Τι είναι το Spotify;
Το 2006 δυο άνθρωποι στη Σουηδία, ο Ντάνιελ Εκ και ο Μάρτιν Λόρενσεν, είχαν μια ιδέα: να δημιουργήσουν μια υπηρεσία που θα έδινε νόμιμη, δωρεάν και άμεση πρόσβαση στη μουσική μέσω online streaming. Ήταν μια εποχή που η απόκτηση παράνομης μουσικής από το Ίντερνετ διογκωνόταν όλο και περισσότερο και, ταυτόχρονα, τα έσοδα της δισκογραφικής βιομηχανίας μειώνονταν ολοένα και πιο πολύ. Ήθελαν λοιπόν –και πέτυχαν– να κάνουν τη χρήση της υπηρεσίας πιο εύκολη από την «πειρατεία». To Spotify ξεκίνησε σε επτά χώρες. Σήμερα είμαστε παρόντες σε 32 αγορές σε όλο τον κόσμο και έχουμε 20 εκατομμύρια χρήστες τον μήνα, από τους οποίους τα 6 εκατομμύρια πληρώνουν συνδρομή.
Πόσα τραγούδια είναι ήδη στο Spotify;
Έχουμε πάνω από 20 εκατομμύρια τραγούδια και κάθε μέρα προσθέτουμε περίπου 20.000.
Η υπηρεσία είναι δωρεάν;
Ναι, υπάρχει δωρεάν έκδοση, καθώς και άλλες δύο, η premium και η unlimited. Η διαφορά στην unlimited έκδοση είναι ότι δεν υπάρχουν διαφημίσεις, ενώ με την premium μπορείς να έχεις πρόσβαση στα τραγούδια και τα άλμπουμ σου ακόμα και όταν βγαίνεις offline. Στην Ελλάδα η unlimited έκδοση στοιχίζει 3,49 ευρώ τον μήνα και η premium 6,99.
Πώς γίνεται streaming όταν δεν υπάρχει σύνδεση στο Ίντερνετ;
Στην premium έκδοση μπορείς να επιλέξεις έως 10.000 τραγούδια και να τα αποθηκεύσεις στο κινητό ή την ταμπλέτα σου. Δεν «κατεβάζεις» τα τραγούδια, αλλά μπορείς να έχεις πρόσβαση σε αυτά όποτε θες και όπου θες για πάντα – αρκεί να συνεχίσεις να πληρώνεις τη μηνιαία συνδρομή.
Εκτός της μουσικής που μας αρέσει ήδη, πώς μπορούμε να ανακαλύπτουμε και νέα;
Με το discover tab. Έχουμε δημιουργήσει ένα σύστημα το οποίο «βλέπει» τι μουσική έχεις ακούσει προσφάτως, ποιους καλλιτέχνες «ακολουθείς», γενικά τι μουσική προτιμάς και σου προτείνει ανάλογα τραγούδια και άλμπουμ. Σου δίνει, δηλαδή, μουσική custom made για σένα. Και όσο το χρησιμοποιείς, τόσο πιο ακριβές γίνεται, δίνοντάς σου την κατάλληλη μουσική για κάθε στιγμή της ημέρας.
Τι άλλες εφαρμογές διαθέτει;
Έχουμε πολλά applications. Ένα από αυτά λέγεται tune wiki και δουλεύει σαν καραόκε: σου δείχνει τους στίχους κάθε τραγουδιού όπως προχωρά το κομμάτι. Υπάρχει το mood agent, το οποίο θα μπορεί να δημιουργεί playlists σύμφωνα με τη διάθεση στην οποία βρίσκεσαι. Αν έχεις ρομαντική διάθεση, θα παίζει ερωτικά τραγούδια, αν αισθάνεσαι αγχωμένος, θα παίζει χαλαρωτική μουσική κ.λπ. Έχουμε επίσης μουσικά κουίζ, βιογραφίες καλλιτεχνών...
Βλέπω ότι το Spotify είναι πολύ ενεργό στα social media.
Έτσι είναι. «Music is social, so Spotify is social as well». Σε όλους αρέσει να μοιράζονται τη μουσική που αγαπούν και ανακαλύπτουν. Μπορείς, για παράδειγμα, να δεις τι τραγούδι ακούει ένας φίλος σου στο facebook, να πατήσεις πάνω στο link και να το ακούσεις κι εσύ και να συνεχίσεις με όλο το άλμπουμ του καλλιτέχνη.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Spotify φέρνει μια νέα εποχή στον τρόπο που ακούμε μουσική, όπως έκανε η Apple με το iΡod 12 χρόνια πριν;
Πιστεύω πως ναι. Βλέπουμε ότι σε κάθε αγορά που λανσάρουμε την υπηρεσία μας είμαστε σε θέση να αναπτύξουμε κατά πολύ τη μουσική βιομηχανία. Το Spotify δεν δρα ανταγωνιστικά ως προς το ήδη υπάρχον σύστημα, αλλά το πλαισιώνει. Είναι μια νέα μέθοδος «κατανάλωσης» μουσικής. Εξελίξαμε την ιδέα γύρω από τη μουσική. Από την ιδιοκτησία πηγαίνουμε στην πρόσβαση. Αυτό που ζητάει ο κόσμος τώρα είναι να έχει πρόσβαση σε όλη τη μουσική, συνεχώς. Σίγουρα θα υπάρχουν ακόμα πολλοί άνθρωποι που θα θέλουν να είναι «ιδιοκτήτες» μουσικής, να έχουν CDs ή βινύλια, αλλά νομίζω ότι η παγκόσμια τάση πάει προς το streaming.
Πώς είναι οι σχέσεις σας με τις δισκογραφικές εταιρείες;
Το Spotify βοηθά τη μουσική βιομηχανία στο σύνολό της. Είμαστε σε θέση να δημιουργούμε επιπλέον έσοδα για τις εταιρείες, από εκεί που δεν υπήρχαν. Σε μερικές χώρες, όπως π.χ. η Σουηδία, η μουσική βιομηχανία αναπτύχθηκε κατά 14% το 2012 – η καλύτερη χρονιά από το 2005. Συνολικά, η ψηφιακή μουσική (streaming και downloading) είναι πίσω από το 67% των εσόδων της μουσικής βιομηχανίας στη Σουηδία. Και από αυτό το 67%, το 19% προέρχεται καθαρά από το streaming. Έχουμε στοιχεία, λοιπόν, ώστε να υποστηρίξουμε τη θέση μας ότι το streaming βοηθά το σύνολο της μουσικής.
Πολλοί καλλιτέχνες, όμως, υποστηρίζουν ότι δεν πληρώνονται όσο θα 'πρεπε. Ο Thom Yorke των Radiohead απέσυρε τις προσωπικές του δουλειές από το Spotify.
Έχουμε αποδώσει πάνω από 500 εκατομμύρια δολάρια ως τώρα στη μουσική βιομηχανία και σκοπεύουμε ως το τέλος της χρονιάς να δώσουμε άλλα 500. Δίνουμε πίσω το 75% των εσόδων μας στους καλλιτέχνες και τις εταιρείες τους. Όσο πιο πολύ οι ίδιοι οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν το Spotify για να συνδεθούν με τους θαυμαστές τους, τόσο πιο πολύ εισόδημα θα έχουν.
σχόλια