Εθνικό Παράπονο. Aπό τον Νίκο Δήμου

Εθνικό Παράπονο. Aπό τον Νίκο Δήμου Facebook Twitter
40
  • Επισκέφθηκα σήμερα το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, αλλά δεν το χάρηκα. Αντίθετα, σφίχτηκε η καρδιά μου.
  • Όλο αυτό το Μουσείο είναι ένα μεγάλο παράπονο.
  • Ένα μουσείο της απουσίας – κι όχι της παρουσίας. Τα εκθέματα που λείπουν έχουν εντονότερη παρουσία από εκείνα που υπάρχουν. Τα μεγάλα λευκά κενά, τα ψυχρά άσπρα τετράγωνα που, ενώ απεικονίζουν (έστω και σε αντίγραφο), δεν «γράφουν». Μένει μόνο η εικόνα του κενού.
  • Στους πρώτους ορόφους λειτουργεί σαν μουσείο. Ωραία εκθέματα, αρχαϊκά, κλασικά, ελληνιστικά, ακόμα και ρωμαϊκά, σωστά τοποθετημένα και φωτισμένα, πλουτίζουν τα μάτια. Αλλά ο τελευταίος όροφος είναι σκέτη τραγωδία. Νεκροταφείο και μνημόσυνο απόντων.
  • Μετόπες, αετώματα κι εκείνη η σακατεμένη ζωοφόρος. Ανάθεμα τον  Έλγιν και την αρχαιολαγνεία του. Η μεγαλύτερη πολιτισμική κλοπή στην ιστορία.
  • Κι εμείς ξοδέψαμε ένα δισεκατομμύριο για να τα υποδεχθούμε. Κάποτε.
  • Σαν επιχείρημα για την Επιστροφή, το Μουσείο είναι ανυπέρβλητο. Σαν μουσείο είναι οδυνηρό. Ιδιαίτερα για τους ευαίσθητους και υποψιασμένους. Και αυτοί δεν είναι μόνον Έλληνες. Είδα ξένους, ακόμα και Άγγλους, να βγαίνουν τραυματισμένοι και αγανακτισμένοι από το ακρωτηριασμένο σύνολο.
  • Δεν θα ξαναπάω σύντομα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Έχει ριζώσει μέσα μου σαν τεράστιο παράπονο, σαν ένα αίτημα που δεν θα εκπληρωθεί. Οι πείσμονες Βρετανοί δύσκολα πείθονται.
  • Και σκεπτόμουνα τη μοίρα αυτού του τόπου. Τον «καημό της Ρωμιοσύνης», που έγραφε κι ο Σεφέρης. Πώς έγινε κι από την αρχή της λευτεριάς μας όλο κάτι ζητούσαμε, όλο περιμέναμε. Ξεκινήσαμε ελλιπείς. Μας έδωσαν – δεν λέω. Τη Θεσσαλία και τα Επτάνησα. Τα Δωδεκάνησα. Την  Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη τις πήραμε μόνοι μας. Και από το κακό μας το κεφάλι χάσαμε τη μισή Θράκη, τη Σμύρνη και τη μισή Κύπρο.
  • Αλλά όλα αυτά μέσα στο χρέος και την ανάγκη. Η μία χρεοκοπία μετά την άλλη. Τα χρέη του Τρικούπη τα ξοφλήσαμε πρόσφατα. Τα δικά μας τα χρέη, ούτε τα δισέγγονά μας...
  • Κι όλα τούτα, ενώ μας χρωστάνε. Έτσι μαθαίνουμε από παιδιά. Τώρα σ' εμάς χρωστάνε, στους προγόνους... Τη δημοκρατία, τη φιλοσοφία και την τραγωδία δεν τις επινοήσαμε εμείς.
  • Όμως τα Μάρμαρα του Παρθενώνα τα χρωστάνε σίγουρα. Όχι σ' εμάς: στον Παρθενώνα!
40

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

16 σχόλια
Μνημείο πολιτισμκής κλοπής είναι το μουσείο της Περγάμου στο Βερολίνο, Αν σκεφτει κανείς ότι εκτός από την πύλη της Ισταρ που εκτίθεται υπάρχει και η δεύτερη και μεγαλύτερη στις αποθήκες του επειδή δεν χωρούσε να εκτεθεί, γύρευε τι υπάρχει καταχωνιασμένο ως "περιουσία" του μουσείου εκει μέσα. Και μουσειολογικές παρουσιάσεις τύπου "αναπαράστασει αίθουσας θρόνου" με αντικείμενα και γλυπτά διαφορετικών εποχών και περιοχών, οι λεζάντες μόνο στα γερμανικά (μια μικρή περίληψη στα αγγλικά) είναι απλά απαράδεχτες.
Κυριε Δημου, ακριβως το ιδιο σκεφτηκα κι εγω οταν επισκεφτηκα το μουσειο. Ομως καθως το συζητουσα με μια φιλη, μου εδωσε μια διαφορετικη αποψη. Ισως ο λογος που τονιζεται τοσο πολυ η απουσια των γλυπτων (κυριως του Παρθενωνα), ειναι οτι θελουν να δωσουν ενα μηνυμα σε ολο τον κοσμο για την ιστορια και την καταληξη αυτων των γλυπτων.Μηπως;
Δεν θα σταθώ στο αν τα γλυπτά πρέπει να επιστραφούν ή όχι. αυτό είναι δεδομένο. Είτε γιατί είναι Ελληνικά, είτε γιατί αν το καλοσκεφτεί κανείς η ζωφόρος είναι η πρώτη μικρού μήκους ταινία που φτιάχτηκε ποτέ, είτε φιατί πρέπει το έργο να είναι ολοκληρωμένο τα γλυπτά πρέπει να επιστραφούν στον τόπο τους όπως και να το κάνουμε.(Μαζί και η Νίκη της Σαμοθράκης)Τώρα όσο αναφορά στο μουσείο, προσωπικά συμφωνώ με την άποψη των ανθρώπων που το οργάνωσαν, ότι θα πρέπει να γίνεται ξεκάθαρο στον επισκέπτη τι λείπει μπας και ξυπνήσουμε. (και εγώ ο ίδιος αντιλήφθηκα το μέγεθος της καταστροφής μετά από την επίσκεψή μου στο μουσείο...) Από τη μία χαίρομαι που κάποιοι επισκέπτες βγαίνουν τρομαγμένοι και θλιμμένοι από αυτό... μπορεί και να ξυπνήσουν, ποιος ξέρει...Και εννοείτε ότι δεν έχουν όλα τα μουσεία σκοπό να σε κάνουν να βγεις χαρούμενος από αυτά. Ψάξτε λίγο για το Εβραϊκό του Libeskind στο Βερολίνο.http://www.yolkstudio.gr/sitegr/files/iliakisevraiko-mouseio-sto-verolino.pdfΕίναι ένα εκπληκτικό μουσείο που πόνο χαρούμενος δε βγαίνεις από αυτό. Βγαίνεις όμως πιο Εκπαιδευμένος!
Τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό μουσείο, είναι διαφήμιση για την Ελλάδα και τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Γνώμη μου είναι πως πρεπει να μείνουν εκεί. Τα επισκέπτονται και τα θαυμάζουν πολλοί άνθρωποι. Κόβουν την ανάσα με την ομορφιά τους.
Προσοχή στην τελευταία φράση του κειμένου. Ο Δήμου δεν ζητάει τα αγάλματα λόγω κληρονομικού δικαίου (και άλλα "ηχηρά παρόμοια") αλλά στο όνομα της ολοκλήρωσης του μνημείου. Μιά και δεν γίνεται να μετακινηθεί ο Παρθενώνας στην Αγγλία, να έρθουν τα κομμάτια του στην Ελλάδα.
"Μιά και δεν γίνεται να μετακινηθεί ο Παρθενώνας στην Αγγλία, να έρθουν τα κομμάτια του στην Ελλάδα. "Λέτε να γλιτώσει , γι' αυτό το λόγο, ο Παρθενώνας από το ΤΑΙΠΕΔ;:-)))))(((((
Είναι λίγο εκτός θέματος το πώς κρίνουμε τον Έλγιν ή από ποιους κατάγονται οι σύγχρονοι Έλληνες. Η ζωοφόρος του Παρθενώνα είναι ένα ενιαίο έργο που εξαιτίας του Βρετανικού Μουσείου είναι ακρωτηριασμένο. Οφείλει να επανενωθεί με βάση τις σύγχρονες αντιλήψεις για την αντιμετώπιση των καλλιτεχνικών έργων. Δεν είναι η ίδια περίπτωση με άλλα έργα που βρίσκονται σε ξένα μουσεία.
Σχετικά με την κλοπή πολιτιστικών θησαυρών από τους Φιλέλληνες και τους άλλους αρχαιολάτρες:Η επιστήμη της αρχαιολογίας και η σημερινή στάση απέναντι στ’ αρχαία κτήρια που υπαγορεύει την προστασία, την ααναστήλωση και συντήρησή τους, είναι πολύ νέες στον παγκόσμιο πολιτισμό. Ιστορικά, τα παλιά, μη λειτουργικά κτίσματα διαλύονταν και τα οικοδομικά υλικά χρησιμοποιούνταν στην κατασκευή άλλων. Δεν τα συντηρούσαν, όσο αριστουργηματικά κι αν ήταν, δεν δίσταζαν να κάνουν τα μαρμάρινα αγάλματα ασβέστη και να λειώσουν αυτά που ήταν φτιαγμένα από μέταλλο.Αυτοί που άλλαξαν την παλιά νοοτροπία ήταν ακριβώς οι κλέφτες και συλλέκτες αρχαιοτήτων όπως ο Έλγιν. Χάρη σ’ αυτούς άρχισαν να υποψιάζονται οι ντόπιοι ότι τ’ αρχαία και τ’ αγάλματα είχαν αξία μεγαλύτερη από τις πέτρες, αφού πλήρωναν όσο-όσο για να τ’ αποκτήσουν. Οι κατηγορίες που τους προσάπτουμε σήμερα είναι αναχρονιστικές, αφού τον καιρό τους τ’ αρχαία δεν προστατεύονταν, αλλά οι πάντες λιθολογούσαν ελεύθερα.Ένας πρώιμος προστάτης των αρχαιοτήτων υπήρξε ο λεγόμενος βάρβαρος, μογγόλος νομάς, απολίτιστος σφαγέας κλπ. Μωάμεθ ο Πορθητής (της Κωνσταντινούπολης). Η ιστορία λέει ότι όταν έφτασε στην Αγια-Σοφιά, είδε έναν γενίτσαρο να καταστρέφει ένα μωσαϊκό. «Αν είσαι άντρας, δοκίμασε όχι να το καταστρέψεις, αλλά να φτιάξεις ένα σαν κι αυτό» του είπε. Όταν δε επισκέφτηκε την Αθήνα το 1458, κήρυξε τ’ αρχαία μνημεία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας «σουλτανικό κτήμα αναπαλλοτρίωτο και Ιερό για να τα προφυλάξει από κάθε κίνδυνο καταστροφής ή αρπαγής»![Το «Ολυμπιείον» των Αθηνών](http://bit.ly/16MHzju):> Οι Τούρκοι τουλάχιστον υπήρξαν σεβαστικότεροι και οπωσδήποτε πιο ενημερωμένοι, ιδίως μετά την παρακαταθήκη που άφησε ο Μωάμεθ ο Βʹ ο Πορθητής όταν επισκέφθηκε την Αθήνα, ανέβηκε στην Ακρόπολη και συγκλονισμένος έθεσε έκτοτε όλες τις αρχαιότητες της αυτοκρατορίας του υπό την προστασία της Πύλης. Ως αποτέλεσμα αυτής ακριβώς της διακήρυξής του, σώθηκαν μύριες όσες αρχαιότητες, πολλές από τις οποίες και στην Αθήνα, όπως λ.χ. συνέβη στην περίπτωση του Ηφαιστείου, που θεωρώντας το χριστιανική εκκλησία οι μωαμεθανοί επιχείρησαν σε κάποια στιγμή να το μετατρέψουν σε τζαμί, προκαλώντας όμως την οργή του σουλτάνου και την απαίτησή του για καταβολή τεράστιου προστίμου και άμεση αποκατάσταση των φθορών. Έτσι συνέβη και το έτος 1759, όταν ο βοεβόδας των Αθηνών Μουσταφά Αγάς Τζισταράκης θεώρησε σκόπιμο να γκρεμίσει έναν από τους 17 έως τότε σωζόμενους κίονες του ναού του Ολυμπίου Διός, για να κτίσει με το υλικό το γνωστό μωαμεθανικό τζαμί στο Μοναστηράκι, κάτι που του κόστισε ένα επαχθέστατο πρόστιμο από τον σουλτάνο, ύψους 17 πουγγιών με γρόσια, ένα για το κάθε μέτρο της γκρεμισμένης και κατεστραμμένης κολώνας.
δεν είχα διαβάσει αυτό το σχόλιο όταν σου έγραψα απάντηση στο πρώτο. Οι πληροφορίες που παραθέτεις εδώ δείχνουν ότι στην Ευρωπη άργησαν να καταλάβουν την πραγματική αξία (πέρα της οικονομικής) των πολιτισμικών καταλοίπων σε σχέση με την Ανατολή που είχαν μακροχρόνια επαφή. Τώρα έχουν αντιστραφεί οι όροι
Από έξω το Μουσείο είναι απαίσιο - δεν ταιριάζει με τίποτα. Ο Δήμου είχε πει στους New York Times ότι είναι σαν ούφο που προσγειώθηκε ανάμεσα σε νεοκλασικά. Όμως τα Μουσεία δεν είναι για να τα βλέπεις από έξω - και το εσωτερικό του είναι υπέροχο. Με τους σωστούς φωτισμούς, τους άνετους χώρους, τις προσβάσεις. Αναδεικνύει τα εκθέματα - κι αυτή είναι η δουλειά ενός μουσείου.
έλεος με τα "μαρμαρα" του παρθενωνα! δεν είναι μάρμαρα είναι γλυπτά πόσες φορές θα το πούμε?αν ήταν απλά μάρμαρα δεν θα τα είχαν αφαιρέσει γιατί δεν θα είχαν κανένα ενδιαφέρον και δεν θα μπορούσαν να σταθούν μόνα τους!σκεφτείτε να παμε να πάρουμε μια πέτρα απο αυτές που αποτελούν το στοουνχετζ.και? τι να την κάνουμε? να εκθέσουμε έναν άμορφο βράχο?
Το παλιό κτιριακι πανω στο λόφο της Ακρόπολης, μια χαρα την έκανε τη δουλεια του. να μην πω και καλύτερα, γιατί δεν σου δημιουργούσε αίσθηση του κενού, με το να είναι τόσο ασφυκτικα γεματο. Αφήστε που το νέο μουσείο είναι χαλια αισθητικα, όπως λέει ο Simon Jenkins της Guαrdiαn, περισσότερο θυμίζει αρχηγείο αστυνομίας καποιας μπανανο-δημοκρατίας.
και επειδή το έγραψε η Guardian πρέπει άκριτα να συμφωνήσουμε,απλά ο Άγγλος τυφλώνεται από το άπλετο φως και την ομορφιά του Παρθενώνα που μπορείς να θαυμάσεις μέσα από το μουσείο, δεν έχει συνηθίσει τόση ομορφιά στην μουντή πραγματικότητά του!Όχι αγαπητέ μου δεν είναι έτσι τα χάλια αισθητικά κτίρια
Καλα κι εσυ, δε χρειαζεσαι να κανουμε και ψυχαναλυση στον Αγγλο επειδη δεν του αρεσε το μουσειο! Σε καποιους οντως φαινεται ασχημο και ακαλαισθητο γιατι πολυ απλα εχουν αλλα γουστα στην αρχιτεκτονικη.
Χαχαχα, εγω συμφωνω απολυτα, και οχι γιατι το ειπαν στη Γκαρντιαν! Το μουσειο αυτο τουλαχιστον οταν το κοιτας απεξω μου φαινεται απ'τα πιο ασχημα κτιρια που εχω δει ποτε!
Συμφωνώ και επαυξάνω. Από την πρώτη στιγμή που είδα το κτήριο δεν μου άρεσε. Δεν ταιριάζει στο υπόλοιπο τοπίο - για μένα ένα καινούριο κτίσμα θα πρέπει να εναρμονίζεται με το υπόλοιπο περίγυρό του. Αλλά αν κανείς πάρει υπόψη του ότι η αρχιτεκτονική στην Ελλάδα δεν λαμβάνει υπόψη της το οτιδήποτε δεν με εκπλήσσει και πολύ. Ο τελευταίος όροφος είναι όντως δράμα.
@paradiser jrΑυτό που λες, ότι η αρχιτεκτονική στην Ελλαδα δεν λαμβανει υπόψη της τον περίγυρο, δυστυχώς είναι χαρ/κό της παγκοσμιας δημόσιας αρχιτεκτονικής τις τελευταίες δεκαετίες. Κανουν πραγματα επιδεικτικα παραταιρα, και το παρουσιαζουν σαν αποψη -- αλλα είναι κ κατι που τους βολεύει σε εντελώς πρακτικό επίπεδο αφού τους επιτρέπει να φυτεύουν κτίρια-πατρόν σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη, αδιαφορώντας για το ιδιαίτερο περιβαλλον.
@Johnny_SΤο δυστύχημα είναι ότι και η αρχιτεκτονική στον ιδιωτικό τομέα ακολουθεί το ίδιο μονοπάτι. Για παράδειγμα σε εμάς στο Βερολίνο που υπάρχει οικοδομική έξαρση - εκτός των δημοσίων έργων, τα οποία δεν λένε να τελειώσουν, όπως πχ. η Ιnvalidenstrasse στη γειτονιά μας που από το 1994 ως αυτόπτης μάρτυς δεν έχει δει ούτε μία ημέρα χωρίς να υπάρχει έστω και ένα μικροσκοπικό κομμάτι του δρόμου που να μην είναι ανοιχτό. Όπως και να έχει αυτή τη στιγμή κτίζεται ένα μεγάλο μέρος ιδιωτικά - γιατί υποτίθεται ότι δεν υπάρχει αρκετά διαθέσιμα διαμερίσματα!! Διαμερίσματα υπάρχουν αλλά κανείς δεν μπορεί να πληρώσει τα ενοίκια που ζητούν. Όλα τα νέα κτήρια είναι λίγο πολύ ένα δράμα. Όπως και εσύ αναφέρεις "επιδεικτικά παράταιρα" και αυτά δυστυχώς είναι κτίρια-πατρόν. 'Η είναι πολυτελείας με ιδιωτικά σπα και άλλα φούμαρα με μεταλλικό σκελετό κατά το πρωτότυπο του κτηρίου των αρχιτεκτόνων των Pitt-Jolie ή ημιπολυτελή κατά μάρκα με έκαψες για τα καλά. Βέβαια το όλο δεν έχει σχέση με το θέμα του κτηρίου του μουσείου αλλά είναι λυπηρό το τι έγκλημα τελείται υπό το σύνθημα μοντέρνα αρχιτεκτονική που σέβεται τον άνθρωπο και το περιβάλλον..! Πόσο μάλλον όταν δαπανούνται δημόσιο (δανεικό) χρήμα..!
> Ανάθεμα τον Έλγιν και την αρχαιολαγνεία του. Η μεγαλύτερη πολιτισμική κλοπή στην ιστορία.Η άλλη άποψη είναι ότι ο Έλγιν έσωσε τα μάρμαρα, που αλλιώς μπορεί να καταστρέφονταν στην Επανάσταση του 1821. Άλλωστε το 90% των καταστροφών των αρχαίων μνημείων οφείλεται ούτε στους αρχαιολάτρες ούτε στους βαρβάρους επιδρομείς, αλλά στους απλούς ανθρώπους που στον διάβα των αιώνων χρησιμοποιούσαν τα ερείπια ως οικοδομικά υλικά.> Οι πείσμονες Βρετανοί δύσκολα πείθονται.Ο Ευάγγελος Βενιζέλος έχει προτείνει μια σατανική συμβιβαστική λύση:  1. Η Ελλάδα θ’ αναγνωρίσει ότι η κυριότητα των Ελγινείων ανήκει στο Βρετανικό Μουσείο και θα παραιτηθεί από κάθε περαιτέρω διεκδίκηση.  2. Το Βρετανικό Μουσείο θα «δανείσει» τα Ελγίνεια για πάντα στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης.  3. Σε ανταπόδωση του παραπάνω «δανεισμού», το ελληνικό κράτος θα δανείζει προσωρινά διάφορα δικά του αρχαία στο Βρετανικό Μουσείο.  4. Έτσι το Βρετανικό Μουσείο δεν θα παραβιάσει τον εσωτερικό του κανονισμό, που απαγορεύει την επιστροφή αντικειμένων που του ανήκουν στις χώρες προέλευσης, και δεν θα δημιουργήσει και προηγούμενο, που θα εκμεταλλεύονταν άλλες χώρες για να ζητήσουν κι αυτές την επιστροφή των αρχαίων τους.
Νομιμοποίηση κλοπής δηλαδή...Όντως σατανικό...Καλή επίσης ιδέα σε ανάλογο μήκος κύματος είναι να νομιμοποιηθεί ο Αττίλας, μέσω αναγνώρισης των Κατεχομενων ως Τουρκοκυπριακη Δημοκρατία, με αντάλλαγμα να μπορούν οι ξεριζωμένοι να πηγαίνουν διακοπές στα πρώην σπίτια τους...Ήμαρτον...Υ.Γ. Το σενάριο(κοινής λογικής) που επιτάσσει να αλλάξει επιτέλους το αποικιοκρατικό καταστατικό του το Βρετανικό μουσείο δεν παίζει, έτσι?
"Η άλλη άποψη είναι ότι ο Έλγιν έσωσε τα μάρμαρα, που αλλιώς μπορεί να καταστρέφονταν στην Επανάσταση του 1821".Από τις πιο απαράδεκτες απόψεις. Μαζί με την "προσπάθεια" Βενιζέλου για νομιμοποίηση της αρχαιοκαπηλίας του Ελγιν!"Άλλωστε το 90% των καταστροφών των αρχαίων μνημείων οφείλεται ούτε στους αρχαιολάτρες ούτε στους βαρβάρους επιδρομείς, αλλά στους απλούς ανθρώπους που στον διάβα των αιώνων χρησιμοποιούσαν τα ερείπια ως οικοδομικά υλικά."Ποια είναι η πηγή πληροφόρησης σας, που περιέχει και το στατιστικό νούμερο 90%;Έλεος πια!
@ΑΔΙΑΒΑΣΤΟΣ ΑΥΤΟΧΕΙΡΑΣ 31.10.2013 | 07:57> > "Η άλλη άποψη είναι ότι ο Έλγιν έσωσε τα μάρμαρα, που αλλιώς μπορεί να καταστρέφονταν στην Επανάσταση του 1821".> Από τις πιο απαράδεκτες απόψεις.Το 1674 ο ένας Γάλλος ονόματι Jacques Carrey είχε επισκεφτεί τον Παρθενώνα κι έφτιαξε σχέδια πολλών γλυπτών. Το 1687 η «τυχερή βολή» του Βενετου Francesco Morosini κατέστρεψε το κτήριο (άρα και πολλά γλυπτά).Αν ο Carrey δεν είχε απλώς σχεδιάσει τα γλυπτά, αλλά τα είχε κατεβάσει και τα είχε πάρει στη Γαλλία, θα είχε κάνει καλά ή άσχημα;
Εαν ο Jacques Carrey έκανε ότι και ο Ελγιν θα ήταν ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΟΣ.Εαν ο Jacques Carrey φύλαγε και απέδιδε στην Ελληνική Κυβέρνηση τα γλυπτά τότε θα ήταν ΕΘΝΙΚΟΣ ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ!Τόσο απλά. Βέβαια όταν σε μία φράση βάζεις το "αν" τότε μπορείς να λες ότι θέλεις!
@ΑΔΙΑΒΑΣΤΟΣ ΑΥΤΟΧΕΙΡΑΣ 31.10.2013 | 14:33> Εαν ο Jacques Carrey φύλαγε και απέδιδε στην Ελληνική Κυβέρνηση τα γλυπτά τότε θα ήταν ΕΘΝΙΚΟΣ ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ!Μα τον 17ο αιώνα δεν υπήρχε νεοελληνικό κράτος (ούτε καν νεοελληνικό έθνος).
@ ein StepenwolfΤο να αποδώσεις σε κάποιον κάτι που του ΑΝΗΚΕΙ είναι μια πράξη που γίνεται και σε βάθος χρόνου.Ο ΕΛΓΙΝ ΒΕΒΗΛΩΣΕ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ και αυτό δεν αλλάζει ούτε με την παράδοση των γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο (ΚΑΙ ΜΗΝ ΔΩ ΝΑ ΓΡΑΦΕΤΕ ΠΕΡΙ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΑΣ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΚΛΠ ΚΛΠ .)Ο Jacques Carrey θαύμασε, σεβάστηκε και , προς τιμήν του, ΔΕ ΒΕΒΗΛΩΣΕ την Ακρόπολη.ΤΟ δε νεοελληνικό ΕΘΝΟΣ ήταν , είναι και ΘΑ ΕΙΝΑΙ εδώ (ΕΛΠΊΖΩ ΟΧΙ προς απογοήτευσή σας). Το κράτος μπορεί να αλωθεί με τον Α ή Β τρόπο , το ΕΘΝΟΣ όμως ΟΧΙ διότι ζει μέσα στις καρδιές μας (ελπίζω και στη δική σας)!
Σε γενικες γραμμες συμφωνω με τον αυτοχειρα αν και σεβομαι απολυτα την αποψη του λυκου. Επιτρεψτε μου μονο μια ασχετη ερωτηση.Τα αλλα σχολια μας διαγραφηκαν απο την Lifo? και αν ναι γιατι? Ετοιμαζομουν να σας απαντησω λυκε. Εν παση περιπτωση σε εκεινα τα σχολια εχω να προσθεσω παιρνοντας πασα απο τον αυτοχειρα για το σχολιο περι Carrey οτι και οι Γερμανοι που συναρμολογησαν τον βωμο της Περγαμου στο Βερολινο θα μπορουσαν να το κανουν στην Τουρκια και να τον εκθεσουν εκει. Δεν το νιωθω σωστο που το μετεφεραν. Οσο για τον αποικιοκρατικο χαρακτηρα του Βρετ.Μουσειου η βικιπαιδια γραφει: Η επέκτασή του κατά τους επόμενους δυόμιση αιώνες ήταν κυρίως αποτέλεσμα της επεκτεινόμενης Βρετανικής αποικιοκρατίας και είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πολλών παραρτημάτων, με πρώτο το Βρετανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Νότιο Κένσινγκτον το 1887. Δεχομαι ομως οτι μπορει να το βλεπετε διαφορετικα.[ΑΠΑΝΤ. LIFO: Διαγράφτηκαν, μετά από πολλές αναφορές, τα σχόλια του Ανθέλληνα - άρα, αναγκαστικά, και όλες οι απαντήσεις σε αυτά. ]
@Μηχανολόγος 31.10.2013 | 19:33> [ΑΠΑΝΤ. LIFO: Διαγράφτηκαν, μετά από πολλές αναφορές, τα σχόλια του Ανθέλληνα - άρα, αναγκαστικά, και όλες οι απαντήσεις σε αυτά. ]Υπάρχει μια απλή λύση: αντί να διαγραφούν τα σχόλια του Ανθέλληνα, να διαγραφεί το περιεχόμενό τους, δηλαδή να μείνει το σχόλιο, αλλά κενό, ή, ακόμα καλύτερα, ν’ αντικατασταθεί το περιεχόμενό του με το κείμενο: [LIFO: Το σχόλιο έχει διαγραφεί]. Έτσι δεν χάνονται οι απαντήσεις.[ΑΠΑΝΤ. LIFO - ein steppenwolf αυτό είναι πανέξυπνο και δεν το είχαμε σκεφτεί, όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν μπορεί να γίνει, μιας και διαγράψαμε -για πολλοστή φορά- ολόκληρο το λογαριασμό του χρήστη.]
@ein Steppenwolf 1.11.2013 | 00:07> διαγράψαμε -για πολλοστή φορά- ολόκληρο το λογαριασμό του χρήστηΔεν μπορώ να καταλάβω την εμπάθεια αυτού του ανθρώπου!Χάρη σ’ αυτόν έλαβα χτες τη νύχτα το πρώτο (κι ελπίζω τελευταίο) hate mail.
"Άλλωστε το 90% των καταστροφών των αρχαίων μνημείων οφείλεται ούτε στους αρχαιολάτρες ούτε στους βαρβάρους επιδρομείς, αλλά στους απλούς ανθρώπους που στον διάβα των αιώνων χρησιμοποιούσαν τα ερείπια ως οικοδομικά υλικά." Παιζει να ηταν αυτη η τυχη των μαρμαρων, αν δεν τα επαιρνει ο Ελγιν.Ιεροσυλο, αλλα, θα ηταν πολυ πιθανο...
Ο Κ. Μπίρης στο βιβλίο του Αι Αθηναι, αναφέρει ότι μεγάλες καταστροφές στις αρχαιότητες έγιναν κατά τον 18ο και 19ο αιώνα από τους αρχαιολάτρες περιηγητές που όταν δεν μπορούσαν να να πάρουν ολόκληρα αγάλματα έσπαγαν μύτες, χέρια, πόδια κλπ για να τα πάρουν ενθύμιο μαζί τους. Όσο παράδοξο και να μας φαίνεται οι Τούρκοι προστάτευαν τις αρχαιότητες. Ο Ελγιν εκμεταλλεύτηκε την ήττα των τούρκων και με διπλωματική πίεση πέτυχε άδεια να πάρει ΚΙΝΗΤΑ ευρήματα (όπως αγάλματα) από την Ακρόπολη και όχι τμήματα ναού (ζωφορος και μετωπες).Όσον αφορά στη χρήση ως οικοδομικού υλικού αρχαίων καταλοίπων αυτό γινόταν πάντα και παντού, ακόμα και στην Ακρόπολη της εποχής του Παρθενώνα, πχ στο αναλημματικό τείχος χρησιμοποίησαν τους σπονδύλους από τους κίονες του προηγούμενου ναού. Στη νεώτερη εποχή δεν θα σκαρφάλωνε κανείς στην κορυφή του ναού για να σπάσει τη ζωφόρο και τις μετώπες για οικοδομικό υλικό. Θα ήταν πιο εύκολο να σπάσει το βράχο ή να πάρει έτοιμο πεσμένο υλικό.
@ein Steppenwolf 30.10.2013 | 13:14> Άλλωστε το 90% των καταστροφών των αρχαίων μνημείων οφείλεται ούτε στους αρχαιολάτρες ούτε στους βαρβάρους επιδρομείς, αλλά στους απλούς ανθρώπους που στον διάβα των αιώνων χρησιμοποιούσαν τα ερείπια ως οικοδομικά υλικά.Ένα παράδειγμα (από την Αίγυπτο) [Fayum mummy portrait](shttp://bit.ly/1bK8S13):> In 1887, Daniel Marie Fouquet heard of the discovery of numerous portrait mummies in a cave. He set off to inspect them some days later, but arrived too late, as the finders had used the painted plaques for firewood during the three previous cold desert nights. Fouquet acquired the remaining two of what had originally been fifty portraits.
@ein Steppenwolf 15.11.2013 | 15:22Άλλο παράδειγμα, από την Αθήνα: [ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΗ ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΟΥ ΨΥΡΡΗ](http://bit.ly/17XkLDP):> Είναι συγκλονιστικό, αλλά και αληθινό, δυστυχώς, αυτό που αναφέρει ο Αθηναίος πολεοδόμος [Κώστας Μπίρης], ότι δηλαδή ομαδική καταστροφή ερειπωμένων ή μερικώς φθαρμένων εκκλησιών, εν όλω 72, έγινε το 1843. Και αυτή η απίστευτη ενέργεια έγινε για να χρησιμοποιηθούν τα υλικά τους στη δόμηση του Μητροπολιτικού ναού και για να εκποιηθούν για τον ίδιο σκοπό τα οικόπεδά τους. Αυτά μάλιστα τα οικόπεδα τα διεκδικούσε ο Δήμος Αθηναίων και τελικά το πέτυχε.
@ein Steppenwolf 30.10.2013 | 13:14>> Ανάθεμα τον Έλγιν και την αρχαιολαγνεία του. Η μεγαλύτερη πολιτισμική κλοπή στην ιστορία.> Η άλλη άποψη είναι ότι ο Έλγιν έσωσε τα μάρμαρα, που αλλιώς μπορεί να καταστρέφονταν στην Επανάσταση του 1821.Η άποψη αυτή υποστηρίζεται και στη συνέντευξη του αναστηλωτή του Παρθενώνα Μανόλη Κορρέ στον Σταύρο Διοσκουρίδη (http://www.lifo.gr/mag/features/1554):> ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ> • Εχθροπραξίες μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Ειρωνικό είναι πως εν μέρει δικαιώθηκε και ο Έλγιν σε αυτήν την περίπτωση, αφού αν είχε αφήσει τα μάρμαρα θα είχαν καταστραφεί από τους κανονιοβολισμούς.
Έχεις σκεφτεί αν αρχίσει το Βρετανικό μουσείο να δίνει πίσω αυτά που έχουν πάρει οι Άγγλοι τι θα γίνει; Θα γίνει σα την στοά του βιβλίου στην Αθήνα. Θα αγοράζεις κάνα βιβλίο και θα πίνεις και κάνα κάφε. Σάμπως έχουν τίποτα δικό τους αυτοί να εκθέσουν παλαιότερο των 500 ετών;
Εχει ψιλο-ξεχαστει αυτη η ιστορια με τα μαρμαρα και καλο ειναι να τη θυμομαστε που και που..Φυσικα τωρα μας εχουν παρει τα μυαλα τα μνημονια,τα πλεονασματα,οι απολυσεις και ολα αυτα τα ''φρουτα'' της κρισης αλλα καλο ειναι να μη ξεχναμε το πολιτισμο που (καποτε) ειχαμε και την ιστορια μας γιατι ειναι το μονο που μας εχει απομεινει ως λαος..