Μιά Ινδή θεά στην Πομπηία

Μιά Ινδή θεά στην Πομπηία Facebook Twitter
4


 

Το εύρημα

Ειδώλιο που αποδίδει την ινδική θεότητα Lakhsmi
ελεφαντόδοντο
ύψος 24,5 εκ., πλάτος 5 εκ.
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης

Οι επαφές των πολιτισμών της Μεσογείου με λαούς τόσο μακρινούς όσο οι Ινδοί και οι Κινέζοι είναι καλά τεκμηριωμένες αρχαιολογικά και στις δύο περιοχές και θα μας απασχολούν στη στήλη από καιρού εις καιρόν, μιά και παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Ένα από τα σπουδαιότερα τεκμήρια της εμπορικής επαφής των Ινδών με τους Ρωμαίους, είναι το ελεφάντινο ειδώλιο της θεότητας Lakhsmi που βρέθηκε στην Πομπηία. Ως γνωστόν η πόλη καταστράφηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου τον Αύγουστο του 79 μ.Χ., επομένως το ειδώλιο οπωσδήποτε εισήχθη στην Ευρώπη πριν από το έτος αυτό.

 

 

Πρόκειται για ένα μικρό ολόγλυφο έργο που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και από άποψη στυλιστική, διότι εμφανίζει κλασικιστικές επιδράσεις. Οι εικόνες της Αφροδίτης που έφτασαν με τους Έλληνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσω της Βακτρίας στην Ινδία επηρρέασαν την τοπική τέχνη και έχει μεγάλο ενδιαφέρον ότι ένα τέτοιο προϊόν μίξης πολιτισμών ταξίδεψε πάλι πίσω στη Μεσόγειο.

 

Το αίθριο της Οικίας του Ινδικού Ειδωλίου, Πομπηία

 

Το ειδώλιο της θεάς Lakhsmi ήρθε στο φως το 1938 από τον Ιταλό αρχαιολόγο Amedeo Maiuri στα ερείπια της κατοικίας ενός εμπόρου (την επονομαζόμενη 'Οικία του Ινδικού Ειδωλίου') στη λεγόμενη Οδό της Αφθονίας στην Πομπηία. Το ειδώλιο ήταν τοποθετημένο σε ένα ξύλινο κουτί. Φέρει οπή στο πάνω μέρος του και ίσως ήταν λαβή καθρέφτη ή εξάρτημα κάποιου επίπλου.

 

 

Η Lakhsmi είναι θεότητα της ομορφιάς και της γονιμότητας στην ινδουϊστική μυθολογία. Η θεά εικονίζεται εδώ γυμνή, να φορά μόνον βαριά κοσμήματα: διάδημα, βαρύ περιδέραιο και πολλά βραχιόλια στα χέρια και τα πόδια. Τα μαλλιά της πολύ μακριά, χτενισμένα περίτεχνα, πέφτουν στους ώμους και μέχρι τη μέση της. Πλαισιώνεται από δύο μικρούς συνοδούς που μεταφέρουν τα είδη καλλωπισμού αυτής της όμορφης γυναίκας.

Αρχαιολογία & Ιστορία
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Μόλις ανακάλυψα αυτό το νέο blog της lifo και είμαι πολύ χαρούμενος. Η ιστορία, το παρελθόν της τέχνης και των πολιτισμών ελάχιστα απασχολεί το ελληνικό ίντερνετ, κι όμως υπάρχουν αναγνώστες που διψούν για τέτοια θεματολογία! keep going λοιπόν. Θα ήθελα μόνο να ρωτήσω γιατί evrymata και όχι evrimata.. θέλω να πω η απόδοση του Η θα έπρεπε να είναι i και όχι y.