Θα συγχωνευθούν το ΚΕΘΕΑ με τον ΟΚΑΝΑ;

Facebook Twitter
4

 

Από το site του KEΘΕΑ:

 

"Tην ώρα που η κατάσταση με τα ναρκωτικά συνεχώς επιδεινώνεται  λόγω της κρίσης, το ΑIDS αυξάνεται ραγδαία στους εξαρτημένους με πολλούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία και κυκλοφορούν νέες, επικίνδυνες ουσίες, όπως το σίσα, την ώρα που 15 πόλεις ζητούν από το ΚΕΘΕΑ να ανοίξει μονάδα στην περιοχή τους και που η χώρα έχει, επιτέλους, αποκτήσει ένα νέο, ελπιδοφόρο θεσμικό πλαίσιο για τα ναρκωτικά, το μόνο που δεν θα περίμενε να ακούσει κανείς είναι ότι αποφασίζεται η συρρίκνωση των θεραπευτικών προγραμμάτων.

 Αναρωτιέται κανείς με τι είδους οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά κριτήρια ένα τέτοιο σενάριο προωθείται,  τι είδους σκοπιμότητα μπορεί να υπηρετεί και πόσο σημαντική είναι αυτή,  ώστε να ανατρέψει ένα νόμο που ψήφισε η Βουλή και μια πρόσφατη απόφαση του πρωθυπουργού.  Γιατί μια τέτοια εξέλιξη, επί της ουσίας, θα ακύρωνε και το νόμο ν. 4139 για τα ναρκωτικά  που ψηφίστηκε το Μάρτιο, ο οποίος κατοχυρώνει το ρόλο του ΚΕΘΕΑ και του ΟΚΑΝΑ ως φορέων θεραπείας και βασικών πυλώνων της εθνικής στρατηγικής, αλλά και την απόφαση του Πρωθυπουργού τον Ιούνιο με την οποία όρισε τον πρώτο εθνικό συντονιστή για τα ναρκωτικά.

Η συγχώνευση των δύο οργανισμών, οι οποίοι σηκώνουν το κύριος βάρος αντιμετώπισης της εξάρτησης στη χώρα, στηρίζοντας χιλιάδες χρήστες ουσιών και τις οικογένειές τους, που στόχο έχει να συρρικνώσει το δυναμικό τους και τη δυνατότητα τους να ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες ανάγκες, θα αφήσει χωρίς υποστήριξη χιλιάδες ανθρώπους που τη χρειάζονται. 

Ποιο είναι λοιπόν το οικονομικό και κοινωνικό όφελος από μια τέτοια συγχώνευση, όταν είναι γνωστό ότι η παραμονή στη χρήση κοστίζει 6 φορές περισσότερο από τη λειτουργία αποτελεσματικών προγραμμάτων απεξάρτησης και κοινωνικής ένταξης, όπως αυτά του ΚΕΘΕΑ, και όταν διεθνείς οργανισμοί, όπως το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για τα Ναρκωτικά (EMCDDA) και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO), καλούν τις κυβερνήσεις να λαμβάνουν υπόψη τη σχέση κόστους-οφέλους των υπηρεσιών πριν προβούν σε μέτρα περιορισμού τους;"

 

Ένα σχόλιο

Την ίδια στιγμή που κυκλοφορεί η παραπάνω φήμη συνέβη το εξής: Ένα νέο Ειδικό Κέντρο Άμεσης Πρόσβασης του ΚΕΘΕΑ στην οδό Κουμουνδούρου 28 εγκαινιάστηκε την περασμένη Πέμπτη. Το έργο ανακατασκευής του κτηρίου που στεγάζει το Κέντρο καθώς και ο βασικός του εξοπλισμός έγιναν εξολοκλήρου με μεγάλη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».

Στο πλαίσιο του Κέντρου θα λειτουργεί στέκι διημέρευσης για χρήστες, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα παραμονής μακριά από τους κινδύνους και τις καταπονήσεις της «πιάτσας», σε ένα ασφαλές και χωρίς ουσίες περιβάλλον, όπου θα προσφέρονται  πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας, συμβουλευτική υποστήριξη, σίτιση,  δυνατότητα φροντίδας της ατομικής υγιεινής και κινητοποίηση για ένταξη σε θεραπευτικό πρόγραμμα. Για την καλύτερη προσέγγιση των χρηστών θα αναπτυχθεί επίσης πρόγραμμα προσέγγισης χρηστών στο δρόμο, το οποίο θα δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας με εξορμήσεις σε διαφορετικά διαστήματα του εικοσιτετραώρου. 

Μερικές φορές έχω σκεφτεί ότι αυτή η χώρα βρίσκεται στο «έλεος της καλοσύνης των ξένων». Μην το παρερμηνεύεις. Εννοώ ότι τα πράγματα «τσουλάνε» αρκετές φορές σε αυτή την χώρα μέσω μια δωρεάς, μέσω αυτών που θέλουν να κάνουν κάτι καλό χωρίς να περιμένουν τίποτα. Όμως δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από αυτούς. Δεν αρκεί η καλοσύνη των ξένων. Το τελευταίο πράγμα που θα πρέπει να περικοπεί είναι η βοήθεια στους ναρκομανείς και στις οικογένειες τους.

Καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας, βλέπω κινητές μονάδες που προσπαθούν να ενημερώσουν ναρκομανείς, να μιλήσουν μαζί τους, να τους βοηθήσουν με κάθε τρόπο. Το θεωρώ αδιανόητο να υπάρχει έστω και σαν σκέψη από τους κυβερνώντες οι περικοπές από κονδύλια που αφορούν την υγεία και τον πολιτισμό. Διότι το θέμα των ναρκωτικών είναι θέμα υγείας και πολιτισμού. Η αρρώστια δεν αφορά μόνο τους ίδιους τους χρήστες και τις οικογένειες τους αλλά και την Πολιτεία. Πολιτισμός δεν είναι μόνο οι μουσικές παραστάσεις και τα θεατρικά δρώμενα αλλά και ο τρόπος που θα φερθείς στο αδύναμο κομμάτι της κοινωνίας σου. Ειδικά τώρα μια εποχή οικονομικής κρίσης και απόγνωσης όπου όλο και περισσότεροι άνθρωποι βρίσκονται στο περιθώριο.

Στο περιοδικό "σχεδία" (τεύχος 3, Μάιος 2013) ο Χρήστος Αλεφάντης υπογράφει ένα κείμενο με τίτλο: «Πότε μιλήσατε τελευταία φορά με ένα πρεζόνι;». Σε αυτό αναφέρεται στην συνάντηση του με τον Δημήτρη Κουτσομύτη art director του νορβηγικού περιοδικού δρόμου «OSLO». Αυτό που κάνει ξεχωριστό το περιοδικό είναι ότι και οι 500 πωλητές του περιοδικού είναι χρήστες σκληρών ναρκωτικών ουσιών. Όχι πρώην, ούτε στην απεξάρτηση. Νυν. Εδώ και τώρα.

Γράφει ο δημοσιογράφος της «σχεδίας»:

 

«-Μα, κάποιος θα μπορούσε να σας κατηγορήσει ότι με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνετε την πορεία τους προς τον θάνατο. Πουλάνε το περιοδικό και αγοράσουν πρέζα! Αντέδρασα.

 

-Τι είναι προτιμότερο; Να ζουν σε ένα πλαίσιο ένταξης όπου δουλεύουν κι έχουν επαφή με τον κόσμο ή να ζουν στο περιθώριο και να κλέβουν για να πάρουν την δόση τους; Στην πρώτη περίπτωση, έχουν αυξημένες πιθανότητες να ξεφύγουν και αν σωθούν ξέρεις».

Όπως διαπιστώνει παρακάτω ο δημοσιογράφος: «κάτι τέτοιο για την Ελλάδα είναι Ασύλληπτο. Στην Ελλάδα ο χρήστης πρέπει να είναι ο πιο αποκλεισμένος (μαζί ίσως με τους πρόσφυγες). Ο πιο καταραμένος. Η εικόνα του μοιάζει να προκαλεί απέχθεια ίσως και αποτροπιασμό. Πότε ήταν η τελευταία φορά που μιλήσατε σε ένα «πρεζόνι»; Η τελευταία φορά που το πλησιάσατε;»

 

Επίλογος: Όταν οι άνθρωποι είναι που είναι στο περιθώριο, μην τους σπρώχνεις πιο βαθιά κάνοντας περικοπές στην βασική βοήθεια που οφείλεις να τους παρέχεις. Έχεις να κάνεις με ανθρώπους και όχι με αριθμούς. Και οφείλεις να τους σέβεσαι.

4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Οι περικοπές στο χώρο της απεξάρτησης αποτελούν έγκλημα για όλους τους παραπάνω λόγους - στους οποίους αναφέρεται το άρθρο - και είναι δείγμα υποαναπτυκτης χώρας. Το κράτος γίνεται συνενοχο κι αυτο δεν πρέπει σε καμια περιπτωση να γίνει αποδεκτό
Πολύ σωστα μιλά ο Δημοσιογράφος της 'σχεδίας'. Όπου στον κόσμο υπάρχει βοήθεια για Μείωση της Βλάβης και Υποκατάσταση η παραβατικότητα μειώνεται καθώς βγαίνει από την παρανομία μία ομάδα πληθυσμού που καταδικάστηκε σ' αυτήν (μαύρη αγορά) λόγω υγείας.Τώρα η συγχώνευση.... είναι μεγάλο ζήτημα κυρίως λόγω της (ως τώρα τουλάχιστον) εμμονής του ΚΕΘΕΑ κατα των υποκαταστάτων δηλαδή κατά της ελεύθερης επιλογής θεραπείας του καθενός ανάλογα με τις ανάγκες του.
Το ΚΕΘΕΑ είναι κατά της χορήγησης υποκατάστατων γιατί τα υποκατάστατα συντηρούν την εξάρτηση του χρήστη, δεν αλλάζουν απολύτως τίποτα σε επίπεδο προσωπικότητας ( η οποία διαλύεται από τα ναρκωτικά), δεν αναδεικνύουν στον χρήστη τις αιτίες που τον οδήγησαν στην εξάρτηση, οι οποίες είναι συνυφασμένες με τη σαπίλα αυτού του παρανοϊκού συστήματος που λέγεται καπιταλισμός - απλά αντί κάποιος να είναι εξαρτημενος από την ηρωίνη, καταλήγει να είναι εξαρτημενος απο τη μεθαδόνη ή τις περισσότερες φορές κι απο τα δυο ταυτόχρονα.Στα στεγνά προγράμματα ξαναχτίζεται από την αρχή ένας άνθρωπος, ελεύθερος απο ουσίες - αφού έχει απορρίψει συνειδητά την έννοια της εξάρτησης απο ΟΛΕΣ τις ουσίες κι αφού έχει καταλάβει με τη βοήθεια των θεραπευτών του ποιοί παίζαν με το μυαλό του και κυρίως, γιατί... Τεράστιο και πολύ σύνθετο το έργο του ΚΕΘΕΑ και όλων των άλλων στενών προγραμμάτων, γι' αυτό και είναι και πιο ακριβά, αλλά και απίστευτα τα αποτελέσματα που έχουν. Οποιος εχει δει παράσταση στο θέατρο απο κάποια απο τις ομάδες των παιδιών που έχουν ολοκληρώσει το προγράμματα, μπορεί να καταλάβει - όχι μόνο να τους χειροκροτήσει για το ότι είναι καθαροί, αλλά και για το επίπεδο κοινωνικής ανάλυσης που μπορεί να κάνει κάποιος που λίγους μήνες πριν μπορεί να ζητιάνευε στο δρόμο.... Οποιος εχει γνωρίσει απεξαρτημενους χρήστες, ξέρει πολύ καλά ότι και οι ίδιοι είναι κάθετοι στο ότι αν δεν είχαν μπει σε στεγνό πρόγραμμα, δε θα είχαν απεξαρτηθεί.Ούτε μισό τέτοιο παράδειγμα στα κέντρα όπου το κράτος-πρεζέμπορας συντηρεί την υποτέλεια, μοιράζοντας τα κυπελλάκια με τη μεθαδόνη (ενώ απ'έξω οι έμποροι ηρωίνης περιμένουν ανενόχλητοι και σίγουροι ότι ο τζίρος τους θα παραμείνει άθικτος)...
Mizuno συμφωνώ με αυτά που λες. Δεν ήξερα τη δουλειά που γίνεται στο ΚΕΘΕΑ αλλά πήρα μια ιδέα από μια πρόσφατη ενημέρωση των υπευθύνων και μερικών μελών της κοινότητας.Αυτό που, προσωπικά σε εμένα, μου μίλησε περισσότερο, είναι η εξής διαπίστωση: ένας νέος άνθρωπος που κάνει ηρωίνη κλπ από τα 16 του, στα είκοσί του έχει χάσει σημαντικούς σταθμούς της ανάπτυξης της προσωπικότητάς του, π.χ. "ενήλικες" σχέσεις με φίλους ή ερωτικούς συντρόφους, διάβασμα για εξετάσεις, επιλογή επαγγελματικής κατεύθυνσης, εύρεση δουλειάς, εργασιακά καθήκοντα, να έχεις αφεντικό πάνω από το κεφάλι σου, να παράγεις και να διαχειρίζεσαι χρήματα. Αντιθέτως έχει μάθει να καταφεύγει στον εθισμό, στην αρχή για να μην πονάει αλλά στη συνέχεια όλο και περισσότερο για να μην νιώθει, να μην χρειάζεται να αντιμετωπίζει τα μπερδέματα της ζωής.Ακόμα και αν, με μαγικό τρόπο, αφαιρέσει κανείς τον εθισμό, μένει ένας άνθρωπος με κενά στην προσωπικότητά του. Αυτά τα κενά προσπαθούν να γεμίσουν στο ΚΕΘΕΑ με δουλειά υποστηρικτική, με ανάληψη καθηκόντων, με εργασία, με κουβέντα, με επίλυση διαφορών μεταξύ των μελών της κοινότητας σε ασφαλές περιβάλλον, χωρίς βία.Εθισμός είναι κυρίως στα ναρκωτικά αλλά όχι μόνο, μπορεί να είναι και στο αλκοόλ, ακόμα και σε συμπεριφορές, όπως (σπανιότερα) τα χαρτιά ή το ίντερνετ.Σύμφωνα με τους υπευθύνους στην κοινότητα, για επίρρωση της πιο πάνω θεραπευτικής κατεύθυνσης έχουν επιλέξει το στεγνό πρόγραμμα, απόλυτη και άμεση διακοπή του εθισμού. Απ' ό,τι λένε, τα συμπτώματα στέρησης για την ηρωίνη είναι υπερεκτιμημένα, στην πραγματικότητα είναι δυο-τρεις μέρες σοβαρής καταβολής του οργανισμού (για το αλκοόλ όμως είναι σοβαρά, θέλει παρακολούθηση γιατρού).Πρόκειται δηλαδή για διαφορετική φιλοσοφία στη ρίζα της. Κατά τη γνώμη μου, βέβαια, και η βοήθεια με υποκατάστατα έχει το "κοινό" της, τους ανθρώπους στους οποίους ταιριάζει περισσότερο, για διάφορους λόγους.