Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Ο Βαγγέλης σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης και σήμερα δημιουργεί με ό,τι μέσο έχει στα χέρια του Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Ο Βαγγέλης Μπαλής είναι μόλις 26 και δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν, ανάλογα με τη φάση ζωής που βρίσκεται και τη διάθεσή του. Επιπλέον, ζωγραφίζει, ασχολείται με τη μεταξοτυπία και ό,τι φτιάχνει είναι μοναδικό αντικείμενο. Ποτέ δεν θα ξανατυπώσει το ίδιο μπλουζάκι, δεν θα ξανακάνει το ίδιο σκίτσο, ούτε το ίδιο γλυπτό. «Αν το έκανα, θα ήταν σαν να επιστρέφω στην κατάσταση που βρισκόμουν όταν μου ήρθε η ιδέα», μου λέει. «Δεν επιστρέφω σε συναισθήματα που πέρασαν». 

Βρεθήκαμε στο διαμέρισμά του στον Νέο Κόσμο, πάρα πολύ νωρίς το πρωί μιας Παρασκευής, και μπήκαμε απευθείας στο θέμα: Γιατί σάτυροι; Η απάντηση ήταν πάρα πολύ απλή: «Δεν ξέρω. Πάντα μου άρεσε ο σάτυρος ως μυθολογικό πλάσμα, αλλά δεν ξέρω τι μου έχει βγει. Απλώς έκανα το σχέδιο εντελώς αυθόρμητα και είδα ότι αυτό που έφτιαξα μού έμοιαζε. Έτσι άρχισα να φτιάχνω αυτόν τον χαρακτήρα. Αυτή την περίοδο, θέλω να τελειοποιήσω τους σάτυρους. Θα ήθελα να δουλέψω μέχρι να καταλήξω σε έναν τελικό σάτυρο, γιατί προς το παρόν πειραματίζομαι και του αλλάζω παραστάσεις και χρώματα. Θα με έψηνε να κάνω κι ένα κόμικ με σάτυρους κάποια στιγμή».

«Υπάρχουν φάσεις που κολλάω. Αλλά δεν απογοητεύομαι. Έχουμε μεγαλώσει σε μια κοινωνία που κρίνει την αξία μας από την παραγωγικότητά μας, και αυτό δεν μου αρέσει. Αποδέχομαι, λοιπόν, ότι κάποιες φορές δεν είμαι παραγωγικός. Και το αφήνω να δω πού θα πάει».

Μία ματιά στο προφίλ του Βαγγέλη στο Instagram αρκεί για να καταλάβεις ότι κάθε σάτυρος είναι μια ξεχωριστή περσόνα. Υπάρχει ο τυφλός, ο οποίος είναι μπλε, έχει καρδιές αντί για μάτια και λευκή γενειάδα· ο σάτυρος «Satisfaction» που έχει ήλιους αντί για μάτια, καρδούλες αντί για ρώγες και το χέρι πίσω από το κεφάλι· ο trippy σάτυρος, πάλι, ξεχωρίζει αν μη τι άλλο, έχει τη γλώσσα έξω, τα μάτια του εξέχουν και το πρόσωπό του είναι γεμάτο καρδούλες. Οι τελευταίοι σάτυροί του είναι χαρούμενοι. Ή θα ήθελαν πολύ να είναι. «Έχουν έντονα χρώματα. Είναι πιο urban. Θεωρώ ότι με έχει επηρεάσει και η περιοχή που μένω», μου είπε.

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Μία ματιά στο προφίλ του Βαγγέλη στο Instagram αρκεί για να καταλάβεις ότι κάθε σάτυρος είναι μια ξεχωριστή περσόνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Βαγγέλης σπούδασε συντήρηση έργων τέχνης και σήμερα δημιουργεί με ό,τι μέσο έχει στα χέρια του. Στο σχολείο ασχολήθηκε με κοσμήματα από πολυμερικό πηλό. Έκανε αξεσουάρ μανιταράκια και τα έδινε στους φίλους του. Στη συνέχεια, έκανε σχέδιο για τις Πανελλήνιες και κάπως όλο αυτό μπήκε στον πάγο. Πριν από ενάμιση χρόνο, μετά από έναν χωρισμό, ξαναγεννήθηκε μέσα του η ανάγκη για τέχνη: «Τα έργα μου είμαι εγώ. Είναι ένας τρόπος να εκφράζομαι και να δημιουργώ ένα περιβάλλον». 

Σήμερα, μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στη ζωγραφική, τη μεταξοτυπία, την κεραμικήναλλά και δύο δουλειές − εργάζεται σε ένα escape room και σε ένα καφέ. Κι όμως, βρίσκει πάντα χρόνο για την τέχνη. «Δεν μπορώ να κάνω μόνο ένα πράγμα», λέει. «Θέλω να ανακαλύψω καινούργια πράγματα, να τα συνδυάσω. Μου αρέσει όταν κάτι είναι περίπλοκο και πρέπει εγώ να το μάθω. Όπως στη συντήρηση έργων τέχνης, που σου μαθαίνουν τα βασικά αλλά κάθε περίπτωση είναι διαφορετική κάθε φορά, έτσι γίνεται και με τον πηλό και με τη μεταξοτυπία».

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Και τι γίνεται όταν η έμπνευση στερεύει; «Υπάρχουν φάσεις που κολλάω. Αλλά δεν απογοητεύομαι. Έχουμε μεγαλώσει σε μια κοινωνία που κρίνει την αξία μας από την παραγωγικότητά μας, και αυτό δεν μου αρέσει. Αποδέχομαι, λοιπόν, ότι κάποιες φορές δεν είμαι παραγωγικός. Και το αφήνω να δω πού θα πάει». Δεν πιέζει ούτε τον εαυτό του, ούτε την τέχνη του. «Πάντα πάω όπου με πάει. Παίρνω τον πηλό και απλώς παίζω».

Δεν ονειρεύεται τη μεγάλη εμπορική επιτυχία, αλλά έναν χώρο όπου θα μπορεί να δημιουργεί, απερίσπαστος. «Δεν με νοιάζει να ζήσω από αυτό», λέει. «Μακάρι να γίνει, αλλά και να μη γίνει, δεν πειράζει».

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Από τις 4 Απριλίου έως τις 10 Μαΐου τα έργα του Βαγγέλη Μπαλή θα βρίσκονται στην ομαδική έκθεση τέχνης με τίτλο «ΑΝΤΡΕΣ», στον χώρο @domatio.art.space.





 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ