Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Την γκρίζα περίοδο της Δικτατορίας «αφηγείται» η έκθεση μέσα από μια πλούσια αντιπαράθεση τεκμηρίων, φέρνοντας καθόλου ευχάριστες μνήμες σε όσους έζησαν την εποχή και αποκαλύπτοντας σε όσους γεννήθηκαν αργότερα τη νεότερη ιστορία του τόπου. Φωτ.: ΑρχείΑ της ΕΡΤ
0

Η έκθεση «Κουλτούρες σε αντιπαράθεση, 1967-1974», που διοργανώνει το ΜΙΕΤ σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ, αποτελεί ένα  κοινωνικοπολιτικό και πολιτιστικό χρονικό της περιόδου από την επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών την 21η Απριλίου 1967 μέχρι τον Ιούλιο του 1974 και όσα ακολούθησαν αμέσως μετά, τις πρώτες ενθουσιώδεις εκδηλώσεις, τις πολιτικές εξελίξεις, την επιστροφή Ελλήνων που συμμετείχαν στον αντιδικτατορικό αγώνα στο εξωτερικό, όλα εκείνα που σηματοδότησαν την κουλτούρα της Μεταπολίτευσης και την έναρξη μιας νέας εποχής.

Πρόκειται για μια ιδεολογική περιπέτεια η οποία οριοθετείται από την έναρξη της δικτατορίας, που συμβολίζει το τέλος της μεταπολεμικής εποχής, ενώ ο τερματισμός της επτά χρόνια αργότερα σηματοδότησε το τέλος της μετεμφυλιακής εποχής.

Όσο διήρκεσε το απολυταρχικό καθεστώς των Απριλιανών, η χώρα μπήκε στον γύψο και μια γενιά νέων ανθρώπων που συμμετείχαν ενεργά σε αυτό που αποκαλούμε «άνοιξη της δεκαετίας του ’60» καθηλώθηκε, ενώ ακυρώθηκε κάθε κοινωνικό και πολιτιστικό επίτευγμα, αμαυρώνοντας κάθε αισιόδοξο μήνυμα για ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας της εποχής, το οποίο ασφυκτιούσε από το συντηρητικό περιβάλλον μιας Ελλάδας που αρνιόταν να προχωρήσει και από έναν κρατικό δεσποτισμό που έβαζε τροχοπέδη σε κάθε δημοκρατική πρωτοβουλία.

Η έκθεση του Μεγάρου Εϋνάρδου διατρέχει τα ιστορικά γεγονότα μέσα από πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα, επίσημα έγγραφα και άπειρα τεκμήρια από την πνευματική και καλλιτεχνική δυναμική της εποχής, σε αντιπαράθεση με τα επιτεύγματα που διαλαλούσαν οι πραξικοπηματίες, όλα όσα συμπεριλαμβάνονταν στο επίσημο αφήγημα της Ελλάδας της Επταετίας.

Ήταν μια νεολαία που αγωνιζόταν να βρει διεξόδους μέσα από την τέχνη και μέσω της πολιτικής δράσης και της διεκδίκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που η χούντα τη φίμωσε, καθυστερώντας την ωρίμανση της ελληνικής κοινωνίας. Αυτή την γκρίζα περίοδο «αφηγείται» η έκθεση μέσα από μια πλούσια αντιπαράθεση τεκμηρίων, φέρνοντας καθόλου ευχάριστες μνήμες σε όσους έζησαν την εποχή και αποκαλύπτοντας σε όσους γεννήθηκαν αργότερα τη νεότερη ιστορία του τόπου.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Αφίσα για την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου Μέρες του ’36, 1972. ΜΙΕΤ, Αρχεία Παραστατικών Τεχνών ΕΛΙΑ, Αφίσες Κινηματογράφου

Όσο διήρκεσε η χούντα έκαναν την εμφάνισή τους δύο αντίρροπες κουλτούρες. Η μία ήταν η κουλτούρα της αδέσμευτης σκέψης, της τέχνης, της έμμεσης αλλά και της άμεσης αντίστασης. Με όχημα τη λογοτεχνία, το θέατρο, τον κινηματογράφο, την εικαστική δημιουργία, κάποιοι αγωνίζονταν να διασώσουν το δημιουργικό και κριτικό πνεύμα.

Κάποιοι άλλοι επιδίδονταν στην αναπαραγωγή της κρατικής προπαγάνδας, στηριζόμενοι σε έναν ανερμάτιστο πατριωτισμό και στην αντι­κομμουνιστική υστερία, προβάλλοντας παράλληλα ένα άνευ προηγουμένου κακόγουστο κιτς ως τέχνη και τη βιτρίνα μιας τουριστικής αρχαιοελληνικότητας ως την εικόνα μιας ευδαιμονούσας χώρας στο εξωτερικό. Στο εσωτερικό βέβαια η προπαγάνδα του καθεστώτος ήταν σαρωτική, από τον δημόσιο λόγο μέχρι τους χώρους της εκπαίδευσης, ευελπιστώντας σε μια νέα γενιά υπάκουων, χριστεπώνυμων ελληνόπουλων.

Ο φόβος της καθημερινότητας, οι ανακρίσεις και τα βασανιστήρια στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, το κίνημα του Ναυτικού, οι καταλήψεις της Νομικής και η εξέγερση των φοιτητών του Πολυτεχνείου, η τουρκική εισβολή στην Κύπρο, η άφιξη του Καραμανλή και η επιστροφή των εξόριστων Ελλήνων αποτελούν τη μεγάλη συλλογική μνήμη της δεκαετίας του ’70.

Ακολούθησε η Μεταπολίτευση, φορτωμένη με το τραύμα του κυπριακού ελληνισμού, τις άγριες μνήμες μιας πολιτικά σκοτεινής περιόδου που είχε αφήσει σημάδια στο κορμί και στην ψυχή πολλών, αλλά και με πολύ ενθουσιασμό. Μια μεγάλη γιορτή διέτρεξε ολόκληρη τη χώρα στους δρόμους, στα στάδια και στις πλατείες.

Η έκθεση του Μεγάρου Εϋνάρδου διατρέχει τα ιστορικά γεγονότα μέσα από πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα, επίσημα έγγραφα και άπειρα τεκμήρια από την πνευματική και καλλιτεχνική δυναμική της εποχής, σε αντιπαράθεση με τα επιτεύγματα που διαλαλούσαν οι πραξικοπηματίες, όλα όσα συμπεριλαμβάνονταν στο επίσημο αφήγημα της Ελλάδας της Επταετίας.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Επισκεπτήριο [Μήλος ’68]. Βιναβίλ και κάρβουνο σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Εξώφυλλο προγράμματος από το έργο …και σύ χτενίζεσαι των Κ. Μουρσελά, Μποστ, Γ. Σκούρτη και Λ. Κηλαηδόνη που ανέβασε το Ελεύθερο Θέατρο (Άλσος Παγκρατίου, Ιούνιος 1973). Το εξώφυλλο το φιλοτέχνησε ο Χ. Μπότσογλου. ΜΙΕΤ, Αρχεία Παραστατικών Τεχνών ΕΛΙΑ, Θεατρικά Προγράμματα

Πιάνοντας το νήμα από την αρχή, παρουσιάζονται τα πρώτα δημοσιεύματα που εξυμνούν την «επανάσταση» της 21ης Απριλίου, φωτογραφίες από παρελάσεις, επιδείξεις μόδας, καρικατούρες αρχαιοελληνικού κλέους, προπαγανδιστικές αφίσες δίπλα σε μία του ΠΑΜ (Πατριωτικού Αντιδικτατορικού Μετώπου), στιγμιότυπα από τη δίκη της Λαϊκής Πάλης στη Θεσσαλονίκη, η Μελίνα Μερκούρη έξω από την ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο, η μεγαλειώδης κηδεία του Γιώργου Σεφέρη τον Σεπτέμβρη του 1971 στην Αθήνα.

Κι ενώ μια σειρά από εξώφυλλα δίσκων βινυλίου παραπέμπει στην ιστορία της ελληνικής μουσικής με έργα του Νέου Κύματος, του Μαρκόπουλου, του Ξυλούρη, του Σαββόπουλου και του Χατζιδάκι, σε κάθε βήμα του ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που αντανακλούν το ελεύθερο πνεύμα των νέων καλλιτεχνών της εποχής.

Μία ξυλογραφία του Στρατή Τσίρκα από τον Γιώργη Δήμου και ένα γλυπτό του νεκρικού χεριού του Γιώργου Σεφέρη από τον Γιάννη Παππά συμβολίζουν καταφανώς τη δίψα για ελευθερία της σκέψης μέσα από δύο εμβληματικές προσωπικότητες των ελληνικών γραμμάτων. Παραδίπλα, αντίτυπα των ιστορικών εκδόσεων του Κέδρου «Δεκαοχτώ Κείμενα» του 1970 και «Νέα Κείμενα» του 1971, η απάντηση των Ελλήνων λογοτεχνών στη λογοκρισία, αλλά και ένα τυπογραφικό δοκίμιο του Σεφέρη με χειρόγραφες διορθώσεις του Τσίρκα στο ποίημα «Οι γάτες τ’ Αϊ-Νικόλα», όπως και επιστολή του Ρίτσου στον Τσίρκα από τη Σάμο όπου βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό.

Θεατρικά προγράμματα από παραστάσεις όπως το «Μάνα Κουράγιο» του Μπρεχτ, τελευταία παράσταση της Κατίνας Παξινού, το «Ε… νοικοκυραίοι!» του Ανδρεόπουλου από το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο των Στέφανου Ληναίου - Έλλης Φωτίου, η «Όπερα του ζητιάνου» από το Ελεύθερο Θέατρο αλλά και η αφίσα της επιθεώρησης «…και συ χτενίζεσαι» που άφησε εποχή∙ τέλος, προγράμματα του θρυλικού «Μεγάλου Τσίρκου» του Καμπανέλλη από τον θίασο Καρέζη - Καζάκου.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Δικαστές, 1970. Μελάνι και μολύβι σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης

Φυσικά τα εκθέματα συμπεριλαμβάνουν εκδόσεις του αντιδικτατορικού αγώνα των εξόριστων Ελλήνων ανά την Ευρώπη, όπως το πέμπτο τεύχος του περιοδικού «The Greek Report» (Λονδίνο, Ιούνιος 1969), με τον Αλέκο Παναγούλη στο εξώφυλλο, και το πρωτοσέλιδο της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Ελεύθερη Ελλάδα» που εκδιδόταν στη Ρώμη. Ωστόσο, ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν τεύχη από περιοδικά που τυπώνονταν μέσα την Ελλάδα, όπως το πρώτο τεύχος του «Αντί» το 1972 ή το δεύτερο τεύχος της «Ξαστεριάς» του 1973 από τη Φοιτητική Ένωση Κρητών Φοιτητών.

Επίσης παρουσιάζεται φωτογραφικό υλικό από το Πολυτεχνείο, με περισσότερο ή λιγότερο γνωστές εικόνες φωτορεπορτάζ, αλλά και τα πρωτοσέλιδα της επιστροφής του Κωνσταντίνου Καραμανλή, όπως και άλλων από την εξορία, φωτογραφίες από το δράμα της Κύπρου και ζωγραφιές Κυπριωτών μαθητών δημοτικού από αγγλική έκδοση ημερολογίου της Εθνικής Τράπεζας. Η τελευταία αυτή ενότητα της έκθεσης συνοδεύεται ηχητικά από τη Μαρία Φαραντούρη να τραγουδάει το «Γελαστό παιδί» και τον Αντώνη Καλογιάννη να τραγουδάει «Τα σφαγεία» στη μεγαλειώδη συναυλία που έδωσε ο Μίκης Θεοδωράκης για την Κύπρο στο Στάδιο Καραϊσκάκη στις 9 Οκτωβρίου 1974 και κατέγραψε στο ντοκιμαντέρ «Τα τραγούδια της φωτιάς» ο Νίκος Κούνδουρος. Είναι μια παράμετρος ιδιαίτερης συγκινησιακής φόρτισης, που για όσους έζησαν τα γεγονότα φέρνει μνήμες ανάτασης, κάτι που, έστω και με έναν «σκηνοθετημένο» τρόπο, δεν μπορεί παρά να μεταδίδεται και στους νεότερους επισκέπτες της πολύτιμης αυτής έκθεσης.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Κατάληψη της Νομικής Σχολής, Φεβρουάριος 1973. Αρχείο ΕΡΤ, Συλλογή Αριστοτέλη Σαρρηκώστα
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Τζούλια Ανδρειάδου, Το σφάγιο, 1973. Ακρυλικό και κολάζ σε μουσαμά. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Αφίσα του δικτατορικού καθεστώτος που προπαγανδίζει τη «στοργή στο λαό» που επιδεικνύει το καθεστώς μέσα από τα έργα ανασυγκρότησης και προόδου. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα του δικτατορικού καθεστώτος για την απόσβεση των αγροτικών χρεών, 1968. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Σκίτσο του Αλέξη Κυριτσόπουλου (Kiro) από το βιβλίο του Ελλάς, αν έτσι προτιμάτε, που εξέδωσε η Ένωσις των εν Παρισίοις Ελλήνων Σπουδαστών (ΕΠΕΣ). Αρχείο Αλέξη Κυριτσόπουλου
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα που παρουσιάζει το απριλιανό πραξικόπημα ως συνέχεια των αγώνων του έθνους. ΓΑΚ, Αρχείο Άγγελου και Κωνσταντίνου Καλκάνη
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα του 1971 για την επέτειο των 150 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, η οποία προβάλλει το ιδεολόγημα πως το πραξικόπημα αποτέλεσε τη συνέχεια του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Γυναίκα και ανδρείκελο [11/73]. Μονοτυπία σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Κουλτούρες σε αντιπαράθεση, 1967-1974» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Δημήτρης Παπαχρήστος

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Παπαχρήστος: «Το μόνο που θέλαμε ήταν να αλλάξουμε τα πράγματα με όπλο τη νεανική μας τρέλα»

Γεννήθηκε στην Εύβοια, ζει στα Εξάρχεια. Δημοσιογράφος, συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός, υπήρξε εκφωνητής του ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου κατά την εξέγερση του Νοέμβρη του 1973 και δεν σταμάτησε ποτέ να αγωνίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ