«Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Το βραβευμένο γαλλικό μπεστ-σέλερ που κατηγορείται ότι «ξεπλένει» τον Πούτιν

«Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Το βραβευμένο γαλλικό μπεστ-σέλερ που κατηγορείται ότι «ξεπλένει» τον Πούτιν Facebook Twitter
Το βιβλίο εκδόθηκε στη Γαλλία λίγο καιρό μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο και έκτοτε έχει γίνει ένας δημοφιλής οδηγός για την κατανόηση των κινήτρων του Ρώσου Προέδρου... Εικονογράφηση: LIFO
0

ΥΠΑΡΧΟΥΝ  «δύο πράγματα που απαιτούν οι Ρώσοι από το κράτος: εσωτερική τάξη και εξωτερική ισχύ». Αυτό δηλώνει ένας φανταστικός Βλαντιμίρ Πούτιν, στο βιβλίο «Ο μάγος του Κρεμλίνου» (“Le Mage du Kremlin”), ένα μυθιστόρημα που έχει σαρώσει τα βραβεία στη Γαλλία, και έχει ξεπεράσει τα 430.000 αντίτυπα σε πωλήσεις.  

Το βιβλίο εκδόθηκε στη Γαλλία λίγο καιρό μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο και έκτοτε έχει γίνει ένας δημοφιλής οδηγός για την κατανόηση των κινήτρων του Ρώσου Προέδρου. Έχει μετατρέψει επίσης τον Ελβετοϊταλό συγγραφέα του, τον Τζουλιάνο ντα Έμπολι, σε περιζήτητο «Κρεμλινολόγο», ο οποίος προσκλήθηκε πρόσφατα στην κορυφαία πρωινή ενημερωτική εκπομπή της Γαλλίας αλλά και σε γεύμα από την Γαλλίδα πρωθυπουργό προκειμένου για να αναλύσει τις εξελίξεις του πολέμου.

Η επιτυχία αυτή καταδεικνύει την συνεχιζόμενη ισχύ της λογοτεχνίας στη Γαλλία, όπου τα μυθιστορήματα ανέκαθεν μπορούσαν να διαμορφώσουν τη δημόσια συζήτηση. Η Γαλλίδα πρωθυπουργός Ελιζαμπέτ Μπορν δήλωσε μέσω εκπροσώπου της ότι «απόλαυσε πραγματικά το βιβλίο, το οποίο αναμειγνύει τη μυθοπλασία με την πραγματικότητα, απηχώντας τη διεθνή επικαιρότητα και τον πόλεμο στην Ουκρανία».

Σε μια χώρα όμως όπου οι λογοτεχνικές επιτυχίες αποτελούν ένα είδος ψυχολογικού τεστ προσωπικότητας, η επιτυχία του βιβλίου έχει επίσης εγείρει ανησυχίες για το κατά πόσον διαμορφώνει τις απόψεις της γαλλικού κοινού για τη Ρωσία. Οι επικριτές του λένε ότι μεταφέρει μια συμπαθητική απεικόνιση του Πούτιν, η οποία μπορεί να επηρεάσει τις πολιτικές αποφάσεις σε μια χώρα που έχει ήδη κατακριθεί ως υπερβολικά επιεικής απέναντι στον Ρώσο ηγέτη.

«Ο μάγος του Κρεμλίνου», που σε σημεία του μπορεί να διαβαστεί ως δοκίμιο, είναι χτισμένος γύρω από μια μυθιστορηματική καταγραφή των θέσεων ενός ισχυρού συνεργάτη του Πούτιν σχετικά με την Δυτική παρακμή, την πρόθεση των Ηνωμένων Πολιτειών να «γονατίσουν» τη Ρωσία και την προτίμηση των Ρώσων σε πανίσχυρους ηγέτες – τυπικές θέσεις του Κρεμλίνου, που σύμφωνα με τους επικριτές του βιβλίου, δεν αμφισβητούνται στις σελίδες του.

Στην καλύτερη περίπτωση, η δημοτικότητα του βιβλίου απηχεί αυτό που ο Ζεράρ Αρό, ο πρώην πρέσβης της Γαλλίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, αποκάλεσε «ένα είδος γοητείας που ασκεί πάντα η Ρωσία στους Γάλλους», η οποία τροφοδοτείται από μια κοινή ιστορία επαναστάσεων, αυτοκρατοριών και πολιτιστικών αριστουργημάτων.

Στη χειρότερη, λένε οι επικριτές του, το βιβλίο σηματοδοτεί την επιεική αντιμετώπιση του Πούτιν στη Γαλλία και μπορεί να διαμορφώσει την επίσημη στάση της χώρας στον πόλεμο, όπως αντικατοπτρίστηκε στις εκκλήσεις του Προέδρου Μακρόν «να μην ταπεινωθεί η Ρωσία».

Όταν παρέδωσε το χειρόγραφο του βιβλίου στον εκδοτικό οίκο Gallimard πριν από δύο χρόνια, ο ντα Έμπολι λέει ότι δεν είχε υψηλές προσδοκίες από την πρώτη του απόπειρα στη μυθοπλασία. «Ο μάγος του Κρεμλίνου» όμως ήταν το πέμπτο βιβλίο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Γαλλία το 2022. Συγχρόνως κέρδισε το βραβείο της Γαλλικής Ακαδημίας και έχασε το Goncourt, το πιο σημαντικό λογοτεχνικό βραβείο της Γαλλίας, για μία μόλις ψήφο σε μια μαραθώνια ψηφοφορία που χρειάστηκε 14 γύρους για να ολοκληρωθεί.

«Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Το βραβευμένο γαλλικό μπεστ-σέλερ που κατηγορείται ότι «ξεπλένει» τον Πούτιν Facebook Twitter
Ο Ελβετοϊταλός συγγραφέας του βιβλίου, Τζουλιάνο ντα Έμπολι.

Η ενασχόληση με τις πολιτικές διεργασίες δεν ήταν κάτι καινούργιο για τον Τζουλιάνο ντα Έμπολι, ο οποίος είχε διατελέσει αντιδήμαρχος της Φλωρεντίας, ενώ έχει ήδη δημοσιεύσει πλήθος πολιτικών δοκιμίων και μελετών στα ιταλικά και τα γαλλικά. Όπως όμως δηλώνει ο ίδιος, ήθελε να δοκιμαστεί στο πεδίο της μυθοπλασίας και, «γοητευμένος» καθώς ήταν από τους τρόπους με τους οποίους προβάλλεται η ρωσική εξουσία, αποφάσισε να βασίσει τον αφηγητή του πρώτου μυθιστορήματός σε μία από τις πιο ενδιαφέρουσες προσωπικότητες της χώρας, τον περιβόητο Βλάντισλαβ Σουρκόφ, τον μέχρι πρόσφατα κύριο ιδεολογικό καθοδηγητή του Ρώσου Προέδρου και έναν από τους αρχιτέκτονες του ακραίου συγκεντρωτικού μοντέλου εξουσίας που ασκεί ο Πούτιν – ιδιότητες που του χάρισαν τον τίτλο «Ο Ρασπούτιν του Πούτιν».

«Η πρόκληση που θέτει το βιβλίο του είναι να δεχτούμε την οπτική του διαβόλου», λέει ο 49χρονος συγγραφέας και καθηγητής πολιτικών επιστημών στο Παρίσι, προσθέτοντας ότι στη διάρκεια της έρευνας για το βιβλίο του, έχει επισκεφτεί τέσσερις φορές τη Ρωσία και έχει διαβάσει αναρίθμητες αναλύσεις για τις πολιτικές του καθεστώτος Πούτιν.

Καταγράφοντας τις εσωτερικές λειτουργίες της κυβέρνησης Πούτιν, ο αφηγητής του βιβλίου διασταυρώνεται με πραγματικούς παράγοντες του Κρεμλίνου, όπως ο Γιεβγκένι Πριγκόζιν, ο ιδρυτής της διαβόητης μισθοφορικής ομάδας Wagner, με τον οποίο στήνει διάφορες «φάρμες τρολ» για τη διάδοση της παραπληροφόρησης και του διχασμού στη Δύση.

Η Φρανσουάζ Τομ, καθηγήτρια ρωσικής ιστορίας στη Σορβόννη, δήλωσε ότι οι περιγραφές αυτές «αποκρύπτουν πλήρως την άθλια διάσταση της πραγματικότητας του Πούτιν» και είναι «πολύ κοντά στην εικόνα που παρουσιάζει η ρωσική προπαγάνδας». Αρκετοί Γάλλοι διπλωμάτες όμως φαίνεται να διαφωνούν, υποστηρίζοντας ότι το μυθιστόρημα, αν μη τι άλλο, αποτελεί μια χρήσιμη ματιά στον τρόπο σκέψης της κυβέρνησης Πούτιν. «Πρέπει να ακούσουμε κι αυτή την εκδοχή», λέει η Σιλβί Μπέρμαν, πρώην πρέσβειρα της Γαλλίας στη Μόσχα. «Αυτό δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε μαζί της».

Από τη μεριά του, ο συγγραφέας του βιβλίου δηλώνει ότι ο μοναδικός του στόχος του ήταν να γράψει μια «αξιόπιστη» νουβέλα, τίποτα περισσότερο. «Από τη στιγμή που ένα βιβλίο κυκλοφορήσει στον κόσμο», λέει, «έχει πλέον την δική του ζωή».  

Πηγή: The New York Times

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η σκληρή αλήθεια για την λογοκρισία της Τέχνης στην Ελλάδα

Μικροπράγματα / Η σκληρή αλήθεια για την λογοκρισία της Τέχνης στην Ελλάδα

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη για την υποκρισία πίσω απ' τις πιο σημαντικές περιπτώσεις λογοκρισίας και βανδαλισμών των τελευταίων 50 ετών και για το πώς οι τηλεοπτικές εκπομπές τις εκμεταλλεύονται
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Lifo Videos / Θωμά Ζάμπρα, ποια είναι η καλύτερη γιούχα που έχεις φάει ποτέ;

Του έχουν πει ότι μοιάζει στον Ζακ Γαλυφιανάκη; Θεωρεί τον εαυτό του φεμινιστή; Πότε θα δούμε τη σειρά «Κακές Ιδέες»; Ο Θωμάς Ζάμπρας απαντά στην Στεφανία Παπαδημητρίου και στον Γιώργο Τσαγκόζη που του θέτουν τις ερωτήσεις του κοινού.
THE LIFO TEAM
Χρήστος Λούλης: «Μεγαλώνοντας με νοιάζει περισσότερο να μου λένε ότι είμαι ωραίος παρά κάλος ηθοποιός»

Χρήστος Λούλης / «Μεγαλώνοντας, με νοιάζει περισσότερο να μου λένε ότι είμαι ωραίος, παρά καλός ηθοποιός»

Η Τζούλη Αγοράκη σε μια εκ βαθέων συζήτηση με τον Χρήστο Λούλη για τον ρόλο του δικαστή που υποδύεται στην «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, αλλά και για τον χρόνο, την υστεροφημία και τον ρόλο της οικογένειας στη ζωή του.
THE LIFO TEAM
Στάθη Σούλιε, πως είναι να είσαι τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας;

Ζούμε, ρε! / Πώς είναι να είσαι τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας;

Ο προπονητής τζούντο και ψυχολόγος Στάθης Σούλιος μοιράζεται με τη Χρυσέλλα Λαγαρία και τον Θοδωρή Τσάτσο την ξεχωριστή του εμπειρία ως τυφλός προπονητής μιας τυφλής αθλήτριας, περιγράφοντας τις προκλήσεις, τις δυσκολίες και τις μοναδικές στιγμές που έχει ζήσει. 
THE LIFO TEAM
«Θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που διδάσκονται οι εθνικοί μύθοι»

Κώστας Κωστής / «Θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που διδάσκονται οι εθνικοί μύθοι»

Οι μύθοι και οι αλήθειες για την Επανάσταση του 1821. Από που ξεκίνησε, τελικά, και γιατί τη γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου; Υπήρξε «κρυφό σχολειό» και τι σχέσεις είχαν πολλοί από τους οπλαρχηγούς με τους Οθωμανούς πριν από την εξέγερση; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον ομότιμο καθηγητή του ΕΚΠΑ και διευθυντή του ΜΙΕΤ, Κώστα Κωστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Ζουγανέλη: Ποιοι σκότωσαν τον μπον βιβέρ της Μυκόνου;

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Ζουγανέλη: Ποιοι σκότωσαν τον μπον βιβέρ της Μυκόνου;

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία του 73χρονου μπον βιβέρ, μέσα στο σπίτι του στο Γλυφάδι, που βύθισε στη θλίψη το κοσμοπολίτικο νησί των Κυκλάδων, το φθινόπωρο του 2010.
THE LIFO TEAM
Κομματικοί μηχανισμοί, πολιτική τοξικότητα και αδιέξοδα

LiFO politics / Κομματικοί μηχανισμοί, πολιτική τοξικότητα και αδιέξοδα

«Τα κόμματα αρνούνται να δουν τα λάθη τους και διαιωνίζουν τις ίδιες κακές πρακτικές που μας οδηγούν πάλι σε αδιέξοδα» - Ο σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας Γρηγόρης Τσιμογιάννης συζητά με τη Βασιλική Σιούτη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Δρ. Ανεζίνα Σολωμονίδου: «Το Σαρακήνικο μας βοηθά να εξερευνήσουμε το διάστημα και η Πολιτεία το αντιμετώπισε ως οικόπεδο»

Radio Lifo / «Το Σαρακήνικο μας βοηθά να εξερευνήσουμε το διάστημα, ενώ η Πολιτεία το είδε ως οικόπεδο»

Το γεωλογικό γλυπτό στο Σαρακήνικο της Μήλου έχει χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά της Σελήνης, του Άρη και του Τιτάνα, και είναι μοναδικό στον κόσμο. Η Δρ. Ανεζίνα Σολομωνίδου, πλανητολόγος με θητεία στη NASA και τον ESA, συζητά με τη Ντίνα Καράτζιου για τη μοναδικότητά του και τη χρήση του στη διαστημική έρευνα.
THE LIFO TEAM
«Αυτός δεν ντράπηκε να το πει, αλλά αν το ’κανε μια γυναίκα θα ’ταν πουτάνα»/ «Η ελπίδα είναι κάτι που φτιάχνεις»

Θέματα / «Όταν οι γυναίκες καλλιτέχνιδες πεθαίνουν, το όνομά τους παραμερίζεται»

Μια συζήτηση με την Ευγενία Τζιρτζιλάκη για τη φεμινιστική ιστορία της τέχνης, τα double standards του καλλιτεχνικού χώρου και το γιατί το θέατρο χρειάζεται περισσότερες 50άρες. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Τι διαβάζουμε σήμερα / Γιατί έφυγα από την Ουάσιγκτον Ποστ

Μετά από σαράντα χρόνια στην εφημερίδα, η αρθρογράφος γνώμης της Washington Post Ρουθ Μάρκους υπέβαλλε προχθές την παραίτησή της και εξηγεί στο κείμενο που δημοσιεύεται στο New Yorker γιατί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.
THE LIFO TEAM
Πώς η METLEN χτίζει γέφυρες προσφοράς και δημιουργεί δεσμούς με τις τοπικές κοινωνίες

Θέματα / Πώς η METLEN χτίζει γέφυρες προσφοράς και δημιουργεί δεσμούς με τις τοπικές κοινωνίες

Σε έναν κόσμο που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, ελάχιστες εταιρείες ή επιχειρηματικοί όμιλοι καταφέρνουν να ισορροπήσουν μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης και της βαθιάς σύνδεσης με τις τοπικές κοινωνίες. Η METLEN το πετυχαίνει επενδύοντας στην κοινωνική συνοχή, τη βιωσιμότητα και την ανθρώπινη εμπειρία.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ