Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη Facebook Twitter
«Το ανθρώπινο σώμα στα ύστερα έργα της Κατράκη δεν είναι απλώς αντικείμενο αναπαράστασης, αλλά μια ιδεολογική και μορφοπλαστική συνισταμένη που επαναδιαπραγματεύεται τον ανθρωπομορφικό μύθο».
0

Μια έκθεση σήμερα με έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας Βάσως Κατράκη δεν μπορεί παρά να αποτελεί ένα γεγονός ιδιαίτερης πνευματικής αξίας, γιατί πέρα από την καλλιτεχνική τους αξία, αποτελούν ταυτόχρονα μέρος της μεταπολεμικής ιστορίας του τόπου μας. Οι τίτλοι των έργων που συμπεριλαμβάνονται στη νέα αυτή έκθεση με τίτλο «Βάσω Κατράκη: Αλγεινά Σώματα» στη Roma Gallery, όπως «Κατάσταση Ι» και «Κατάσταση ΙΙ» (ακρωτηριασμένα μέλη σε αγκαθωτό συρματόπλεγμα), «Μοναξιά», «Μητρότητα», «Δάσος», «Μεταπολίτευση», «Ενδοστροφή», «Επίσκεψη», «Επέλαση», της περιόδου μεταξύ 1960-1980, πιστοποιούν την κορύφωση μιας μεγάλης πορείας.  

Αρκετά από αυτά τα δημιούργησε κατά την περίοδο της επτάχρονης δικτατορίας –κατά την οποία ήταν από τους πρώτους που βρέθηκαν εξόριστοι στη Γυάρο–, αλλά και αργότερα, μέχρι το 1980.  

Κάποια από τα έργα είναι μεγάλων διαστάσεων, ενίοτε σχεδόν μνημειακά, όχι λόγω μεγέθους, περισσότερο λόγω θεματικής, που τα καθιστά οικουμενικά και διαχρονικά. Άλλωστε πρόκειται για έργα της πλέον ώριμης περιόδου της, κάποια από τα οποία τα δημιούργησε λίγα μόλις χρόνια πριν πεθάνει το 1988, και τα οποία τεκμηριώνουν μια συγκεκριμένη, αναγνωρίσιμη τεχνοτροπία.

Δεκαεπτά έργα αποτελούν την έκθεση στην γκαλερί της οδού Ρώμα, ανατυπώσεις σε περιορισμένο αριθμό, συνθέσεις από ραδινές μορφές δωρικής λιτότητας που θίγουν όλα όσα, ως γυναίκα και πολιτικό ον, θέλησε η Κατράκη να θίξει μέσα από την τέχνη της.

Ένα προσωπικό ιδίωμα μέσω του οποίου είχε παγιώσει έναν ανθρώπινο τύπο, μάλλον άφυλο, καθώς δεν υπογραμμίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του φύλου, και που παραπέμπει σε έναν πρωτογονισμό, επηρεασμένη από τους προκλασικούς ελληνικούς πολιτισμούς, τα κυκλαδικά ειδώλια και τη μελανόμορφη κεραμική της γεωμετρικής και αρχαϊκής περιόδου.

Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη Facebook Twitter
Βάσω Κατράκη, Κατάσταση ΙΙ (1970), χάραξη σε πέτρα, 130x80 εκ.

Ωστόσο το αποτέλεσμα δεν έχει να κάνει αποκλειστικά με αισθητικές επιλογές, γιατί κάθε δημιουργία της Κατράκη αποτελεί και μια συνειδητή πολιτική χειρονομία. Την περίοδο 1967-1968, απομονωμένη στη Γυάρο, σχεδίαζε λιτές ανθρώπινες και ζωικές μορφές με μαύρο μαρκαδόρο σε λειασμένα βότσαλα. Πέρα από μια διαφυγή και καλλιτεχνική ενασχόληση, παγίωσε την τεχνική των εύσαρκων περιγραμμάτων, τόσο έντονο χαρακτηριστικό των κατοπινών της έργων.

Η επιμελήτρια της έκθεσης Άλια Τσαγκάρη λέει σχετικά: «Το ανθρώπινο σώμα στα ύστερα έργα της Κατράκη δεν είναι απλώς αντικείμενο αναπαράστασης, αλλά μια ιδεολογική και μορφοπλαστική συνισταμένη που επαναδιαπραγματεύεται τον ανθρωπομορφικό μύθο».

Επίσης η καλλιτέχνιδα θεωρούσε τις μήτρες από ψαμμίτη λίθο με τις οποίες δούλευε αυτόνομα έργα τέχνης, κι ως εκ τούτου απέφευγε να τις καταστρέφει, όπως συνηθιζόταν, ώστε να αποφευχθεί η επαναχρησιμοποίηση τους. Η επιμελήτρια εξηγεί την πολύ ιδιαίτερη πλευρά της Κατράκη σχετικά με το ιδιαίτερο αυτό υλικό: «Η Ελληνίδα δημιουργός είναι το μοναδικό άτομο διεθνώς που έχει καταφέρει αυτήν την παγκόσμια πρωτοπορία. Χρησιμοποιεί ψαμμίτη λίθο, ένα ιζηματογενές πέτρωμα από κόκκους χαλαζιακής άμμου που, καθώς έχει συνενωθεί με ορυκτή συνδετική ύλη, είναι τραχύς, πορώδης και εύθρυπτος.

Γενικότερα όταν γίνεται χάραξη σε πέτρα στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιείται ασβεστόλιθος, γιατί έχει κάποιες δομικές λειτουργίες που εξυπηρετούν τα περιγράμματα και κάποια άλλα χαρακτηριστικά. Η Κατράκη είναι η μόνη που χρησιμοποιεί ψαμμίτη για πολύ συγκεκριμένους λόγους. Αρχικά είχε καθιερωθεί μέσω της ξυλογραφίας. Στα μέσα της δεκαετίας του ’50, αναζητώντας κάτι νέο, δοκίμασε διάφορα υλικά μέχρι να καταλήξει στον ψαμμίτη, ο οποίος απέδωσε στο μέγιστο αυτό που ήθελε να αποδώσει.

Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη Facebook Twitter
Βάσω Κατράκη, Δάσος (1972), χάραξη σε πέτρα, 160x113 εκ.
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη Facebook Twitter
Βάσω Κατράκη, Μεταπολίτευση (1974), χάραξη σε πέτρα, 105x75 εκ.

Το έργο της είναι φυσικά το τύπωμα, αλλά έχει μεγάλη σημασία να αναφέρουμε το στάδιο πριν από το τύπωμα. Η χάραξη στον ψαμμίτη σε μορφολογικό επίπεδο δίνει στα τυπώματα την εντύπωση τρισδιάστατης εικόνας, ενώ αν είχε γίνει από άλλο υλικό, όπως ο ασβεστόλιθος, η επιφάνεια θα ήταν ξεκάθαρα δισδιάστατη».

Το έργο της, όπως γνωρίζουμε από τις αναρίθμητες αναπαραγωγές του στη δημόσια σφαίρα είτε σε σχολικά εγχειρίδια είτε σε αφίσες, έχει δύο κυρίαρχες παραμέτρους. Εκείνη της πολιτικής της δράσης αλλά και εκείνη της λαογραφικής απεικόνισης, με έργα που συνήθως παραπέμπουν στη γενέτειρά της, το Αιτωλικό, με τους ψαράδες και τις οικογένειές τους.

Μετά το 1968 οι μορφές στα έργα της πήραν τη διάσταση των πρωτογονικών χαρακτηριστικών, παράμετρος που φέρνει στον νου την Ευρώπη του μοντερνισμού και τους Τζιακομέτι, Μπρανκούζι, Πικάσο, μόνο που ο δικός της πρωτογονισμός έχει αφετηρία τα γλυπτά του ελληνικού αρχαίου κόσμου.

Η Τσαγκάρη εξηγεί: «Οι μορφές της, απογυμνωμένες από περιγραφές ή διακοσμητικές λεπτομέρειες, αποκτούν αρχέτυπη υπόσταση, εγγεγραμμένες σε έναν αδιάρρηκτο χωρικό πυρήνα, όπου το βάθος δεν λειτουργεί ως κενό, αλλά ως οργανική συνέχεια της ύλης».

Δεκαεπτά έργα αποτελούν την έκθεση της γκαλερί της οδού Ρώμα, ανατυπώσεις σε περιορισμένο αριθμό (δεν θα μπορούσαν να ξεπεράσουν τα 20 αντίγραφα έτσι κι αλλιώς, λόγω της φύσης του ψαμμίτη), συνθέσεις από ραδινές μορφές δωρικής λιτότητας που θίγουν όλα όσα, ως γυναίκα και πολιτικό ον, θέλησε η Κατράκη να θίξει μέσα από την τέχνη της. Σώματα αυθύπαρκτα και αυτοαναφορικά, ζωόμορφες και ανθρωπόμορφες οντότητες, τραχιές και κατακερματισμένες μορφές που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης, αποτυπωμένες στο βαμβακερό χαρτί σαν ένας διάλογος μεταξύ γλυπτικής και ζωγραφικής.

Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη Facebook Twitter
Βάσω Κατράκη, Επέλαση Ι (1985), χάραξη σε πέτρα 200x146 εκ.
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη Facebook Twitter
Βάσω Κατράκη, Μορφή (1978), χάραξη σε πέτρα, 105x75 εκ.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Βάσω Κατράκη: Αλγεινά Σώματα» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ