Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μέσα στην πιο εντυπωσιακή συλλογή με τελετουργικές μάσκες στη μακεδονική Μελίκη

0

Εξήντα περίπου χιλιόμετρα από τη Θεσσαλονίκη και λίγο πριν φτάσεις στις αρχαίες Αιγές, την πρωτεύουσα του μακεδονικού βασιλείου την εποχή του Φιλίππου του Β’, βρίσκεται μια μικρή κωμόπολη, η Μελίκη, η οποία από τους βυζαντινούς χρόνους μέχρι σήμερα κατοικείται από γηγενείς Μακεδόνες.

Οι άνθρωποι της περιοχής −απόγονοι προσφύγων από τη Θράκη και άτομα βλάχικης καταγωγής− είναι κυρίως γεωργοί και μελισσοκόμοι, που δημιούργησαν από πολύ παλιά πολύ ιδιαίτερη σχέση με τον κύκλο των εποχών και τα στοιχεία της φύσης, γιατί από αυτά εξαρτάται η επιβίωσή τους. Τα τοπικά έθιμα, που έχουν τις ρίζες τους σε πανάρχαιες παγανιστικές τελετουργίες, εμπλουτίστηκαν από τις παραδόσεις που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες από το Κοστί της Θράκης, το 1914, πριν τη μεγάλη προσφυγιά.

«Είμαστε πολύ τυχεροί γιατί είμαστε σε έναν τόπο ευλογημένο για τον λαογράφο, τον ερευνητή, και γενικότερα τον άνθρωπο της παράδοσης», λέει ο Γιώργης Μελίκης, η αφορμή για να ταξιδέψουμε μέχρι εκεί, ένας δημοσιογράφος και ερευνητής της παράδοσης που έχει καταφέρει να μαζέψει έναν πολιτιστικό θησαυρό, υλικό και άυλο, στο Εθνογραφικό Κέντρο Γιώργη Μελίκη - Κέντρο Έρευνας Μάσκας, το οποίο στεγάζεται στο πατρικό του σπίτι.

Το μεγάλων διαστάσεων τρίπατο αρχοντικό φιλοξενεί δύο μοναδικές συλλογές, «τις πιο άρτιες στην Ελλάδα αλλά και στον χώρο της Βαλκανικής», που είναι έργο ζωής για τον ίδιο: μια τεράστια συλλογή από τάματα λαϊκής λατρείας που ξεπερνάει τα 2.500 κομμάτια −και ξεκινάει από τους αρχαίους χρόνους− και μια συλλογή με μάσκες από κάθε μέρος της Ελλάδας.

«Περιέχει πάνω από 100 μάσκες από λαϊκά δρώμενα από όλη την Ελλάδα» εξηγεί. «Δεν είναι μάσκες καρναβαλίστικες, γιατί η λέξη καρναβάλι είναι ένας νεολογισμός, μια μοντέρνα λέξη. Είναι μάσκες που έχουν σχέση με τελετές και αποτελούν τα κορυφαία πρόσωπα ενός θιάσου, ο οποίος συγκροτείται για την επιτέλεση ενός συγκεκριμένου εθίμου που γίνεται σε συγκεκριμένο τόπο και σε συγκεκριμένο χώρο. Και είναι εθνική συλλογή, αφού καλύπτουμε από την Κρήτη μέχρι τον Πόντο και από τη Βόρεια Ήπειρο μέχρι τον Ταΰγετο. Και, βέβαια, πάρα πολύ τη Θράκη και τη Μακεδονία.

Οποιαδήποτε άλλη μέρα του χρόνου, π.χ., άμα πεις λέξεις όπως “πούτσος”, “μουνί”, “κώλος” είσαι χυδαίος, αν τα πεις όμως την περίοδο της Αποκριάς ή την περίοδο που τα έθιμα αυτά επιτρέπονται, το να υμνήσεις τις αρετές τους αποτελεί και αντικείμενο διασκέδασης.

Οι πρόσφυγες, που ήταν πολύ εργατικοί και γρήγορα εγκλιματίστηκαν στην περιοχή, μάς έφεραν και δύο έθιμα τα οποία η επιστήμη της λαογραφίας και της εθνολογίας τα καταγράφει ως κορυφαία παγκοσμίως: το ένα είναι τα Αναστενάρια, στο οποίο πατάμε τη φωτιά, και το δεύτερο είναι το έθιμο του Καλόγερου, το οποίο δεν έχει καμία σχέση με μοναστήρι.

Είναι ένα έθιμο καθαρά ευγονικό, ευετηριακό, και γίνεται μια Δευτέρα πριν την Καθαρά Δευτέρα. Συγκροτείται ένας θίασος και δημιουργεί μια διαδραστική σχέση με τους κατοίκους, περιέρχεται στα σπίτια του χωριού και με διάφορες φράσεις, πράξεις και μαγικοθρησκευτικές επιμέρους τελετές συντελείται μία μυσταγωγία. Και είναι απαραίτητο να γίνει, γιατί χωρίς αυτό δεν θα έρθει καλοχρονιά, δεν θα γίνουν τα στάρια, δεν θα γίνουν τα βαμβάκια, τα καλαμπόκια.

Ακόμη και σήμερα δεν θα γίνουν οι διάφορες δυναμικές καλλιέργειες, όπως είναι πια τα ακτινίδια, τα ροδάκινα, τα αβοκάντο και οι φράουλες που γίνονται στον πολύ παραγωγικό κάμπο.

Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Κατσουάρος. Ανατολική Ρωμυλία. Μάσκα από δέρμα, με ύφασμα υφασμένο από μαύρο γίδινο μαλλί, διακοσμημένη με ξερούς σπόρους, φασόλια για δόντια και ποπ κορν και σπόρους καλαμποκιού. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Πουρπούρης. Ισσάκιο Διδυμοτείχου Έβρου (Ανατολική Θράκη, Κιουρτίκιοϊ). Ιερογαμικό δρώμενο, που τελείται τη Δεύτερη και Τρίτη μέρα των Χριστουγέννων, με κεντρικά πρόσωπα του ανδρικού θιάσου τον Πουρπούρη και τη γυναίκα του, την Κουρτοπούλα. Ο Πουρπούρης φοράει μάσκα από κολοκύθα και κάνει φαλλικά πειράγματα, ενώ άλλες φορές κυνηγάει τους νέους που θέλουν να του κλέψουν τη γυναίκα. Όλοι μαζί χορεύουν, πειράζουν τον κόσμο και λένε κάλαντα για υγεία και καλή σοδειά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Είναι έθιμα πολύ στενά συνδεδεμένα με την παρουσία του ανθρώπινου στοιχείου και της φύσης, έθιμα πάνδημα και συμμετοχικά, τα οποία έρχονται να προστεθούν στα άλλα πολύ σημαντικά έθιμα που έχουμε στη διάρκεια του χρόνου, όπως τα Ρουγκάτσια που γίνονται το Δωδεκαήμερο (η χρονική περίοδος των δώδεκα ημερών από τα Χριστούγεννα μέχρι και την παραμονή των Θεοφανίων), όπου ένας ειδικός θίασος από 12 φουστανελλοφόρους, όσοι και οι μήνες του χρόνου, παίζει διάφορα όργανα και κάνει μια ιδιόρρυθμη μουσικοχορευτική σουίτα που την περιφέρουν στα σπίτια του χωριού, ζητώντας προσφορές.

Οι προσφορές των κατοίκων που συγκεντρώνονται από τη συγκεκριμένη ομάδα χρησιμοποιούνται για να γίνουν καμπαναριά στις εκκλησίες, γεφύρια, εκκλησίες, διάφορα έργα που είναι κοινής ωφέλειας. Μετά έχουμε τις Λαζαρίνες, ένα έθιμο κι αυτό επίσης πολύ σημαντικό, που γίνεται μόνο από κοπέλες.

Όλα αυτά τα έθιμα εδράζονται στο θυμικό, αλλά κυρίως στο αμύθητο του ανθρώπου και έχουμε τη λαθεμένη άποψη πως είναι έθιμα θρησκευτικά. Είναι όμως έθιμα βαθιά κοινωνικά και ανθρώπινα, γιατί ο καθένας θέλει να υποδηλώσει μέσα σε μια ομάδα την κοινωνική του οντότητα και ταυτόχρονα θέλει να εκφράσει και διάφορες άλλες εκφάνσεις προσωπικές του, οι οποίες μπορεί να αποτυπωθούν με έναν ιδιότυπο τρόπο.

Κι αυτό είναι ίσως και το γοητευτικό, η ελευθερία που υπάρχει, η οποία πολλές φορές για κάποιον που το βλέπει απέξω μπορεί να γίνεται και ελευθεριότητα. Μπορεί να θεωρηθεί κάτι χυδαίο. Πρόκειται για έθιμα που μέσα στον κύκλο του χρόνου, σε συγκεκριμένες στιγμές και μέσα από τις εκφάνσεις της παράδοσης γενικότερα, αποτελούν κλειδιά που ενδυναμώνουν την ψυχική έκφραση του ανθρώπου και κυρίως μια ευκαιρία να λεχθούν τα πράγματα με το όνομά τους.

Οι αρχαίοι τα έλεγαν “ου φωνητά”, δηλαδή πράγματα που δεν τα λες τον υπόλοιπο χρόνο, γιατί αν τα πεις είναι άσεμνα. Οποιαδήποτε άλλη μέρα του χρόνου, π.χ., άμα πεις λέξεις όπως “πούτσος”, “μουνί”, “κώλος” είσαι χυδαίος, αν τα πεις όμως την περίοδο της Αποκριάς ή την περίοδο που τα έθιμα αυτά επιτρέπονται, το να υμνήσεις τις αρετές τους αποτελεί και αντικείμενο διασκέδασης. Λέει κάποιος τη φράση και την επαναλαμβάνουν οι άλλοι ως επωδό.

Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Αράπης. Παγονέρι Δράμας. Με κεντρικό θέμα το δρώμενο του γάμου, οι Αράπηδες, με αρχηγό τον Αρχιαράπη, εμφανίζονται στην πλατεία του χωριού ως αδελφοί της Νύφης, ανάλογο της οποίας είναι η γύφτισσα. Κομβικός είναι ο ρόλος του Χατλή (γιατρού, νοσοκόμου) πάνω σε ομοίωμα αλόγου, κρατώντας στο ένα του χέρι βέργα και στο άλλο διάφορα γιατρικά. Ο χαρακτήρας του εθίμου είναι ερανικός. Το έσοδα προσφέρονται στην Ελεούσα Παναγία Παγονερίου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Μπούλα. Νάουσα. Η νύφη – Μπούλα, ρόλος σοβαρός και περήφανος, ετοιμάζεται κι αυτή τελετουργικά από την οικογένεια του άνδρα που θα υποδυθεί. Φορά πρόσωπο με κόκκινα ολοστρόγγυλα μάγουλα, χρυσαφί βαράκι, στίγμα στο μέτωπο της μάσκας και κεφαλοκάλλυμα γεμάτο λουλούδια και κορδέλες, ενώ είναι ντυμένη με την παραδοσιακή φορεσιά της Νάουσας. Η νύφη – Μπούλα θα φιλήσει τα χέρια όλων των ανθρώπων του σπιτιού της και στη συνέχεια όλου του μπουλουκιού, των οργανοπαιχτών και όλων όσων παρευρίσκονται εκείνη την ώρα που θα την πάρουν. Δύο Γενίτσαροι τη συνοδεύουν, ενώ το μπουλούκι θα συνεχίσει μέχρι να μαζέψει όλα τα υπόλοιπα μέλη του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τα συγκεκριμένα έθιμα που η Εκκλησία τους φόρεσε έναν θρησκευτικό μανδύα και τα βάφτισε “θρησκευτικά” είναι έθιμα πολύ βαθύτερα από τον χριστιανισμό, προέρχονται από πολύ πιο παλιές εποχές και είναι εκφάνσεις αναγκαιότητας του ανθρώπου.

Εμείς εδώ ανήκουμε σε μια ομάδα χωριών που λέγεται “Ρουμλούκι”. Είναι περίπου πενήντα χωριά με σημερινή έδρα του δήμου την Αλεξάνδρεια. Η Μελίκη ήταν ένας παλιός δήμος της περιοχής και σήμερα είναι ένα κοινοτικό διαμέρισμα. Το κύριο λαογραφικό χαρακτηριστικό είναι οι φορεσιές των γυναικών, οι οποίες είναι κληροδοτημένες από τον Μέγα Αλέξανδρο».

Μας δείχνει τις πολύτιμες συλλογές του και μας εξηγεί τη μοναδικότητά τους. «Η συλλογή με τις μάσκες είναι πολύ ευαίσθητη, γιατί αποτελείται από δέρματα ζώων των οποίων οι τρίχες πέφτουν, από φασόλια για δόντια που σαπίζουν και φεύγουν, από χαρούπια για φρύδια που σαπίζουν με τον χρόνο, από καρύδια για όρχεις που και αυτά σαπίζουν, από φακές, είναι όλα από οργανικά υλικά, καρπούς, όσπρια, κέρατα, προβιές και κόκαλα ζώων, ψωμί, στάχυα και άχυρα, οπότε έχουν τη φθορά τους, υπόκεινται όλα στην παντοδυναμία του σκώρου».

Γιώργης Μελίκης Facebook Twitter
«Είμαστε πολύ τυχεροί γιατί είμαστε σε έναν τόπο ευλογημένο για τον λαογράφο, τον ερευνητή, και γενικότερα τον άνθρωπο της παράδοσης», λέει ο Γιώργης Μελίκης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όλα σχεδόν τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή τους συνδέονται με το φαγητό. «Το φαγητό είναι κυρίαρχο», λέει, «γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από την αρχαιότητα υπήρχαν τα συμπόσια και τα γεύματα, τα οποία έφτασαν στους χρόνους μας με τα κουρμπάνια. Δεν υπάρχει πανηγύρι, τελετή ή εκδήλωση που να μην εμπεριέχει μέσα της το σφάγιο, το οποίο σήμερα έχει αρχίσει να απαγορεύεται.

Το ιερό σφάγιο, όμως, είναι μέρος της επιτέλεσης, γι’ αυτό ακόμη και σήμερα, όταν στα Αναστενάρια κάνουμε το κουρμπάνι και τα φαγητά, ούτε το δέρμα πετάμε από το ζώο, ούτε τα κέρατα ή τα κόκκαλα. Όλα αυτά τα θάβουμε μέσα σ’ έναν λάκκο. Επομένως, το φαγητό και το συμπόσιο γενικότερα είναι πολύ σημαντικό.

Για παράδειγμα, μετά την πυροβασία στα Αναστενάρια, μπαίνει ένα τραπέζι κατάχαμα, όπου γίνεται όλο το κουρμπάνι και τρώνε άπαντες. Δεν υπάρχει αλκοόλ, δεν υπάρχει οινόπνευμα. Μόνο ένα μπουκάλι που περιφέρεται από στόμα σε στόμα και από χέρι σε χέρι. Έτσι, ο καθένας λέει την ευχή που θέλει, όπως ακριβώς την αισθάνεται και τη νιώθει. Το αίμα καθαγιάζει. Γι’ αυτό πάντοτε θάβεται το αίμα των σφαγίων, καλύπτεται δηλαδή με χώμα για να μπει στην “ανακύκλωση”. Ό,τι πεθαίνει, πεθαίνει.

Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η άλλη όψη της ζωής είναι ο θάνατος. Ο θάνατος είναι κυρίαρχος. Μεταξύ γέννησης και θανάτου υπάρχει ένα διάστημα που, όπως λέει και ο Καζαντζάκης, το λέμε ζωή. Τώρα, το κατά πόσο ο καθένας γίνεται δραστικός, διαδραστικός, συμμετοχικός ή μεμονωμένος σε πράγματα και καταστάσεις είναι ένα τεράστιο θέμα. Εγώ, πάντως, εύχομαι στον καθένα να μην είναι αργά, όταν θα κάνει αυτό που λέμε “ταμείο” για το τι έκανε και τι όχι, πόσα καντάρια και πόσα τσουβάλια απωθημένα κουβαλάει φτάνοντας σε μια ηλικία 70-80 χρονών».

Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Μάσκα Ανατολικής Θράκης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Φάτσα Αργκουτσιάρη. Κλεισούρα Καστοριάς. Θίασος από δέκα και πλέον αργκουτσιάρηδες, με σημαίνοντα πρόσωπο τον Γκέκα, την Κοκόνα – νύφη, τον Τσερκέζο στήνουν χορό με συνοδεία πάντα ζουρνάδων και επισκέπτονται τα σπίτια, όπου οι νυκοκυραίοι τους φιλεύουν σπιτικό κρασί, παραδοσιακούς μεζέδες και γλυκά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η συλλογή με τις μάσκες είναι πλήρης, δηλαδή έχει καταφέρει να μαζέψει όλες τις μάσκες της ελληνικής επικράτειας – και τις φορεσιές που τις συνοδεύουν. «Υπάρχει μόνο μία μάσκα που δεν έχουμε, η λεγόμενη “μπαούτα”, η οποία είναι από τα Ιόνια νησιά και τη φορούσαν στις εκκλησίες οι αρχόντισσες της Ζακύνθου» λέει.

«Βέβαια, παραμένει υπό αμφιβολία αν είναι μάσκα ή όχι. Προφανώς έχει μεταμφίεση από τη στιγμή που είναι καλυμμένο όλο το πρόσωπο, αλλά δεν είναι μάσκα ο φερετζές ή η μπούρκα. Κατά τα λοιπά, όποια μάσκα απεκονίζει κάποιο δρώμενο υπάρχει εδώ. Κι η κάθε μάσκα έχει μια ολόκληρη ιστορία».

Ο όροφος που φιλοξενεί τις μάσκες είναι ασφυκτικά γεμάτος, με μάσκες και φορεσιές εντυπωσιακές, κάποιες τρομακτικές και αποτρόπαιες, άλλες προκλητικές και χυδαίες, όλες όμως με έντονα τα στοιχεία της σάτιρας και του χιούμορ. Με φρίκη και σάτιρα οι άνθρωποι προσπαθούσαν να ξορκίσουν το κακό, να διασκεδάσουν με το άγνωστο. «Δεν υπάρχει φόβος! Ο φόβος είναι μέρος της επιτέλεσης και της λατρείας. Ο φόβος είναι θεότητα» εξηγεί ο κύριος Μελίκης.

«Είναι αυτός που δημιουργεί ταυτόχρονα το εύρος και τη συρρίκνωση. Τον φόβο είτε τον δέχεσαι και τον εκλαμβάνεις ως μια φυσική ροή, αν για παράδειγμα ο θάνατος μπορεί να θεωρηθεί ως ένα βασικό μέρος του φόβου, είτε προσπαθήσεις να τον νικήσεις με διάφορους τρόπους και να τον αποτάξεις. Κι αυτό κάνουν οι άνθρωποι με αυτές τις μάσκες…»

Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Μέριο. Σοχός. Την Κυριακή της Τυρινής, μετά την απόλυση, ο θίασος των κουδουνοφόρων ετοιμάζεται για την επιτέλεση του Μέριου, μιας ρυθμικής και σοβαρής πομπής. Οι τελεστές φορούν τη μάσκα με το ψηλό πολύχρωμο κεφαλοστόλισμα που λέγεται καλπάκι και κουζιούφια (δερμάτινο παντελόνι και σακάκι). Μ’ ένα συναισθηματικά φορτισμένο τραγούδι, ζώνονται τα κουδούνια τους και τα κουρντίζουν. Την προηγούμενη, οι γυναίκες στα σπίτια κάνουν το προστάβανι, βάζουν πίτες και πορτοκάλια στα πανέρια και τα μοιράζουν για συγχώρεση. Το έθιμο του Μέριου είναι συνδεδεμένο με τους άγιους Θεοδώρους, καθώς, λέγεται ότι σε μία μάχη γύρω από τον Σοχό, ο άγιος Θεόδωρος είπε στους Σοχινούς να χωστούν τα κουδούνια από τα γίδια τους, να βάλουν τομάρια και ν’ ανάψουν φωτιές για να υπερασπιστούν τον τόπο τους. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Τζαμάλαρος. Πιέρια – Αιγές. Αρχετυπικό πρόσωπο, που η ιστορική και λαογραφική του μετεξέλιξη απαντάται σήμερα ως ρουγκούτσι, με σκοπό την επαιτεία και την καλοχρονιά. Οι Τζαμαλαραίοι, τσομπάνηδες των Πιερίων, μεταμφιέζονταν τα Φώτα και κατέβαιναν στα σπίτια των τσελιγκάδων εντεύθεν του Αλιάκμονα (στη χώρα των αρχαίων Αιγών), στα χωριά Παλατίτσα, Συκιά, Μελίκη, Νεόκαστρο, για χρόνια πολλά και για μπαξίσι. Με τις ποιμενικές κάπες και το προσωπείο με το κρανίο με κέρατα τράγου, έλεγαν τα κάλαντα και περνούσαν σε ξύλινο οβελία τα δώρα του κεχαγιά που ήταν συνήθως ένα κομμάτι παστό λίπος χοιρινό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μάσκες από φαγώσιμα υλικά που ξορκίζουν τον θάνατο Facebook Twitter
Μπαμπούγερα. Φλάμπουρο Σερρών. Την Κυριακή της Τυρινής και την Καθαρή Δευτέρα, τα Μπαμπούγερα του Φλαμπουριού επισκέπτονται τα σπίτια του χωριού και στο τέλος στήνουν μεγάλο χορό με ζουρνάδες στην πλατεία. Ντυμένοι με δέρματα αιγοπροβάτων, κρεμούν στη μέση τους πάμπολλα κουδούνια και η εξωπραγματική τους εμφάνιση ολοκληρώνεται με την μπαμπουσάρκα: ένα πανύψηλο μαύρο μυτερό κάλυμμα κεφαλιού, στολισμένο με χάντρες, κορδέλες και μαντήλια. Με αυτή την απόκοσμη και ηχηρή πολυχρωμία αποδιώχνουν το κακό και φέρνουν υγεία και καλή τύχη. Φωτ.: Δημήτρης Λουζικιώτης

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τρίτο τεύχος του περιοδικού Taverna

Οι λεζάντες στις φωτογραφίες είναι από το βιβλίο «Μάσκες, συλλογή Γιώργου Μελίκη, με φωτογραφίες του Δημήτρη Λουζικιώτη» που κυκλοφορεί από το Λαογραφικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης. 

Το Εθνογραφικό Κέντρο Γιώργη Μελίκη - Κέντρο Έρευνας Μάσκας βρίσκεται στην οδό Αγίου Νικολάου 4, στη Μελίκη Ημαθίας, 2331 081274

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς τελετουργίες φαινομενικά ανούσιες, δίνουν νόημα στη ζωή μας

Θέματα / Δημήτρης Ξυγαλατάς: «Οι άνθρωποι αντλούν νόημα και σκοπό από τα βάσανα»

Ο καθηγητής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ, Δημήτρης Ξυγαλατάς, έκανε ένα διάλειμμα από τις έρευνές του στον Μαυρίκιο για να μιλήσει στη LiFO, με αφορμή την κυκλοφορία του καινούργιου του βιβλίου «Η δύναμη της τελετουργίας».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM