Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη; Facebook Twitter
«Θα καταστρέψουμε τα μουσεία, τις βιβλιοθήκες, τις ακαδημίες κάθε είδους», διακήρυττε ο Ιταλός συγγραφέας Φίλιπο Τομάσο Μαρινέτι στο «Μανιφέστο του Φουτουρισμού» (1909). Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΤΟ ΠΙΟ ΔΙΑΒΟΗΤΟ έργο τέχνης των τελευταίων χρόνων ανήκει στον γνωστό Ιταλό εικαστικό Μαουρίτσιο Κατελάν, έχει τίτλο «Comedian» και αποτελείται από μια μπανάνα κολλημένη με μονωτική ταινία σε έναν λευκό τοίχο. Μια «εκδοχή» του έργου αγοράστηκε τον περασμένο Νοέμβριο για πάνω από έξι εκατομμύρια δολάρια από έναν επιχειρηματία της τεχνολογίας, ο οποίος αργότερα το έφαγε δημοσίως.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που κάποιος έφαγε την μπανάνα του Κατελάν: Ένας performance artist είχε επίσης απολαύσει το ακριβό σνακ όταν το έργο εκτέθηκε για πρώτη φορά, το 2019 στο Art Basel Miami Beach, αυτό το ετήσιο καρναβάλι σύγχρονης τέχνης και επιδεικτικής κατανάλωσης.

Σε μια προηγούμενη διοργάνωση του ίδιου θεσμού της, αφού εξέτασε τα έργα της έκθεσης, ο Μόργκαν Φάλκονερ, επιφανής ιστορικός τέχνης και μέλος του Ινστιτούτου Τέχνης του Sotheby's, διαπίστωσε ότι πολλά από τα έργα που εμπορεύονται στην σύγχρονη «καυτή» αγορά τέχνης –η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως–  τον άφησαν παγερά αδιάφορο.

Αντί για «μια πολυθρόνα για τον κουρασμένο επιχειρηματία», όπως αποκαλούσε τους πίνακές του ο Ματίς, οι εκπρόσωποι της πρωτοπορίας ήθελαν το έργο τους να γίνει κινητήριος μοχλός για την κοινωνική πρόοδο.

«Όλος ο αυτός ο πλούτος που τρέφει φαίνεται να ενισχύει μόνο την αύρα της δύναμης και του μυστικισμού της, και ως εκ τούτου την απόστασή της από εμάς», γράφει για την σύγχρονη τέχνη ο Φάλκονερ στο νέο του βιβλίο που έχει τίτλο “How to Be Avant-Garde” και αποτελεί μια νοσταλγική ενατένιση μιας εποχής που η πρωτοπορία διαχώριζε σαφώς τη θέση της από το καλλιτεχνικό status quo.

«Θα καταστρέψουμε τα μουσεία, τις βιβλιοθήκες, τις ακαδημίες κάθε είδους», διακήρυττε ο Ιταλός συγγραφέας Φίλιπο Τομάσο Μαρινέτι στο «Μανιφέστο του Φουτουρισμού» (1909), ένα προσκλητήριο μάχης «ενάντια στο αποβλακωτικό βάρος του παρελθόντος». Ο Μαρινέτι και οι οπαδοί του ήθελαν να κινηθούν πέρα από τις παραδοσιακές κατηγορίες της τέχνης και του καλλιτέχνη – όχι μόνο στα σαλόνια και τις γκαλερί, αλλά στην πιο ευρεία δυνατή κλίμακα. Αντί για «μια πολυθρόνα για τον κουρασμένο επιχειρηματία», όπως αποκαλούσε τους πίνακές του ο Ματίς, οι εκπρόσωποι της πρωτοπορίας ήθελαν το έργο τους να γίνει κινητήριος μοχλός για την κοινωνική πρόοδο.

Δεν ήταν φυσικά η πρώτη φορά που μια γενιά ή μια σχολή καλλιτεχνών αμφισβητούσε τις επισήμως εγκεκριμένες τεχνοτροπίες. Οι ιμπρεσιονιστές απέρριπταν τους ακαδημαϊκούς κανόνες του γούστου και προσπαθούσαν να παράγουν έργα που αντιπροσώπευαν το πώς βιώνεται πραγματικά ο κόσμος. Οι μποέμ, όπως ο ποιητής Γκιγιόμ Απολλιναίρ, ζούσαν μια ζωή τόσο χαοτική όσο και το έργο τους, περιφρονώντας τις αστικές ευπρέπειες.

Οι κυβιστές προσπαθούσαν να ανατρέψουν τα καθιερωμένα σχήματα της αναπαράστασης. Αλλά το να είσαι avant-grade, μας θυμίζει ο Φάλκονερ, σήμαινε να πηγαίνεις ακόμη παραπέρα, εγκαταλείποντας κάθε παραδοσιακή αντίληψη περί τέχνης. «Η ανθρωπότητα δεν θα χάσει και πολλά αν χαθεί η τέχνη», είχε γράψει ο διάσημος Ολλανδός ζωγράφος Πιτ Μοντριάν, ενώ ο φίλος και συνοδοιπόρος του στο κίνημα του νεοπλαστικισμού (De Stijl), Τέο φαν Ντέσμπουργκ, ήταν πιο ωμός: «Η τέχνη έχει δηλητηριάσει τη ζωή μας».

Ο όρος «avant-garde» προέρχεται από την στρατιωτική ορολογία –αναφέρεται στα στρατεύματα που στέλνονται πέρα από τη γραμμή του μετώπου– και το κίνημα της πρωτοπορίας επηρεάστηκε βαθιά από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Μαρινέτι υπηρέτησε στη διάρκειά του, όπως και ο αρχιτέκτονας Βάλτερ Γκρόπιους, ιδρυτής του Bauhaus (το οποίο ο Φάλκονερ περιγράφει ως «θεσμοθέτηση της πρωτοπορίας»).

cover
Morgan Falconer, How to be Avant - Garde

Ο Αντρέ Μπρετόν, ο συγγραφέας του «Σουρεαλιστικού Μανιφέστου» (1924), περιέθαλπε τους τραυματίες ως κατώτερος γιατρός, και άκουγε τα τραυματικά τους όνειρα. Αισθητό από την ουδέτερη Ζυρίχη, το χάος της μεγάλης σύγκρουσης συγκλόνισε τον Χιούγκο Μπολ και την Έμμυ Χένινγκς, τους ιδρυτές του κινήματος Dada, και τον Τρίσταν Τζάρα, τον μεγαλύτερο προπαγανδιστή του ντανταϊσμού.  

Τίποτα όμως δεν είναι πιο εμβληματικό για την πρωτοπορία, και την τύχη της, από το περίφημο «Σιντριβάνι» (1917) του Μαρσέλ Ντισάν, το ουρητήριο δηλαδή που παρουσίασε σε ένα βάθρο με το όνομα «R. Mutt» σε μια έκθεση της Εταιρείας Ανεξάρτητων Καλλιτεχνών στη Νέα Υόρκη. Ο Ντισάν επιτέθηκε σφόδρα στην ιδέα της τέχνης ως διακριτής από την καθημερινή ζωή. Όμως, σύμφωνα με την αφήγηση του Φάλκονερ, το «Συντριβάνι» απέτυχε στον στόχο του. Το μόνο που μπορούσε να κάνει ήταν «να αποκαλύψει τη δημιουργική ανελευθερία που υπήρχε μέσα σε αυτόν τον νέο και υποτίθεται απελευθερωμένο κόσμο της τέχνης». Ο Ντισάν προσπάθησε να σπάσει την τέχνη, αλλά αντί γι' αυτό διεύρυνε τα παραρτήματά της.

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, «οι παλιοί τρόποι αντίστασης είχαν ξεπεράσει τη χρησιμότητά τους», γράφει ο Φάλκονερ. Αντί να σοκάρουν το κοινό, πλέον οι εκπρόσωποι της avant-garde το γοήτευαν, όπως γοήτευαν και τα μέσα ενημέρωσης. Ο τελευταίος χαρακτήρας που εμφανίζεται στο βιβλίο, ο Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας Γκι Ντεμπόρ  Guy Debord, περιέγραψε αυτό που θα ακολουθούσε στην «Κοινωνία του Θεάματος». Οι επιφανείς εκπρόσωποι της νέας πρωτοπορίας που ακολούθησαν, από τον Άντι Γουόρχολ μέχρι τον Πιέρο Μαντζόνι (διαβόητος για την πώληση κονσερβών με τα περιττώματά του) συνέχισαν, όπως ο Ντισάν, να ασκούν κριτική στον κόσμο της τέχνης, αλλά σπανίως να τον αλλάζουν. Σύμφωνα με την εκτίμηση του Φάλκονερ, το «Comedian» του Κατελάν «απλώς σπρώχνει μια ανοιχτή πόρτα και ικανοποιεί μια χαρούμενη ηττοπάθεια». Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης.

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ