Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα

Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
0

H Ιχθυόσκαλα Πειραιά (Κερατσινίου) βρίσκεται στην ίδια θέση, στο λιμάνι Ηρακλέους, στο Κερατσίνι, από το 1965. Έξι βράδια την εβδομάδα μετατρέπεται σε μια μικρή, ανεξάρτητη πολιτεία που λειτουργεί σε πλήρη εγρήγορση από τις 12 το βράδυ, που ξεκινά η προετοιμασία, μέχρι περίπου τις 6-6:30 το πρωί. Εκεί, ένα φασαριόζικο, πολυάσχολο σύνολο ανθρώπων συνδιαλέγεται, παζαρεύει, αγωνίζεται, φωνάζει, ενίοτε τσακώνεται και, εν τέλει, καταφέρνει να τροφοδοτεί με τεράστιες ποσότητες ψαριών όλων των ειδών ιχθυοπωλεία, εστιατόρια και λαϊκές αγορές σε ολόκληρη την Αττική, αλλά και σε κοντινές περιοχές.


Η ώρα είναι 3:30 το πρωί. Έξω από την Ιχθυόσκαλα ο αέρας φέρνει μια ανάκατη, βαριά μυρωδιά ζέστης, αρμύρας και ψαρίλας. Για τους εργαζόμενους και τους υπαλλήλους της Ιχθυόσκαλας αυτή είναι μια ώρα αιχμής. Μεγάλα και μικρά φορτηγά-ψυγεία, ως επί το πλείστον λευκού χρώματος, μπαινοβγαίνουν αδιάκοπα από την πύλη. Ο μεγάλος, κύριος χώρος της Ιχθυόσκαλας, όπου γίνονται οι αγοραπωλησίες, είναι λουσμένος στο λευκό φως, ένα φως που κάνει κυριολεκτικά τη νύχτα μέρα. Καμιά σκιά δεν του ξεφεύγει. «Μάλλον δεν θα χρειαστούμε φλας» λέει χαμογελώντας ο Πάρις. Mέσα ο χώρος είναι λίγο-πολύ όπως τον φαντάζεται κανείς: πάγος, νερό και ψάρι. Αγοραστές, πωλητές και εργάτες πηγαινοέρχονται μέσα σε έναν λαβύρινθο από ιχθυοκιβώτια (τελάρα) φτιαγμένα από φελιζόλ. Εργάτες με παλετοφόρα κινούνται επιδέξια ανάμεσά τους μεταφέροντας παραγγελίες και νέες παραλαβές που έρχονται από τη μεριά της στεριάς και της θάλασσας. Κάθε τόσο κάτι καινούργιο καταφθάνει, προσελκύοντας το ενδιαφέρον. Το διαρκές βουητό από τα τελάρα που τρίζουν και οι φωνές αυτών που διαλαλούν την ψαριά της ημέρας πλημμυρίζουν την ατμόσφαιρα. Στον πυρήνα της Ιχθυόσκαλας βρίσκεται ένα διαρκές αλισβερίσι που μοιάζει βγαλμένο από τις σελίδες της νεότερης ελληνικής ιστορίας. «Μιλητό», διαπραγματεύσεις, τεφτέρι, στυλό, ενίοτε και βερεσέ. Οι πιο έμπειροι αγοραστές πηγαίνουν στοχευμένα, ξέροντας τι θέλουν. Άλλοι περιπλανιούνται ανάμεσα στα ψάρια, ψάχνοντας μια πραγματική ευκαιρία και κάποιον να τους πείσει γι' αυτήν.

Ο τζίρος των πωλήσεων, δηλαδή ο τζίρος των αλιευμάτων που φεύγουν έξω, φτάνει περίπου τα 100.000.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ οι ποσότητες που διακινούνται σε όλες τις κατηγορίες ξεπερνούν τους 20.000 τόνους.


Η Ιχθυόσκαλα Πειραιά είναι η μεγαλύτερη από τις 11 ιχθυόσκαλες που υπάρχουν σε ολόκληρη την Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Χαλκίδα, Αλεξανδρούπολη, Χίος, Κάλυμνος, Χανιά, Πάτρα, Μεσολόγγι, Πρέβεζα), ενώ μία ακόμη βρίσκεται υπό κατασκευή στον Βόλο. Οι ιχθυόσκαλες δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της συγκρότησης μιας συνολικής αλιευτικής πολιτικής, όπως υπαγορεύει η αλιευτική νομοθεσία. «Η νομοθεσία είναι παλιά, αλλά ήταν πάρα πολύ σοφή όταν βγήκε» λέει ο διευθυντής της Ιχθυόσκαλας, Βασίλης Κατσιώτης, και συμπληρώνει: «Στόχος της είναι η ανάπτυξη ενός υγιούς και ορθολογικά λειτουργούντος ιχθυεμπορίου, η μείωση του κόστους της αλιευτικής παραγωγής, η άριστη συντήρηση των αλιευμάτων με όρους υγιεινής, η ομοιόμορφη κατανομή των αλιευμάτων σε όλη τη χώρα, η διατήρηση ακριβών στατιστικών στοιχείων και να υπάρχει μία ανάπτυξη η οποία θα λαμβάνει υπόψη της την προστασία της αλιευτικής δραστηριότητας της χώρας – αυτός είναι ο νόμος του 1970».

Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Ποια είναι η βασική λειτουργία της Ιχθυόσκαλας; Η παροχή, η επίβλεψη, η φροντίδα, η ασφάλεια και η καθαριότητα του χώρου όπου φέρνουν τα ψάρια τους οι παραγωγοί για να τα πουλήσουν. Τα έσοδά της προκύπτουν από τις μισθώσεις του χώρων που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί και επιπλέον από μια αμοιβή που ορίζεται στο 2% επί των πωλήσεων που γίνονται μέσα (ποσοστό που πληρώνουν ουσιαστικά τα αλιευτικά και οι παραγωγοί) και ακόμη ένα ποσό της τάξεως των 30 λεπτών συν ΦΠΑ (37 λεπτά για την ακρίβεια) για κάθε ιχθυοκιβώτιο που βγαίνει έξω και πληρώνουν οι αγοραστές (έμποροι της λαϊκής, ιχθυοπωλεία, εστιάτορες κ.λπ.).


Σήμερα η Ιχθυόσκαλα Πειραιά είναι σε θέση να τροφοδοτεί με ψάρια ολόκληρη την Αττική αλλά και διάφορες περιοχές στην επαρχία, όπως η Κόρινθος, η Καλαμάτα κ.ά. Τα νούμερα είναι πραγματικά μεγάλα, αφού από την Ιχθυόσκαλα διακινούνται περίπου 12.000 ιχθυοκιβώτια την ημέρα, έξι μέρες την εβδομάδα. Ο τζίρος των πωλήσεων, δηλαδή ο τζίρος των αλιευμάτων που φεύγουν έξω, φτάνει περίπου τα 100.000.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ οι ποσότητες που διακινούνται σε όλες τις κατηγορίες ξεπερνούν τους 20.000 τόνους. Για το 2013 πιο συγκεκριμένα, διακινήθηκαν συνολικά 23.841 τόνοι ψαριού: 21.000 τόνοι ντόπια ψάρια, 1.706 τόνοι από την Ευρωπαϊκή Ένωση και 1.135 τόνοι από τις λεγόμενες τρίτες χώρες, όπως η Σενεγάλη και το Μαρόκο. Όσο για τα άτομα που δραστηριοποιούνται καθημερινά στην Ιχθυόσκαλα, φτάνουν τα 2.500 και αποτελούνται από τους περίπου 500 εργαζόμενους κι επιχειρηματίες που απασχολούνται στις 130 επιχειρήσεις που φιλοξενούνται στην Ιχθυόσκαλα, τους 1.200-1.500 που εργάζονται στις 700 επιχειρήσεις που έρχονται απ' έξω, τα 15 άτομα που εργάζονται στον φορέα της Ιχθυόσκαλας αλλά και από τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων που δουλεύουν στις δυο εταιρείες που φροντίζουν την καθαριότητα, τη φύλαξη και τον έλεγχό της.


Ποια είναι όμως τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η Ιχθυόσκαλα; Ο κ. Κατσιώτης εστιάζει στο εξής ένα: «Το βασικό μας πρόβλημα είναι ο χώρος. Δεν διαθέτουμε την άνεση να έχουμε αρκετούς ελεγχόμενους χώρους. Επειδή δουλεύουμε νύχτα και διακινούνται πάρα πολλά χρήματα, θέλουμε να έχουμε χώρους και όρους που να διέπονται από ασφάλεια. Όταν οι αγοραστές αφήνουν τα αυτοκίνητα μακριά και έρχονται σιγά-σιγά με τα πόδια, δημιουργείται ένα θέμα. Ζητήσαμε από τον ΟΛΠ και τον απέναντι χώρο επί πληρωμή, αλλά δεν μας τον δίνει, γιατί εκεί βρίσκονται τα αυτοκίνητα των διεθνών μεταφορών που δεν πληρώνουν τίποτα. Ας τα μεταφέρουν κάπου άλλου κι ας τον δώσουν σ' εμάς. Αυτό ζητάμε, το προβλέπει και ο νόμος δηλαδή, αλλά δεν έχουμε βρει σημείο επαφής».

Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


Τα ψάρια με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι τα «λαϊκά» ψάρια, τα λεγόμενα και «φθηνόψαρα»: ο γαύρος, η σαρδέλα, η μαρίδα, η αθερίνα. Οι τιμές των ψαριών διαμορφώνονται με όρους προσφοράς και ζήτησης. «Τα ψάρια είναι διαλογής. Είναι ψιλά, είναι χοντρά. Ανάλογα με το μέγεθος και την κατάσταση του ψαριού είναι και η τιμή του. Εδώ είναι χρηματιστήριο, η τιμή πάει πάνω ή κάτω ανάλογα με την ποσότητα που πιάνουν τα καΐκια. Σήμερα δεν έχει γαύρο, θα πάει πιο ακριβά. Είναι λογικό. Αύριο δεν πιάνουν σαρδέλα, το ίδιο. Η κατάσταση των καϊκιών διαμορφώνει τις τιμές. Υπάρχει, όμως, πρόβλημα οικονομικό. Τα χοντρά ψάρια έχουν φάει τα μούτρα τους» λέει ο πρόεδρος των εμπόρων της Ιχθυόσκαλας Νίκος Σπυριδάκης, επιθεωρώντας παράλληλα ένα τελάρο με σαρδέλες. Όταν του επισημαίνω πόσο πολύς κόσμος βρίσκεται στις 4:30 τα ξημερώματα στην Ιχθυόσκαλα, είναι κατηγορηματικός: «Δεν υπάρχει κίνηση. Άλλες φορές, τέτοια ώρα, η αγορά έβραζε. Δεν υπάρχει ζήτηση. Έχει πέσει κατά 40% τα τελευταία δύο χρόνια».

Μας διακόπτουν οι φωνές από την άλλη μεριά της αίθουσας και μια νέα παραλαβή μεγάλων ψαριών που ήρθε από κάποιο ιχθυοτροφείο. Λίγο μετά, συνεχίζει: «Υπάρχει και μια παραπληροφόρηση. Εδώ τα ψάρια πωλούνται πάρα πολύ φθηνά – από εμάς τουλάχιστον. Ξέρεις τι γίνεται όμως; Υπάρχει μεγάλο κόστος: έξοδα, εργατικά, ΙΚΑ, ποσοστά, εφορία, ενοίκια. Όταν δίνουμε 350 ευρώ σε αυτό το γραφειάκι, συν τα φώτα, συν έτσι, συν αλλιώς, είναι ένα πεντακοσάρικο τον μήνα. Είναι τεράστια τα έξοδα. Εμείς δεν έχουμε και περιθώρια στοκ. Δεν πουλάμε παπούτσια. Το ψάρι είναι είδος τροφίμου. Εντάξει, υπάρχει συντήρηση, αλλά αν δεν πωληθούν, την επόμενη μέρα πάνε για τροφές ή δωρεές σε εκκλησίες και δήμους που τα διαμοιράζουν».


Η ώρα περνάει, η κούραση και η νύστα αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους. Ούτε εγώ ούτε ο Πάρις είμαστε μαθημένοι σε αυτά τα ωράρια. Λίγο πριν φύγουμε κοντοστέκομαι για να ρίξω μία τελευταία ματιά σ' αυτούς τους ανθρώπους που δουλεύουν αδιάκοπα και δείχνουν να μην επηρεάζονται από την ώρα και την προσπάθεια που καταβάλλουν. Δε μπορώ παρά να κάνω μία τελευταία ερώτηση στον κ. Σπυριδάκη. «Πώς αντέχετε με αυτό το ωράριο; Πότε κοιμάστε;». «Συνήθεια είναι» μου απαντά με νόημα. «Τα πρώτα χρόνια είναι δύσκολα. Δουλεύουμε πολλές ώρες. Δώδεκα ώρες το δεκαοκτάωρο, που λένε. Είναι άτιμα τα ωράρια, βάρβαρα, αλλά, εντάξει, κοιμόμαστε το βράδυ, 8 με 11».

Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Ο πρόεδρος των εμπόρων της Ιχθυόσκαλας Νίκος Σπυριδάκης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Ξημέρωμα στην Ιχθυόσκαλα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Ιχθυόσκαλα Πειραιά

Βρίσκεται στο λιμάνι Ηρακλέους στο Κερατσίνι από το 1965. Είναι μία από τις 11 συνολικά ιχθυόσκαλες που υπάρχουν σε ολόκληρη την Ελλάδα. Η είσοδος στην Ιχθυόσκαλα επιτρέπεται μόνο σε επαγγελματίες. Οι πόρτες ανοίγουν στις 02:00. www.okaa.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά το 2014

Γεύση
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τιμή του κρασιού και οι παράγοντες που την επηρεάζουν

Γεύση / Γιατί έχει ακριβύνει τόσο το κρασί;

Πόσο μπορεί να αντέξει στις αυξήσεις το πορτοφόλι του Έλληνα καταναλωτή; Αν πρόκειται για είδη πρώτης ανάγκης, δυστυχώς είμαστε δέσμιοι του «νόμου της αγοράς»· το κρασί όμως είναι προϊόν απόλαυσης, όχι πρώτης ανάγκης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΜΑΝΗΣ
Συνταγές με φιστίκι

Γεύση / Ευέλικτο, πλούσιο και τραγανό, το φιστίκι Αιγίνης πρωταγωνιστεί σε αυτές τις έξι αλμυρές και γλυκές συνταγές

Τα αδέλφια Δημήτρης και Θανάσης Σταμούδης προτείνουν ριγκατόνι με πέστο φιστικιού, cookies φιστίκι και άλλες πρωτότυπες ιδέες που αξιοποιούν τον αγαπημένο ξηρό καρπό.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Τι κάνει το Prosecco το πιο δημοφιλές αφρώδες κρασί στον κόσμο;

Το κρασί με απλά λόγια / Τι κάνει το Prosecco το πιο δημοφιλές αφρώδες κρασί στον κόσμο;

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης μάς ταξιδεύουν στη βορειοανατολική Ιταλία με οδηγό τον σύμβουλο οινολόγο Stefano Ferrantes, ειδικό στην παραγωγή Prosecco, που εργάζεται στα μεγαλύτερα και γνωστότερα οινοποιεία της περιοχής.
THE LIFO TEAM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Γεύση / Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Η συναρπαστική ιστορία του πιο εύκολου φαγητού ξεκινά από την αρχαία Κίνα και τη δυναστεία Τσινγκ. Σύμφωνα με έναν τριάστερο σεφ, υπάρχει τρόπος να κάνουμε τα συσκευασμένα noodles γκουρμέ. Δοκιμάσαμε όσα βρήκαμε στην Αθήνα και προτείνουμε τα καλύτερα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ο Dr. George Soleas εξηγεί πώς έγινε ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς έγινα ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

O Dr. George Soleas, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του LCBO, του μεγαλύτερου εισαγωγέα κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, αφηγείται στην Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κινηματογραφική ζωή του.
THE LIFO TEAM
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
Proveleggios

Γεύση / Ο Αλέξανδρος Καρακάτσανης έχασε πολλά σε μια νύχτα, αλλά επιστρέφει δυναμικά στο Proveleggios

Ο νεαρός και ταλαντούχος σεφ που είδε το πρώτο του μαγαζί στην Αθήνα να καίγεται ολοσχερώς δεν το έβαλε κάτω στιγμή. Πρόσφατα ανέλαβε να αλλάξει την κουζίνα του δημοφιλούς εστιατορίου και θέλει να αφηγηθεί τις αναμνήσεις όλης της ομάδας που τον υποδέχτηκε μέσα από τα πιάτα του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ