ανησυχείτε πάντως, ο Κόεν αποκάλεσε το έξοδο "ασήμαντο". 

 

Στοιχεία από το TimeOut New York

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 1.3.2017

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ