Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ;

Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
5


Ίσως τη χειρότερη τραγωδία στη σύγχρονη ιστορία της έζησε η Αυστρία το Νοέμβριο του 2000, με το τραγικό δυστύχημα του Καπρούν, που κόστισε τη ζωή σε 155 ανθρώπους.

Η τελική ταυτοποίηση των θυμάτων διήρκεσε σχεδόν πέντε ημέρες κατά τις οποίες έγινε εξέταση του DNA, των απανθρακωμένων πτωμάτων. Λόγω της υψηλής θερμοκρασίας, πολλές σοροί είχαν γίνει σχεδόν στάχτη.

Ήταν Σαββάτο 11 Νοεμβρίου νωρίς το πρωί, όταν 170 άνθρωποι ετοιμάζονταν να επιβιβαστούν στο τρένο που συνδέει το χιονοδρομικό του Καπρούν με την κορυφή του όρους Κίτσταϊνχορν, εκεί όπου το χιόνι δεν λιώνει ποτέ. Ούτε καν το καλοκαίρι. Η μέρα ξεκίνησε ως μια μεγάλη γιορτή για το άνοιγμα της σεζόν για τους σκιέρ. Πυροτεχνήματα, τραγούδια, διάσημοι σκιέρ και μια ατμόσφαιρα, που δεν προμήνυε όσα θα ακολουθούσαν.

Η αμαξοστοιχία του οδοντωτού σιδηρόδρομου αναχωρεί για το μικρό ταξίδι των 3,2 χιλιομέτρων μέχρι την κορυφή. Περιπου 600 μέτρα μετά την είσοδο στο τούνελ της διαδρομής, η αμαξοστοιχία τυλίγεται στις φλόγες. Χρειάστηκαν μόνο λίγα δευτερόλεπτα για να εξαπλωθεί η φωτιά και οι πυκνοί καπνοί σε όλο το τρένο και να βρουν τραγικό θάνατο οι επιβαίνοντες. Η θερμοκρασία σκαρφάλωσε στους 1000 C και όλοι μιλούν για μια πύρινη κόλαση. Δεν υπήρχε σύστημα κατάσβεσης, ούτε αντιπυρικά καταφύγια έκτακτης ανάγκης ή μια σήραγγα εκκένωσης μέσω της οποίας θα μπορούσαν να έχουν διαφύγει οι επιβάτες. Υπάρχουν επίσης αντικρουόμενες αναφορές σχετικά με το αν οι πόρτες του τρένου παρέμειναν κλειστες, εγκλωβίζοντας τους  επιβάτες μέσα στο φλεγόμενο τρένο.

Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Η είσοδος στο τούνελ της διαδρομής
Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Στον τόπο του δυστυχήματος φτάνουν αρχικά τρεις διασώστες, οι οποίοι βρίσκουν μόνο την μεταλλική βάση της αμαξοστοιχίας

Ο Manfred Mueller, ο επικεφαλής των τεχνικών εργασιών της εταιρείας, είπε ότι ο οδηγός, μόλις ήχησε ο συναγερμός, έλαβε εντολή από τους υπεύθυνους να ανοίξει όλες τις πόρτες. Πέντε λεπτά αργότερα, χάθηκε η επαφή με τον ασύρματο. Ωστόσο ένας Γερμανός επιζών είπε ότι οι πόρτες είχαν μπλοκάρει, παγιδεύοντας τους επιβάτες στο εσωτερικό. "Ουρλιάζαμε καθώς προσπαθούσαμε να ανοίξουμε τις πόρτες, μόλις είδαμε ότι αυτό ήταν αδύνατο, σπάσαμε τα παράθυρα" είπε. 

Αρκετοί κατάφεραν να βγουν σώοι από το τρένο, αλλά έκαναν το λάθος να διαφύγουν προς το κομμάτι του τούνελ που οδηγούσε στο βουνό. Όλοι αυτοί έχασαν τη ζωή τους από τα τοξικά αέρια και τον καπνό ο οποίος ανέβαινε προς την ίδια κατεύθυνση. Τρεις σκιέρ που περίμεναν στην κορυφή της σήραγγας, βρέθηκαν και αυτοί νεκροί. Μόνο δώδεκα άτομα κατάφεραν να σωθούν, καθώς κατέβηκαν τις στενές σκάλες και απέφυγαν τον καπνό και τις αναθυμιάσεις.

Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
"Ουρλιάζαμε καθώς προσπαθούσαμε να ανοίξουμε τις πόρτες, μόλις είδαμε ότι αυτό ήταν αδύνατο, σπάσαμε τα παράθυρα"
Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Αρκετοί κατάφεραν να βγουν σώοι από το τρένο, αλλά έκαναν το λάθος να διαφύγουν προς το κομμάτι του τούνελ που οδηγούσε στο βουνό

Η τελική ταυτοποίηση των θυμάτων διήρκεσε σχεδόν πέντε ημέρες, κατά τις οποίες έγιναν εξετάσεις DNA,  στα απανθρακωμένα πτώματα. Λόγω της υψηλής θερμοκρασίας, πολλές σοροί είχαν γίνει σχεδόν στάχτη.

Οι νεκροί ήταν ολόκληρες οικογένειες, πολλοί νέοι άνθρωποι και παιδιά που έκαναν διακοπές για σκι στο δημοφιλές θέρετρο. Η συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων ήταν Αυστριακοί. Άλλοι 37 Γερμανοί σκοτώθηκαν,  10 Ιάπωνες τουρίστες και 5 στρατιώτες των ΗΠΑ που ήταν σε διακοπές, 4 Σλοβένοι, 2 Ολλανδοί, 1 Βρετανός και 1 Τσέχος.

Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Τρεις σκιέρ που περίμεναν στην κορυφή της σήραγγας, βρέθηκαν και αυτοί νεκροί
Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Περιπου 600 μέτρα μετά την είσοδο στο τούνελ της διαδρομής, η αμαξοστοιχία τυλίγεται στις φλόγες

Τα νέα μεταδίδονται αμέσως με έκτακτα δελτία στην αυστριακή τηλεόραση. Στον τόπο του δυστυχήματος φτάνουν αρχικά τρεις διασώστες, οι οποίοι βρίσκουν μόνο την μεταλλική βάση της αμαξοστοιχίας. Τα σωστικά συνεργεία που φτάνουν αμέσως μετά, δυσκολεύονται να ανασύρουν τα πτώματα, εξαιτίας των δυσμενών συνθηκών που επικρατούν και του κινδύνου να αποκολληθεί το τρένο από τη σήραγγα και να παρασύρει και τους ίδιους. Μετά από υπερπροσπάθειες μεταφέρονται στο νοσοκομείο 18 επιζώντες.

Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες μια αργή διαρροή ενός άκρως εύφλεκτου υδραυλικού λαδιού πάνω σε μια θερμαντική συσκευή που βρισκόταν παράνομα στην καμπίνα των οδηγών και είχε υπερθερμανθεί, ήταν η αιτία της καταστροφικής φωτιάς.

Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Η θερμοκρασία σκαρφάλωσε στους 1000 C
Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Ό,τι απέμεινε από την αμαξοστοιχία

Το 2004, Δικαστήριο του Σάλτσμπουργκ απήλλαξε τους 16 κατηγορουμένους αυστριακούς τεχνικούς που κατηγορούντο για αμέλεια στην τραγωδία του Καπρούν. Μετά από 20 μήνες ακροαματικής διαδικασίας, το δικαστήριο έκρινε ότι οι κατηγορούμενοι δεν φέρουν ευθύνη για το τραγικό δυστύχημα, προκαλώντας τις έντονες διαμαρτυρίες των συγγενών των θυμάτων.

Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Μόνο δώδεκα άτομα κατάφεραν να σωθούν, καθώς κατέβηκαν τις στενές σκάλες και απέφυγαν τον καπνό και τις αναθυμιάσεις
Πώς συνέβη τελικά η τραγωδία στο τούνελ των Άλπεων με τους 155 νεκρούς σκιέρ; Facebook Twitter
Η τελική ταυτοποίηση των θυμάτων διήρκεσε σχεδόν πέντε ημέρες
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κάτι έχει γίνει, μυρίζει μπαρούτι η ατμόσφαιρα»: Ένα χρονικό βίας στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2008

Σαν σήμερα / «Κάτι έχει γίνει, μυρίζει μπαρούτι η ατμόσφαιρα»: Ένα χρονικό βίας στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2008

Όσα συνέβησαν μετά τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου, τις δύο εβδομάδες που θα μείνουν στη νεότερη πολιτική ιστορία της Ελλάδας ως τα «σύγχρονα Δεκεμβριανά»
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
To θυμάμαι το ατύχημα. Βασικά τότε είχαν πει πως η φωτιά μεταδόθηκε τόσο γρηγορα γιατι βρισκόταν μέσα σε ένα στενό και κλειστο σωλήνα. Σαν να τραβας εμβολο από συριγγα οι φλογες ξαπλώθηκαν στο τρένο ακολουθώντας τον αέρα. Το τρένο νομίζω ότι δεν ηταν μεταλλικο, μεταλλική ήταν μονο η βαση τα υπόλοιπα πρέπει να ηταν ξυλο ή απομίμηση ξύλου, πλαστικό, υφάσματα και αφρολέξ. Λογικό είναι να μην ήταν όλο μεταλλικό, ανεβαινε σχεδόν καθετα την πλαγιά, χρειαζόταν κάποιο πιο ελαφρυ υλικό για τον σωμα του τρενου. Οι επιβάτες βρεθηκαν εγκλωβισμένοι σε ένα είδος φούρνου που η θερμοκρασία και οι αναθυμιάσεις αυξανονταν κάθε λεπτό.
Γισ την ακρίβεια: σημειώθηκε διαρροή λιπαντικού (λαδιού) από τα υδραυλικά φρένα (ο αγωγός περνάει μεσα από την καμοίνα των οδηγών) και σταγόνες έπεσαν πάνω στο θερμαντικό σώμα το οποίο λειτουργούσε στην απενεροποιημένη καμπίνα (δεν τοποθετήθηκε παράνομα, αλλά αποτελεί μόνιμο εξοπλισμό της καθε καμπίνας). Τα θερμαντικά σώματα (τότε) λειτουργούσαν ανεξάρτητα από το αν η καμπίνα το οδηγού ειναι ενεργή ή όχι.Πλεόν οι καμπίνες λειτουργούν μόνο εαν ο οδηγος γυρίσει το κλειδι της εκάστοτε καμπίνας στη θέση ΟΝ. Τότε μόνο μπαίνει μπροστα και η θέρμανση. Εννοείται βεβαίως πως 2 καμπίνες ταυτόχρονα στον ίδιο συρμό ΔΕΝ μπορούν να είναι ενεργοποιημένες και αυτό ελέγχεται από τον αυτοματισμό του τραίνουΠαράλληλα υπάρχουν κι επιπλεόν συστήματα ασφαλείας *παρακολούθηση θερμοκρασίας, αυτόματη πυρόσβεση κτλ) ενώ και για τα τούνελ έχεουν αλλάξει οι προδιαγραφες με διπλές σύραγγες κι εξόδους διαφυγής..αυτό που αναφέρεται περι του καπνού. ισχύει!! οι περισσότεοι πέθαναν από δηλητηρίαση (στο μεταξύ έχουν αλλάξει και τα υλικα κατασκευής των συρμών ωστε να ειναι βραδηφλεγή και μη τοξικά στην καύση) αυτοι που σώιηκαν ήταν όσοι κυριολεκτικά πέρασαν μέσα από τις φλόγες και κατέβηκαν το τούνελ