Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Ιρανές εποχής Κατζάρ, τέλη 19ου αι.

Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας

1

Έχω μια φίλη από το Ιράν, τη Φεριάλ. Σπούδασε στο Πολυτεχνείο της Τεχεράνης και τώρα συνεχίζει τις σπουδές της στην Ευρώπη. Δε σκέφτεται να επαναπατριστεί γιατί στη Δύση μπορεί να απολαύσει όλα όσα αναζητάει στη ζωή της. Η κοσμοαντίληψή της συγκρούεται άμεσα με το πρότυπο της Ιρανής που προωθεί το ισλαμικό καθεστώς. Όταν καθίσαμε να γευματίσουμε σε αθηναϊκό εστιατόριο μου εξήγησε τον βαθμό υπαρξιακής δυσκολίας που αντιμετώπιζε στον Ιράν παρόλο που δεν προκαλούσε με τις καθημερινές της επιλογές. Διηγήθηκε διάφορα περιστατικά όπως τη σύλληψή της στον δρόμο επειδή το χετζάμπ (ισλαμική γυναικεία αμφίεση) της δεν ήταν ορθό. Την ρώτησα κατά πόσο είχε παρεκτραπεί από τον νόμο, αν είχε ακάλυπτο το μισό κεφάλι ή είχε ανεβάσει τα μανίκια του manteau μέχρι τους αγκώνες επειδή έκανε ζέστη. Μου πε «Όχι, μόνο δυό τσουλούφια είχαν βγει από το μαντήλι». Στο αστυνομικό τμήμα της έκανα την τυπική ανάκριση που κάνουν σε αυτές τις περιπτώσεις. Την εξέτασαν σχετικά με το τελετουργικό της προσευχής, ποιο χέρι πρέπει να σηκώσει πρώτα στο ύψος του στήθους – το δεξί ή το αριστερό – τις ακριβείς κινήσεις, πόσοι είναι οι ιμάμηδες και διάφορα χωρία του Κορανίου. Δεν ήξερε να απαντήσει σε τίποτα. Την επόμενη ημέρα ο εργοδότης της, της τηλεφώνησε πως έχασε τη δουλειά της κατόπιν πιέσεως των αρχών. Έκτοτε η Φεριάλ δε κατάφερε να προσληφθεί κάπου νόμιμα και αναγκαστικά κατέφυγε στη μαύρη απασχόληση παραδίδοντας ιδιαίτερα μαθήματα αγγλικών και διακοσμώντας βιτρίνες καταστημάτων. Όταν συγκέντρωσε το απαιτούμενο ποσό έφυγε για την Ευρώπη.

«Γιατί οι δικές μας πατρίδες που χουν τόσο τεράστιο πολιτισμό και ιστορία κατάντησαν έτσι;». Από όσο θυμάμαι δεν της απάντησα. Η Φεριάλ είναι Ιρανή και εγώ Ελληνοϊρανός. Σε αντίθεση με εκείνη, φέρω μέσα μου δυό περηφάνιες και δυό ντροπές μαζί.


Μετά από όλα αυτά και αφού μου εξιστόρησε τα διάφορα περιστατικά άρχισε να με ρωτάει για την Ελλάδα της Κρίσης. Όταν ολοκλήρωσα και γω την παράθεσή μου, αναφώνησε με πηγαίο καημό «Γιατί οι δικές μας πατρίδες που χουν τόσο τεράστιο πολιτισμό και ιστορία κατάντησαν έτσι;».

Από όσο θυμάμαι δεν της απάντησα. Η Φεριάλ είναι Ιρανή και εγώ Ελληνοϊρανός. Σε αντίθεση με εκείνη, φέρω μέσα μου δυό περηφάνιες και δυό ντροπές μαζί. Θα απαντούσα στη Φεριάλ αλλά δεν είχα όρεξη να συνεχίσω γιατί η πρότερη κουβέντα με είχε ψυχοπλακώσει. Θα της έλεγα πως πρέπει να συνεχίσουμε να αντιδράμε δημιουργικά εμφορούμενοι από τους μεγάλους άντρες και τις μεγάλες γυναίκες των τόπων μας. Σε κάθε κατάπτωση να απαντάμε με περισσότερο έργο, περισσότερη δημιουργία, υπέρβαση και εξαγνισμό.


Οι δύο κοινωνίες μοιάζουν και διαφέρουν αρκετά αλλά λογαριάζοντας πιστεύω πως συγκλίνουν σε περισσότερα. Οι Έλληνες σε λιγότερο βαθμό και οι Ιρανοί περισσότερο, είναι συντηρητικοί. Δεν εννοώ τον συντηρητισμό με την έννοια της καταπολέμησης των ψυχοκτόνων ενδοιασμών αλλά της καθήλωσης σε στεγανά και νόρμες. Πολύ δύσκολα θέλουμε να αλλάξουν τα πράγματα τριγύρω μας, πολύ δύσκολα θα διεκδικήσουμε το ρίσκο, θα πειραματιστούμε, ίσως επειδή ζητάμε την ασφάλεια της μόνιμης κατάστασης κι ας διακρίνουμε πως αυτή ξεθωριάζει.

Με τους Ιρανούς τσακώνομαι συχνά γιατί ως ''ξένος'' αποσυναρμολογώ τη στάση τους με ξένα μάτια. Βλέπω σε αυτούς καταστάσεις που έχουν πετσώσει στη νοοτροπία τους, οι ίδιοι έχουν εθιστεί και δεν παρατηρούν. Όταν τους θίγω τις ενδογενείς αγκυλώσεις τους, δεν το παραδέχονται και αποδίδουν όλες τις κακοτοπιές στον ξένο δάκτυλο.


Ο νόμος σου επιτρέπει να πάρεις μέχρι τέσσερις συζύγους αλλά εσύ γιατί το κάνεις; Δεν έχεις καμιά εσωτερική αντίσταση;


Είναι φρικτοί οδηγοί. Όποιο καθεστώς κι αν σε κυβερνάει εσύ ξέρεις: στρίβω σημαίνει βγάζω φλας.


Ήθελα να πω στη Φεριάλ πως ως λαοί έχουμε χάσει τη ψυχραιμία μας και δεν είμαστε κύριοι του εαυτού μας αλλά ευθυνόφοβοι. Δυστυχώς, όπως στην περίπτωσή της, τα χλωρά καίγονται με τα ξερά.


Παρά τις παθογένειες και τις δυσκολίες, οι δύο λαοί θα επιβιώσουν όπως κατάφεραν μέχρι στις μέρες. Οι Ιρανοί είναι εφτάψυχοι. Όσοι και να τους κατακτούν εκείνοι παρεισφρέουν στον νέο κρατικό μηχανισμό και στο τέλος εξιρανίζουν τους κατακτητές τους.


Οι αξιωματικοί του Μεγάλου Αλεξάνδρου εξέφρασαν τη δυσφορία τους προς τον στρατηλάτη όταν εκείνος υιοθέτησε το βασιλικό πρωτόκολλο των Αχαιμενιδών και άρχισε να φοράει την ενδυμασία των ιρανών αυτοκρατόρων. Οι Αββασίδες διόρισαν Ιρανούς πρωθυπουργούς και υπουργούς στις κυβερνήσεις τους όπως και οι μεταγενέστεροι Σελτζούκοι και οι μογγόλοι Τιμουρίδες ενώ οι Οθωμανοί δεν κατάφεραν ποτέ να επεκταθούν προς το ιρανικό οροπέδιο. Αργότερα, το Ιράν δεν έγινε ποτέ αποικία των δυτικών δυνάμεων αλλά η ανακάλυψη των πετρελαϊκών κοιτασμάτων δελέασε τη Δύση για να εξασφαλίσει τα συμφέροντά της.


Οι δυναστείες και τα καθεστώτα καταρρέουν και στη θέση τους γεννιούνται νέα. Άλλοτε η αλλαγή είναι ήπια και άλλοτε ρηξικέλευθη. Σε σημαντικό βαθμό, το στίγμα της νέας διαφοροποίησης εντυπώνεται στις Ιρανές, όπως συνέβη και με την Ισλαμική Επανάσταση του 1979.

Επέλεξα να παρουσιάσω συνοπτικά την πολυτάραχη και συνεχώς μεταβαλλόμενη ιστορία των Ιρανών μέσω μιας σειράς vintage φωτογραφιών από επίδειξη γυναικείων ενδυμάτων στο προεπαναστατικό Ιράν. Ο σχεδιαστής και οι συντελεστές βασιζόμενοι σε αρχαία γλυπτά, επιτοίχια και γκραβούρες δημιούργησαν μια σειρά ρούχων που αντικατοπτρίζουν την κάθε εποχή.

Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Πολιτισμός Ελάμ
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Μηδία
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Αυτοκρατορία Αχαιμενιδών
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Παρθία
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Περσία Σασσανιδών
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Μετά την εξάπλωση του Ισλάμ στο Ιράν.
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Εποχή Μογγόλων
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Σαφαβιδικό Ιράν
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Σαφαβιδικό Ιράν
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Δυναστεία Ζανντ
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Δυναστεία Ζανντ
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Δυναστεία Κατζάρ
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Δυναστεία Κατζάρ
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Πιστή της αρχαίας θρησκεία των Ιρανών, του Ζωροαστρισμού.
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Πιστή της αρχαίας θρησκεία των Ιρανών, του Ζωροαστρισμού.
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Αρμένισσα του Ιράν
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Αρμένισσα του Ιράν
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Γυναίκα νομάδων (Ι)
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Γυναίκα και κορίτσι νομάδων
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Γυναίκα νομάδων
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Γυναίκα νομάδων
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Γυναίκα νομάδων
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Γυναίκα νομάδων
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Εποχή Κατζάρ, τέλη 19ου αι. (Ι)
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Εποχή Κατζάρ, τέλη 19ου αι. (ΙΙ)
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Τέσσερις Ιρανές μπροστά σε βιτρίνα χρυσοχοείου πριν την Επανάσταση του 1979.
Φορεσιές Μακραίωνης Ιστορίας Facebook Twitter
Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν (φωτ. Νικόλας - Ραμίν Μπαχτιαρί).
Αρχείο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια