Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
13
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Το εύρημα

Προτομή της βασίλισσας Νεφερτίτης
Επιχρωματισμένος επικονιαμένος ασβεστόλιθος
περίπου 1340 π.Χ. (18η Δυναστεία της Αιγύπτου)
ύψος 47 εκατ., βάρος 20 κιλά
Neues Museum, Βερολίνο

 

 

 

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

 

 

Το όνομα Νεφερτίτη σημαίνει "η όμορφη γυναίκα ήρθε".

 

 

 

 

Η προτομή της Νεφερτίτης, συζύγου του φαραώ Ακενατόν (Αμένοφις IV), είναι μιά από τις πιό αναγνωρίσιμες εικόνες της αιγυπτιακής αρχαιότητας. Το εύρημα ήρθε στο φως ακριβώς 100 χρόνια πριν, στις 6 Δεκεμβρίου 1912, από τον γερμανό αρχαιολόγο Walter Borchardt κατά την ανασκαφή της Tell el Amarna στην Αίγυπτο. Βρέθηκε στα ερείπια του εργαστηρίου του γλύπτη Τουθμώση μαζί με άλλα προπλάσματα της Νεφερτίτης, αλλά και τα χρώματα και τα εργαλεία του δημιουργού. Η Νεφερτίτη φορά γαλάζιο στέμμα το οποίο περιτρέχει χρυσό διάδημα και ένα περίτεχνο περιδέραιο.

 

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Όταν την αντίκρυσε ο Borchadt έγραψε στο ανασκαφικό του ημερολόγιο "είχαμε ξαφνικά στα χέρια μας το πιο ζωντανό Αιγυπτιακό έργο τέχνης. Δεν μπορείς να το περιγράψεις με λόγια. Πρέπει να το δεις."

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Η αριστερή ίριδα του ματιού της Νεφερτίτης λείπει. Ο Borchard δεν μπόρεσε να την εντοπίσει στα ερείπια του εργαστηρίου αν και έψαξε επισταμένα να την βρει. Πιστεύεται λοιπόν ότι πιθανώς έλειπε εξ αρχής, ίσως δηλαδή το πορτρέτο ήταν ημιτελές προκειμένου να διδάσκονται από τις κατασκευαστικές του λεπτομέρειες οι μαθητές του Τουθμώση.

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Θραύσματα ένθετων διακοσμητικών πλακιδίων από φαγεντιανή

Με την ευκαιρία της επετείου των 100 χρόνων από την αποκάλυψη της προτομής της Νεφερτίτης, το Neues Museum του Βερολίνου που φιλοξενεί το θαυμάσιο αντικείμενο εγκαινιάζει αύριο, στις 7 Δεκεμβρίου, έκθεση με τίτλο "Στο φως της Αμάρνα". Η έκθεση, που θα διαρκέσει ως τις 13 Απριλίου, οργανώνεται με επίκεντρο την προτομή της Νεφερτίτης και περιλαμβάνει 350 αντικείμενα από τις γερμανικές ανασκαφές στην Αμάρνα και 50 ακόμη δάνεια άλλων μουσείων που φωτίζουν την λεγόμενη "περίοδο της Αμάρνα", το διάστημα δηλαδή που ο Ακενατόν μετέφερε στην πόλη αυτή την πρωτεύουσα της Αιγύπτου από τις Θήβες και επέβαλε τον μονοθεϊσμό.

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια των γερμανικών ανασκαφών στην Αμάρνα ήρθαν στο φως περίπου 7000-10.000 αντικείμενα, εκ των οποίων 5000 μεταφέρθηκαν στο Βερολίνο. Τα περισσότερα εξ αυτών δεν είχαν ως σήμερα ακόμη συντηρηθεί και μελετηθεί, όπως μιά ανάλογη προτομή του Ακενατόν που συντηρήθηκε μόλις το 2012 και θα παρουσιαστεί στην έκθεση.

Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Η προτομή του Ακενατόν πριν και μετά τη συντήρηση
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter
Ο ερχομός της όμορφης γυναίκας Facebook Twitter

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
13

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM

σχόλια

9 σχόλια
Η φράση "είχαμε ξαφνικά στα χέρια μας το πιο ζωντανό Αιγυπτιακό έργο τέχνης. Δεν μπορείς να το περιγράψεις με λόγια. Πρέπει να το δεις." είναι πολυ αληθής. Η φωτογραφία αδικεί το έργο.